Auteur Topic: Is Jezus God?  (gelezen 23450 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #180 Gepost op: januari 25, 2011, 09:57:46 am »

quote:

elle schreef op 21 januari 2011 om 08:54:
[...]

Nee, ik geloof niet in 3 deeltjes. Ik geloof in God, en God is één, en God is Vader, Zoon en Geest.

350 jaar na Christus verwoorde athanasius het zo:

quote:

# zonder de Personen te vermengen of het Wezen te delen.
# Want de Persoon van de Vader, die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn ieder een andere Persoon.
Als al zo'n 2000 jaar lang er talloze intelligente mensen zijn die geen probleem hebben met zo'n belijdenis, hoeveel impact zal jouw twijfel (of liever: aanval) dan hebben denk je?
Beste Elle, je ziet toch zelf wel dat God toch echt in drie personen wordt opgedeeld door athanasius? En dat terwijl Jezus leerde dat hij en de vader één zijn (Joh 10,30) dus niet ieder een andere persoon!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #181 Gepost op: januari 25, 2011, 10:04:04 am »
Maar het wezen van God is ongedeeld. Je ziet toch zelf dat Athanasius dat schrijft?
Truth stelt dat ik God opdeel in 3 delen. Nee! Dat doe ik dus niet.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2011, 10:05:10 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #182 Gepost op: januari 25, 2011, 10:06:34 am »

quote:

elle schreef op 25 januari 2011 om 10:04:
Maar het wezen van God is ongedeeld. Je ziet toch zelf dat Athanasius dat schrijft?

Ja ik zie dat hij zichzelf in twee zinnen tegenspreekt en een boodschap verkondigt die strijdig is met Jezus zijn leer.  

Johannes 14,7
Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien.’
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #183 Gepost op: januari 25, 2011, 10:24:16 am »
Ik heb geen probleem met een God die zichzelf lijkt tegen te spreken. Kennelijk benadert zo'n ogenschijnlijke tegenspraak de werkelijke situatie het beste. Dat jij er een probleem van maakt, net als Truth, geeft te kennen dat je het niet kan laten om God te corrigeren; ipv te accepteren dat je verstand te klein is om God te kunnen bevatten.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #184 Gepost op: januari 25, 2011, 10:27:56 am »

quote:

elle schreef op 25 januari 2011 om 10:24:
Ik heb geen probleem met een God die zichzelf lijkt tegen te spreken. Kennelijk benadert zo'n ogenschijnlijke tegenspraak de werkelijke situatie het beste. Dat jij er een probleem van maakt, net als Truth, geeft te kennen dat je het niet kan laten om God te corrigeren; ipv te accepteren dat je verstand te klein is om God te kunnen bevatten.
Gods beschrijving of de beschrijving van Athanasius, die God beschrijft?
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #185 Gepost op: januari 25, 2011, 10:30:13 am »

quote:

elle schreef op 25 januari 2011 om 10:24:

Een os kent zijn bezitter en als jij denkt dat mensen dommer zijn dan dieren, spreek dan vooral voor jezelf!

Voorts corrigeer ik niet God maar de mens Athanasius, want hij zegt dat God de ondeelbare is die in drie personen moet worden opgedeeld, kortom, totale onzin en het verbaast me dat mensen die leugens al bijna 1700 jaar geloven!
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2011, 10:30:47 am door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #186 Gepost op: januari 25, 2011, 10:31:37 am »

quote:

penguin1978 schreef op 25 januari 2011 om 10:27:
[...]

Gods beschrijving of de beschrijving van Athanasius, die God beschrijft?
Precies, maar zoals je merkt is die lijn bij gereformeerden aan de dunne kant.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #187 Gepost op: januari 25, 2011, 10:40:48 am »
Gods beschrijving. Athanasius geeft de moeite met de interpretatie van de bijbel/NT correct weer, imho. God presenteert zich als 3, maar stelt dat Hij één is. Een dogma als de drie-eenheid is het logische gevolg, al is dat in zichzelf voor mensen een onlogische constructie.
Dat Piebe, en truth met hem, een bijbeltekst plukt en daar een versimpelde theologie aan ophangt, doet God imho geen recht. Nunc heeft dat al omstandig uit de doeken gedaan.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #188 Gepost op: januari 25, 2011, 10:41:12 am »

quote:

Ozombi schreef op 23 januari 2011 om 16:13:
Als technisch alles en iedereen kind van god is , dan is het niet juist om een bepaalde groep ( " de gelovigen " ) als bevoorrecht te beschouwen boven
andere groepen die naar menselijk oordeel geen gelovigen zouden zijn.

