Auteur Topic: Verschil tussen de GKV en de PKN  (gelezen 40869 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #30 Gepost op: december 10, 2010, 11:51:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 december 2010 om 23:06:
Zelf persoonlijk denk ik dat het terecht is als een groot deel van de vrijgemaakten niet opgaan in de PKN, vanwege homohuwlijk en vrijzinnigheid.
Hoe kan licht en duisternis immers samen gaan?

Bij mij ondervrdeel ik de PKN ook in meer groepen die volstrekt langs elkaar heen leven, want wat heb ik gemeen met Hendrikse en de geestelijke doden binnen de PKN? Velen staan er als lid op papier, maar Christus kent de zijnen.

staan in je bijdragen niet een enorme tegenstelling, namelijk;

Bij mij ondervrdeel ik de PKN ook in meer groepen die volstrekt langs elkaar heen leven, want wat heb ik gemeen met Hendrikse en de geestelijke doden binnen de PKN?

en ergens ander over de situatie hendriks;

Ik kan er niet van wakker liggen. Het is voor mij niet meer dan een mooi gespreks onderwerp voor bij de koffie en discussie in de kerk.

Soms kan ik je niet volgen  :)
« Laatst bewerkt op: december 10, 2010, 11:51:39 pm door grondig christelijk »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 11, 2010, 10:34:31 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 december 2010 om 23:35:
[...]
Dus het doet je niets dat een predikant in jouw kerken verkondigt dat GOD niet bestaat?
IS dat écht zo?
sterker nog, het doet mij als GKv'er al heel wat.

In de post-christelijke seculiere wereld waarin we nu leven (iig. in Nederland) weet de gemiddelde ongelovige amper dat er verschillende kerken bestaan, en meestal al helemaal niet hoe ze heten, wat de verschillen zijn, etc. Een man als Hendrikse (en de vele andere vrijzinningen) vervuilen en vertroebelen de boel dus. Het wordt op die manier moeilijker voor de kerk om een zoutend zout te zijn, omdat de vrijzinnigheid net zo prominent in de media komt. Op dezelfde manier als dat het (vanuit mijn optiek) extreme zwartekousen-gebeuren mij als GKv'er nog wel eens nagedragen wordt, gebeurt dat ook wel met de vrijzinnigheid. Mensen denken dat ik zo ben, omdat ik bij een 'kerk' zit, en het enige wat zij nog van de kerk weten, is e.o.a. extreme uitschieter.

Daarnaast maak ik me ook zorgen om de mensen binnen de PKN die geregeld in aanraking kunnen komen met zulke dwaalleer. Ik denk dan heel concreet aan wat ik meegemaakt heb in de gemeente van mijn ouders (zoals al gezegd: voormalig synodaal, nu uiteraard deel v/d PKN). Als ik daar een zondag ben, dan weet ik niet wat voor leer ik van de kansel krijg. En het is me al meer dan eens gebeurd, dat het hartstikke vrijzinnig was. Maar dan wel in zulke mooie, dure en wollige bewoordingen, dat de meeste boeren en 'kleine luyden' in de gemeente niet eens doorhadden dat ze een predikant voor hun neus hadden die kernpunten uit hun geloof loochende (n.b. dit weet ik omdat ik het een keer bij een ouderling heb nagevraagd en er eens met de eigen dominee v/d gemeente over gesproken heb. Hij was blij met de waarschuwing, en die bepaalde 'collega' zou niet meer op het preekrooster komen).
« Laatst bewerkt op: december 11, 2010, 10:38:12 am door Nunc »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 11, 2010, 01:37:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 december 2010 om 23:35:
[...]
Dus het doet je niets dat een predikant in jouw kerken verkondigt dat GOD niet bestaat?
IS dat écht zo?
Het heeft geen nut voor me om mij er druk om te maken. Hendrikse is een voorbeeld, maar zolang als dat ik het weet is er al vrijzinnigheid in onze kerk. Ik kan daar niets aan veranderen. Het is een deel van de afkerigheid van God in de wereld. Wat ik hoop is dat er een opleving binnen de PKN zal zijn en gelukkig hoor ik ook positieve berichten.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 11, 2010, 01:43:39 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 december 2010 om 23:51:
[...]

staan in je bijdragen niet een enorme tegenstelling, namelijk;

Bij mij ondervrdeel ik de PKN ook in meer groepen die volstrekt langs elkaar heen leven, want wat heb ik gemeen met Hendrikse en de geestelijke doden binnen de PKN?

en ergens ander over de situatie hendriks;

Ik kan er niet van wakker liggen. Het is voor mij niet meer dan een mooi gespreks onderwerp voor bij de koffie en discussie in de kerk.

