Auteur Topic: Is Jezus God?  (gelezen 26779 keer)

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Gepost op: januari 13, 2011, 08:09:00 am »
Goedendag,

Ik zou graag willen weten of Jezus God is op basis van de Bijbel. Gaarne antwoorden met onderbouwing. Bedankt.

Truth

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #1 Gepost op: januari 13, 2011, 08:34:54 am »

quote:

Truth schreef op 13 januari 2011 om 08:09:
Goedendag,

Ik zou graag willen weten of Jezus God is op basis van de Bijbel. Gaarne antwoorden met onderbouwing. Bedankt.

Truth

Beste Truth. Ik kan me wel voorstellen waarom iemand de waarheid zou willen achterhalen op dit punt, maar ik zou het ook wel nuttig voor de discussie vinden om te weten waarom JIJ met deze vraag komt. Waarom wil je zo graag een antwoord vinden op deze kwestie??

NB: als voorschot op de evt verdere antwoorden die je krijgt:

Lees eens het eind van het Evangelie van Johannes. Hier zegt een ooggetuige van het optreden van Jezus Christus:

Joh 20:28 Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! 29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven.

Let er op, dat hij na zijn uitspraak niet terecht gewezen werd door Jezus!! Jezus liet Zich dus rustig als God aanspreken.....
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2011, 08:36:39 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #2 Gepost op: januari 13, 2011, 08:48:25 am »

quote:

Truth schreef op 13 januari 2011 om 08:09:
Goedendag,

Ik zou graag willen weten of Jezus God is op basis van de Bijbel. Gaarne antwoorden met onderbouwing. Bedankt.

Truth


Beste Truth, ik wil je graag van dienst zijn, maar heb nu even niet zoveel tijd. Ik heb dus oude teksten van mezelf opgezocht en hier opnieuw geplaatst. Maar stel gerust vragen.


punt 1
- Jezus zegt dat Hij de Eerste en de Laatste is (Opb.1:17) maar uit Openbaring 22:13 blijkt dat dat hetzelfde is als "Alpha en Omega" en het is nu juist God almachtig (Opb.1:8.) die zegt dat Hij dat is. Verder is de enige andere plek waar de eerste en de laatste voorkomen, in de profetieën van Jesaja, waar het JEHOVAH is die zegt dat Hij de eerste en de laatste is. Dat gebruikt JEHOVAH daar als definierend iets, dus als Jezus diezelfde woorden gebruikt, dan betekent dat "iets".


punt 2
- Jezus zit op de troon van God (Opb.22:1-3), niet zomaar op een andere troon. Samen met zijn Vader op één troon (opb.3:31)


punt 3
- Jezus krijgt alle lof en eer zoals God (Opb.5 en 7, Johannes 5:23) terwijl het JEHOVAH was die nadrukkelijk had gezegd (Jesaja 42 en 48.) dat Hij zijn eer aan geen ander zou geven


punt 4
- Hebreeën 1:10 waar Jezus beschreven wordt als schepper, in termen van Psalm 102 (wat over JEHOVAH gaat). Sterker nog, er wordt gezegd dat iets over Jezus gezegd was, maar het blijkt dat wat er volgens Hebreeën gezegd was over Jezus, gezegd was over JEHOVAH.


punt 5
- Efeze 4, waar Paulus schrijft dat Psalm 68 vanwege Christus geschreven is, terwijl die psalm over JEHOVAH gaat. Paulus schrijft in Ef.4:8 dat iets er staat vanwege Christus, maar het vreemde is dat in ps.68 Christus helemaal niet voorkomt en het er staat over JEHOVAH


punt 6
- Marcus 1:2-3, waaruit blijkt dat Johannes de doper de weg moest bereiden voor de Heer (Jezus volgens het nieuwe testament, maar JEHOVAH volgens Jesaja 40):

Hoor, een stem roept: ‘Baan voor JEHOVAH een weg door de woestijn, effen in de wildernis een pad voor onze God. (Jesaja 40:3)

2 Het staat geschreven bij de profeet Jesaja: ‘Let op, ik zend mijn bode voor je uit, hij zal een weg voor je banen. 3 Luid klinkt een stem in de woestijn: “Maak de weg van de Heer gereed, maak recht zijn paden!”’

