Auteur Topic: Geneest Jezus niet meer?  (gelezen 51613 keer)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #100 Gepost op: januari 03, 2011, 05:40:08 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 januari 2011 om 17:08:
Paulus bedoelt natuurlijk NIET dat we beter af zijn als we DOOD zijn... Maar wil ons wel een hart onder de riem steken met de boodschap dat het toekomstige LEVEN van God oneindig veel beter is dan ons huidige bestaan!!! Ik geef Paulus groot gelijk!!!!
Welke tijd bedoelde Paulus, de zijne of de onze? Het lijkt me stug dat hij het zwaar zou achten hoe wij in alle rust met elkaar debatteren in de comfort van een dak boven onze hoofden en vier muren om ons heen waarin het aangenaam warm is en we iets te drinken en te roken hebben. Bedenk je goed in welke tijd Paulus zijn brieven schreef en aan welke mensen. Was het niet een tijd van zware christen vervolgingen waarin zij leefden? Dat is iets heel anders als de tijd waarin wij leven, want jij en ik hoeven niet te vrezen dat we gedood worden om ons geloof. Vanuit zo'n perspectief dien je dergelijke opmerkingen te verstaan en onze tijd is gevrijwaard van die ellende dus laten we tevreden zijn!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #101 Gepost op: januari 03, 2011, 05:47:42 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 januari 2011 om 17:40:
[...]

Welke tijd bedoelde Paulus, de zijne of de onze? Het lijkt me stug dat hij het zwaar zou achten hoe wij in alle rust met elkaar debatteren in de comfort van een dak boven onze hoofden en vier muren om ons heen waarin het aangenaam warm is en we iets te drinken en te roken hebben. Bedenk je goed in welke tijd Paulus zijn brieven schreef en aan welke mensen. Was het niet een tijd van zware christen vervolgingen waarin zij leefden? Dat is iets heel anders als de tijd waarin wij leven, want jij en ik hoeven niet te vrezen dat we gedood worden om ons geloof. Vanuit zo'n perspectief dien je dergelijke opmerkingen te verstaan en onze tijd is gevrijwaard van die ellende dus laten we tevreden zijn!


Is het doel van het evangelie bereikt met dat er momenteel geen vervolgingen meer zijn of is het uiteindelijke doel van het evangelie dat we ooit volledig vrij in volle aanwezigheid van God mogen leven?

Overigens jij en ik hoeven (nog) niet te vrezen gedood te worden voor ons geloof en jij en ik leven in redelijke welstand ... dit is zeer relatief, wereldwijd bekeken zijn er zeer velen die gedood worden om hun geloof in Jezus Christus of gediscrimineerd. Daarnaast kan een overgroot deel van de wereldbevolking niet zeggen "Het lijkt me stug dat hij het zwaar zou achten hoe wij in alle rust met elkaar debatteren in de comfort van een dak boven onze hoofden en vier muren om ons heen waarin het aangenaam warm is en we iets te drinken en te roken hebben". Voor zeker de helft van de wereldbevolking is het iedere dag weer overleven ... dat iets in jou situatie niet het geval is, wil niet zeggen dat dat voor vele anderen wel het geval kan zijn.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #102 Gepost op: januari 03, 2011, 05:59:19 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 03 januari 2011 om 17:47:
[...]


Is het doel van het evangelie bereikt met dat er momenteel geen vervolgingen meer zijn of is het uiteindelijke doel van het evangelie dat we ooit volledig vrij in volle aanwezigheid van God mogen leven?

Overigens jij en ik hoeven (nog) niet te vrezen gedood te worden voor ons geloof en jij en ik leven in redelijke welstand ... dit is zeer relatief, wereldwijd bekeken zijn er zeer velen die gedood worden om hun geloof in Jezus Christus of gediscrimineerd. Daarnaast kan een overgroot deel van de wereldbevolking niet zeggen "Het lijkt me stug dat hij het zwaar zou achten hoe wij in alle rust met elkaar debatteren in de comfort van een dak boven onze hoofden en vier muren om ons heen waarin het aangenaam warm is en we iets te drinken en te roken hebben". Voor zeker de helft van de wereldbevolking is het iedere dag weer overleven ... dat iets in jou situatie niet het geval is, wil niet zeggen dat dat voor vele anderen wel het geval kan zijn.
En wat is je punt nu eigenlijk?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #103 Gepost op: januari 03, 2011, 06:07:52 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 januari 2011 om 17:59:
[...]

En wat is je punt nu eigenlijk?


Dat jou en mijn relatief rustige, welvarende situatie zeker niet het beeld is dat bij de meeste mensen in deze wereld op dit moment het geval is ... a.s. zondag ga ik mogelijk naar een Sudanese samenkomst in Houten, In deze dienst zal gebeden worden om een eerlijk referendum in Zuid-Sudan, waarbij de uitslag bepalend is voor het wel of niet onafhankelijk worden van Zuid Sudan van Noord Sudan. Noord Sudan is overwegend islamistisch (Arabieren) en zuid Sudan christelijk (oorspronkelijke zwarte bevolking van Sudan). Bij deze nodig ik jou en wie maar wil deze samenkomst bij te wonen:

"Mrs Kathleen Gerlrud Ferier CDA Tweede Kamerfractie is Our Guest of Honer on the Sunday 9th January 2011, In Houten the Netherlands.)

Prayer for Referendum: Text Ezra 8:21-23 and 2 Chronicles 7:14-16

On 9th January 2005, the Sudan’s people Liberation Army/Movement {SPLA/M} reached Comprehensive Peace Agreement (CPA) with government of Sudan, and the peace agreement pave away for the people of southern Sudan to decide their destiny, and exactly on the 9th January 2011, the people of south Sudan have to choice in ballot papers whether to remain with north or to become independent new born country on the map of Africa. But at moment the situation in the Sudan itself is very tense, therefore a call to unite in prayer is much needed, this is the moment we have to ask for God’s divine mystery to manifest.

Therefore the Sudanese Gospel Mission has called a Fasting and prayer for protection of referendum on independence of the Southern Sudan. We need God to determine the future of the Country of South-Sudan (Ezra 8:21-23 NKJV) the Sudanese gospel mission church Houten the Netherlands call all the southern Sudanese living in Europe to stand with our leadership H.E. president Salva Kiir Mayardit. And the Christians in European Union and all our partners in the Netherlands to join hands with us in prayers, and we know your prayers with ours will make a change in the forth coming referendum on 9th January 2011.

Date of prayer Sunday 9th – January 2011

Begins 12:30 PM & Ends 18:15 PM

Address Johannes Bogermanschool

Lobbendijk 16, 3991 EC Houten the Netherlands"
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #104 Gepost op: januari 03, 2011, 06:48:44 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 03 januari 2011 om 18:07:
[...]


Dat jou en mijn relatief rustige, welvarende situatie zeker niet het beeld is dat bij de meeste mensen in deze wereld op dit moment het geval is ...
Ja, zoveel was me wel duidelijk, maar wat wil je daar nou eigenlijk mee zeggen? Probeer je me duidelijk te maken dat ik niet mag genieten of is het wat anders? Graag verduidelijking want ik snap niet wat je bedoelt, sorry.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #105 Gepost op: januari 03, 2011, 08:08:39 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 januari 2011 om 18:48:
[...]

Ja, zoveel was me wel duidelijk, maar wat wil je daar nou eigenlijk mee zeggen? Probeer je me duidelijk te maken dat ik niet mag genieten of is het wat anders? Graag verduidelijking want ik snap niet wat je bedoelt, sorry.

(en je eerdere post): Welke tijd bedoelde Paulus, de zijne of de onze? Het lijkt me stug dat hij het zwaar zou achten hoe wij in alle rust met elkaar debatteren in de comfort van een dak boven onze hoofden en vier muren om ons heen waarin het aangenaam warm is en we iets te drinken en te roken hebben. Bedenk je goed in welke tijd Paulus zijn brieven schreef en aan welke mensen. Was het niet een tijd van zware christen vervolgingen waarin zij leefden? Dat is iets heel anders als de tijd waarin wij leven, want jij en ik hoeven niet te vrezen dat we gedood worden om ons geloof. Vanuit zo'n perspectief dien je dergelijke opmerkingen te verstaan en onze tijd is gevrijwaard van die ellende dus laten we tevreden zijn!