Soms kan ik je niet volgen  :)

Wat ik er mee wil zeggen is: ik volg het, maar vindt het niet van waarde om er tijd in te steken. Die tijd besteed ik liever aan iets waar ik wat mee kan :)

Kijk, de meeste mensen die ingeschreven staan bij de PKN zijn al van hun geloof gevallen. Wat hebben we dan met elkaar gemeen? Niets! Het is voor mij net zo goed een zendingsveld als de "niet kerkelijken" in Nederland. De vraag rijst dan eerder op: hoe kunnen we ze berijken?

Ik geloof dat het enkel kan als God er zich mee bemoeit.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 12, 2010, 08:38:10 am »

quote:

gaitema schreef op 11 december 2010 om 13:43:
[...]

Wat ik er mee wil zeggen is: ik volg het, maar vindt het niet van waarde om er tijd in te steken. Die tijd besteed ik liever aan iets waar ik wat mee kan :)

Kijk, de meeste mensen die ingeschreven staan bij de PKN zijn al van hun geloof gevallen. Wat hebben we dan met elkaar gemeen? Niets! Het is voor mij net zo goed een zendingsveld als de "niet kerkelijken" in Nederland. De vraag rijst dan eerder op: hoe kunnen we ze berijken?

Ik geloof dat het enkel kan als God er zich mee bemoeit.
Dus God bemoeit zich niet meer met de PKN?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 12, 2010, 01:15:04 pm »

quote:

[...]

Ik denk dat je er te makkelijk over denkt. Juist zaken als kerkrecht en kerkmodellen kunnen struikelblokken zijn voor een fusie. Dat de PKN niet al veel eerder is ontstaan heeft bijvoorbeeld ermee te maken dat de gereformeerde kerken stuk voor stuk zelfstandige gemeentes zijn die onderling contact hebben, zeg maar net als de C1000 winkels. stuk voor stuk onafhankelijk van elkaar en zelfstandig. De hervormde kerk vormde één geheel, net als Super de Boer dat was.  C1000 winkels en Super de Boers zijn niet met elkaar te verenigigen. Tenzij het ene er voor kiest voor het model van het andere. Maar een zelfstandig ondernemer van een C1000 winkel zal niet zonder slag of stoot erin mee gaan. Zal een groot deel van de C1000 winkels erin mee gaan, dan blijft een overig deel als een nieuwe beweging van zelfstandige C1000 winkels achter. Zo zijn er synodaal gereformeerde kerken niet meegegaan in de PKN om die reden onder andere.

Dat zal ook het struikelblok onder andere zijn voor de vrijgemaakten.

Zelf persoonlijk denk ik dat het terecht is als een groot deel van de vrijgemaakten niet opgaan in de PKN, vanwege homohuwlijk en vrijzinnigheid.

Bij mij ondervrdeel ik de PKN ook in meer groepen die volstrekt langs elkaar heen leven, want wat heb ik gemeen met Hendrikse en de geestelijke doden binnen de PKN? Velen staan er als lid op papier, maar Christus kent de zijnen.
@gait:ik had een heel verhaal getikt maar als digibeet gaat er wel eens fout.Komt dus nog  8)7

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 12, 2010, 02:01:44 pm »
Citaat
[...]