Jezus is degene die na Johannes kwam en voor wie Johannes de weg moest bereiden.


punt 7
- Johannes 12, waar Johannes schrijft dat de profeet Jesaja Jezus' heerlijkheid zag, terwijl Jesaja de heerlijkheid van JEHOVAH (Jesaja 6) zag:

Hierom konden zij niet geloven, omdat Jesaja elders gezegd heeft: 40 Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, dat zij niet met hun ogen zien, met hun hart verstaan en zich bekeren, en Ik hen geneze. 41 Dit zeide Jesaja, omdat hij zijn heerlijkheid zag en van Hem sprak. 42 En toch geloofden zelfs uit de oversten velen in Hem, maar ter wille van de Farizeeën kwamen zij er niet voor uit, om niet uit de synagoge te worden gebannen; (Johannes 12)

Wie zag Jesaja en van Wie sprak Jesaja?
1 In het sterfjaar van koning Uzzia zag ik de Here zitten op een hoge en verheven troon en zijn zomen vulden de tempel. 2 Serafs stonden boven Hem; ieder had zes vleugels: met twee bedekte hij zijn aangezicht, met twee bedekte hij zijn voeten en met twee vloog hij. 3 En de een riep de ander toe: Heilig, heilig, heilig is JEHOVAH der heerscharen, de ganse aarde is van zijn heerlijkheid vol. 4 En de dorpelposten beefden van het luide roepen en het huis werd vervuld met rook.
5 Toen zeide ik: Wee mij, ik ga ten onder, want ik ben een man, onrein van lippen, en woon te midden van een volk, dat onrein van lippen is, – en mijn ogen hebben de Koning, JEHOVAH der heerscharen, gezien. 6 Maar één der serafs vloog naar mij toe met een gloeiende kool, die hij met een tang van het altaar genomen had; 7 hij raakte mijn mond daarmede aan en zeide: Zie, deze heeft uw lippen aangeraakt; nu is uw ongerechtigheid geweken en uw zonde verzoend.
8 Daarop hoorde ik de stem des Heren, die zeide: Wie zal Ik zenden en wie zal voor Ons gaan? En ik zeide: Hier ben ik, zend mij. 9 Toen zeide Hij: Ga, zeg tot dit volk: Hoort aldoor – maar verstaat niet, en ziet aldoor – maar merkt niet op. 10 Maak het hart van dit volk vet, maak zijn oren doof en doe zijn ogen dichtkleven, opdat het met zijn ogen niet zie en met zijn oren niet hore en opdat zijn hart niet versta, zodat het zich niet bekere en genezen worde.
(Jesaja 6)

oeps... Wie zag Jesaja? Waarom schreef Jesaja volgens Jesaja? Omdat hij JEHOVAH had gezien. Stoute Johannes.. die zei dat Jesaja om een heel andere reden sprak en schreef: De mensen konden niet in Jezus geloven, want "Dit zeide Jesaja, omdat hij zijn heerlijkheid zag en van Hem sprak. En toch geloofden zelfs uit de oversten velen in Hem, maar ter wille van de Farizeeën kwamen zij er niet voor uit, om niet uit de synagoge te worden gebannen. De "hem" is overduidelijk Jezus, want voor geloven in Jezus (die door de autoriteiten als valse messias werd gezien) kon je de synagoge uit geschopt worden.


punt 8
- Jacobus: die eerst (Jac.4) zegt dat er maar één wetgever en rechter is (God, zie ook het hele oude testament) maar even later vrolijk zegt dat de Rechter (Jezus) eraan komt (Jac.5)?

12 Eén is wetgever en rechter, Hij, die de macht heeft om te behouden en te verderven. (Jacobus 4:12)

28 En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel. 29 Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit? En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader. (Matteus 10)

7 Hebt dus geduld, broeders, tot de komst des Heren! Zie, de landman wacht op de kostelijke vrucht des lands en heeft geduld, totdat de vroege en late regen erop gevallen is. 8 Oefent ook gij geduld, sterkt uw harten, want de komst des Heren is nabij. 9 Broeders, zucht niet tegen elkander, opdat gij niet onder het oordeel valt; zie, de Rechter staat voor de deur. (Jacobus 5)

Het ene moment is die ene rechter nog God, het volgende moment Jezus. Slordig hoor van Jacobus. Je zou bijna gaan denken dat Jacobus, eerste leider van de kerk van Jeruzalem, stiekem dacht dat Jezus JEHOVAH was...


punt 9
- in Openbaring 22 staat:
6 En Hij zeide tot mij: Deze woorden zijn getrouw en waarachtig, en de Here, de God van de geesten der profeten, heeft zijn engel gezonden om zijn knechten te tonen hetgeen weldra geschieden moet. 7 En zie, Ik kom spoedig. Zalig hij, die de woorden der profetie van dit boek bewaart!

maar even verderop:

12 Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is. (..) 16 Ik, Jezus, heb mijn engel gezonden, om ulieden dit te betuigen voor de gemeenten.