Op je laatste post: Geniet zoveel mogelijk van al het goede dat er ondanks het bederf door de zonde in de wereld is!

Wat ik probeerde duidelijk te maken, maar mogelijk door mijn verhaal niet duidelijk overkwam, is dat ik in jou post wel heel makkelijk lees dat Paulus iets schrijft in zijn situatie slechts bedoeld voor zijn eigen tijd. Christenvervolgingen zijn in onze situatie in deze tijd (nog) niet aanwezig, in andere delen van de wereld wel. Ook deze tekst van Paulus is zeer actueel en daarbij geloof ik dat ook zonder vervolging Paulus meer naar het leven na het leven met God zou verlangen ... en het minder te maken had met zijn omstandigheden. Als hij vooral comfortabele levensituatie op het oog had, zou hij wellicht niet het evangelie overal gepredikt hebben.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #106 Gepost op: januari 03, 2011, 08:55:29 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 januari 2011 om 17:32:

Hooguit de uitzonderingen die de regel bevestigen, want in de eerste eeuw werden vele verlamden en kreupelen genezen (Hand 8,7) en dat gebeurt tegenwoordig (nagenoeg) niet meer. Veel is het tegenovergestelde van weinig en als jij wilt geloven dat vandaag de dag dezelfde wonderen op dezelfde schaal plaatsvinden als in de eerste eeuw, ga gerust je gang hoor, maar ik kan je dan echt niet meer serieus nemen.?


Waar heb ik dat dan weer gezegd :P ?
Mijn topicopener was juist de vraag waarom het juist haast niet meer gebeurde, toch?

Over wat wel gebeurd, vooral buiten Europa in zendingsgebieden.

quote:



Wat mijn bezwaar is bij jou is dat alles moet wijken voor jouw geloof in wonderen, ja zelfs de realiteit. Waarom zijn wonderen zo belangrijk voor jou?


Zijn wonderen geen realiteit dan?
Dat het belangrijk is zie je het beste in de geschiedenis van het christendom terug. Daar waar Jezus genas kwamen velen tot geloof en bekering.

Wonderen zijn geen doel op zich.

Zie het zo dat zeg maar de ene groep tukkers bekeerd moeten worden tot het Friesisme en in het beloofde land Friesland moeten gaan wonen en je vind tukkers die het eigenlijk wel wat lijkt, maar de afstand moeilijk te overbruggen valt. Dan kan je zeggen: "loop jongen, je komt er vanzelf wel een keer."

Dat gevoel krijg ik bij de huidige traditie. Wonderen moet je meer zien als de bus die langs komt en ze op pikt om naar Friesland te komen. Friesland is het doel.

Wonderen is voor mij zoals de bus, verrekte handig transportmiddel voor het evangelie.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #107 Gepost op: januari 03, 2011, 09:14:18 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 januari 2011 om 17:40:
[...]

Welke tijd bedoelde Paulus, de zijne of de onze? Het lijkt me stug dat hij het zwaar zou achten hoe wij in alle rust met elkaar debatteren in de comfort van een dak boven onze hoofden en vier muren om ons heen waarin het aangenaam warm is en we iets te drinken en te roken hebben. Bedenk je goed in welke tijd Paulus zijn brieven schreef en aan welke mensen. Was het niet een tijd van zware christen vervolgingen waarin zij leefden? Dat is iets heel anders als de tijd waarin wij leven, want jij en ik hoeven niet te vrezen dat we gedood worden om ons geloof. Vanuit zo'n perspectief dien je dergelijke opmerkingen te verstaan en onze tijd is gevrijwaard van die ellende dus laten we tevreden zijn!


Het punt is eigenlijk in hoeverre we kunnen genieten van onze heerlijke leven als de wereld om ons heen of dagelijks sterft zonder Jezus of leid onder oorlog, armoede, rampen en vervolgingen.

Ik vind zelf persoonlijk Nederland een mooi land, maar met geestelijk totaal uitgebluste mensen. Loop eens voor de aardigheid de stad Utrecht binnen en ga eens kijken naar de gezichten van de mensen. We hebben alles en toch hebben we helemaal niets. Loop in een volkswijk de straat op om mensen te ontmoeten. Doe het eens, ontmoet ze maar...
non.. every one sleeps wel.  

Hoe heet je buurman ook weer, zei je?
Als iemand me die vraag stelt, dan weet ik geen antwoord te geven.

Het is lauter materie wat we zien. Toevallig zijn we daar in geboren, terwijl je net zo goed op een vuilnisbeld in Caïro geboren had kunnen worden.

Als ik daar aan denk heb ik een dubbel gevoel. Ik geniet veel, maar ervaar ook onrust. Ik ben gelukkig, maar mis iets wat deze wereld mij niet kan bieden. Ik geef geld uit, maar mijn geweten knaagt dagelijks over de bestemmingen ervan. En ik baal dat ik een mens ben en geen engel.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2011, 09:15:38 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #108 Gepost op: januari 04, 2011, 11:25:53 am »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2011 om 20:55:
Dat het belangrijk is zie je het beste in de geschiedenis van het christendom terug. Daar waar Jezus genas kwamen velen tot geloof en bekering.
Ja, maar dat gold voor de wonderen in de eerste eeuw toen het christendom gesticht werd en daar heb ik het niet over, wat ik bedoel te vragen is waarom zijn wonderen die nu nog nauwelijks plaatsvinden voor jou zo belangrijk?
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2011, 11:26:47 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #109 Gepost op: januari 04, 2011, 11:31:50 am »

quote:

penguin1978 schreef op 03 januari 2011 om 20:08:
Wat ik probeerde duidelijk te maken, maar mogelijk door mijn verhaal niet duidelijk overkwam, is dat ik in jou post wel heel makkelijk lees dat Paulus iets schrijft in zijn situatie slechts bedoeld voor zijn eigen tijd.
Nou, zo gemakkelijk doe ik dat nu ook weer niet, zie bijvoorbeeld Rom 11,5.

quote:

Christenvervolgingen zijn in onze situatie in deze tijd (nog) niet aanwezig, in andere delen van de wereld wel. Ook deze tekst van Paulus is zeer actueel en daarbij geloof ik dat ook zonder vervolging Paulus meer naar het leven na het leven met God zou verlangen ... en het minder te maken had met zijn omstandigheden. Als hij vooral comfortabele levensituatie op het oog had, zou hij wellicht niet het evangelie overal gepredikt hebben.
Sommige aspecten van Paulus zijn teksten lijken actueel en ik ontken niet dat er nu nog christenen vervolgd worden, maar dat is voor mij absoluut geen reden om mijn ogen te sluiten voor de tijd waarin Paulus zijn brieven schreef. In hun tijd stond het oude verbond nog met alle daarbij horende mitswa's en de tempel waar de offerdiensten gehouden werden, ook een behoorlijk verschil ten opzichte van nu. Paulus hoefde zich er niet meer aan te houden als wedergeboren christen zijnde, doch als hij hun wetten overtrad kreeg hij wel een boete van de Joden.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2011, 12:11:27 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #110 Gepost op: januari 04, 2011, 12:19:04 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 januari 2011 om 12:07:
[...]

Ik zei het wat te ongenuanceerd, de Joden waren onder de wet, maar zodra zij zich tot Christus bekeerden natuurlijk niet meer.
En ik moet er eerlijk bijzeggen dat de gemeente van de Galaten nu net NIET uit een samenstel van joden- en heidenchristenen bestond, maar waarschijnlijk uit enkel heidenchristenen.... Dat maakt ook wel enig verschil bij het beoordelen van deze brief...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #111 Gepost op: januari 04, 2011, 02:33:32 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 januari 2011 om 11:25:
[...]

