Auteur Topic: Formulieren van eenheid  (gelezen 11171 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Gepost op: december 19, 2010, 10:26:13 am »
Goed, we gaan even gereformeerd van leer  :) :

Heidelbergse Catechismus
Zondag 1
Vraag 1:
Wat is uw enige troost in leven en sterven?
Antwoord:
Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven1, het eigendom ben, niet van mijzelf2, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus3. Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald4 en mij uit alle macht van de duivel verlost5. Hij bewaart mij zo6, dat zonder de wil van mijn hemelse vader geen haar van mijn hoofd kan vallen7, ja zelfs zo, dat alles dienen moet tot mijn heil 8. Daarom geeft Hij mij door zijn Heilige Geest ook zekerheid van het eeuwige leven9 en maakt Hij mij van harte bereid om voortaan voor Hem te leven10.
1 Rom. 14:8; 1Tes. 5:9, 10. 2 1Kor. 6:19, 20. 3 1Kor. 3:23; Tit. 2:14. 4 1Pet. 1:18, 19; 1Joh. 1:7; 1Joh. 2:2, 12. 5 Joh. 8:34-36; Heb. 2:14, 15; 1Joh. 3:8. 6 Joh. 6:39; 10:27-30; 2Tes. 3:3; 1Pet. 1:5. 7 Mat. 10:29, 30; Luc. 21:18. 8 Rom. 8:28. 9 Rom 8:16; 2Kor. 1:22; 5:5; Ef. 1:13, 14. 10 Rom. 8:14; 1Joh. 3:3.

Vraag 2:
Wat moet u weten om door deze troost gelukkig te leven en te sterven?
Antwoord:
Ten eerste hoe groot mijn zonden en ellende zijn1. Ten tweede hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost word2. Ten derde hoe ik God voor zo’n verlossing dankbaar moet zijn3.
1 Mat. 9:12; Joh. 9:41; Rom 3:10; 1Joh. 1:9, 10. 2 Luc. 24:46, 47; Joh. 17:3; Hand. 4:12; 10:43; 1Kor. 6:11; Tit. 3:3-7. 3 Ps. 50:14, 15; 116:12, 13; Mat. 5:16; Rom. 6:12, 13; Ef. 5:10; 2Tim. 2:15; 1Pet. 2:9, 12. Zie voorts Mat. 11:28-30; Ef. 5:8
Zondag 2
Vraag 3:
Waaruit kent u uw ellende?
Antwoord:
Uit de wet van God1.
1 Rom. 3:20.
Vraag 4:
Wat eist God in zijn wet van ons?
Antwoord:
Dat leert Christus ons in een samenvatting, Matteüs 22:37-40: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten1.
1 Deut. 6:5; Lev. 19:18; Mar. 12:30, 31; Luc. 10:27.
Vraag 5:
Kunt u dit alles volbrengen?
Antwoord:
Nee1, want naar mijn aard ben ik erop uit om God en mijn naaste te haten2.
1 Rom. 3:10, 20, 23; 1Joh. 1:8, 10. 2 Gen. 6:5; 8:21; Jer. 17:9; Rom. 7:23; 8:7; Ef. 2:3; Tit. 3:3.

Nu al interessant.
Zondag 1 zeg ik Amen op.

Bij zondag twee zou ik, als ik de bijbelgedeeltes niet gekend had me achter de oren krabben en me afvragen: hoezoo?

Het vraagt om een uitleg en dan blijkt de zin dat we vanuit ons zelf tot niets goeds in staat zijn verschillend toegepast te kunnen worden. Je kan er mee in zak en as gaan zitten en je als een mislukt schepsel zien of je gaat naar de Bron toe.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2010, 10:46:06 am »
Denk dat je het zo moet zien: de HC stopt niet na het gedeelte over onze ellende. Gelukkig niet, want dat zou betekenen dat je Gods reddingswerk negeert. Aan de andere kant: de ellende maar niet noemen of maar beperkt, maakt de redding ook een stuk minder groots. En hoe kun je echt dankbaar zijn voor een redding, als je niet goed beseft waarvan je eigenlijk precies gered bent? (ook opvallend: zoek maar eens op in welk deel van de HC de wet behandeld wordt...)
computerfout: een vreemde een in de byte

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2010, 05:28:44 pm »
Dat kan ik wel eens uitpluizen. Ga ik doen :)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2010, 05:47:23 pm »
Lees door in Zondag 4: Kunnen we dan helemaal niks goed doen?
-- Nee, tenzij we door de Geest van God opnieuw geboren worden.