Zijn er nu twee die komen en twee die hun engel gestuurd hebben? Lekker verwarrend en in het begin van de profetie (Opb.1) was er ook nog maar één... Of is dit het zoveelste bewijs dat Jezus en God samenvallen?


punt 10
- Johannes 20:28. Thomas geeft Jezus antwoord met de volgende woorden: "mijn Heer en mijn God" terwijl het ongehoord is dat een jood (of christen) zoiets zomaar tegen een wezen dat niet God is zou zeggen.


punt 11
- Petrus durft te vertellen:
12 En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden. (Hand.4)

terwijl we nu juist uit betrouwbare bron hadden vernomen dat er al een andere (?) naam was tot behoud:
32 En het zal geschieden, dat ieder die de naam JEHOVAH aanroept, behouden zal worden (Joel 2:32, Romeinen 10:13)

welke naam is het nu? De naam van Jezus of de naam van JEHOVAH? Of gaat het misschien om één en dezelfde naam?


punt 12
- Jezus zegt dat Hij de naam van de Vader heeft gekregen (Johannes 17):
11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar zij zijn in de wereld en Ik kom tot U. Heilige Vader, bewaar hen in uw naam, welke Gij Mij gegeven hebt, dat zij één zijn zoals Wij. 12 Zolang Ik bij hen was, bewaarde Ik hen in uw naam, welke Gij Mij gegeven hebt, en Ik heb over hen gewaakt en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon des verderfs, opdat de Schrift vervuld werd.

En ook in Filippenzen 2 blijkt dat Jezus de naam boven alle namen heeft gekregen, terwijl er maar één allerhoogste verheven naam is volgens de bijbel:
13 Dat zij de naam des HEREN loven, want zijn naam alleen is verheven, zijn majesteit is over aarde en hemel.


punt 13
- Paulus schrijft in Romeinen 9 over Jezus het volgende:
33 gelijk geschreven staat:
Zie, Ik leg in Sion een steen des aanstoots en een rots der ergernis, en wie op hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.
(Rom 9:33) maar zo staat het geschreven over JEHOVAH!

Overigens doet Jezus dit zelf ook:
"n ieder, die op die steen valt, zal verpletterd worden; en op wie hij valt, die zal hij vermorzelen" (Lukas 20:18.)

1 Toen greep JEHOVAH mij bij de hand en hield me voor dat ik me anders moest gedragen dan dit volk. Hij zei: 12 ‘Noem niet alles een samenzwering wat zij een samenzwering noemen. Wees niet bang voor wat hun angst aanjaagt, heb er geen ontzag voor. 13 Alleen JEHOVAH van de hemelse machten is heilig, voor hem zijn angst en ontzag op hun plaats. 14 Hij zal een heiligdom zijn, maar ook de steen waaraan men zich stoot, de rots waarover de twee koningshuizen van Israël struikelen, de valstrik en het net waarin de inwoners van Jeruzalem verstrikt raken. 15 Velen zullen struikelen, ze komen ten val en worden vermorzeld, raken verstrikt en worden gevangen. 16 Bewaar mijn getuigenis zorgvuldig, verzegel dit onderricht in mijn leerlingen.’


punt 14
Jezus zei toen een man hem "goede meester" noemde (Marcus 10) dat niemand goed is dan God alleen, en toch noemde Jezus zichzelf "goede herder" (Johannes 10). Lekker inconsequent van Jezus.




(n.b. ik moest even zoeken naar een oudere post van mezelf waarin ik dit rijtje had opgesomd. Er moet nog een variant zijn die meer uitleg heeft. Op de reactie op deze post ben ik hier ingegaan, maar omdat dat een reactie op een reactie is, is ze wat minder overzichtelijk.)


- Hoe kan het dat Jezus op de troon van God zit (Opb.3:21, Opb.22:1 en 3), terwijl de troon het teken van macht/regering is?
Heeft Jezus dan Gods macht? Dat is namelijk wel wat we kunnen afleiden uit Jozef's geschiedenis (Gen.41:40). Hij had gedelegeerde macht van de farao gekregen, maar niet de troon van de farao, en dat was nu juist datgene wat de macht van Jozef beperkte:  40 Gij zult persoonlijk over mijn huis staan, en heel mijn volk zal u onvoorwaardelijk gehoorzamen. Alleen met betrekking tot de troon zal ik groter zijn dan gij.” 41 En Farao zei verder tot Jo̱zef: „Zie, ik stel u waarlijk over het gehele land Egy̱pte. (Gen.41, NWV)

- hoe komt het dat Jezus een naam boven alle namen heeft (Fil.2) terwijl alleen de naam JHWH verheven is (Ps.148)?