Ja, maar dat gold voor de wonderen in de eerste eeuw toen het christendom gesticht werd en daar heb ik het niet over, wat ik bedoel te vragen is waarom zijn wonderen die nu nog nauwelijks plaatsvinden voor jou zo belangrijk?
Om de zelfde reden. Ik ben er zelf door tot een sterker vertrouwen in Jezus gekomen en het haalde bij me twijfel weg die me beangstigde: de mogelijkheid dat God misschien wel helemaal niet bestaat en dat ik mijn hele leven geef aan een illusie. Juist door die wonderen waar ik van las en hoorde zie ik God aan het werk en zie ik dat Hij echt bestaat en geen illusie is. Dat zie ik ook bij mensen die ermee in contact kwamen, zoals mijn vrijgezelle oom die na twee wonderen (bijna dood ervaring en een genezingswonder) besloot om zijn geloof weer actief op te pakken en om de kerk weer te gaan bezoeken na er tien jaar niet meer er geweest te zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2011, 02:34:31 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #112 Gepost op: januari 04, 2011, 02:55:33 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 januari 2011 om 14:33:
Juist door die wonderen waar ik van las en hoorde zie ik God aan het werk en zie ik dat Hij echt bestaat en geen illusie is.
Nu begrijp ik waarom je af en toe wat fel reageert, maar ik hoop dat je wel beseft dat ik niet ontken dat God aan het werk is. Ik zeg alleen maar dat het nu een andere tijd is als in de eerste eeuw. Tegenwoordig worden mensen nog steeds genezen, doch is dat door tussenkomst van een ander mens die geleerd heeft hoe de kwaal behandeld dient te worden en de patiënt hoeft niet in de dokter te geloven om er baat bij te hebben. Dit is een verschil ten opzichte van de eerste eeuw te Jeruzalem waar de zieken genezen werden door Jezus en de apostelen - die allen niet voor arts- of chirurg hadden gestudeerd - vermits zij zich bekeerden.

Natuurlijk gebeuren er ook nu nog wonderen, maar je moet ze alleen weten te herkennen! Wat is groter wonder: een moeder die je onvoorwaardelijk liefheeft of een chirurg in loondienst die je geneest van je winterteen? Ik denk dat je wel kan raden welke ik het grootste wonder acht.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #113 Gepost op: januari 04, 2011, 02:58:47 pm »
Ik vind dat artsen maar een slap aftreksel zijn van Gods heil. Als de arts er gekomen is ipv de wonderbaarlijke genezingen van weleer, dan is 't droevig gesteld. Ik snap prima dat men terug kan verlangen naar wonderbaarlijke genezingen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #114 Gepost op: januari 04, 2011, 03:01:52 pm »

quote:

elle schreef op 04 januari 2011 om 14:55:
Verder snap ik niet goed wat het met genezingen te maken heeft. Wellicht dat mensen die zich wetten op (laten) leggen het niet van de Geest verwachten, en dus ook minder van de gaven van de Geest of de vrucht proeven?
Het zal eerder zo zijn dat ik me wat overbegeistert van het topicpad heb laten afvoeren.....  :+
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #115 Gepost op: januari 04, 2011, 03:05:11 pm »

quote:

elle schreef op 04 januari 2011 om 14:58:
Ik vind dat artsen maar een slap aftreksel zijn van Gods heil. Als de arts er gekomen is ipv de wonderbaarlijke genezingen van weleer, dan is 't droevig gesteld. Ik snap prima dat men terug kan verlangen naar wonderbaarlijke genezingen.
Ik denk dat de artsen eerder vallen onder het "in onszelf zuchten in afwachting van de openbaring dat we kinderen van God zijn, de verlossing van ons sterfelijk bestaan". Ook al hebben sommigen onder hen (ons....) wellicht "als voorschot de Geest ontvangen"....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #116 Gepost op: januari 04, 2011, 03:18:25 pm »

quote:

elle schreef op 04 januari 2011 om 14:58:
Ik vind dat artsen maar een slap aftreksel zijn van Gods heil. Als de arts er gekomen is ipv de wonderbaarlijke genezingen van weleer, dan is 't droevig gesteld. Ik snap prima dat men terug kan verlangen naar wonderbaarlijke genezingen.

Dat ik de kwestie aan de kaak stel wil niet zeggen dat ik geen inlevingsvermogen heb. Het zou me wel wat lijken als we elkaar konden genezen van elke kwaal door simpelweg in onze vingers te knippen, doch is dat niet de realiteit en ik prefereer altijd de realiteit zelfs als die soms bitter is.

Ook heb ik niet gezegd dat artsen de wonderlijke genezingen uit de eerste eeuw vervangen hebben, maar alleen dat zieke mensen nu door artsen genezen worden omdat de wonderen in de eerste eeuw (Dan 12,6) zijn opgehouden.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #117 Gepost op: januari 04, 2011, 03:26:52 pm »
Er bestaat ook zoiets als "spontaangenezingen".
Zelfs bij mij gebeurt.
Van vandaag op morgen een huidalergie gekregen. Vier verschillende huidartsen geconsulteerd. Het ging niet weg. Na tien jaar ging het weer, zoals het gekomen was.
Wat moet ik daarbij denken?

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #118 Gepost op: januari 04, 2011, 03:30:15 pm »

quote:

vrolijke schreef op 04 januari 2011 om 15:26:
Er bestaat ook zoiets als "spontaangenezingen".
Zelfs bij mij gebeurt.
Van vandaag op morgen een huidalergie gekregen. Vier verschillende huidartsen geconsulteerd. Het ging niet weg. Na tien jaar ging het weer, zoals het gekomen was.
Wat moet ik daarbij denken?
Het zelfde als wat heel veel artsen denken en weten... Dat heel veel aandoeningen gelukkig "self limiting" zijn: op den duur vanzelf over gaan... Maar: ssst... niet verder vertellen, want anders voelen sommige patienten zich absoluut niet serieus genomen!!!! En dat is een serieuze opmerking!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #119 Gepost op: januari 04, 2011, 03:44:37 pm »
Modbreak:
Deel van de discussie over galaten is afgesplitst naar: [splits] Over de galatenbrief
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #120 Gepost op: januari 04, 2011, 04:25:39 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 januari 2011 om 15:30:
[...]

Het zelfde als wat heel veel artsen denken en weten... Dat heel veel aandoeningen gelukkig "self limiting" zijn: op den duur vanzelf over gaan... Maar: ssst... niet verder vertellen, want anders voelen sommige patienten zich absoluut niet serieus genomen!!!! En dat is een serieuze opmerking!!
Ik snap deze opmerking niet, leg uit?
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #121 Gepost op: januari 04, 2011, 04:26:34 pm »

quote:

vrolijke schreef op 04 januari 2011 om 15:26:
Er bestaat ook zoiets als "spontaangenezingen".
Zelfs bij mij gebeurt.
Van vandaag op morgen een huidalergie gekregen. Vier verschillende huidartsen geconsulteerd. Het ging niet weg. Na tien jaar ging het weer, zoals het gekomen was.
Wat moet ik daarbij denken?
Geen idee, lijkt me machtig mooi :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #122 Gepost op: januari 04, 2011, 04:30:59 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 januari 2011 om 14:55:
[...]

Nu begrijp ik waarom je af en toe wat fel reageert, maar ik hoop dat je wel beseft dat ik niet ontken dat God aan het werk is. Ik zeg alleen maar dat het nu een andere tijd is als in de eerste eeuw. Tegenwoordig worden mensen nog steeds genezen, doch is dat door tussenkomst van een ander mens die geleerd heeft hoe de kwaal behandeld dient te worden en de patiënt hoeft niet in de dokter te geloven om er baat bij te hebben. Dit is een verschil ten opzichte van de eerste eeuw te Jeruzalem waar de zieken genezen werden door Jezus en de apostelen - die allen niet voor arts- of chirurg hadden gestudeerd - vermits zij zich bekeerden.

Natuurlijk gebeuren er ook nu nog wonderen, maar je moet ze alleen weten te herkennen! Wat is groter wonder: een moeder die je onvoorwaardelijk liefheeft of een chirurg in loondienst die je geneest van je winterteen? Ik denk dat je wel kan raden welke ik het grootste wonder acht.
De moeder :) . Wat ik hier vaak doe is vertellen van de wonderen die personen in mijn directe omgeving en verderweg meegemaakt hebben. Dat overtuigd meer dan de dokter. Ik merk het ook met het tienerwerk. als ik tegen de pubers vertel van mooie bijbelverhalen enzo, dan zblijft het bij hen minder hangen, dan wanneer ik die twee foto's van het meisje uit India van hun leeftijd laat zien en vertel over haar genezing door Jezus. Ze turen en turen naar de foto's en lijken onder de indruk van dit wonder.  Het blijft ze bij hangen. Je moet alleen wel uitkijken, want ik bemerkte laatst in discussie met ze dat het wondergeloof zo is dat het New Agevormen heeft aangenomen en dat door programma's op de tv van SBS en de RTL's
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2011, 04:38:54 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #123 Gepost op: januari 04, 2011, 04:34:04 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 januari 2011 om 16:25:
[...]


