Auteur Topic: Formulieren van eenheid  (gelezen 11177 keer)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #30 Gepost op: januari 06, 2011, 05:49:06 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 januari 2011 om 09:38:
[...]

Het hebben van een vrijgelaten wil is dus eigenlijk helemaal geen zegen maar onderdeel van onze "ellende"... Een PLICHT tot het maken van keuzes... En geen voorrecht, zoals een slang ons deed voorkomen...

Wat hebben we er aan als we met onze vrijheid en al van God loskomen en het Leven verliezen...???

Als je voet je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af: je kunt beter kreupel het leven binnengaan dan in het bezit van twee voeten in de Gehenna geworpen worden, waar de wormen blijven knagen en het vuur niet dooft.
Inderdaad...
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #31 Gepost op: januari 31, 2011, 05:59:37 pm »

quote:

Qohelet schreef op 05 januari 2011 om 21:28:
Dus legt de gereformeerde belijdenis uit dat er nog een werk van God is, minder duidelijk zichtbaar maar met grote gevolgen: hij verandert de wil, hij maakt het harde hart zacht, hij maakt de "vrije wil" daadwerkelijk vrij, in de zin dat wij niet langer vanuit zonde maar vanuit genade keuzes maken. Alleen de vernieuwde wil ziet in dat leven voor God ├ęcht leven is. Alleen de vernieuwde wil zal de juiste keuze maken.

Ik heb je uitleg met diepe interesse gelezen en het is voor me een levensles dat je via eigenverantwoordelijkheid kan kiezen voor het volgen van Jezus en het niet volgen van Jezus.

Deze slotzinnen brengen me in combinatie met de uitleg van onze zondige eigen wil en afkeer van het goede in gedachten terug naar de brieven van Paulus aan de Romeinen. Daarin beschrijft Paulus dat we wel instemmen dat de wet goed is en ons er ook wel degelijk aan willen houden. Wij willen doen wat goed is, maar ondanks dat doen we juist van verkeerd is. Dus al willen we goed doen, we kunnen het niet laten om het verkeerde te doen.

Ik bedacht me dat ik maar wat graag als kind wilde zijn als de profeten, goede mensen. Ik wil maar wat graag mensen van hun armoede afhelpen en maar wat graag altijd vriendelijk zijn en toch kan ik het niet laten soms best onredelijk te zijn, uit mijn slof te schieten. Na te laten geld te doneren aan goede doelen en mijn goed bedoelde afspraken met mensen die ik echt wil nakomen (ik kom een keer langs) van uitstel afstel te laten worden.

Dan baal ik daar achteraf van, want dit was toch niet wat ik wilde, maar het kwaad is geschied.

Het klopt dat willen we onze goede wil in ons werkelijkheid laten worden, dat we dan ook weer onze harten open moeten stellen voor hulp van boven.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2011, 06:03:55 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #32 Gepost op: februari 01, 2011, 12:01:47 am »

quote:

gaitema schreef op 31 januari 2011 om 17:59:
[...]
Het klopt dat willen we onze goede wil in ons werkelijkheid laten worden, dat we dan ook weer onze harten open moeten stellen voor hulp van boven.
Amen, brother -- en dan ben ik wel weer zo'n gereformeerde rakker dat ik er een ding bij moet zeggen: Dat "openstellen" voor hulp van boven is iets dat mensen nooit van zichzelf zullen doen. Zelfs niet als ze het evangelie voorgehouden krijgen, dat duidelijk maakt dat alles zinloos is zonder geloof in God. Alleen het werk van Gods Geest die harten opent voor het Woord, die de sluier van het hart aftilt, overtuigt mensen dat ze Gods hulp nodig hebben. En dat--het niet-in-staat-zijn van de mens zelf om de goede keus te maken, en het onweerstaanbare (!) werk van de Geest in de wedergeboorte--dat was het kernprobleem op de Dordtse Synode. Het is deze leer die in de DL vooral verwoordt is.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #33 Gepost op: februari 01, 2011, 07:12:39 am »

quote:

Qohelet schreef op 01 februari 2011 om 00:01:
[...]