- hoe komt het dat volgens het OT het aanroepen van de naam JHWH tot behoud is (Joel 2:32, vlg. Rom.10:13) terwijl we slechts door Jezus' naam gered worden?
Volgens Petrus (door de Geest geinspireerd!) geldt: Bovendien is er in niemand anders redding, want er is onder de hemel geen andere naam die onder de mensen is gegeven waardoor wij gered moeten worden.” (Hand.4:12, NWV)

- hoe komt het dat Jezus priesters heeft, zoals God?
(Opb.20:6 - maar zij zullen priesters van God en van de Christus zijn (...) , NWV)

- hoe komt het dat Jezus de naam van de Vader heeft gekregen, en toch volgens het WTG niet JHWH heet?
(Heilige Vader, waak over hen ter wille van uw naam, die gij mij hebt gegeven - Joh.17:11, NWV)

- hoe komt het, dat Jezus zich identificeert met de woorden "ik ben de eerste en de laatste" waarmee JHWH zich aan Jesaja identificeert? - En nee, het gaat hier niet om een fraai verzinsel als "eerst opgestaan uit de doden" en "laatste-nogiets-nogiets-nogiets..." aangezien daar geen enkel bewijs voor is. Nergens anders wordt zo'n titel gebruikt voor Jezus, terwijl "Eerste en Laatste" wel elder gebruikt wordt als identificatie, net zoals Jezus het in Opb.1:17 gebruikt ter identificatie. Daarbij komt at Opb.22:13 laat zien dat "de eerste en de laatste" en "begin en einde" en "alpha en omega" synoniemen zijn, terwijl we in Opb.1:8 kunnen lezen dat de Vader de "alpha en omega" is.

- hoe komt het, dat Johannes kan zeggen dat Jesaja Jezus zag, terwijl Jesaja zegt dat hij JHWH zag?
Joh.12: Deze dingen sprak Jezus en hij ging heen en verborg zich voor hen. 37 Maar ofschoon hij zo vele tekenen voor hun ogen had verricht, stelden zij geen geloof in hem, 38 zodat het woord van de profeet Jesaja werd vervuld, dat hij gesproken heeft: „Jehovah, wie heeft geloof gesteld in hetgeen door ons is gehoord? En wat de arm van Jehovah betreft, aan wie is die geopenbaard?” 39 De reden waarom zij niet konden geloven, is dat Jesa̱ja wederom heeft gezegd: 40 „Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, opdat zij niet met hun ogen zouden zien en met hun hart de gedachte zouden begrijpen en zich zouden omkeren en ik hen gezond zou maken.” 41 Jesaja heeft deze dingen gezegd omdat hij zijn heerlijkheid heeft gezien, en hij heeft over hem gesproken. 42 Toch stelden zelfs velen van de regeerders werkelijk geloof in hem, maar vanwege de Farizeeën beleden zij [hem] niet, om niet uit de synagoge te worden geworpen; (Joh.12, NWV)
Johannes heeft het de hele tijd over Jezus, over mensen die ondanks Jezus' wonderen niet in Jezus geloven (12:37) of er niet voor uit durfden te komen (12:42) en dat dat al geprofeteerd was door Jesaja (12:38-40). En toch schrijft Johannes dat Jesaja deze dingen gezegd heeft, omdat hij zijn heerlijkheid heeft gezien en over hem heeft gesproken. De enige logische verwijzing voor deze "zijn" en "hem" is Jezus, want daarover heeft Johannes het hier, en daar gaat Johannes ook over verder: "omdat hij zijn heerlijkheid heeft gezien, en hij heeft over hem gesproken. 42 Toch stelden zelfs velen van de regeerders werkelijk geloof in hem"

- Hoe komt het, dat Maleachi de komst van een boodschapper voor JHWH's aangezicht aankondigde, terwijl Jezus het over een boodschapper voor zijn eigen aangezicht?
Maleachi: „Ziet! Ik zend mijn boodschapper, en hij moet een weg voor mijn aangezicht banen. (Mal.3:1, NWV)
Matteus, waar Jezus over Johannes de doper zegt: Deze is het over wie geschreven staat: ’Zie! Ikzelf zend mijn boodschapper voor uw aangezicht uit, die uw weg vóór u zal bereiden!’ (Mat.11, NWV)
Jezus past dit als ware Constantijn-aanhanger toe op zichzelf. Het is de bode die voor Jezus uitgaat, terwijl JHWH sprak over de bode die voor zichzelf (JHWH) uit zou gaan!!

