quote:
Mijn gevoel zegt dat in het begin van de eerste brief aan Timoteus een sleutelpassage staat. Helemaal omdat Paulus het hier heeft over het
doel van Timoteus
opdracht. Alsof beiden min of meer
planmatig te werk gaan bij het "winnen" van de aanhangers der Wet (ik denk nog steeds dat Paulus hierbij de Synagoge op het oog heeft).
1 Tim 1:5 Het doel van je opdracht is de liefde die voortkomt uit een rein hart, een zuiver geweten en een oprecht geloof. 6 Sommigen hebben zich daarvan afgewend en zijn vervallen tot zinloos gepraat. 7 Zij willen de wet van God onderwijzen, maar weten niet wat ze zeggen en begrijpen niets van wat ze zo stellig beweren. 8 Wij daarentegen weten dat de wet goed is als hij op de juiste wijze gebruikt wordt. 9 We weten ook dat de wet er niet is voor de rechtvaardige, maar voor wie zich aan wet of gezag niet stoort, voor goddelozen en zondaars, die alles wat heilig is verachten en ontwijden, die hun eigen vader of moeder doden, voor moordenaars, 10 ontuchtplegers, knapenschenders, slavenhandelaars, leugenaars en plegers van meineed. De wet is er voor alles wat indruist tegen de heilzame leer, 11 die in overeenstemming is met het evangelie dat mij is toevertrouwd, het evangelie over de majesteit van de gelukzalige God. Het brengt me er toe om eens in de
rest van het NT te duiken om te bezien wat er te melden valt over:
Paulus en de Joden(b.v. Hand 19: 8 De volgende drie maanden ging hij regelmatig naar de synagoge (van Efeze!), waar hij vrijmoedig met de bezoekers sprak over het koninkrijk van God en hen met zijn uiteenzettingen trachtte te overtuigen.)
Paulus en de Wet(b.v. 1 Tim 1:9 We weten ook dat de wet er niet is voor de rechtvaardige, maar voor wie zich aan wet of gezag niet stoort)
Het maakt de "klus" en studie er niet minder omvangrijk door, maar wel
erg informatief. Ik heb nu een groot aantal teksten uit Handelingen en Romeinen op een rij staan (
verder ben ik nog niet gekomen) en ik zie nu al dat Ecclesia en Synagoge veel meer "communicatie" over en weer hadden dan ik vooraf besefte... Ik hoop binnenkort wat zaken met jullie te kunnen delen en jullie mening eens te horen...
(NB:
nu is de 'lastige' 1 Korinthebrief aan de beurt... Lastig, omdat ik dan mijn (voor?)oordeel over deze brief niet langer voor me uit kan schuiven maar nog eens heel goed moet beoordelen of mijn aanname klopt dat Paulus die "
eigenzinnige" Korinthiërs DAAROM aan de
Wet bindt vanwege hun openlijke gebrek aan
agapè - zoals uit hun handel en wandel bleek bij b.v. de Maaltijd van de Heer, maar ook uit hun huwelijksmoraal.
Met bovenstaande uitspraak richting Timoteus in het achterhoofd (
We weten ook dat de wet er niet is voor de rechtvaardige, maar voor wie zich aan wet of gezag niet stoort) klinkt ineens Paulus "lyrische spreken" over
de Weg der Liefde wel HEEL erg sterk als een hard
vermaan... "
Ik bind jullie nog aan de Wet omdat ik een stuitend gebrek aan agapè bij jullie waarneem!"...)
(Wat vinden
jullie trouwens van die laatste gedachte??)