Ik snap deze opmerking niet, leg uit?

Een 'self limiting'-aandoening is iets dat vanzelf weer over gaat*. Maar veel patienten ervaren hun aandoening als probleem, en willen dus niet horen dat 'er niets aan te doen is maar dat het waarschijnlijk vanzelf weer over gaat'.

voorbeeld: Veel huidaandoeningen zijn stress gerelateerd (sommige vormen van eczeem, psoriases) en gaan waarschijnlijk vanzelf een keer over. Dan kun je als arts veel onderzoek doen zonder een duidelijke oorzaak te vinden. Je kunt de symptomen behandelen, en verder kom je niet. De oorzaak kan stress zijn, maar dat laat zich niet onderzoeken. En vaak ook niet behandelen. Je hoopt dat 't self limiting is, zodat wanneer zo'n persoon beter in zijn vel zit het verdwijnt.

*grofweg gezegd. Taalpuristen kunnen er nog wel wat meer over roepen
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2011, 04:41:14 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #124 Gepost op: januari 04, 2011, 04:40:03 pm »

quote:

elle schreef op 04 januari 2011 om 16:34:
[...]

Een 'self limiting'-aandoening is iets dat vanzelf weer over gaat. Maar veel patienten ervaren hun aandoening als probleem, en willen dus niet horen dat 'er niets aan te doen is maar dat het waarschijnlijk vanzelf weer over gaat'.

voorbeeld: Veel huidaandoeningen zijn stress gerelateerd (sommige vormen van eczeem, psoriases) en gaan waarschijnlijk vanzelf een keer over. Dan kun je als arts veel onderzoek doen zonder een duidelijke oorzaak te vinden. Je kunt de symptomen behandelen, en verder kom je niet. De oorzaak kan stress zijn, maar dat laat zich niet onderzoeken. En vaak ook niet behandelen. Je hoopt dat 't self limiting is, zodat wanneer zo'n persoon beter in zijn vel zit het verdwijnt.
Exact... Je was me voor...  :+
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #125 Gepost op: januari 04, 2011, 04:42:35 pm »
't Lijkt me bij uitstek een huisartsenkwaal, om moeten gaan met self limiting patiënten waar je niets voor kunt doen. :P
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2011, 04:43:17 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #126 Gepost op: januari 04, 2011, 04:44:20 pm »
O, dat herken ik wel. Als ik gespannen ben in bepaalde dagen ontstaat er wel eens eczeem achter mijn horlogeriem. Erg irritant.  }:|
Het gaat ook vanzelf weer weg.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2011, 04:44:55 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #127 Gepost op: januari 04, 2011, 04:49:33 pm »

quote:

elle schreef op 04 januari 2011 om 16:42:
't Lijkt me bij uitstek een huisartsenkwaal, om moeten gaan met self limiting patiënten waar je niets voor kunt doen. :P
Ik kan me voorstellen dat die kwaal maar beperkt self limiting is....  :+
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #128 Gepost op: januari 04, 2011, 04:52:59 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 januari 2011 om 15:18:
[...]

Dat ik de kwestie aan de kaak stel wil niet zeggen dat ik geen inlevingsvermogen heb. Het zou me wel wat lijken als we elkaar konden genezen van elke kwaal door simpelweg in onze vingers te knippen, doch is dat niet de realiteit en ik prefereer altijd de realiteit zelfs als die soms bitter is.



Het elkaar genezen is ook juist weer een oosterse gedachte :)
In het christendom ontvang je de gave van gebedsgenezing, maar dat betekend enkel dat je er voor bid en God geneest vervolgens en dus enkel wanneer God dat van plan is.

quote:


Ook heb ik niet gezegd dat artsen de wonderlijke genezingen uit de eerste eeuw vervangen hebben, maar alleen dat zieke mensen nu door artsen genezen worden omdat de wonderen in de eerste eeuw (Dan 12,6) zijn opgehouden.
Dat is de Rooms Katholieke Kerk in ieder geval niet met je eens. Het is sterk veminderd, doch nooit verdwenen. Ook onze toenmalige dominee Pieter Boommsa vertelde van een reformierde kirche vlak over de duitse grens waar de dominee de zieken in zijn gemeente meenam naar de eredienst en voor ze bad om genezing, toen vonden er ook genezingen plaats. Dat was maar een eeuw terug ongeveer.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2011, 04:56:08 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #129 Gepost op: januari 04, 2011, 05:30:16 pm »
Voor mij zou dat zelfs als het waar was op zijn best een uitzondering zijn die de regel bevestigt.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #130 Gepost op: januari 04, 2011, 07:21:18 pm »
Als het niet waar is, dan ben ik benieuwd naar je verklaring van de twee wonderen :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #131 Gepost op: januari 04, 2011, 08:51:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 januari 2011 om 19:21:
Als het niet waar is, dan ben ik benieuwd naar je verklaring van de twee wonderen :)
Die heb ik je gegeven immers, op zijn best zijn het de uitzonderingen die de regel bevestigen dat er nu geen wonderen meer plaatsvinden zoals in de eerste eeuw.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #132 Gepost op: januari 05, 2011, 08:33:15 am »
Okee, ik snap hem. Toch zul je versteld staan als je de geschiedenis van de huiskerkbeweging van China zou kennen. Wonderen waren daar eerder regel dan uitzonderingen  

Daardoor is het vanaf haar ontstaan in de jaren 80 van de vorige eeuw uitgegroeid tot ruim 5 tot 8 procent van de chinesche bevolking. Omdat het wegens vervolging ondergronds is en vooral in het plattelandgebied zijn de precieze aantallen niet bekend.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2011, 08:34:18 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #133 Gepost op: januari 05, 2011, 11:37:04 am »

quote:

gaitema schreef op 05 januari 2011 om 08:33:
Okee, ik snap hem. Toch zul je versteld staan als je de geschiedenis van de huiskerkbeweging van China zou kennen. Wonderen waren daar eerder regel dan uitzonderingen

Waarom lezen we dan niets over die wonderen in de kranten? Of bedoel je het wonder an sich dat vele Chinezen tot geloof kwamen? Daar heeft de krant namelijk wel over geschreven, maar er zijn wel vaker opwekkingen dus dat is geen bewijs om je stelling mee te ondersteunen.

Waar een wil is is een weg en bij jou is de wil er heel sterk om te geloven dat er nu nog dezelfde dingen gebeuren als in de eerste eeuw te Jeruzalem, maar de paden die je daarvoor bewandelden wilt zijn zandwegen die verregend zijn en nergens toe leiden. Laat je niets wijsmaken Gaitema en bedenk je dat wij er als christenen naar streven moeten om niet te liegen. Dat betekent dat ik niet tegen jou mag liegen en jij niet tegen mij en ik heb je naar waarheid geschreven met een schoon geweten.

Ef 4,25
Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid, ieder tegen zijn naaste; wij zijn immers leden van elkaar.

God is bij machte om krachtige dwalingen te zenden zodat zij de leugen geloven (2 Thess 2,11) daarom gelooft ook iedereen in zijn eigen realiteit, terwijl er maar één waarheid is. Wat ik je hebt getoond is niet mijn realiteit alhoewel ik het aanneem als de waarheid, maar ik heb je getoond dat wij niet mogen liegen dus als je denkt dat ik lieg dan zeg je in feite dat ik een huichelaar ben en kwets je me diep.

quote:

Daardoor is het vanaf haar ontstaan in de jaren 80 van de vorige eeuw uitgegroeid tot ruim 5 tot 8 procent van de chinesche bevolking. Omdat het wegens vervolging ondergronds is en vooral in het plattelandgebied zijn de precieze aantallen niet bekend.
Dat er vele Chinezen tot geloof zijn gekomen is wel een wonder op zich, maar het gaat er heel anders aan toe als in de eerste eeuw. Die verschillen zijn duidelijk te zien en getuige je openingspost weet jij dat ook zeer goed.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2011, 11:48:07 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #134 Gepost op: januari 05, 2011, 12:03:44 pm »
Niet zelden gebeuren wonderen op plaatsen weinig geloof is/ de omstandigheden zo extreem zijn dat het nuttig zijn.