- hoe kan het dat Paulus zegt dat Ps.68 over Jezus gaat, terwijl het over JHWH gaat?
Gij zijt naar boven opgestegen; Gij hebt gevangenen meegevoerd; (Ps.68:18, NWV)
8 Daarom zegt hij: „Toen hij naar boven opsteeg, heeft hij gevangenen meegevoerd; hij heeft gaven [in] mensen gegeven.” 9 Wat betekent de uitdrukking dat ’hij opsteeg’ nu anders dan dat hij ook naar de lagere gewesten, dat wil zeggen de aarde, is neergedaald? 10 Hij die is neergedaald, is dezelfde die ook tot hoog boven alle hemelen is opgestegen, om volheid aan alle dingen te geven. (Ef.4, NWV)
Paulus heeft er geen enkel probleem mee, om te stellen dat diegene die is neergedaald (Jezus) dezelfde is als degene die is opgestegen (maar dat is JHWH in ps.68, waaruit Paulus citeert).

- hoe kan het, dat JHWH zich in het OT identificeert als schepper, terwijl de auteur van Hebreeën stellig van mening is dat Jezus dat is?
5 Dit heeft de [ware] God, Jehovah, gezegd, de Schepper van de hemelen en de Grootse Uitspanner ervan; die de aarde uitspreidde met al wat ze voortbrengt (Jes.42:5, NWV)
8 Maar met betrekking tot de Zoon: (...) 10 En: „Gij, o Heer, hebt in [het] begin de grondvesten gelegd van de aarde, en de hemelen zijn [de] werken van uw handen. 11 Díé zullen vergaan, maar gíj zult voortdurend blijven; en net als een bovenkleed zullen ze alle verouderen, 12 en gij zult ze samenrollen net als een mantel, als een bovenkleed; en ze zullen veranderd worden, maar gij zijt dezelfde, en uw jaren zullen nimmer een einde nemen.” (Hebr.1:8ev, NWV)
Deze geinspireerde schrijver stelt dat Jezus de schepper is, in bewoordingen die direct uit Ps.102 komen maar daar precies hetzelfde over JHWH zeggen. En dat terwijl JHWH nu juist in Jesaja's profetieën zo druk bezig is om te bewijzen dat Hij de schepper, de enige God is!

- Hoe komt het, dat JHWH zegt dat Hij zijn eer/heerlijkheid aan geen ander geeft (Jes.42:8, 48:11), maar dat Jezus dezelfde eer krijgt als de Vader (Joh.5:22ev, Opb.4-7)?
9 En telkens wanneer de levende schepselen heerlijkheid en eer en dankzegging brengen aan Degene die op de troon is gezeten, Degene die tot in alle eeuwigheid leeft, 10 vallen de vierentwintig oudere personen neer voor Degene die op de troon is gezeten en aanbidden zij Degene die tot in alle eeuwigheid leeft, en zij werpen hun kronen voor de troon en zeggen: 11 „Gij, Jehovah, ja onze God, zijt waardig de heerlijkheid en de eer en de kracht te ontvangen, want gij hebt alle dingen geschapen, en vanwege uw wil bestonden ze en werden ze geschapen.” (opb.4, NWV)
(Let erop, dat Jezus volgens Hebr.1:12 ook degene is die tot in alle eeuwigheid leeft, en volgens Opb.3:21 en 22:1 en 3 op de troon zit!)
11 En ik zag, en ik hoorde een stem van vele engelen rondom de troon en de levende schepselen en de oudere personen, en het aantal van hen was myriaden maal myriaden en duizenden maal duizenden, 12 en zij zeiden met een luide stem: „Het Lam, dat geslacht werd, is waardig de kracht en rijkdom en wijsheid en sterkte en eer en heerlijkheid en zegen te ontvangen.”
13 En elk schepsel dat in de hemel en op de aarde en onder de aarde en op de zee is, en alles wat daarin is, hoorde ik zeggen: „Aan Degene die op de troon zit en aan het Lam zij de zegen en de eer en de heerlijkheid en de macht tot in alle eeuwigheid.” 14 En de vier levende schepselen zeiden voorts: „Amen!”, en de oudere personen vielen neer en aanbaden.
(Opb.5, NWV)
11 En alle engelen stonden rondom de troon en de oudere personen en de vier levende schepselen, en zij vielen op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God 12 en zeiden: „Amen! De zegen en de heerlijkheid en de wijsheid en de dankzegging en de eer en de kracht en de sterkte [zij] onze God tot in alle eeuwigheid. Amen.” (Opb.7, NWV)
Voor iemand die Zijn heerlijkheid aan geen ander geeft, is JHWH wel heel ruimdenkend, want Jezus krijgt dezelfde lof toegedicht als de Vader!

