Auteur Topic: Paulus en de evangeliën  (gelezen 4251 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Paulus en de evangeliën
« Reactie #15 Gepost op: december 13, 2010, 01:25:20 pm »

quote:

Zacharia schreef op 13 december 2010 om 11:29:
Ik heb alle reacties gelezen.

Het is onwaarschijnlijk dat de Johannes van de Openbaring en het evangelie dezelfde zijn omdat het Grieks wat gebruikt wordt bij die van de Openbaring veel simpeler is dan het Grieks van het evangelie. Tevens is de stijl totaal verschillend. Het is niet aannemelijk dat het een zelfde schrijver betreft.
weet je, het is ook zeer onaanemelijk dat J.R.R. Tolkien zowel 'the Hobbit', 'the Lord of the Rings' en 'the Simarillion' heeft geschreven. Het eerste is een kinderboek, het tweede is 1100 pagina's aan epische geschiedenis, en het derde bevat mythische teksten.

guess what... ze zijn alledrie van Tolkien.

Zo zijn er nog bijna ontelbaar veel voorbeelden te vinden van mensen die twee of meer boeken/brieven/gedichten/films/tv-series/muziekstukken schrijven, waarbij de ene een andere stijl heeft dan de andere. Het is dus nogal vergezocht om op die gronden uit te sluiten dat twee werken dezelfde auteur kunnen hebben. Denk aan de diversiteit in films van Stanly Kubrick of de verschillen tussen de albums van Radiohead of R.E.M., etc.

Zeker omdat het 'gebrekkige grieks' van Openbaring in feite grieks is "op z'n Hebreeuws", dus grieks dat zo geschreven is dat het qua stijl op hebreeuws lijkt. Dat zou heel goed een stijlkeuze geweest kunnen zijn.

(en laten we niet vergeten, dat er:
- tijd gezeten kan hebben tussen de twee werken. Als ik nu een wetenschappelijke tekst over iets zou moeten opstellen, zou die er wellicht wel wat anders uitzien dan toen ik net engels geleerd had op het VWO.
- de ene of de andere tekst kan door een notulist opgetekend zijn. Als ik nu een tekst dicteer aan een secretaresse, dan is het mijn tekst, maar ik denk wel dat zij er de fouten uit zou halen (daar wordt ze immers voor betaald). Als ik de dag erna zelf een tekst schrijf, ziet die er wellicht wel heel anders uit. Toch zijn het beide mijn teksten.)

quote:

Ik heb gelezen dat vermoedelijk Markus het eerste evangelie is. In Markus wordt Jezus als een mens geportretteerd.

Je moet niet alleen maar overnemen wat je "ergens" gelezen hebt. Zelf denken wordt ook gewaardeerd. Kijk bv. eens wat Marcus in z'n eerste hoofdstuk doet:

1 Het begin van het Evangelie van Jezus Christus, de Zoon van God.
2 Het is zoals er geschreven staat in de profeten:  Zie, Ik zend Mijn engel voor Uw aangezicht, die voor U uit Uw weg gereed zal maken,
3 en:  De stem van een die roept in de woestijn: Maak de weg van de Heere gereed, maak Zijn paden recht.
(Mar.1:1-4)

Johannes de doper kondigt hier Jezus aan met: "Maak de weg van de Heere gereed, maak Zijn paden recht". En zoals Marcus al opmerkt, dat gebeurde zoals geschreven staat bij de profeten, en in dit geval specifiek bij Jesaja:

Een stem van iemand die roept
in de woestijn:
Bereid de weg van de JHWH,
maak recht in de wildernis
een gebaande weg voor onze God.
(Jes.40:8.)

en guess what? Jesaja kondigt de komst van JHWH (God, Jehovah) aan, en Marcus claimt dat Johannes de doper zo Jezus aankondigde, met diezelfde woorden (maar dan in het grieks).

Jahoor, in Marcus wordt Jezus 'als mens' neergezet... tuurlijk. Alleen het lezen van de eerste vier regels van Marcus, moet al voldoende zijn om dat fabeltje uit de wereld te helpen.

quote:

In Mattheüs en Lukas als half mens/ half God. In Johannes is hij als God gelijk. Vermoedelijk hebben Mattheüs en Lukas het evangelie van Markus als basis gebruikt. Er zijn pasages die woord voor woord hetzelfde zijn. Johannes is, volgens de theorie die ik gelezen heb, een latere traditie. (...)

Weet je, Matteus en Lucas doen hetzelfde als Marcus (zie hierboven), alleen niet helemaal aan het begin van hun boek.

Dat Johannes het wel weer in de eerste regels doet, maar dan iets duidelijker dan Marcus, betekent niet dat je een stijgende lijn van Marcus via Matt/Luc naar Johannes kunt trekken. Hooguit een dalende lijn voor de benodigde leesvaardigheid om bij Matteus/Marcus/Lucas aan de ene kant, en Johannes aan de andere kant, Jezus' Godheid te ontdekken.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2010, 01:27:04 pm door Nunc »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Paulus en de evangeliën
« Reactie #16 Gepost op: januari 19, 2011, 04:13:56 pm »
Modbreak:
Post verwijderd die niet conform BF policy is.
Zie de policy, daar staat oa: discussies met een schriftkrititsche ondertoon horen hier niet thuis!
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2011, 04:16:02 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]