Auteur Topic: [Docu] Op zoek naar God  (gelezen 8571 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #30 Gepost op: december 28, 2010, 05:11:26 pm »
Feitelijk zei Jezus niet dat we de bijbel moesten geloven, want die bestond toen nog niet, maar zei Hij dat een ieder die in Hem geloofd niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven zal hebben.

De moeder van Gorden zei bij het beeld: "je moet de open armen van Jezus ontvangen." Gorden zei tegen de zandtekenaar dat hij dat deed.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #31 Gepost op: december 28, 2010, 05:34:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 december 2010 om 16:54:
Die zin haal je uit die bijbel zelf. Er staat genoeg in de bijbel die jou kan openbaren dat het niet zo kort door de bocht genomen kan worden en Gorden heeft nergens gezegd dat hij de bijbel niet geloofd, maar zei er heel wat anders over.
Ik heb het gevolgd wat hij over de bijbel zei en zijn opvatting er over is dat mensen Gods woorden anders opgeschreven hebben dan dat God het zelf bedoeld heeft. En in grote lijnen klopt dat wat hij zegt. De bijbel is één grote vertaalfouten boek ingegeven door menselijke interpretaties en dus onbetrouwbaar. Leg "Het Boek"de statenvertaling, de NBG en de NBV vertaling met de Naardense bijbelvertaling bij elkaar en je hebt één groot feest.
Dat heeft niet alleen met het vertalen te maken, maar ook met de handschriften waarvan ze zijn overgezet, die verschillen op sommige plaatsen onderling. Ook is het kort door de bocht om te stellen dat een vertaling altijd te kort schiet, want het evangelie werd ook in vele talen verkondigd zie Handelingen 2.

quote:

Maar waar hij vooral over valt is wat er over homoseksualiteit erover instaat en dan vooral hoe christenen daar mee omgaan.
Ik kan me dat wel indenken.
Christenen staren zich blind op bepaalde zinnen in de bijbel en vergeet niet: hij is Rooms Katholiek. Welke Katholiek leest de bijbel nu helemaal? Dat zit totaal niet in de cultuur in.

Dan te bedenken dat Gorden weet dat EO-leden hun lidmaatschap hebben opgezegd omdat Gorden als homoseksueel meedoet aan het programma.
Hoe lomp wil je het hebben? De christenen moesten zich diep schamen.
Dat ben ik met je eens.

quote:

Dan nog een wijze opmerking van Gorden. Hij heeft er problemen mee dat de bijbel enkel gaat over gebeurtenissen die duizenden jaren terug zijn gebeurd en die moeite heb ik ook. wie bepaalde immers dat de bijbel bij de laatste woorden van dit "samengestelde bundel van boeken" af is? Is God gestopt met zijn geschiedenis schrijfen vanaf de kaft van de bijbel?
Dat is een leuk onderwerp. Ik denk dat God middels de Bijbel zijn woord heeft geopenbaard en dat we daar niets aan toe mogen voegen.

quote:

Zeker niet! genoeg christelijke boekwerken van vandaag de dag kan je evengoed als bijbelboeken lezen. God is niet gestopt zijn geschiedenis te schrijven en ieder kind van God is zelf een bijbelboek zoals bijvoorbeeld Prediker op zich. Er valt Gods woord in te lezen, als je openstaat voor de wijsheid die kinderen van God je geven kunnen in combinatie met hun geloofs en levenservaringen.

Elke fout die een mens vervolgens maakt is gewoon weer een vertaalfout, net als onze bijbel er bol van staat.
Dat ben ik niet met je eens, want Paulus schreef dat we moeten blijven in het evangelie zoals hij dat overgeleverd heeft. Het betekent dat we er niets aan mogen toevoegen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[Docu] Op zoek naar God
« Reactie #32 Gepost op: december 28, 2010, 08:15:57 pm »
En waarover sprak Paulus? De brieven die hij zelf geschreven heeft en de Thora. De bijbel bestond helemaal niet!

Als ik een brief aan Pim schrijf en daarin het evangelie uitleg in de lijn van wat Paulus schreef, dan is dat even goed de waarheid en is er niets toegevoegd. Het heeft voor God evenveel waarde als wat Paulus schreef, want het is de zelfde waarheid zonder toevoegingen.

Als ik de waarheid schrijf!!!

Want in het begin van het christendom was het gebruik om de brieven en de evangeliën waarvan een aantal in de bijbel is gekomen te herschrijven middels weglatingen en toevoegingen om zo aan te passen aan de theologische richtingen van de mensen die ze herschreven. Zo is onze bijbel herschreven cvanuit de Rooms Katholieke theologie, waardoor Aeoon vertaalt is in eeuwig bijvoorbeeld, met de theologie van de katholieke kerk dat de hel oneindig is, terwijl Aeoon een begrip is met een Alpha en een Ohmega en daar tussen in een enorm lange tijdperk. Het betekend "de komende eeuw, en dan hoe God een komende eeuw bedoelt. Dat is een voorbeeld van invoeging door de katholieke kerk. Die theologie is vervolgens ook door de protestanten en de evangelischen over genomen.

Een toevoeging of weglating gaat dus over een toevoeging of weglating aan het verhaal van toen en dat gebeurde heel vaak.

Zo zijn ook esoterische en gnostische evangeliën ontstaan. en niet te vergeten, de Islam met de Koran!
Een nieuwe start is een nieuw begin