- hoe komt het, dat Jacobus heel stellig is dat er één Rechter is, maar dat die ene Rechter wel zowel Jezus als de Vader blijkt te zijn?
Eén is wetgever en rechter, hij die kan redden en vernietigen. (Jac.4:12, NWV)
9 Slaakt geen zuchten tegen elkaar, broeders, opdat GIJ niet wordt geoordeeld. Ziet! De Rechter staat voor de deur. (Jac.5:9, NWV)
Eerst is de éne Rechter duidelijk God de Vader, maar een paar verzen later is de éne Rechter ineens de Heer (Jac.5:7) die komt, Jezus dus bij de wederkomst.


(n.b. het was een reactie (zie hier) op iemand die claimde dat hij wel in zou gaan op duidelijk vragen, maar antwoorden heb ik nog niet gekregen.)
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2011, 09:01:30 am door Nunc »

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #3 Gepost op: januari 13, 2011, 08:51:04 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 januari 2011 om 08:34:
(...)
NB: als voorschot op de evt verdere antwoorden die je krijgt:
(...)
hmm... een beetje lui hoor van je, Hendrik  :P

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #4 Gepost op: januari 13, 2011, 09:07:32 am »

quote:

Nunc schreef op 13 januari 2011 om 08:51:
[...]


hmm... een beetje lui hoor van je, Hendrik  :P

Kan ik ook.... Dat knippen en plakken....!!

hmm... een beetje lui hoor van je, Hendrik Nunc  :P
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2011, 09:08:08 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #5 Gepost op: januari 13, 2011, 11:14:17 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 januari 2011 om 09:07:
[...]

Kan ik ook.... Dat knippen en plakken....!!

hmm... een beetje lui hoor van je, Hendrik Nunc  :P
ik had het uiteindelijk beter zelf opnieuw kunnen typen (typ sneller dan mijn schaduw  (H) ) want ik ben een kwartier aan het zoeken geweest naar m'n oude posts, en nog steeds heb ik degene die ik echt zocht niet gevonden  :nee:


daarnaast is citeren uit eigen werk niet lui, aangezien je dat eigen werk eerder al wel gedaan hebt (daarom heet het ook eigen werk)  B)
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2011, 11:15:55 am door Nunc »

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #6 Gepost op: januari 13, 2011, 01:24:00 pm »
Modbreak:
In CL is Jezus God omdat dat conform de geloofsbelijdenissen is.
Om slotje te voorkomen een schopje naar LevensBeschouwing.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #7 Gepost op: januari 13, 2011, 06:08:26 pm »
Mooie uiteenzetting Nunc!  d:)b

Vraagje erbij: heb je dit ge-copy/paste uit 'het' WTG-topic? Want je gebruikt aldoor de term JEHOVAH en die is meestal niet gebruikelijk onder christenen.

@Truth: de kerk belijdt op basis van de Bijbel de Triniteit, de goddelijkheid van Jezus (en daarop gebaseerd de Twee-Naturenleer). Deze dogma's staan niet altijd letterlijk in de Bijbel maar volgen wel logisch uit de Bijbel.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #8 Gepost op: januari 13, 2011, 06:17:03 pm »

quote:

Truth schreef op 13 januari 2011 om 08:09:
Goedendag,

Ik zou graag willen weten of Jezus God is op basis van de Bijbel. Gaarne antwoorden met onderbouwing. Bedankt.

Truth
Ja; want God is één.
Als God niet één zou zijn, dan is Jezus "slechts" uit God;
en dàn is Hij niet God zèlf.

Maar het antwoord dient alleen strijd tussen mensen die niet het goede zoeken. Want ook als Jezus "slechts" uit God zou zijn, zijn wij hem goddelijke eer verschuldigd. Het maakt niet uit hoeveel meer of minder  goddelijk de Zoon van God is als de Vader hem op Zijn troon plaatst en alle macht aan de Zoon geeft. Slechts de brutaliteit van de satan vermag het om God's Eigen Woorden te gebruiken om God's Eer te ontzeggen aan degene die God het nadrukkelijk heeft gegeven.