Dat leert de Bijbel anders duidelijk.

'....omdat wij gehoopt hebben op de levende God, Die een Behouder is van alle mensen, maar allermeest van de gelovigen.' (1 Tim 4,10)

Zo staat het geschreven en dat slik ik als orthodoxe christen voor zoete koek! :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #189 Gepost op: januari 25, 2011, 10:47:14 am »

quote:

elle schreef op 25 januari 2011 om 10:40:
Gods beschrijving. Athanasius geeft de moeite met de interpretatie van de bijbel/NT correct weer, imho. God presenteert zich als 3, maar stelt dat Hij één is. Een dogma als de drie-eenheid is het logische gevolg, al is dat in zichzelf voor mensen een onlogische constructie.
Dat Piebe, en truth met hem, een bijbeltekst plukt en daar een versimpelde theologie aan ophangt, doet God imho geen recht. Nunc heeft dat al omstandig uit de doeken gedaan.

Noem het gerust versimpelde theologie, want dat is altijd nog beter dan gecorrumpeerde!

Mat 11,25
In die zelfde tijd antwoordde Jezus en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde! dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt ze de kinderkens geopenbaard.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2011, 10:47:37 am door Piebe »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #190 Gepost op: januari 25, 2011, 11:16:24 am »
En wie stelt zich hier als een naief kind met weinig begrip op? Jij niet.
Je kunt wel verder gaan met tekstenplukkerij, maar zie eerst een sluitende theologie te verzinnen die de hele bijbel omvat en die die van de kerkvaders overstijgt. Of overtuig Nunc, ook goed.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #191 Gepost op: januari 25, 2011, 11:47:55 am »

quote:

elle schreef op 25 januari 2011 om 10:40:

In mijn beleving, en ik zal eerlijk zijn, ben ik er niet geheel uit of God bestaat uit Vader, Zoon en Geest of dat God, ook wel genoemd de Vader, Jezus de eerste schepsel en de Geest de kracht of de geest van God zelf is. In mijn beleving is de omschrijving van Athanasius een interpretatie, andere interpretaties wijs ik niet bij voorbaat af zoals bijv.:

http://www.goedbericht.nl/Nicea.htm

http://www.goedbericht.nl/OT/Psalmen/2-zoon.html
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #192 Gepost op: januari 25, 2011, 12:41:02 pm »

quote:

elle schreef op 25 januari 2011 om 11:16:
En wie stelt zich hier als een naief kind met weinig begrip op? Jij niet.
Je kunt wel verder gaan met tekstenplukkerij, maar zie eerst een sluitende theologie te verzinnen die de hele bijbel omvat en die die van de kerkvaders overstijgt. Of overtuig Nunc, ook goed.

Verzinnen? Ik houd mij liever bezig met de feiten.
Als Jezus zelf Filippus niet overtuigde dat hij God de Vader is, hoe zal ik Nunc dan overtuigen? Overtuig jij mij maar dat Athanasius het beter wist dan Christus!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #193 Gepost op: januari 25, 2011, 12:44:15 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 25 januari 2011 om 11:47:
[...]

In mijn beleving, en ik zal eerlijk zijn, ben ik er niet geheel uit of God bestaat uit Vader, Zoon en Geest of dat God, ook wel genoemd de Vader, Jezus de eerste schepsel en de Geest de kracht of de geest van God zelf is. In mijn beleving is de omschrijving van Athanasius een interpretatie, andere interpretaties wijs ik niet bij voorbaat af zoals bijv.:

http://www.goedbericht.nl/Nicea.htm

http://www.goedbericht.nl/OT/Psalmen/2-zoon.html
Ik wel (1 Joh 5,7) alleen ben ik het niet eens met de interpretatie van Athanasius. Als God ondeelbaar is dan kan men hem ook niet in drie verschillende persona opdelen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #194 Gepost op: januari 25, 2011, 12:58:37 pm »

quote:

# Want de Persoon van de Vader, die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn ieder een andere Persoon.
Als we dit volgens de algemene logica corrigeren wordt het zoiets:

quote:

# Want de Persoon van de Vader, die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn ieder een andere dezelfde Persoon.
Er staat immers drie zijn 1 (1 Joh 5,7) en niet drie zijn 3!