Dat is het punt. Je hebt Jezus en zijn evangelie en zijn Geest niet nodig als je jezelf uit het moeras kan trekken. Veel mensen zien het moeras van zonde niet; anderen denken dat ze, als ze maar hard genoeg proberen, zich er wel uit kunnen werken. Dat is allemaal onwaar, en de Catechismus windt er geen doekjes om.

Later in de Catechismus: Wat zijn goede werken? Dingen die we doen in overeenstemming met Gods wet, tot zijn eer, uit oprecht geloof. Dat is echt mogelijk, niet als manier om God voor je te winnen maar als manier om je dank te uiten; niet op eigen kracht maar door de kracht van de Geest.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2010, 10:54:26 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 december 2010 om 10:26:

Heidelbergse Catechismus
Zondag 2
Vraag 3:
Waaruit kent u uw ellende?
Antwoord:
Uit de wet van God1.
1 Rom. 3:20.
Vraag 4:
Wat eist God in zijn wet van ons?
Antwoord:
Dat leert Christus ons in een samenvatting, Matteüs 22:37-40: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten1.
1 Deut. 6:5; Lev. 19:18; Mar. 12:30, 31; Luc. 10:27.
Vraag 5:
Kunt u dit alles volbrengen?
Antwoord:
Nee1, want naar mijn aard ben ik erop uit om God en mijn naaste te haten2.
1 Rom. 3:10, 20, 23; 1Joh. 1:8, 10. 2 Gen. 6:5; 8:21; Jer. 17:9; Rom. 7:23; 8:7; Ef. 2:3; Tit. 3:3.

Bij zondag twee zou ik, als ik de bijbelgedeeltes niet gekend had me achter de oren krabben en me afvragen: hoezoo?

Het vraagt om een uitleg en dan blijkt de zin dat we vanuit ons zelf tot niets goeds in staat zijn verschillend toegepast te kunnen worden. Je kan er mee in zak en as gaan zitten en je als een mislukt schepsel zien of je gaat naar de Bron toe.
Ja, duh, de tekst staat gewoon in zondag twee dus daar hoef je niet om te zoeken.
Daarnaast KUN je geen zondag lezen buiten het verband van de drieslag "Ellende, verlossing, dankbaarheid".
In zak en as zitten?
Als je beseft dat je een verkeerde daad hebt gedaan dan mag ik hopen dat er berouw is en dat vanuit dat berouw vergeving komt.
En daarmee kom je direct al weer bij de dankbaarheid uit: leven in vrijheid.
Ik snap dus je probleem niet zo....
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #5 Gepost op: december 19, 2010, 11:54:05 pm »

quote:

....

Even nog gereformeerder van leer.
De 3 FvE kun je niet begrijpen zonder de context (=omgeving in de tijd) te kennen.
Je zult kennis moeten nemen van de tijd waarin het geschreven is en wáár het een antwoord op wilde geven.
Zonder dat kom je nergens.
Voor je het weet is er weer een strijd over artikelen over de pauselijke mis en over de overheid die ongeloof met het zwaard moet bestrijden.
Prima om vragen te stellen maar veel vragen vallen al weg als je de tijdsomgeving kent.
Het aloude en alom geprezen Wiki schrijft er wel wat over op http://nl.wikipedia.org/wiki/Heidelbergse_Catechismus

Lees daarnaast ook direct even de achtergronden van de NGB:http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Geloofsbelijdenis
en die van de leerregels van Dordt http://nl.wikipedia.org/wiki/Dordtse_Leerregels op Wiki.
Het is redelijk gecomprimeerd maar geeft wel een tijdsbeeld.
Overigens zijn alle belijdenissen nog wel heel actueel te noemen :)
« Laatst bewerkt op: december 19, 2010, 11:54:42 pm door Riemer Lap »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #6 Gepost op: december 21, 2010, 12:09:18 am »

quote:

(...)

Paulus zat in ieder geval aardig in zak en as:

14 Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk,  verkocht onder de zonde.
15 Wat ik namelijk teweegbreng, doorzie ik niet,  want niet wat ik wil, dat doe ik, maar wat ik haat, dat doe ik.
16 En als ik dat doe wat ik niet wil, val ik de wet bij dat zij goed is.
17 Nu ben ik het echter niet meer die dit teweegbreng, maar de zonde die in mij woont.
18   Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Als ik nu dat doe wat ik niet wil, breng ík dat niet meer teweeg, maar de zonde die in mij woont.
21 Ik ontdek dus deze wet in mij: als ik het goede wil doen, is het kwade dicht bij mij.
22   Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God.
23   Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?
(Romeinen 7).

Maar ook hier geldt: niet te vroeg stoppen met lezen ...