Dus is Jezus God omdat hij EEN is met God;
en dus is Hij God net zoals de Vader God is.
En of zij in Geest of Wezen onderling een afzonderlijke plaats en orde willen hebben, of niet, is niet aan ons, maar aan HEM.

En misschien ook past het beeld dat de zoon altijd voortkomt uit de vader, en dat de vader altijd zijn plaats aan de zoon geeft. De Vader verdwijnt (voor de mens) naar de achtergrond en de Zoon komt op en wordt hun Koning. Waarom zou de schepping die God Zelf heeft bedacht niet een beeld brengen van wat God Zelf met ons voor heeft?

Is God dan Twee? We weten dat hij EEN is; een verschijning in een vreselijk licht. En dat Zijn Geest overal kan zijn. En dat Zijn Zoon een andere verschijning is, omdat hij werd gezien, en werd gevoeld, en werd gedood. Maar ook God, en daarom weer is opgestaan uit de dood. En we weten dat zij zijn verEENigd in de hemel. En we weten dat de Geest van de Zoon, ook de Geest van de Vader is.

Ik hoop dat ik het zuiver weergeef. Wie op aarde tot God's verschijning nadert, ziet niets meer..

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #9 Gepost op: januari 13, 2011, 10:24:51 pm »

quote:

Truth schreef op 13 januari 2011 om 08:09:
Goedendag,

Ik zou graag willen weten of Jezus God is op basis van de Bijbel. Gaarne antwoorden met onderbouwing. Bedankt.

Truth


Ook goedendag,

je kan op een geestelijke manier de bijbel lezen, op een menselijke manier, of als een tegenstander. Allemaal gebaseerd op de zelfde bijbel.
Wat betekent de bijbel voor jou?

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #10 Gepost op: januari 13, 2011, 10:31:32 pm »

quote:

Ursa schreef op 13 januari 2011 om 18:08:
Mooie uiteenzetting Nunc!  d:)b

Vraagje erbij: heb je dit ge-copy/paste uit 'het' WTG-topic?


ja, ik citeerde uit eigen werk

quote:

Want je gebruikt aldoor de term JEHOVAH en die is meestal niet gebruikelijk onder christenen.


oh jawel hoor, in oudere vertalingen bv. wel, en ook in het angelsaksische gebied.
Zelf gebruik ik zowel Jehovah als JHWH, afhankelijk van de hoeveelheid bewolking  B)

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #11 Gepost op: januari 13, 2011, 10:39:05 pm »

quote:

Nunc schreef op 13 januari 2011 om 22:31:
[...]
ja, ik citeerde uit eigen werk
Dat is natuurlijk altijd mooi. :)

quote:

oh jawel hoor, in oudere vertalingen bv. wel, en ook in het angelsaksische gebied.
Zelf gebruik ik zowel Jehovah als JHWH, afhankelijk van de hoeveelheid bewolking  B)
Wat staat voor veel en wat voor weinig aanwezige bewolking :?
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2011, 03:28:26 am door Trajecto »

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #12 Gepost op: januari 14, 2011, 04:18:54 am »
Jezus was de eerste die goddelijkheid belichaamde, maar Hij wilde dit niet alleen voor zichzelf houden  -  daarom zei Hij:  `Wees daarom volmaakt, zals de Hemelse Vader` volmaakt is`  in Matt 5:48

Het was dus God zelf niet, maar de Messias, God`s zoon.

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #13 Gepost op: januari 14, 2011, 07:09:19 am »
Bedankt allen voor de reactie.

Wat ik uit de uiteenzetting heb kunnen lezen is dat aangenomen wordt dat God en Jezus gelijk aan elkaar zijn en dat ze 1 zijn. Dan rijzen bij mij een aantal vragen:

Hoe zit het dan met de 3-eenheid?
Wat zijn de eigenschappen van God dan als Jezus God is?
En hoe past de erfzonde in dit verhaal?

Bedankt voor jullie tijd en toelichting.

Groet,
Truth

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #14 Gepost op: januari 14, 2011, 08:23:12 am »
Anders sla je er zelf de 3FvE op na?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #15 Gepost op: januari 14, 2011, 09:33:50 am »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 07:09:
Bedankt allen voor de reactie.

Wat ik uit de uiteenzetting heb kunnen lezen is dat aangenomen wordt dat God en Jezus gelijk aan elkaar zijn en dat ze 1 zijn. Dan rijzen bij mij een aantal vragen:

Hoe zit het dan met de 3-eenheid?
Wat zijn de eigenschappen van God dan als Jezus God is?
En hoe past de erfzonde in dit verhaal?

