Auteur Topic: Zijn wij ook zo volhardend ?  (gelezen 3617 keer)

rtfm08

• Bekijk profiel
Zijn wij ook zo volhardend ?
« Gepost op: december 06, 2010, 04:55:48 pm »
Iemand maakt mij opmerkzaam op deze nieuwstip inzake Aasiya Bibi,moeder van 5 kinderen en in de gevangenis vanwege "blasphemy laws"

Opmerkelijk hoe deze mensen dit volhouden en wat een groot contrast met het Westen.

http://www.bbc.co.uk/news/world-south-asia-11923701

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 06, 2010, 05:10:10 pm »
Wat is volhardend?
Een vriend van mij heeft zijn eindstage niet mogen afronden omdat hij een verschil van mening had met zijn stagebegeleider over de evolutietheorie. Op basis van zijn onderzoek achtte hij (een aspect van) de evolutie onwaarschijnlijk. Daar gaat dan 4+ jaar WO-opleiding. 't Is makkelijk om zo'n begeleider naar de mond te praten en je drs-titel veilig te stellen, maar dat heeft hij dus niet gedaan.
Een andere vriend had een dergelijke situatie bij zijn promotie. Die mocht geen stelling over God in zijn boekje opnemen, anders zou zijn promotor dwars gaan liggen. Die vriend heeft uiteindelijk gekozen om zich gedeisd te houden. De promotie betrof uiteindelijk iets natuurwetenschappelijks, geen theologie. En hem werd niet gevraagd om God te verloochenen.

Ik weet niet wie er meer 'gewonnen' heeft. 't Gaat natuurlijk niet om leven en dood, zoals bij deze pakistaanse. Maar beide vrienden hebben getuigd van hun Verlosser. Ik weet niet of het getuigenis krachtiger wordt als je je poot stijf houdt en daarmee jezelf in de vingers snijdt.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2010, 05:12:13 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 06, 2010, 07:17:47 pm »
Ik kan op de ene manier toch meer waardering opbrengen van de eerste persoon die je in je verhaal beschrijft.Of je het kunt omschrijven met je poot dwars zetten dan wel volhouden weet ik niet.

Het is niks nieuws (uitzonderingen daargelaten) dat christenen vaak mat zijn ipv gedreven en dat van het gij geheel anders maar barre weining te zien is/valt.(als ik me niet vergis is daar onlangs nog een congres over geweest)

Waar het mij met name om gaat is dat deze vrouw ook een andere keus had maar toch als enige in het dorp koos voor het christendom en er ook openlijk voor uit kwam.Ondanks alle risico's die er vast zitten.

Wij zijn eerder geneigd om wat water in de wijn te doen op die momenten dat het ons past want stel je voor ......
Daarnaast kennen wij helemaal geen christenvervolging in de zin van het woord zoals velen de invullen (maar het is er wel degelijk maar dan niet op leven en dood)

Trouw aan Christus blijven is (betrekkelijk) makkelijk te zeggen in een land waar het ondanks al het geklaag vrij goed gaat en waar we ons al weer warm lopen voor de Kerst(inkopen) maar of we echt begaan zijn met het lot van onze medechristen aan de andere kant van de wereld ?????

Ik bewonder deze vrouw en haar gezin en heb het idee dat wij ons geen enkele voorstelling kunnen maken hoe het onze broeder en zuster daar vergaat,laat staan dat er op welke manier dan ook iets gedaan wordt om breed christelijk gedragen dan wel vanuit de politiek protest aan te tekenen zoals in andere europese landen inzake de laatste stand van zaken.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 08, 2010, 03:41:13 pm »
En we gaan weer over tot de orde van de dag,nemen een glas etc....

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 11, 2010, 06:21:04 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 08 december 2010 om 15:41:
En we gaan weer over tot de orde van de dag,nemen een glas etc....
Ik lust wel een lekker glas 7up met whiskey! Op de vraag "Zijn wij ook zo volhardend?" een deel van ons niet een deel van ons wel, wie wel en wie niet vind ik niet relevant evenmin het afvragen van deze vraag ... als het erop aan komt zal het duidelijk zijn hoevelen van ons ook zo volhardend zijn en zelf schat ik in dat velen van ons in de nabije toekomst de keuze moeten maken ... volharden in geloof of opgeven vanwege de druk van buitenaf.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 06, 2011, 07:01:20 pm »
Even een aanvulling die mi prima hout snijt !

http://opinie.volkskrant....ristenen_laat_Westen_koud

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 07, 2011, 01:36:52 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 06 december 2010 om 16:55:
Iemand maakt mij opmerkzaam op deze nieuwstip inzake Aasiya Bibi,moeder van 5 kinderen en in de gevangenis vanwege "blasphemy laws"

Opmerkelijk hoe deze mensen dit volhouden en wat een groot contrast met het Westen.

http://www.bbc.co.uk/news/world-south-asia-11923701

:+ Christenen kunnen er zich toch alleen door verbeteren.
Waar is het risico?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 07, 2011, 01:42:25 pm »
Kun je je reactie toelichten ? Ik ben bang dat ik niet goed begrijp.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 07, 2011, 07:58:40 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 07 januari 2011 om 13:42:
Kun je je reactie toelichten ? Ik ben bang dat ik niet goed begrijp.

Als christenen voor hun geloof sterven, komen zij toch met zekerheid in de "hemel".
Die duurt tenminste vier quadrilioen jaar.
Dat beetje elende, wat zij hiervoor op aarde hebben moeten meemaken, is in vergelijk daarmee, toch peanuts.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 08, 2011, 11:01:39 am »
Mag je ook martelaren bewonderen, zónder het geloof van de christenen in je buurt te willen betwijfelen? Moet de lof voor de ene dan ook in het christendom echt altijd ten koste van de andere gaan? Mag je niet gewoon iemand als voorbeeld nemen en het daarbij laten?

Mocht de openingspost dan echt niet gewoon zo luiden: "Opmerkelijk hoe deze mensen dit volhouden."?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 09, 2011, 08:35:31 pm »

quote:

vrolijke schreef op 07 januari 2011 om 19:58:
[...]

Als christenen voor hun geloof sterven, komen zij toch met zekerheid in de "hemel".
Die duurt tenminste vier quadrilioen jaar.
Dat beetje elende, wat zij hiervoor op aarde hebben moeten meemaken, is in vergelijk daarmee, toch peanuts.
Gelukkig ga ik er niet over of iemand al dan niet in de hemel komt.Gelukkig maar.Je opmerking inzake dat beetje ellende is mi misplaatst.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 09, 2011, 08:38:58 pm »

quote:

Oogje schreef op 08 januari 2011 om 11:01:
Mag je ook martelaren bewonderen, zónder het geloof van de christenen in je buurt te willen betwijfelen? Moet de lof voor de ene dan ook in het christendom echt altijd ten koste van de andere gaan? Mag je niet gewoon iemand als voorbeeld nemen en het daarbij laten?

Mocht de openingspost dan echt niet gewoon zo luiden: "Opmerkelijk hoe deze mensen dit volhouden."?

Betwijfelen is heel wat anders dan een vraag stellen.Aan de andere kant durf ik de stelling gerust te poneren dat als het er echt op aan komt ik nog niet zo zeker ben dat mijn geloof net zo standvastig is als bijv van een christen in landen waar ze zelf gedood worden.Kijk naar Egypte waar nu een hetze aan de gang is.
Ik denk niet dat wij weten wat zoiets betekent.Onze houding in deze zaken is vaak laks dus ik ben er niet zo zeker van.