Maar wonderen zijn inderdaad uitzonderingen, wat ook een erg belangrijk gegeven is, anders zou dat ingaan tegen de berekenbaarheid van God en Zijn schepping. Je ziet ook wel bij heiligen dat er weliswaar wonderen gebeuren op hun voorspraak, maar dat ze dat eigenlijk nooit voor zichzelf vragen. Wonderen moeten in dat opzicht ook altijd een doel dienen.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #135 Gepost op: januari 05, 2011, 12:11:15 pm »
Het grootste wonder van de afgelopen eeuw vind ik trouwens nog altijd dat in WOII de nazi's en de communisten hun monsterverbond op het juiste tijdstip verbraken waardoor de oorlog vooral tussen hen werd uitgevochten
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #136 Gepost op: januari 06, 2011, 07:54:37 pm »
De goede afloop van de WOII heeft me ook wel geboeid. Voor het zelfde geld waren we nu Duits geweest, maar toch overwon niet dit rijk de Europianen.
Het monsterverbond, nooit zo bij stil gestaan :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #137 Gepost op: januari 06, 2011, 08:05:55 pm »
Liegen:

Ik ga er van uit dat iedereen zegt wat die geloofd, dus daar zal ik geen punt van maken:)

Wonderen in China:
Ik heb een boek gelezen van broeder Yun die in china de Hemelse man genoemd wordt. Hij was de eerste zendeling vanuit de eerste huiskerkgemeente. Zijn moeder begon de eerste huiskerkgemeente na dat Jezus haar direct aansprak en zei dat haar doodzieke man genezen was (kanker meen ik) en dat Hij van haar houdt. Rond trekkende legde hij gelijk hij in de bijbel las mensen de handen op in Jezus naam en ze genazen van vele ziektes en bekeerden tot Jezus.

Hij zei toen hij eenmaal in Duitsland was dat mensen in het rijke westen God niet nodig lijken te hebben. Ze hebben een verzekering voor alles en hebben de dokters die ze genezen. In china waren ze echter straatarm en toen zijn vader doodziek was en op sterven lag verkochten ze alles voor doktersbehandeling en het hielp niet. Toen was het geld op en konden ze geen hulp meer vangen. Nu de kostwinner op sterven lag was de wanhoop voor de moeder nabij. Ze had ooit van een evangelist uit Noorwegen gehoord van Jezus en was toen door hem tot bekering gekomen, maar door de vervolging was de kerk daar vrijwel geheel verdwenen en zij ondernam ook niet meer wat. De mensen die nog een bijbel hadden lazen het niet meer, maar verscholen het in kistjes in de grond bijvoorbeeld.

In die wanhoop wist ze niet wat er van haar en haar gezin nog moest komen zonder kostwinner.

Jezus grijpt in China vaak in alsdus broeder Yun, omdat de nood door armoede en vervolging hoog is. Als je met de rug tegen de muur staat wordt er ook meer van God zichtbaar.

Maar wij gaan naar de dokter, psygoloof of hebben een verzekering. We lijken God niet nodig te hebben.
In west Europa worden zijn getuigenissen niet geloofd en die van de huiskerkbeweging ook niet. Daarom zul je het niet zo snel in een krant lezen.
Waarom zouden mensen zonder God of gebod er immers over gaan schrijven?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #138 Gepost op: januari 07, 2011, 01:53:05 am »

quote:

vrolijke schreef op 04 januari 2011 om 15:26:
Er bestaat ook zoiets als "spontaangenezingen".
Zelfs bij mij gebeurt.
Van vandaag op morgen een huidalergie gekregen. Vier verschillende huidartsen geconsulteerd. Het ging niet weg. Na tien jaar ging het weer, zoals het gekomen was.
Wat moet ik daarbij denken?

Het similiaprincipe denk ik :)
Dus: geniet er van en wees tevreden. Het is je gegund _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #139 Gepost op: januari 07, 2011, 12:25:25 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 januari 2011 om 20:05:
Liegen:

Ik ga er van uit dat iedereen zegt wat die geloofd, dus daar zal ik geen punt van maken:)

Wonderen in China:
Ik heb een boek gelezen van broeder Yun die in china de Hemelse man genoemd wordt. Hij was de eerste zendeling vanuit de eerste huiskerkgemeente. Zijn moeder begon de eerste huiskerkgemeente na dat Jezus haar direct aansprak en zei dat haar doodzieke man genezen was (kanker meen ik) en dat Hij van haar houdt. Rond trekkende legde hij gelijk hij in de bijbel las mensen de handen op in Jezus naam en ze genazen van vele ziektes en bekeerden tot Jezus.

Hij zei toen hij eenmaal in Duitsland was dat mensen in het rijke westen God niet nodig lijken te hebben. Ze hebben een verzekering voor alles en hebben de dokters die ze genezen. In china waren ze echter straatarm en toen zijn vader doodziek was en op sterven lag verkochten ze alles voor doktersbehandeling en het hielp niet. Toen was het geld op en konden ze geen hulp meer vangen. Nu de kostwinner op sterven lag was de wanhoop voor de moeder nabij. Ze had ooit van een evangelist uit Noorwegen gehoord van Jezus en was toen door hem tot bekering gekomen, maar door de vervolging was de kerk daar vrijwel geheel verdwenen en zij ondernam ook niet meer wat. De mensen die nog een bijbel hadden lazen het niet meer, maar verscholen het in kistjes in de grond bijvoorbeeld.

In die wanhoop wist ze niet wat er van haar en haar gezin nog moest komen zonder kostwinner.

Jezus grijpt in China vaak in alsdus broeder Yun, omdat de nood door armoede en vervolging hoog is. Als je met de rug tegen de muur staat wordt er ook meer van God zichtbaar.

Maar wij gaan naar de dokter, psygoloof of hebben een verzekering. We lijken God niet nodig te hebben.
In west Europa worden zijn getuigenissen niet geloofd en die van de huiskerkbeweging ook niet. Daarom zul je het niet zo snel in een krant lezen.
Waarom zouden mensen zonder God of gebod er immers over gaan schrijven?

Beste Gait, af en toe een spelfoutje zal ik niet over malen want ik maak ze zelf ook, maar psygoloof?? Jonge toch, dat gaat zelfs mij te ver, zet anders de spellingscontrole even aan in je browser.

Ik heb geen vertrouwen in psychologen omdat elk mens te uniek is om in een boek terug te vinden wat door anderen geschreven is. Vaak weten we zelfs zeer goed wat er aan schort maar vinden het moeilijk om dat toe te geven.

Wat wonderen betreft, zelfs al zijn de verhalen waar die je hebt verteld, dan nog staat dat in schril contrast tot wat er in de eerste eeuw te Juda en Jeruzalem gebeurde. Er is tegenwoordig iets essentieel veranderd ten opzichte van de eerste eeuw en de enkele wonderlijke genezing die nog geschiedt bevestigt dat alleen maar.

Dus, waarom zou je focussen op een gave van God die heeft afgedaan? Focus liever op de liefde, want dat is pas een wonder!

'De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden........En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde. ' (1 Kor 13,8+13)

Het volgende citaat geeft ook duidelijk aan waar het om gaat, namelijk om de liefde en wonderen zijn slechts bijzaak.

Johannes 15
12 Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u liefgehad heb.
13 Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zet voor zijn vrienden.
14 Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebied.
15 Ik noem u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.
16 Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van de Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.
17 Dit gebied Ik u, opdat gij elkander liefhebt.

We moeten proberen om de hoofdzaken te scheiden van de bijzaken, want anders zijn wij niet volmaakt in de liefde, hetgeen we wel horen te worden.

1 Joh 4,18
Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2011, 12:32:36 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #140 Gepost op: januari 07, 2011, 01:33:31 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 januari 2011 om 01:53:
[...]

Het similiaprincipe denk ik :)
Dus: geniet er van en wees tevreden. Het is je gegund _O_
Ik sta er toch weer steeds bij te kijken, dat er hier mensen zijn, die "wonderen" kunnen herkennen.  (H)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #141 Gepost op: januari 07, 2011, 02:59:47 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 januari 2011 om 12:25:
[...]