Amen, brother -- en dan ben ik wel weer zo'n gereformeerde rakker dat ik er een ding bij moet zeggen: Dat "openstellen" voor hulp van boven is iets dat mensen nooit van zichzelf zullen doen. Zelfs niet als ze het evangelie voorgehouden krijgen, dat duidelijk maakt dat alles zinloos is zonder geloof in God. Alleen het werk van Gods Geest die harten opent voor het Woord, die de sluier van het hart aftilt, overtuigt mensen dat ze Gods hulp nodig hebben. En dat--het niet-in-staat-zijn van de mens zelf om de goede keus te maken, en het onweerstaanbare (!) werk van de Geest in de wedergeboorte--dat was het kernprobleem op de Dordtse Synode. Het is deze leer die in de DL vooral verwoordt is.
en aan wie wil Gods Geest het werk doen? Aan iedereen? Of niet aan iedereen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #34 Gepost op: februari 01, 2011, 08:42:12 am »
Het is ook lastig. Ik bedacht me net dat ook het kiezen voor God een daad van liefde is en liefde komt weer van God. Iemand zei me ook laatst: moeten we wel altijd God en wat de mens doet van elkaar scheiden en kan het soms ook niet samen gaan?

Dat zou kunnen: je kiest vrij vanuit eigen verantwoordelijkheid en ook zit daar weer Gods Geest in, omdat het een daad van liefde is om voor het goede te kiezen.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2011, 08:42:35 am door gaitema »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #35 Gepost op: februari 01, 2011, 10:18:02 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 01 februari 2011 om 07:12:
[...]
en aan wie wil Gods Geest het werk doen? Aan iedereen? Of niet aan iedereen?

'Wil' is een lastig concept. Maar dit is GL, en volgens mij geven de Dordtse Leerregels een begin van een antwoord in H1, Artikel 6:

quote:

God schenkt in dit leven aan sommigen het geloof, terwijl Hij het aan anderen onthoudt. Dit vloeit voort uit zijn eeuwig besluit. Want de Schrift zegt, "dat al zijn werken Hem van eeuwigheid bekend zijn" (Hand. 15, 18), en "dat Hij alles werkt naar de raad van zijn wil" (Ef. 1, 11). Overeenkomstig dat besluit vermurwt Hij in zijn genade de harten van de uitverkorenen, hoe hard die ook zijn, en buigt Hij ze om te geloven. Maar volgens datzelfde besluit laat Hij hen die niet zijn uitverkoren, uit kracht van zijn rechtvaardig oordeel over aan eigen slechtheid en hardheid. Juist hier komt voor ons de ondoorgrondelijke, even barmhartige als rechtvaardige beslissing van God aan het licht, waarbij Hij onderscheid gemaakt heeft tussen mensen, die allen evenzeer verloren zondaren zijn. Dit is het besluit van de uitverkiezing en de verwerping, dat in het Woord van God geopenbaard is. Terwijl slechte, verdorven en onstandvastige mensen dit besluit verdraaien tot hun eigen verderf, ontvangen heiligen en godvrezenden daardoor een onuitsprekelijke troost.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #36 Gepost op: februari 02, 2011, 08:57:37 pm »

quote:

Pooh schreef op 01 februari 2011 om 10:18:
[...]

'Wil' is een lastig concept. Maar dit is GL, en volgens mij geven de Dordtse Leerregels een begin van een antwoord in H1, Artikel 6:

[...]

Je hebt gelijk dit is GL, maar hoe verhoud dit zich dan met 2 petrus 3

9 De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.

en bijvoorbeeld het verhaal van Jona? Ik stel hier de gereformeerde leer niet ter discussie, maar hoe leggen gereformeerden deze teksten dan uit?
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2011, 09:00:59 pm door grondig christelijk »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #37 Gepost op: februari 02, 2011, 11:10:38 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 februari 2011 om 20:57:
[...]
Je hebt gelijk dit is GL, maar hoe verhoud dit zich dan met 2 petrus 3

9 De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.

en bijvoorbeeld het verhaal van Jona? Ik stel hier de gereformeerde leer niet ter discussie, maar hoe leggen gereformeerden deze teksten dan uit?

Het lastige zit 'm weer in "wil"...

Een klassiek onderscheid (misschien wat scholastisch?) is tussen Gods "geopenbaarde" en "verborgen" wil. Gods geopenbaarde wil, duidelijk gepresenteerd in de Bijbel, is dat hij "wil" dat iedereen hem dient, dat iedereen gelooft in Jezus, en dat hij er plezier in heeft als zondaren door geloof behouden worden. Gods verborgen wil houdt in dat hij bepaalde mensen heeft uitgekozen om hen dat geloof te geven. Zie bijv. Mat. 24, "Velen zijn geroepen maar weinigen zijn uitgekozen"; en Rom. 9, "Hij heeft medelijden met wie hij wil en hij verhardt wie hij wil."

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #38 Gepost op: februari 02, 2011, 11:15:13 pm »

quote:

Qohelet schreef op 02 februari 2011 om 23:10:
[...]