25 Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere.
26 Zo dien ik dan zelf wel met het verstand de wet van God, maar met het vlees de wet van de zonde.
(Romeinen 7, het vervolg)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #7 Gepost op: december 21, 2010, 12:13:11 am »
Nunc: ik prijs je om je kennis en de wijze waarop je hier reageert!!!! _O_
Amen zou ik zeggen!!!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #8 Gepost op: december 23, 2010, 10:47:49 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 december 2010 om 22:54:
[...]
Ja, duh, de tekst staat gewoon in zondag twee dus daar hoef je niet om te zoeken.
Daarnaast KUN je geen zondag lezen buiten het verband van de drieslag "Ellende, verlossing, dankbaarheid".
In zak en as zitten?
Als je beseft dat je een verkeerde daad hebt gedaan dan mag ik hopen dat er berouw is en dat vanuit dat berouw vergeving komt.
En daarmee kom je direct al weer bij de dankbaarheid uit: leven in vrijheid.
Ik snap dus je probleem niet zo....

Ik keek met de bril van iemand die helemaal niets weet van van het christelijke geloof en die zal afgaan op de eerste indruk denk ik en dan lezen: "je bent als mens tot niets goeds in staat."

Dat zal dan ontmoedigend lezen denk ik.

Vanuit mijn eigen ervaring ken ik het wel dat ik het gevoel had niets goeds te kunnen doen. Ik heb twee keer een hulpverlener erbij gehad. Ik kreeg conflicten thuis en op mijn werk en wat ik ook deed, het leek allemaal te mislukken. Geweten speelt dan wel op, maar ik zag geen uitweg.

In zo'n situatie zullen vast en zeker wel meer mensen zitten.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2010, 10:48:05 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #9 Gepost op: december 23, 2010, 10:52:34 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 december 2010 om 00:13:
Nunc: ik prijs je om je kennis en de wijze waarop je hier reageert!!!! _O_
Amen zou ik zeggen!!!

Niet zonder dollen. Deze tekst die hij mailde aan mij is één van mijn lieverlingsteksten en één van de richtingswijzers in mijn leven, dus kende ik als op mijn broekzak. Daarom zei ik onder andere ook: het is dat ik weet wat erover in de bijbel staat. In dat licht kon ik het dus ook wel vatten.

Verder moet je voorzichting zijn met iemand te prijzen denk ik, staat er immers ook niet geschreven  :P "door van de één hoog op te geven, doe je een ander te kort?" :Y)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #10 Gepost op: december 23, 2010, 10:54:43 am »

quote:

Qohelet schreef op 19 december 2010 om 17:47:
Lees door in Zondag 4: Kunnen we dan helemaal niks goed doen?
-- Nee, tenzij we door de Geest van God opnieuw geboren worden.

Dat is het punt. Je hebt Jezus en zijn evangelie en zijn Geest niet nodig als je jezelf uit het moeras kan trekken. Veel mensen zien het moeras van zonde niet; anderen denken dat ze, als ze maar hard genoeg proberen, zich er wel uit kunnen werken. Dat is allemaal onwaar, en de Catechismus windt er geen doekjes om.

Later in de Catechismus: Wat zijn goede werken? Dingen die we doen in overeenstemming met Gods wet, tot zijn eer, uit oprecht geloof. Dat is echt mogelijk, niet als manier om God voor je te winnen maar als manier om je dank te uiten; niet op eigen kracht maar door de kracht van de Geest.
Qohelet: deze woorden zijn me aan het hart gegrepen. In dit licht zeg ik Amen :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #11 Gepost op: december 23, 2010, 10:58:39 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 december 2010 om 23:54:
[...]

Even nog gereformeerder van leer.
De 3 FvE kun je niet begrijpen zonder de context (=omgeving in de tijd) te kennen.
Je zult kennis moeten nemen van de tijd waarin het geschreven is en wáár het een antwoord op wilde geven.
Zonder dat kom je nergens.
Voor je het weet is er weer een strijd over artikelen over de pauselijke mis en over de overheid die ongeloof met het zwaard moet bestrijden.
Prima om vragen te stellen maar veel vragen vallen al weg als je de tijdsomgeving kent.
Het aloude en alom geprezen Wiki schrijft er wel wat over op http://nl.wikipedia.org/wiki/Heidelbergse_Catechismus

Lees daarnaast ook direct even de achtergronden van de NGB:http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Geloofsbelijdenis
en die van de leerregels van Dordt http://nl.wikipedia.org/wiki/Dordtse_Leerregels op Wiki.
Het is redelijk gecomprimeerd maar geeft wel een tijdsbeeld.
Overigens zijn alle belijdenissen nog wel heel actueel te noemen :)
Ik denk dat ik het erbij zal lezen en uit zal pluizen voor de volgende vragen. Daar kunnne jullie trouwens aan mee doen. Wat is een gereformeerd forum zonder de 3fve :) ?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #12 Gepost op: december 23, 2010, 11:03:00 am »

quote:

Nunc schreef op 21 december 2010 om 00:09:
Maar ook hier geldt: niet te vroeg stoppen met lezen ...