Beste Gait, af en toe een spelfoutje zal ik niet over malen want ik maak ze zelf ook, maar psygoloof?? Jonge toch, dat gaat zelfs mij te ver, zet anders de spellingscontrole even aan in je browser.


Och, piebe geloofd het wel, dacht ik zo :)

quote:

Piebe schreef op 07 januari 2011 om 12:25:
Ik heb geen vertrouwen in psychologen omdat elk mens te uniek is om in een boek terug te vinden wat door anderen geschreven is. Vaak weten we zelfs zeer goed wat er aan schort maar vinden het moeilijk om dat toe te geven.

Wat wonderen betreft, zelfs al zijn de verhalen waar die je hebt verteld, dan nog staat dat in schril contrast tot wat er in de eerste eeuw te Juda en Jeruzalem gebeurde. Er is tegenwoordig iets essentieel veranderd ten opzichte van de eerste eeuw en de enkele wonderlijke genezing die nog geschiedt bevestigt dat alleen maar.  


De verandering is voor zo ver ik het kan zien dat het christendom afgezwakt is. Vergrijst en afgezwakt. Ik geloof dat de mensen daarvan de oorzaak vormen.

quote:

Piebe schreef op 07 januari 2011 om 12:25:
Dus, waarom zou je focussen op een gave van God die heeft afgedaan? Focus liever op de liefde, want dat is pas een wonder!

'De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden........En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde. ' (1 Kor 13,8+13)

Het volgende citaat geeft ook duidelijk aan waar het om gaat, namelijk om de liefde en wonderen zijn slechts bijzaak.

Johannes 15
12 Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u liefgehad heb.
13 Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zet voor zijn vrienden.
14 Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebied.
15 Ik noem u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.
16 Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van de Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.
17 Dit gebied Ik u, opdat gij elkander liefhebt.

We moeten proberen om de hoofdzaken te scheiden van de bijzaken, want anders zijn wij niet volmaakt in de liefde, hetgeen we wel horen te worden.

1 Joh 4,18
Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.
Piebe: als er in de bijbel staat dat zieken de handen moeten worden opgelegd en talloze voorbeelden vandaag bewijzen dat erdoor mensen tot Jezus komen en gekomen zijn, dan geloof ik dat. Puur daarom.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2011, 03:21:18 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #142 Gepost op: januari 07, 2011, 03:54:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 07 januari 2011 om 14:59:
[...]


Och, piebe geloofd het wel, dacht ik zo :)


[...]


De verandering is voor zo ver ik het kan zien dat het christendom afgezwakt is. Vergrijst en afgezwakt. Ik geloof dat de mensen daarvan de oorzaak vormen.


[...]


Piebe: als er in de bijbel staat dat zieken de handen moeten worden opgelegd en talloze voorbeelden vandaag bewijzen dat erdoor mensen tot Jezus komen en gekomen zijn, dan geloof ik dat. Puur daarom.

Maar Gaitema toch, er staat meer! Bijvoorbeeld dat alleen liefde zou overblijven van de gaven Gods (1 Kor 13,8) en dat is het echte wonder waar je een lans voor zou moeten breken. Het probleem wat je parten speelt is het niet kunnen scheiden van bijzaken en hoofdzaken, de Farizeeërs waren geobsedeerd door wonderen en weet je wat Jezus tegen hen zei?

Mat 12,39
Maar Hij antwoordde en zei tegen hen: Een verdorven en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken gegeven worden dan het teken van Jona, de profeet.

Ik zeg niet dat jij een Farizeeër bent hoor, want daarvoor ben je sowieso te laat geboren, maar het willen zien van een teken was wel een karaktertrek van hun. Hoe meer jij op zoek gaat naar wonderen, des te meer je op hun lijkt, dus kijk daar mee uit. Immers, wie zich in allerlei bochten wringt en kruipt als een slang wordt een met hem.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #143 Gepost op: januari 08, 2011, 01:21:51 am »

quote:

Piebe schreef op 07 januari 2011 om 12:25:
[...]


Ik heb geen vertrouwen in psychologen omdat elk mens te uniek is om in een boek terug te vinden wat door anderen geschreven is. Vaak weten we zelfs zeer goed wat er aan schort maar vinden het moeilijk om dat toe te geven.

[...]

Kom kom, dat is nou weer wat al te gemakkelijk psychologen-kunnen weggeredeneerd. In de psychologie zijn er wel degelijk patronen te herkennen en dat is dus iets waarin men een expertise kan opbouwen
Elk mens is wel uniek, maar dat betekent nog niet dat er geen regels op te stellen zijn -- dat mensen totaal willekeurig en absoluut onvoorspelbaar zouden reageren -- zo totaal chaotisch is het niet.
En vooral als er iets misgaat bij interactie tussen mensen -- relatieproblemen bijvoorbeeld -- is dat vaak toch goed door een psycholoog te bekijken
Zelfs als we weten wat er aan schort -- zoals je stelt -- kan het toch nog wel eens zo zijn dat een psycholoog meer helderheid kan geven en dingen duidelijk kan maken die we toch niet gezien hadden; en/of eventueel helpen een weg te vinden uit een probleem dat we hebben. En we kunnen ons ook vergissen, blind voor iets wat we zelf over het hoofd zien of bij onszelf veronderstellen terwijl het objectief niet echt klopt.
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2011, 01:23:01 am door Trajecto »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #144 Gepost op: januari 08, 2011, 02:00:29 am »

quote:

Piebe schreef op 07 januari 2011 om 12:25:
[...]

Beste Gait, af en toe een spelfoutje zal ik niet over malen want ik maak ze zelf ook, maar psygoloof?? Jonge toch, dat gaat zelfs mij te ver, zet anders de spellingscontrole even aan in je browser.
Ik vindt het een wonderlijke term: de gelovige psycholoog samen met de filosoof.
De F en de G zitten gebroederlijk op het toetsenbord dus niet te moeilijk doen. Ondanks dat een schitterende term Gait!!!!

quote:

Ik heb geen vertrouwen in psychologen omdat elk mens te uniek is om in een boek terug te vinden wat door anderen geschreven is.
Nah, nee dus. Er is één boek waarin we over alle mensen iets kunnen vinden. Oosterhuis zegt ergens " de Bijbel is hét boek over hoe God met alle zijn schepselen omgaat.
Ik denk dat hij gelijk heeft :)

quote:

Vaak weten we zelfs zeer goed wat er aan schort maar vinden het moeilijk om dat toe te geven.
Inderdaad en de psycholoog helpt ons daar dan in :)
Goede mensen die psychologen!

quote:


Wat wonderen betreft, zelfs al zijn de verhalen waar die je hebt verteld, dan nog staat dat in schril contrast tot wat er in de eerste eeuw te Juda en Jeruzalem gebeurde. Er is tegenwoordig iets essentieel veranderd ten opzichte van de eerste eeuw en de enkele wonderlijke genezing die nog geschiedt bevestigt dat alleen maar.

Dus, waarom zou je focussen op een gave van God die heeft afgedaan? Focus liever op de liefde, want dat is pas een wonder!

'De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden........En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde. ' (1 Kor 13,8+13)

Het volgende citaat geeft ook duidelijk aan waar het om gaat, namelijk om de liefde en wonderen zijn slechts bijzaak.

Johannes 15
12 Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u liefgehad heb.
13 Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zet voor zijn vrienden.
14 Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebied.
15 Ik noem u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.
16 Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van de Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.
17 Dit gebied Ik u, opdat gij elkander liefhebt.

We moeten proberen om de hoofdzaken te scheiden van de bijzaken, want anders zijn wij niet volmaakt in de liefde, hetgeen we wel horen te worden.

1 Joh 4,18
Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.

zware kost laat in de nacht.
De liefde is volgens mij echt wonderlijk, dat deel ik met je.
Denk eens na over hoeveel liefde je moet hebben om je eigen zoon op te offeren voor een hele mensheid :)
Tevens zoeken wij de wonderen veel te ver.
Een apparaat wat een hart weer kan laten kloppen is wetenschappelijk te verantwoorden maar is het daarmee geen wonder dat dit kan?
Een plastic kaart met magneetstrip door een gleuf halen en je hebt betaald, is dat geen wonder?