Ik denk dat je er te makkelijk over denkt. Juist zaken als kerkrecht en kerkmodellen kunnen struikelblokken zijn voor een fusie. Dat de PKN niet al veel eerder is ontstaan heeft bijvoorbeeld ermee te maken dat de gereformeerde kerken stuk voor stuk zelfstandige gemeentes zijn die onderling contact hebben, zeg maar net als de C1000 winkels. stuk voor stuk onafhankelijk van elkaar en zelfstandig. [/quote Nope, noppes en niet waar. De gereformeerde kerken werden aangestuurd van bovenaf. Synodebesluiten werden bindend opgelegd, de reden voor de breuk in 1944.(even heel kort door de bocht)
Ken Uw oorsprong zou ik zeggen

quote:

De hervormde kerk vormde één geheel, net als Super de Boer dat was.  C1000 winkels en Super de Boers zijn niet met elkaar te verenigigen. Tenzij het ene er voor kiest voor het model van het andere. Maar een zelfstandig ondernemer van een C1000 winkel zal niet zonder slag of stoot erin mee gaan. Zal een groot deel van de C1000 winkels erin mee gaan, dan blijft een overig deel als een nieuwe beweging van zelfstandige C1000 winkels achter. Zo zijn er synodaal gereformeerde kerken niet meegegaan in de PKN om die reden onder andere.
aangezien de oorsprong al niet klopt klopt ook dit niet.

quote:

Dat zal ook het struikelblok onder andere zijn voor de vrijgemaakten.
Nee hoor maar als je daar meer over wilt weten dan moet je gaan lezen.

quote:

Daarmee geef je aan dat de ene LICHT is en de anderen DUISTER.
Ik neem aan dat je de PKN  DUISTER noemt. Waarom zit jij dan nog in het duister terwijl je weet van het licht????

quote:

Wat je er mee gemeen hebt? Heel veel. Je bent immers lid van dezelfde familie?
Ook jouw kerk gaat mee in die stroom, anders zou men zich immers wel losmaken van de PKN?
Dat slechts weinige kerken dat hebben gedaan en VGKN zijn geworden doet niet zoveel terzake in dezen.
Hoe kun je nu lid zijn van iets waar je het niet mee eens bent?
Zal allicht een domme vraag zijn maar ben je uit volle overtuiging lid van de gemeente waar je lid van bent EN van het verband waarin die gemeente zich plaatst?
Ik persoonlijk zou dat niet kunnen, dat is ook de reden dat ik geen lid werd van de SOW gemeente toendertijd maar terugging naar de GKv.
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 12, 2010, 04:55:30 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 december 2010 om 14:01:

quote:

gaitema:
Ik denk dat je er te makkelijk over denkt. Juist zaken als kerkrecht en kerkmodellen kunnen struikelblokken zijn voor een fusie. Dat de PKN niet al veel eerder is ontstaan heeft bijvoorbeeld ermee te maken dat de gereformeerde kerken stuk voor stuk zelfstandige gemeentes zijn die onderling contact hebben, zeg maar net als de C1000 winkels. stuk voor stuk onafhankelijk van elkaar en zelfstandig.

Nope, noppes en niet waar. De gereformeerde kerken werden aangestuurd van bovenaf. Synodebesluiten werden bindend opgelegd, de reden voor de breuk in 1944.(even heel kort door de bocht)
Nou nee Riemer, Gaitema heeft volgens mij toch wel meer gelijk dan je nu wilt suggereren. Bij de Gereformeerde Kerken in Nederland, zoals die er waren -- de "synodale" dus -- golden de plaatselijke gemeente als kerkgenootschap en de overkoepelende organen hebben dan de rechtspersoonlijkheid als "lichaam waarin kerkgenootschappen zich hebben verenigd". (Het Kerken in de naamgeving staat ook in het meervoud.)
Bij de Hervormde Kerk (enkelvoud) was dat anders: een kerkgenootschap met plaatselijke gemeenten. (Plaatselijke vestigingen zou je kunnen zeggen.)
De GKN-kerken hielden zich uiteraard aan de synode (synodebesluiten werden bindend opgelegd, zoals je al zegt) maar konden ook uit het verband stappen. In geval van een kerkgenootschap met plaatselijke gemeenten is dat om praktische redenen moeilijker. Men raakt dan namelijk zijn bezittingen kwijt. Als men bij afscheiding plotseling het kerkgebouw kwijt is, is dat een duidelijk probleem.
Bij het vormen van de PKN heeft men een overgangsfase van tien jaar ingebouwd waarbij gereformeerde kerken alsnog uit het fusie-verband kunnen stappen zonder verlies van goederen.

Ik snap wel dat je opspringt vanwege de oorsprong van de vrijgemaakten -- toen de "synodalen" voortgingen met het synodebesluit en de vrijgemaakten wegens de artikel 31-kwestie zich vrijmaakten, maar Gaitema zit toch niet helemaal fout in wat hij zegt, volgens mij.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 12, 2010, 05:26:35 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 12 december 2010 om 08:38:
[...]