25 Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere.
26 Zo dien ik dan zelf wel met het verstand de wet van God, maar met het vlees de wet van de zonde.
(Romeinen 7, het vervolg)

Romeinen zijn echt geweldige brieven. In twee dagen heb ik ze in een vakantie eens uitgelezen. Toen is me een kwartje komen te vallen over hoe je verlost kan worden door zonde en kan leven in het licht van Jezus. In de praktijk moet ik steeds weer naar Jezus vluchten, zoals een dominee me ook voorhield. Je kan volgens hem je leven niet slechts één keer geven aan Jezus en dan voor de rest van je leven verlost zijn, zoals pinksterchristenen dat lijken te kunnen. Wie eerlijk is (zei hij) zal steeds weer zijn toevlucht tot Jezus moeten zoeken.

Dat is maar al te waar. Toch ervaar ik wel een stijgende lijn. Het wordt steeds lichter in je leven en de duisternis raakt steeds meer van zijn invloed kwijt.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2010, 11:04:34 am door gaitema »

jongrk

• check jongerenportal Jong RK!
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #13 Gepost op: januari 02, 2011, 02:18:04 pm »
Deze vraag zouden katholieke christenen zo niet beantwoorden. Want wij geloven in een vrije wil. Als God ons een vrije wil gaf, dan is Hij uit op onze liefde. Liefde afdwingen bestaat niet. Dat is geen liefde.
Als wij dan uit vrije wil Gods liefde kunnen beantwoorden, zonder dat wij meteen aan zijn 'wet' voldoen (de mens is slecht en tot alle kwaad geneigd), dan is dat dus een vrije keuze waar wij toe in staat zijn.
Dat doet niets af aan Gods genadegaven. Want ook wij geloven dat God ons uit genade in staat stelt om in Hem te geloven. Maar God is een goede God! En goed betekent rechtvaardig. Daarom geeft Hij aan alle mensen in gelijke mate zijn genade. Daar komen we weer bij de liefde die niet dwingt. Wij moeten Gods genade beantwoorden. Dan kan Hij in ons werken en zijn genade vermeerderen. Dus de mens is wel degelijk tot iets goeds in staat: namelijk zichzelf open te stellen voor Gods genade!
Dat maakt het niet makkelijker, want wat betekent dit wanneer iemand zich niet openstelt voor God? Dat is dus je eigen verantwoordelijkheid. En dan is het ook gerechtvaardigd dat God ons oordeelt, want dan rekent Hij ons naar onze vrije keuzes. En niet naar eigen willekeur. Gelukkig maar dat Jezus voor ons heeft betaald met zijn Bloed, en kan zelfs een moordenaar aan het kruis, minuten voor zijn sterven nog kiezen open te staan voor zijn Liefde!
Jong RK

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #14 Gepost op: januari 02, 2011, 02:35:21 pm »

quote:

jongrk schreef op 02 januari 2011 om 14:18:
Deze vraag zouden katholieke christenen zo niet beantwoorden. Want wij geloven in een vrije wil. Als God ons een vrije wil gaf, dan is Hij uit op onze liefde. Liefde afdwingen bestaat niet. Dat is geen liefde.
Als wij dan uit vrije wil Gods liefde kunnen beantwoorden, zonder dat wij meteen aan zijn 'wet' voldoen (de mens is slecht en tot alle kwaad geneigd), dan is dat dus een vrije keuze waar wij toe in staat zijn.
Dat doet niets af aan Gods genadegaven. Want ook wij geloven dat God ons uit genade in staat stelt om in Hem te geloven. Maar God is een goede God! En goed betekent rechtvaardig. Daarom geeft Hij aan alle mensen in gelijke mate zijn genade. Daar komen we weer bij de liefde die niet dwingt. Wij moeten Gods genade beantwoorden. Dan kan Hij in ons werken en zijn genade vermeerderen. Dus de mens is wel degelijk tot iets goeds in staat: namelijk zichzelf open te stellen voor Gods genade!
Dat maakt het niet makkelijker, want wat betekent dit wanneer iemand zich niet openstelt voor God? Dat is dus je eigen verantwoordelijkheid. En dan is het ook gerechtvaardigd dat God ons oordeelt, want dan rekent Hij ons naar onze vrije keuzes. En niet naar eigen willekeur. Gelukkig maar dat Jezus voor ons heeft betaald met zijn Bloed, en kan zelfs een moordenaar aan het kruis, minuten voor zijn sterven nog kiezen open te staan voor zijn Liefde!
Jong RK
dan ben ik in dit geval voluit katholiek