Een kind wat speelt. Is dat geen wonder?
Een zwangere vrouw, geen wonder?

Er zijn veel wonderen maar het probleem is dat wij ons vaak niet meer VERwonderen over dingen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #145 Gepost op: januari 08, 2011, 10:09:19 am »

quote:

gaitema schreef op 07 januari 2011 om 14:59:
[...]
De verandering is voor zo ver ik het kan zien dat het christendom afgezwakt is. Vergrijst en afgezwakt. Ik geloof dat de mensen daarvan de oorzaak vormen.
Ik denk nog steeds dat je wat te somber denkt over het huidige christendom (maar kan je dat iemand kwalijk nemen die zijn/haar gemeente snel "achteruit ziet gaan"???). Naar de mens bezien schijnt het Lichaam van Christus wellicht "ouderdomskwalen te vertonen", maar het Hoofd van dit Lichaam is "eeuwig Levengevend"!!!! De Kerk veroudert dus niet!!! Al ben ik het met je eens dat de diverse "lichaamsdelen" best wel eens kritisch mogen kijken naar hun eigen aandeel/functie in dit gehele Lichaam!!!

Alleen: om dat "effectief aanwezig zijn" nu af te meten aan de hoeveelheid wondertekenen, genezingen, etc etc... Dan doe je het gemiddelde gemeentelid en de gemeente toch tekort, denk ik...

Want WAT was nu het bijzondere aan de tijd waarin Jezus zijn Evangelie op aarde verkondigde?? Jezus zegt dat zelf tegen Johannes: Mat 11:2 Toen Johannes in de gevangenis over het optreden van de messias hoorde, stuurde hij enkele van zijn leerlingen naar hem toe 3 met de vraag: ‘Bent u degene die komen zou of moeten we een ander verwachten?’ 4 Jezus antwoordde: ‘Zeg tegen Johannes wat jullie horen en zien: 5 blinden kunnen weer zien en verlamden weer lopen, mensen met huidvraat worden gereinigd en doven kunnen weer horen, doden worden opgewekt en aan armen wordt het goede nieuws bekendgemaakt. 6 Gelukkig is degene die aan mij geen aanstoot neemt.’

Al die tekenen gebeuren om Hem als voorzegde Messias aan te duiden!!!!


Dan zou je kunnen zeggen: als Christus dan het Hoofd is van zijn eigen Lichaam, dan zal er dus binnen dat Lichaam voortaan altijd hetzelfde blijven gebeuren als in de tijd van Jezus' aardse optreden: er wordt dus nooit iemand meer ziek en als dat onverhoopt toch gebeurd, dan zal iedereen genezen.... En als dit NIET gebeurt, dat MOET die Kerk wel een valse Kerk zijn, of een ingedutte Kerk, of een oud geworden Kerk die aftakelingsverschijnselen vertoont!!!

Dat zal dan ook wel de boodschap van de Apostelen moeten zijn... Want DIE zijn ooggetuige geweest van al die geweldige gebeurtenissen!!! Bijvoorbeeld van een Paulus, die ook letterlijk en figuurlijk de ogen geopend zijn (Hand 9:18). Die zal dan wel luidkeels van de daken schreeuwen dat de Geest voortaan hetzelfde zal doen bij eenieder die zich door die Geest laat leiden!! Toch?

Maar WAT zegt deze Paulus, nadat hij al deze zaken met eigen ogen aanschouwd heeft?

Rom 8: 18 Ik ben ervan overtuigd dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de luister die ons in de toekomst zal worden geopenbaard. 19 De schepping ziet er reikhalzend naar uit dat openbaar wordt wie Gods kinderen zijn. 20 Want de schepping is ten prooi aan zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door hem die haar daaraan heeft onderworpen. Maar ze heeft hoop gekregen, 21 omdat ook de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt. 22 Wij weten dat de hele schepping nog altijd als in barensweeën zucht en lijdt. 23 En dat niet alleen, ook wijzelf, die als voorschot de Geest hebben ontvangen, ook wij zuchten in onszelf in afwachting van de openbaring dat we kinderen van God zijn, de verlossing van ons sterfelijk bestaan. 24 In deze hoop zijn we gered. Als we echter nu al zouden zien waarop we hopen, zou het geen hoop meer zijn. Wie hoopt er nog op wat hij al kan zien?

Hij zegt (hoe "teleurstellend"!!): ook WIJ delen in de zinloosheid waarin de wereld gestort is en wachten reikhalzend gelovend en hopend het moment af waarop wij van dit sterfelijk bestaan verlost mogen worden. Maar als we deze werkelijkheid NU al zouden waarnemen, dan zou onze hoop geen HOOP meer zijn....

Kortom: hij getuigt van het voorschot op de werkelijkheid dat hij ZELF al heeft mogen aanschouwen, en steekt ieder ander gelovige, die nog in de huidige gemankeerde schepping zucht en steunt in de ellende een hart onder de riem met de belofte dat God OOIT deze schepping zal herstellen... Hij zegt dus NIET:  kom tot Christus en je zal NU al zien dat je hersteld wordt!!!!

Hij richt zich dus op het "behoud van het geloof tot het einde"....


Ja maar, Jakobus dan??? Die heeft het toch over GENEZING??
Jak 5:13 Als een van u het moeilijk heeft, laat hij bidden; is hij vrolijk, laat hij een loflied zingen. 14 Laat iemand die ziek is de oudsten van de gemeente bij zich roepen; laten ze voor hem bidden en hem met olie zalven in de naam van de Heer. 15 Het gelovige gebed zal de zieke redden, en de Heer zal hem laten opstaan. Wanneer hij gezondigd heeft, zal het hem vergeven worden. 16 Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.

WIE zegt dat het ook Jakobus niet te doen was om geestelijke genezing?? Want waarom wordt hier zo het bekennen van zonde op de voorgrond staan??? Een bekering??? Als je te sterk denkt aan een een-op-een verband tussen zonde en ziekte, zou je misschien geneigd zijn om te denken: "een zieke heeft gezondigd en als hij maar zijn zonden bekent ten overstaan van God en de gemeente, dan zal hij genezen"...

Maar: als dat verband er nu eens NIET zou zijn.... Als ziekte nu eens een onderdeel zou zijn van het "in barensweeën zuchten van de schepping waar wij ook ons deel in hebben". Dan wordt deze boodschap van Jakobus ineens in een heel ander licht geplaatst...

Dan is OOK Jakobus uit op het behoud van ons GELOOF tijdens het ziekbed... En is de handoplegging, de zalving, de biecht gericht op onze toekomstige opstanding, en het behoud van geloof en hoop tot het einde aan toe!!! Want, weer eerlijk, Jakobus vertelt hier NIET dan men DIRECT en GEZOND EN WEL zal opstaan!!! Het gelovig gebed zal de ZIEKE redden... (niet de voormalig zieke!!!)
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2011, 10:10:44 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #146 Gepost op: januari 08, 2011, 11:01:05 am »

quote:

Piebe schreef op 07 januari 2011 om 15:54:
[...]

Maar Gaitema toch, er staat meer! Bijvoorbeeld dat alleen liefde zou overblijven van de gaven Gods (1 Kor 13,8) en dat is het echte wonder waar je een lans voor zou moeten breken. Het probleem wat je parten speelt is het niet kunnen scheiden van bijzaken en hoofdzaken, de Farizeeërs waren geobsedeerd door wonderen en weet je wat Jezus tegen hen zei?


Stond er in jouw bijbel jaartallen waarin die wonderen verdwenen zouden zijn? In die van mij niet.

Daarbij is het gewoon onmogelijk wat je zegt: zolang de beste kammaraad van mijn oom genezen is van kanker na dat er voor hem gebeden is, brandwonden door Jezus verdwenen en een tattoe verdwenen zijn de wonderen nog lang niet de wereld uit. Je bent echter hierin de ongelovige Thomas. Je neemt het enkel aan als je het pal voor je neus ziet gebeuren. Dan pas zal je geloven dat de gave van gebedsgenezing nog steeds de wereld niet uit is.