Dus God bemoeit zich niet meer met de PKN?
Als de PKN een zendingsveld is, dan zal Hij zich er wel mee bemoeien :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 12, 2010, 05:27:47 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 12 december 2010 om 13:15:
[...]

@gait:ik had een heel verhaal getikt maar als digibeet gaat er wel eens fout.Komt dus nog  8)7
Dat lijkt me frustrerend zeg. Echt een gevalletje: gloeie de gloeie  :+

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 12, 2010, 05:39:10 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 december 2010 om 14:01:
Citaat
[...]

Ik denk dat je er te makkelijk over denkt. Juist zaken als kerkrecht en kerkmodellen kunnen struikelblokken zijn voor een fusie. Dat de PKN niet al veel eerder is ontstaan heeft bijvoorbeeld ermee te maken dat de gereformeerde kerken stuk voor stuk zelfstandige gemeentes zijn die onderling contact hebben, zeg maar net als de C1000 winkels. stuk voor stuk onafhankelijk van elkaar en zelfstandig. [/quote Nope, noppes en niet waar. De gereformeerde kerken werden aangestuurd van bovenaf. Synodebesluiten werden bindend opgelegd, de reden voor de breuk in 1944.(even heel kort door de bocht)

Je hebt het over vroeger. Ik heb het over nu.

quote:

aangezien de oorsprong al niet klopt klopt ook dit niet.

Toch wel. Onze regenboogkerk was volledig zelfstandig, maar door de éénwording binnen de PKN nu deel van PKN-Nederland.

Dat weet ik, omdat mijn ouders uit de kerkenraad komen.

Het heeft daarom ook de Nederlands Hervormde kerk en de gereformeerde kerken in Nederland (synodaal) geheten. We spraken over allemaal kerken die zelfstandig functioneerden, net als de gereformeerde kerken in Nederland (vrijgemaakt).

Plaatselijk heeft het dan daarom ook de gereformeerde kerk en de hervormde gemeente geheten.

een reden waarom het zo lang duurde met de fusie was omdat de gereformeerden dan hun zelfstandigheid zouden verliezen.

Zo hebben we in Nijverdal een Vrij Evangelische dominee gehad die is opgegroeid in een synodaal gereformeerde kerk die op een gegeven moment in zijn geheel vrij evangelisch is geworden. Dat kan binnen de hervormden toen niet, zonder je gebouw aan de hervormden af te moeten staan. De gereformeerden konden dat wel, omdat ze geen bezit zijn van een hoger orgaan. Nu wel, nu zijn we gemeenten die deel zijn van één landelijke kerk, net als de hervormden dat waren.

[...]

quote:

Daarmee geef je aan dat de ene LICHT is en de anderen DUISTER.
Ik neem aan dat je de PKN  DUISTER noemt. Waarom zit jij dan nog in het duister terwijl je weet van het licht????

Als de ene christen in duisternis leeft en de andere in het licht, zijn ze dan beiden duister?
Jezus sprak in de synagoge.

quote:

Wat je er mee gemeen hebt? Heel veel. Je bent immers lid van dezelfde familie?
Ook jouw kerk gaat mee in die stroom, anders zou men zich immers wel losmaken van de PKN?
Dat slechts weinige kerken dat hebben gedaan en VGKN zijn geworden doet niet zoveel terzake in dezen.
Hoe kun je nu lid zijn van iets waar je het niet mee eens bent?
Zal allicht een domme vraag zijn maar ben je uit volle overtuiging lid van de gemeente waar je lid van bent EN van het verband waarin die gemeente zich plaatst?
Ik persoonlijk zou dat niet kunnen, dat is ook de reden dat ik geen lid werd van de SOW gemeente toendertijd maar terugging naar de GKv.
Volmaakte kerken bestaan in Nederland niet. Ik heb niets met volgelingen van satan gemeen. Als de ene pkn-lid satan volgd, dan ben ik nog geen satanist.
« Laatst bewerkt op: december 12, 2010, 11:02:45 pm door gaitema »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 12, 2010, 11:45:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 december 2010 om 17:27:
[...]

