Auteur Topic: Berijmde en irritant ouderwetse Psalmen  (gelezen 20905 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Berijmde en irritant ouderwetse Psalmen
« Reactie #45 Gepost op: december 27, 2010, 01:03:00 pm »
kun je ook één bedenken op de melofdie van "altijd is kortjakje ziek" ?Psalm 150 bijvoorbeeld?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 27, 2010, 04:52:54 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 27 december 2010 om 13:03:
kun je ook één bedenken op de melofdie van "altijd is kortjakje ziek" ?Psalm 150 bijvoorbeeld?
Dat kan allemaal best; maar de melodie heeft zoveel seculiere connotaties dat ik haar niet zou aanraden als psalmmelodie :)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 28, 2010, 01:15:31 am »

quote:

Qohelet schreef op 27 december 2010 om 01:48:
Oke, Trajecto, laten we het concreter maken. Wat vind je van deze berijming van Psalm 131 (op de wijs van "Hoger dan de blauwe luchten"):

[...]

[...]

Een paar "ouderwetse" uitdrukkingen--oordeel vellen, iemand toegewijd zijn--maar ik probeer onnodige ouderwetse constructies uit de weg te gaan.

Ja! In orde zou ik zeggen. Inderdaad zit er een een enkele zaak in die je zo niet in gewoon dagelijks taalgebruik zult zeggen maar dat is geen probleem. Dat moet dus een keer uitgelegd. Van "een oordeel vellen" zou ik denken dat iemand dat weet, maar zo niet dan moet het dus uitgelegd. Ja, iemand toegewijd zijn klinkt wat ouderwets maar is prima.
Verder zie ik dan meteen het woord "ijdelheid". Dat zal vermoedelijk vaak niet begrepen worden; je zou het "jargon" kunnen noemen dat verklaard moet worden. De verdere tekst verklaart het al wel enigszins maar voor iemand die het nog niet wist behoeft het toch wel extra toelichting.
Voor iemand die het niet weet zal het lijken of er bedoeld wordt dat je niet arrogant trots op jezelf moet zijn en je opdoffen; pronkzuchtigheid. Maar zoiets is moeilijk te vermijden; dit woord moet dus gewoon geleerd worden.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 28, 2010, 09:21:30 am »

quote:

Qohelet schreef op 27 december 2010 om 01:48:
Oke, Trajecto, laten we het concreter maken. Wat vind je van deze berijming van Psalm 131 (op de wijs van "Hoger dan de blauwe luchten"):
(...)

Een paar "ouderwetse" uitdrukkingen--oordeel vellen, iemand toegewijd zijn--maar ik probeer onnodige ouderwetse constructies uit de weg te gaan.

Ik schat in dat 'in ijdelheid leven' en 'als mens voorgoed vergaan' problematischer uitdrukkingen zijn dan 'God die oordelen velt' of 'God toegewijd zijn'. IJdelheid is een vreemd woord dat bijna niemand actief gebruikt. En alleen dingen kunnen vergaan, dat is niet iets dat je op mensen betrekt.
Maar goed, daar kun je natuurlijk een peloton neerlandici op loslaten. En dan nog zal het taalkleed per regio zo verschillen dat bevreemding blijft. (Nog afgezien van individuele taalvaardigheid. De zinnen die ik soms van mijn tong laat rollen roepen dikwijls verbijstering of hilariteit op.)
« Laatst bewerkt op: december 28, 2010, 09:21:58 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 28, 2010, 11:29:13 pm »

quote:

elle schreef op 28 december 2010 om 09:21:
[...]

[...] (Nog afgezien van individuele taalvaardigheid. De zinnen die ik soms van mijn tong laat rollen roepen dikwijls verbijstering of hilariteit op.)

Haha ga er beslist mee door, daar leren ze nog wat van! :9
Uitleggen met andere woorden kan achteraf altijd nog.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: december 29, 2010, 10:05:54 am »
Het lijkt mij echter helemaal niet verkeerd om wat sjiekere of plechtigere bewoordingen te gebruiken in liturgische gezangen of psalmen. Soms kan een dagelijks woord veel minder goed uitdrukken wat je in de liturgie wil zeggen dan een meer liturgisch, plechtiger woord en dan moet je dat dagelijkse woord ook niet gebruiken. Ook (delen van) de Schrift schijnt in meer liturgische taal opgesteld te zijn, met hier en daar woorden die alleen in de Schrift voorkomen.

Zéker in de psalmen, waarin Christus mag bidden door de gelovigen heen, worden toch verheven zaken bezongen die verder gaan dan de dagelijkse emotie en het is dan ook vrij normaal dat je je taalgebruik daarop aanpast. Die taal, als zij niet té onbegrijpelijk is, kan het zelfs gemakkelijker maken voor mensen om tot God te naderen. Net zoals mensen de koningin gemakkelijker als koningin erkennen en zien wanneer zij als koningin gekleed is dan wanneer zij in spijkerbroek en T-shirt de troonrede zou lezen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: december 29, 2010, 03:23:58 pm »
Oogje,

Ik denk dat je moet oppassen met een ideaal van "plechtigheid".
De taal van de Psalmen in de bijbel is niet bijzonder verheven.
Wel poetisch, maar de woorden die gebruikt worden zijn erg down-to-earth.
En wanneer Jezus zijn discipelen leert bidden vertelt hij hun juist om geen plechtige taal te gebruiken: "Maar wanneer jullie bidden zeg: vader, uw naam moet geheiligd, uw koninkrijk moet komen, uw wil moet gebeuren..."

Natuurlijk is het belangrijk dat we beseffen tot wie wij naderen. Maar daarvoor hoeven wij onszelf of onze taal niet bijzonder aan te kleden.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 01, 2011, 04:58:58 pm »
Voor meer berijmingen in moderner Nederlands/Engels, zie deze blog.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 01, 2011, 07:35:13 pm »
Mooi!
Even een tikfoutje melden; ik neem aan dat het jouw webpagina is.
In de onderstaande zin staan een "n" te veel. Ik heb hem even doorgestreept weergegeven.
(Psalm 2)
Tegen God en zijn gezalfde
maken zijn hun dwaas beleid.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 01, 2011, 08:40:06 pm »
Toch, Qohelet, kom je in de Schrift wel veel plechtigere gebeden en lofzangen tegen. Veel psalmen zijn wel degelijk plechtige tempelgezangen, maar ook koninklijke en priesterlijke gebeden en geloofsbelijdenissen die je in zowel het OT als het NT tegenkomt. Ook Jezus zal ongetwijfeld dagelijks de psalmen gebeden hebben en de synagoge regelmatig hebben bezocht. En de diensten in de synagoge zijn ook plechtig van aard. Er wordt ook veel gefeest en gedanst, dat zeker, maar wel altijd na of in de context van het plechtige.

Jezus leerde ons inderdaad om persoonlijk tot God te spreken, maar bij Hem zijn zulke dingen nooit of-of. Nee, Hij houdt niet van lange, plechtige gebeden als je meent daarmee wel beter verhoord te zullen worden, maar Hij heeft geen enkel probleem met lange, plechtige gebeden waarmee mensen Hem op hun wijzen willen aanbidden. Ik zelf geloof dat Christus ook Mens is geworden om ons als mensen te verheffen, met lichaam en alles. Dus mogen we Hem met heel ons lichaam, met onze mooiste talen, dus met prachtige spraak, muziek, kunst, liturgie en literatuur aanroepen en zo het Mysterie net even wat tastbaarder te maken.

Christus werd immers niet Mens om vervolgens enkel geestelijk te doen. ;)