Het is echter niet aan mij het je te overtuigen.

quote:



Mat 12,39
Maar Hij antwoordde en zei tegen hen: Een verdorven en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken gegeven worden dan het teken van Jona, de profeet.


Lul maar raak zou ik zeggen, juist in die tijd dat hij dat zei kwamen duizenden mensen op Jezus af van oververre en grote getalen werden genezen. Wat is er dan mis met mijn aandacht hiervoor?

quote:


Ik zeg niet dat jij een Farizeeër bent hoor, want daarvoor ben je sowieso te laat geboren, maar het willen zien van een teken was wel een karaktertrek van hun. Hoe meer jij op zoek gaat naar wonderen, des te meer je op hun lijkt, dus kijk daar mee uit. Immers, wie zich in allerlei bochten wringt en kruipt als een slang wordt een met hem.


Gorden vroeg om een teken en hij kreeg een teken. Het was gorden niet om een teken te doen, maar om het antwoord vinden op de vraag: "bestaat God?"

Gelijk een kind die tegen zijn moeder praat en graag aandacht van zijn moeder wil. Zo hebben we behoefte aan alle warmte en genegenheid van onze God Jezus Christus.
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2011, 11:01:30 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #147 Gepost op: januari 08, 2011, 11:17:02 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 januari 2011 om 10:09:
Dan is OOK Jakobus uit op het behoud van ons GELOOF tijdens het ziekbed... En is de handoplegging, de zalving, de biecht gericht op onze toekomstige opstanding, en het behoud van geloof en hoop tot het einde aan toe!!! Want, weer eerlijk, Jakobus vertelt hier NIET dan men DIRECT en GEZOND EN WEL zal opstaan!!! Het gelovig gebed zal de ZIEKE redden... (niet de voormalig zieke!!!)


Hendrik: ook Jacobus had het over letterlijke gebedsgenezing. Jezus zei ook dat er mensen na hem zullen komen die nog grotere wonderen doen als Hem, maar dat is natuurlijk altijd als doorgeefluik van wat God doet.

Hier zijn een aantal voorbeelden genoemd van genezingen die echt hebben plaats gevonden door gebed:
in mijn geval: een gereformeerde meid die werkzaam in het ziekenhuis een runtgenfoto van haar ruggenwervel had toen die nog krom was en na gebed in een pinkstergemeente weer een foto laten maken en die was daarop weer recht.
Daarnaast de beste vriend van mijn oom die op een foto een kankergezwel had staan en voor nader onderzoek naar Amsterdam moest, waar het opeens onverklaarbaar bleek te zijn verdwenen. Men had in de vol evangelische gemeente voor hem gebeden.

In de gereformeerde kring leeft toch vooral de gedachte vrees ik die Piebe ook heeft: de wonder waren vroeger en nu niet meer.

bedenk dat ook de apostelen genezingen brachten in het boek Handelingen, zoals iemand die inslaap viel en uit het raam viel.

Nergens staat in de bijbel dat dit vandaag niet meer zal gebeuren.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #148 Gepost op: januari 08, 2011, 12:50:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 januari 2011 om 11:01:
[...]


Stond er in jouw bijbel jaartallen waarin die wonderen verdwenen zouden zijn? In die van mij niet.
Dan heb je niet goed gelezen vriend, want de Bijbel geeft een hele duidelijke tijdsbepaling (Dan 12,6) welke jij ironisch genoeg al dit hele topic probeert te weerleggen!

quote:

Daarbij is het gewoon onmogelijk wat je zegt: zolang de beste kammaraad van mijn oom genezen is van kanker na dat er voor hem gebeden is, brandwonden door Jezus verdwenen en een tattoe verdwenen zijn de wonderen nog lang niet de wereld uit. Je bent echter hierin de ongelovige Thomas. Je neemt het enkel aan als je het pal voor je neus ziet gebeuren. Dan pas zal je geloven dat de gave van gebedsgenezing nog steeds de wereld niet uit is.
Zoals ik al zei (en wat jij toen beweerde te begrijpen) zouden dat op zijn best de enkele uitzonderingen zijn die de regel bevestigen.

quote:

Lul maar raak zou ik zeggen, juist in die tijd dat hij dat zei kwamen duizenden mensen op Jezus af van oververre en grote getalen werden genezen. Wat is er dan mis met mijn aandacht hiervoor?

Wordt Thomas, die een teken eiste, niet ongelovige genoemd? Tegen hem zei Jezus:

Joh 20,29
Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd: zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.

Doch mag het niet baten, want Gaitema stopt zijn hoofd gewoon diep in het zand en als het gelul over is gaat hij weer op zoek naar een teken, om je kapot te schamen.

quote:

Gorden vroeg om een teken en hij kreeg een teken. Het was gorden niet om een teken te doen, maar om het antwoord vinden op de vraag: "bestaat God?"
Wie is Gorden? Gordenneboom misschien? Wat Gordon kreeg waren geen tekenen, de zandschilder was gewoon aan het schetsen en als Gordon iets herkende ging hij die kant op. Deze ervaring neem jij veel serieuzer dan Gordon zelf, want een week later verkondigde de zanger dat de Bijbel achterhaald - en het meest saaie boek ooit was.

quote:

Gelijk een kind die tegen zijn moeder praat en graag aandacht van zijn moeder wil. Zo hebben we behoefte aan alle warmte en genegenheid van onze God Jezus Christus.
Wat vriendelijk van je om me op de valreep nog gelijk te geven, want warme genegenheid heeft helemaal niets met wonderen te maken, maar alles met liefde! En als je mijn eerdere reacties nog eens terugleest zul je zien dat ik precies dat betoog. Best wel lullig dat je mij dan beticht van gelul, want nu ben jij dus degene die doet waar je mij van beschuldigt en dat vind ik rechtvaardig omdat ik me baseer op de schrift en niet wil liegen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #149 Gepost op: januari 08, 2011, 12:51:13 pm »
Twisten over God's genade en kracht
En als Hij bij de discipelen gekomen was, zag Hij een grote schare rondom hen, en enige schriftgeleerden met hen twistende.
En terstond de gehele schare Hem ziende, werd verbaasd, en toelopende groetten zij Hem.  En Hij vraagde den schriftgeleerden: Wat twist gij met dezen? En een uit de schare, antwoordende, zeide: Meester, ik heb mijn zoon tot U gebracht, die een stommen geest heeft.
En waar hij hem ook aangrijpt, zo scheurt hij hem, en schuimt, en knerst met zijn tanden, en verdort; en ik heb Uw discipelen gezegd dat zij hem zouden uitwerpen, en zij hebben niet gekund.

Alle dingen zin mogelijk dengene die gelooft

En Hij antwoordde hem, en zeide: O ongelovig geslacht, hoe lang zal Ik nog bij ulieden zijn, hoe lang zal Ik u nog verdragen? Brengt hem tot Mij. En zij brachten denzelven tot Hem; en als hij Hem zag, scheurde hem terstond de geest; en hij vallende op de aarde, wentelde zich al schuimende.
En Hij vraagde zijn vader: Hoe langen tijd is het, dat hem dit overkomen is? En hij zeide: Van zijn kindsheid af.
En menigmaal heeft hij hem ook in het vuur en in het water geworpen, om hem te verderven; maar zo Gij iets kunt, wees met innerlijke ontferming over ons bewogen, en help ons.
En Jezus zei tegen de vader: Zo gij kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft.

Vraag God om ons ongeloof te hulp te komen
En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.

En zoek Hem in bidden en vasten
En Jezus ziende, dat de schare gezamenlijk toeliep, bestrafte den onreinen geest, zeggende tot hem: Gij stomme en dove geest! Ik beveel u, ga uit van hem, en kom niet meer in hem.
En hij, roepende en hem zeer scheurende, ging uit; en het kind werd als dood, alzo dat velen zeiden, dat het gestorven was.
En Jezus, hem bij de hand grijpende, richtte hem op; en hij stond op. En als Hij in huis gegaan was, vraagden Hem Zijn discipelen alleen: Waarom hebben wij hem niet kunnen uitwerpen? En Hij zeide tot hen: Dit geslacht kan nergens door uitgaan, dan door bidden en vasten.
En Hij antwoordde ook tegen de apostelen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn.

Vraag God om ons ongeloof te hulp te komen
De vader van het kind, roepende met tranen, zeide:
Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.