Auteur Topic: Waarom vertrok Jezus naar Galilea?  (gelezen 3195 keer)

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Waarom vertrok Jezus naar Galilea?
« Gepost op: november 07, 2010, 10:34:47 pm »
Joh 4:1-3 "Toen nu de Here vernam, dat de Farizeeen gehoord hadden dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes, - ofschoon Jezus niet zelf doopte, maar zijn discipelen - verliet Hij Judea en vertrok weer naar Galilea".

Dit is het laatste wat we vernemen over dopende discipelen in het evangelie van Johannes. Dit roept enkele vragen op. Waarom verliet Jezus Judea?
Kennelijk was het omdat de Farizeeen hadden gehoord dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes. Maar wat dan nog?
Wat maakt het uit of de Farizeeen iets hadden gehoord of niet?

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Waarom vertrok Jezus naar Galilea?
« Reactie #1 Gepost op: november 07, 2010, 10:50:42 pm »
interessante vraag. Ik heb geen direct antwoord voor je (ik zal er eens over gaan brainstormen) maar ik heb wel een ideetje: het Messias-geheim, ofwel het gegeven dat Jezus heel vaak zijn messiaanse status verborgen wilde houden. Dat was (voor zover men weet) omdat de joodse traditie aangaf dat de messias zichzelf niet luidruchtig zou aankondigen. Wellicht dat de te grote aandacht onder de joodse elite hiermee te maken heeft?

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Waarom vertrok Jezus naar Galilea?
« Reactie #2 Gepost op: november 07, 2010, 10:53:53 pm »
Een verklaring kan zijn dat Jezus wilde voorkomen dat de tegenstellingen met de Farizeeërs zouden escaleren. Zijn tijd was nog niet gekomen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Waarom vertrok Jezus naar Galilea?
« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2010, 11:18:46 pm »
Wat Adinomis ook zegt: ik denk dat Zijn tijd nog niet was gekomen. Dit is het begin van de confrontaties met de Farizeeën en om dat niet te laten escaleren gaat Hij naar Galilea. In dat gebied bevinden zich minder Farizeeën.

Om in Galilea te komen moet Jezus door Samaria, want er zijn maar twee wegen: langs de oostroute door Jordaan-vallei en de andere via Samaria. De meeste Joden zouden Samaria mijden omdat Samaritanen werden beschouwd als bijna-heidenen, ketters min of meer. Dat zou gevolgen kunnen hebben voor de reinheid. Het zal wellicht God's plan zijn geweest om Jezus eerst te laten verkondigen in dat gebied.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2010, 11:20:15 pm door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Waarom vertrok Jezus naar Galilea?
« Reactie #4 Gepost op: november 08, 2010, 11:24:42 am »
Een antwoord zou ook kunnen zijn:

Uit genade ging Hij (nu nog) de confrontatie met de Farizeeën niet aan….

Lees eens Johannes 3 samen met de verzen uit hoofdstuk 4 die je aanhaalt:

Jezus spreekt hier met een van de Farizeeën over zijn “missie” hier op aarde: “God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.”

De wereld INCLUSIEF de Joodse leiders, dus… Maar die tonen (in de persoon van Nicodemus) aan, dat ze “de tekenen niet kunnen verstaan”:  ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent?

Hierna volgt het gedeelte, waarin Johannes de Doper aan het woord is. Ook hier springt het optreden van Jezus in het oog. Ook hier vanwege de dooppraktijk van Jezus(‘ discipelen). Johannes wijst hierbij “de man over wie hij een getuigenis heeft afgelegd” indirect aan als de beloofde Messias, maar tegelijk zegt hij over Hem: “Hij moet groter worden en ik kleiner”.

Het moet dus voor iedereen NOG duidelijker worden dat Jezus de Messias is voordat Hij openlijk de confrontatie aangaat met de Joodse leiders. Ze krijgen dus extra tijd om zich te bezinnen, nog duidelijker in woord en daad te zien/te horen wat “de missie” van die man uit Galilea is, en DAAROM zal er waarschijnlijk staan in hoofdstuk 4:

Toen Jezus hoorde dat aan de farizeeën verteld werd dat hij meer leerlingen maakte en er ook meer doopte dan Johannes  – Jezus doopte overigens niet zelf, zijn leerlingen deden dat –, verliet hij Judea en ging weer naar Galilea.

De aandacht van de Farizeeën werd nu gevestigd op Zijn dooppraktijk, maar blijkbaar was het Hem daar niet om te doen (zie hoofdstuk 3!!!).


Edit: E.e.a. lijkt wat samen te vallen met wat Nunc noemt "het Messiasgeheim"... Ik zie hetzelfde gebeuren in Johannes 9 en 10:
Joh 9:39 Jezus zei: ‘Ik ben in de wereld gekomen om het oordeel te vellen. Dan zullen zij die niet zien, zien en zij die zien, zullen blind worden.’ 40 Een paar farizeeën die bij hem stonden en dat hoorden, zeiden: ‘Wij zijn toch zeker niet blind!’ 41 ‘Was u maar blind,’ zei Jezus, ‘dan zou u zonder zonde zijn. Maar u beweert dat u kunt zien, en dus blijft uw zonde.’

Joh 10:24 Daar kwamen de Joden om hem heen staan, en ze vroegen hem: ‘Hoe lang houdt u ons nog in het onzekere? Als u de messias bent, zeg het ons dan ronduit.’ 25 Jezus antwoordde: ‘Dat heb ik u al gezegd, maar u gelooft het niet. Wat ik namens mijn Vader doe getuigt over mij, 26 maar u wilt me niet geloven, omdat u niet bij mijn schapen hoort. (dat "de joden" in vers 24: zie m.i. Joh 10:19; die opmerkingen daar slaan ook terug op Joh 9:40; tegen die joden sprak Jezus volgens mij ook in Joh 10....)