Dat lijkt me frustrerend zeg. Echt een gevalletje: gloeie de gloeie  :+

Nog een poging

@gaitema Je hebt een mooi stukje geschreven inzake de supermarkten,het zou zo in de Distrifood of een retailmarketingblad kunnen.

Wat ik zo de laatste dagen heb gelezen is dat er veel jeugd de kerk verlaat.Getallen die in de vele honderden gaan (p/week).Een ander onderzoek toont aan dat het zeg maar afvallig worden in een groot aantal van de gevallen al begint bij de veranderende houding van de ouders (lijkt me logisch)
Gezien het tijdsperk waarin we leven,de ontwikkelingen,het opleidingsniveau de veranderende manier van omgaan met diversiviteit enz dragen bij tot een versnelde secularisatie.(De duivel lacht)

Een behoorlijk aantal familieleden zijn nog lid van de Gkv en gezien oa hun leeftijd willen ze eigenlijk niet meer een andere keuze maken dus laten ze bepaalde ontwikkelingen voor wat ze zijn.Blijkbaar heeft een kerkscheuring veel impact.
De leegloop van de middagdienst gaat in ijltempo door,ik zie dat als ik af en toe met mijn ouders nog eens mee gaan naar de Gkv dienst.s’Morgens in de Heer zeg ik altijd en s’middags moet die maar niet op ons rekenen.(en heb het niet het lef om daar iets over te zeggen)

Het zeg maar oude stempel zal wegvallen en de middagdienst is mi geen houdbare zaak.Dat zal nog wel even duren maar die gaat er zeker aan.(mensen durven het alleen nog niet te zeggen maar het komt !) Op het moment dat die volgende stap is gezet icm de andere houding van mensen zoals uit het onderzoek blijkt krijg je een hele andere situatie.

Ik verwacht dus wel degelijk een toenadering op termijn van een aantal kerken zeker omdat allerlei standpunten van voorheen discutabel zijn geworden.

De vraag die we alleen een beetje vergeten is wat zegt de bijbel hierover.Wellicht lezen we dat nu anders ? Maar waarom zou God naar ons om moeten zien als wij niet echt voor Hem gaan en steeds meer zaken zelf in gaan vullen zoals het ons goed dunkt ? In het OT staan vele voorbeelden van Gods toorn als zijn volk niet naar Hem luistert.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 13, 2010, 12:29:39 am »

quote:

Trajecto schreef op 12 december 2010 om 16:55:
[...]

Nou nee Riemer, Gaitema heeft volgens mij toch wel meer gelijk dan je nu wilt suggereren. Bij de Gereformeerde Kerken in Nederland, zoals die er waren -- de "synodale" dus -- golden de plaatselijke gemeente als kerkgenootschap en de overkoepelende organen hebben dan de rechtspersoonlijkheid als "lichaam waarin kerkgenootschappen zich hebben verenigd". (Het Kerken in de naamgeving staat ook in het meervoud.)
Exact. in meervoud, de lokale kerk als dependance van de landelijke. Landelijke is maatgevend en plaatselijk volgend.

quote:

Bij de Hervormde Kerk (enkelvoud) was dat anders: een kerkgenootschap met plaatselijke gemeenten. (Plaatselijke vestigingen zou je kunnen zeggen.)
De GKN-kerken hielden zich uiteraard aan de synode (synodebesluiten werden bindend opgelegd, zoals je al zegt) maar konden ook uit het verband stappen. In geval van een kerkgenootschap met plaatselijke gemeenten is dat om praktische redenen moeilijker. Men raakt dan namelijk zijn bezittingen kwijt. Als men bij afscheiding plotseling het kerkgebouw kwijt is, is dat een duidelijk probleem.
Praktijk was dat dit zo goed als niet gebeurde tot de PKN er kwam. Daar hebben we de bijbelgetrouwe VGKN aan overgehouden. Die hebben wel huis en haard moeten achterlaten om bijbelgetrouw te kunnen blijven.

quote:

Bij het vormen van de PKN heeft men een overgangsfase van tien jaar ingebouwd waarbij gereformeerde kerken alsnog uit het fusie-verband kunnen stappen zonder verlies van goederen.
Niet helemaal correct, de aardse rechters zijn er aardig druk mee geweest de afgelopen jaren.