Een klassiek onderscheid (misschien wat scholastisch?) is tussen Gods "geopenbaarde" en "verborgen" wil. Gods geopenbaarde wil, duidelijk gepresenteerd in de Bijbel, is dat hij "wil" dat iedereen hem dient, dat iedereen gelooft in Jezus, en dat hij er plezier in heeft als zondaren door geloof behouden worden. Gods verborgen wil houdt in dat hij bepaalde mensen heeft uitgekozen om hen dat geloof te geven. Zie bijv. Mat. 24, "Velen zijn geroepen maar weinigen zijn uitgekozen"; en Rom. 9, "Hij heeft medelijden met wie hij wil en hij verhardt wie hij wil."
gelezen. zijn er nog meer opvattingen - bijdragen?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #39 Gepost op: februari 02, 2011, 11:16:56 pm »

quote:

[...]

vraag: is de door mij aangehaalde tekst een vertaling van de verborgen of de geopenbaarde wil? Waar blijkt dat uit?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #40 Gepost op: februari 02, 2011, 11:19:45 pm »

quote:

[...]

Gaat romeinen 9 wellicht over de joden en moet je dit NIET ZOMAAR vertalen naar de heidenen?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #41 Gepost op: februari 03, 2011, 12:12:56 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 februari 2011 om 23:16:
[...]
vraag: is de door mij aangehaalde tekst een vertaling van de verborgen of de geopenbaarde wil? Waar blijkt dat uit?

Het feit dat Christus' tweede komst op zich laat wachten (nog steeds, na 2000 jaar...) wordt door Petrus geinterpreteerd als een genadig afwachten, waarin mensen een kans hebben zich tot God te bekeren. God heeft duidelijk aangegeven dat hij behagen heeft in de bekering van de zondaar. (Ja, dat is dus zijn geopenbaarde wil.) Praktische toepassing in 2 Pet. 3: In plaats van te spotten moet je die kans met beide handen aangrijpen.

Lees ook bijv. de DL, hoofdstuk 2, waarin het evangelie wordt beschreven als een door God serieus gemeende oproep, waarin Christus wordt aangeboden. Het is aangenaam voor God dat wie geroepen worden door het evangelie ook tot hem komen en zich bekeren (2:9, meen ik); als mensen dat niet doen, is dat niet Gods fout maar dat van de eigenwijsheid van mensen (2:10).

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #42 Gepost op: februari 03, 2011, 12:18:09 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 februari 2011 om 23:16:
[...]

Ik denk dat je daar een aperte draad voor aan zou kunnen maken om het door te spitten :)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #43 Gepost op: februari 03, 2011, 11:03:50 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 februari 2011 om 23:19:
[...]

Gaat romeinen 9 wellicht over de joden en moet je dit NIET ZOMAAR vertalen naar de heidenen?
Hoezo, gaat God verschillend met mensen om dan?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Formulieren van eenheid
« Reactie #44 Gepost op: februari 03, 2011, 11:07:16 am »

quote:

Qohelet schreef op 03 februari 2011 om 00:12:
[...]

Het feit dat Christus' tweede komst op zich laat wachten (nog steeds, na 2000 jaar...) wordt door Petrus geinterpreteerd als een genadig afwachten, waarin mensen een kans hebben zich tot God te bekeren. God heeft duidelijk aangegeven dat hij behagen heeft in de bekering van de zondaar. (Ja, dat is dus zijn geopenbaarde wil.) Praktische toepassing in 2 Pet. 3: In plaats van te spotten moet je die kans met beide handen aangrijpen.

Lees ook bijv. de DL, hoofdstuk 2, waarin het evangelie wordt beschreven als een door God serieus gemeende oproep, waarin Christus wordt aangeboden. Het is aangenaam voor God dat wie geroepen worden door het evangelie ook tot hem komen en zich bekeren (2:9, meen ik); als mensen dat niet doen, is dat niet Gods fout maar dat van de eigenwijsheid van mensen (2:10).

En dit heet dus de eigen verantwoordelijkheid :)

Ik denk wel dat God die kans vooral geeft aan mensen, waarvan Hij met zijn vooruitziende blik weet dat ze dat ondanks dat ze zo eigenwijs zijn toch uiteindelijk aannemen  :)
Hoewel anderen meer zijn zoals het zaad dat verschroeit in de zon of stikt in de doorens en de distels, ze houden het geloof niet vol als er om volharding wordt gevraagd.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2011, 11:07:41 am door gaitema »