Het zijn dus de Joodse leiders die, op grond van eigen inzicht, maar OOK op grond van de tekenen/woorden van Jezus hun conclusie moeten gaan trekken.... Op de vraag "bent U de Messias?" krijgen ze een ander rechtstreeks antwoord dan ze zouden willen. Maar in hoofdstuk 3 zegt Johannes nog "Hij moet groter worden"... En toen ging Hij tijdelijk terug naar Galilea... Het ging daar dus niet om aantallen volgelingen voor wat betreft het "groter worden", maar om wat anders...
« Laatst bewerkt op: november 08, 2010, 07:36:47 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Waarom vertrok Jezus naar Galilea?
« Reactie #5 Gepost op: november 08, 2010, 08:00:44 pm »

quote:

Nunc schreef op 07 november 2010 om 22:50:
interessante vraag. Ik heb geen direct antwoord voor je (ik zal er eens over gaan brainstormen) maar ik heb wel een ideetje: het Messias-geheim, ofwel het gegeven dat Jezus heel vaak zijn messiaanse status verborgen wilde houden. Dat was (voor zover men weet) omdat de joodse traditie aangaf dat de messias zichzelf niet luidruchtig zou aankondigen. Wellicht dat de te grote aandacht onder de joodse elite hiermee te maken heeft?
Ik heb daar op deze plaats nog wat achtergrondinformatie over gevonden... In een artikel uit 1921 van Klaas Schilder:

quote:

Het Messiasgeheim”. Deze uitdrukking is als technische term afkomstig van den in 1906 gestorven evangelischen theoloog William Wrede, en wat hij eronder verstaat, kan ik het gemakkelijkst zeggen met de woorden van Prof. Dr A.G. Honig: „Aanvankelijk hield de Christus zijn Messiasschap verborgen, maar na zijne opstanding maakt Hij het openbaar”. Hierop komt het neer. Volgens Wrede is naar het Markusevangelie Jezus’ voornaamste taak geweest, ondanks de openlijke begroeting als Messias uit den mond van de demonen en tegenover het onstuimig enthusiasme der discipelen, den sluier van het geheim over zijn Messiaansche persoonlijkheid te laten hangen om dien eerst op te lichten na zijn opstanding uit de dooden. Zoo tracht Jezus dan ook opkomende geestdriftigheid te bekoelen, want die is nog voorbarig en ziet het eigenlijkste in hem voorbij. Slechts een enkele maal mag Hem de schare met halleluja’s als Davids Zoon begroeten, maar voor het overige verlangt Jezus geen enthusiasme vóór den tijd. Hij wil mysterie blijven tot na zijn verheerlijking; en dáárom is het, dat hij (Marc. 8 : 30) den jongeren gebiedt, de Petrus-belijdenis omtrent zijn Zoonschap Gods nog niet te verbreiden, en dat ook het gebeurde op den berg der verheerlijking moet blijven hangen in nevel.
Welnu, in deze theorie past dan ook die verklaring van Jezus’ antwoord aan den rijken jongeling, volgens welke Jezus in de benaming „goede meester” een praemature, een voorbarige, aankondiging ziet van zijn messiaansche zondeloosheid, en daarom haastig met verwijzing naar God, die alleen goed is, zijn eigen wezen verbergt, omdat voor zijn onthulling de ure nog niet gekomen is.
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Waarom vertrok Jezus naar Galilea?
« Reactie #6 Gepost op: november 08, 2010, 08:06:08 pm »

quote:

Adinomis schreef op 07 november 2010 om 22:53:
Een verklaring kan zijn dat Jezus wilde voorkomen dat de tegenstellingen met de Farizeeërs zouden escaleren. Zijn tijd was nog niet gekomen.
fijn dat je (even ?) terug bent, ben je 06 kwijt
« Laatst bewerkt op: november 08, 2010, 08:07:13 pm door grondig christelijk »

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Waarom vertrok Jezus naar Galilea?
« Reactie #7 Gepost op: november 19, 2010, 10:05:47 pm »
Bedankt voor alle feedback  d:)b
Vooral de suggestie om joh 4 in de context met het voorgaande te lezen, het gesprek met Nicodemus e.d., vond ik wel een eye opener.
Het weggaan van Jezus ivm de farizeen hoeft niet meteen als conflict vermijding te worden gelezen, over de latere conflicten wordt in dit gedeelte van Johannes tenslotte nog niets van vermeld.
Maar door het gesprek met Nicodemus is al wel duidelijk, dat de farizeen de geestelijke betekenis van de doop door Jezus (cq discipelen): wedergeboren worden uit water en Geest (Joh 3:5-7), niet begrepen.
Het is te verstaan als genade dat Hij het onder die omstandigheden niet op een confrontatie laat aan komen, maar het gewoon over een andere boeg gooit door naar Galilea te gaan.
We lezen niet of de discipelen daarna nog verder zijn gegaan met dopen. Ik denk dat de evangelist het thema niet meer noemt in dit verband, omdat de betekenis ervan verder alleen maar wordt uitgediept door het sterven en de opstanding van Jezus.
Het messiasgeheim dus inderdaad.
« Laatst bewerkt op: november 19, 2010, 10:07:38 pm door pyro »