quote:

Ik snap wel dat je opspringt vanwege de oorsprong van de vrijgemaakten -- toen de "synodalen" voortgingen met het synodebesluit en de vrijgemaakten wegens de artikel 31-kwestie zich vrijmaakten, maar Gaitema zit toch niet helemaal fout in wat hij zegt, volgens mij.
Gaitema zit fout als hij beweert dat het lokale kerken waren met een eigen beslissingsbevoegdheid op leergebieden. Als dat zo was dan was er nimmer een vrijmaking 1944 geweest immers?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 13, 2010, 12:39:06 am »

quote:

gaitema schreef op 12 december 2010 om 17:39:
[...]

Je hebt het over vroeger. Ik heb het over nu.

Het heden laat zich leren door het verleden....

quote:

[...]

Toch wel. Onze regenboogkerk was volledig zelfstandig, maar door de éénwording binnen de PKN nu deel van PKN-Nederland.
Nee, zie mij post aan Trajecto

quote:

Dat weet ik, omdat mijn ouders uit de kerkenraad komen.
Dan hebben ze óf geen besef gehad van de hierarchie in de eigen kerk of je hebt hen niet juist begrepen :)

quote:

Het heeft daarom ook de Nederlands Hervormde kerk en de gereformeerde kerken in Nederland (synodaal) geheten. We spraken over allemaal kerken die zelfstandig functioneerden, net als de gereformeerde kerken in Nederland (vrijgemaakt).
Als je nu even verdiept in de kwestie der mannenbroeders rond 1939-1944 dan zul je ontdekken dat:
de term Synodaal gereformeerd niet bestond
de zaak anders ligt dan je hier poneert
er een BINDING aan een leer werd GEEIST van de lokale kerken
er GEEN kerken in het verband zijn gebleven die het NIET met die leer eens waren
Deze kerken noemde men artikel 31 kerken....

quote:

een reden waarom het zo lang duurde met de fusie was omdat de gereformeerden dan hun zelfstandigheid zouden verliezen.
Het heeft meer met materiaal te denken dan met zelfstandigheid.
Overigens geef je hier wel keurig aan hoe het nu werkt in de PKN: landelijk bepaald, plaatselijk moet uitvoeren.
En nu landelijk wat conservatief is komen er hopelijk steeds meer mensen plaatselijk die erkennen dat de vrijzinnigheid die er was geen bijbelse gronden heeft.

quote:

Zo hebben we in Nijverdal een Vrij Evangelische dominee gehad die is opgegroeid in een synodaal gereformeerde kerk die op een gegeven moment in zijn geheel vrij evangelisch is geworden. Dat kan binnen de hervormden toen niet, zonder je gebouw aan de hervormden af te moeten staan. De gereformeerden konden dat wel, omdat ze geen bezit zijn van een hoger orgaan. Nu wel, nu zijn we gemeenten die deel zijn van één landelijke kerk, net als de hervormden dat waren.
Ik ken fraaie voorbeelden van vrijzinnigheid in de HK dus bespaar je de moeite op dat gebied.

quote:

Als de ene christen in duisternis leeft en de andere in het licht, zijn ze dan beiden duister?
Jezus sprak in de synagoge.

Ja dat Hij sprak weet ik heus wel maar dat was mijn vraag niet.
Jij zette duister tegenover licht en PKN tegenover GKV immers? Niet ik.
Ik bevroeg je over die tegenstelling.

quote:

Volmaakte kerken bestaan in Nederland niet. Ik heb niets met volgelingen van satan gemeen. Als de ene pkn-lid satan volgd, dan ben ik nog geen satanist.

Nee, maar als een genootschap een predikant aanhoudt die beweert dat God niet bestaat dan krijg ik mijn twijfels over dat genootschap.
Wat vindt jij: moet een predikant die beweert dat God niet bestaat wel of niet in zijn ambt blijven en wel of niet lid kunnen zijn van de PKN?

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 13, 2010, 12:57:18 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 december 2010 om 00:29:
[...]
Gaitema zit fout als hij beweert dat het lokale kerken waren met een eigen beslissingsbevoegdheid op leergebieden. Als dat zo was dan was er nimmer een vrijmaking 1944 geweest immers?
Dat is natuurlijk zo. Zeker.