Bedankt voor jullie tijd en toelichting.

Groet,
Truth


Je vraagt om reactie gebaseerd op de bijbel, maar geeft geen antwoord op de vraag wat de bijbel voor jou persoonlijk betekent. Daarmee wek je de indruk dat je uitsluitend geinteresseerd bent in dogmatiek.
Geen probleem, maar ik laat het verder over aan de liefhebbers. En je kunt natuurlijk zoals Elle opmerkt iets aan leerstellige zelfstudie doen.

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #16 Gepost op: januari 14, 2011, 11:25:22 am »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 07:09:
Bedankt allen voor de reactie.
Wat ik uit de uiteenzetting heb kunnen lezen is dat aangenomen wordt dat God en Jezus gelijk aan elkaar zijn en dat ze 1 zijn.

Waarheid is wat God heeft geopenbaard. Waarheid laat zich kennen door een open houding van zoeken, en bezinnen, en verwerken.  En dan komt er vanzelf een begrijpen dat wie bij het zoeken naar het goddelijke niet begint met respect en eer voor het goddelijke zelf, de waarheid die hij zoekt (of meent te bezitten), verborgen blijft.

God is de almachtige God,  de schepper van alles, die de mens ontwierp en schiep naar zijn beeld, om van hen een liefde te krijgen die niet is afgedwongen, en ook niet voortkomt vanuit onze eigen begeerte. Maar een liefde die vanuit vrijheid God ziet en erkent en liefheeft als almachtige en heerlijke schepper van het heelal. En God bewees ons Zijn liefde en gaf ons zijn Zoon Jezus. Hij die redt. Dit is de weg naar de Vader. Niemand kan tot de Vader komen, in de hemel dan door deze naam. Hij is zo echt dat niemand om zijn naam heen kan. De belangrijkste man op aarde, die uiteindelijk toch niet belangrijk wordt geacht. Jezus verlost. Dat is waarheid.

Erken Hem en sta Hem toe om je redden. En gehoorzaam Zijn geopenbaarde Woord. Wat resteert is voor liefhebbers en dwaalleerbestrijders.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2011, 11:27:41 am door small brother »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #17 Gepost op: januari 14, 2011, 12:14:30 pm »

quote:

small brother schreef op 14 januari 2011 om 11:25:
[...]

Waarheid is wat God heeft geopenbaard. Waarheid laat zich kennen door een open houding van zoeken, en bezinnen, en verwerken.  En dan komt er vanzelf een begrijpen dat wie bij het zoeken naar het goddelijke niet begint met respect en eer voor het goddelijke zelf, de waarheid die hij zoekt (of meent te bezitten), verborgen blijft.

God is de almachtige God,  de schepper van alles, die de mens ontwierp en schiep naar zijn beeld, om van hen een liefde te krijgen die niet is afgedwongen, en ook niet voortkomt vanuit onze eigen begeerte. Maar een liefde die vanuit vrijheid God ziet en erkent en liefheeft als almachtige en heerlijke schepper van het heelal. En God bewees ons Zijn liefde en gaf ons zijn Zoon Jezus. Hij die redt. Dit is de weg naar de Vader. Niemand kan tot de Vader komen, in de hemel dan door deze naam. Hij is zo echt dat niemand om zijn naam heen kan. De belangrijkste man op aarde, die uiteindelijk toch niet belangrijk wordt geacht. Jezus verlost. Dat is waarheid.

Erken Hem en sta Hem toe om je redden. En gehoorzaam Zijn geopenbaarde Woord. Wat resteert is voor liefhebbers en dwaalleerbestrijders.
Amen!  d:)b
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #18 Gepost op: januari 14, 2011, 01:06:34 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 14 januari 2011 om 04:18:
Jezus was de eerste die goddelijkheid belichaamde, maar Hij wilde dit niet alleen voor zichzelf houden  -  daarom zei Hij:  `Wees daarom volmaakt, zals de Hemelse Vader` volmaakt is`  in Matt 5:48


Ahum, dit is een totale misquote. Als je de context nagaat, gaat het om gedrag. Jezus roept zijn volgelingen op net zo volmaakt te zijn in hun naastenliefde als God is.

quote:

Het was dus God zelf niet, maar de Messias, God`s zoon.


Geen dus dus.

Als Jezus geen God is, waarin is Hij dan anders dan de andere zonen van God?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #19 Gepost op: januari 14, 2011, 01:17:49 pm »

quote:

Trajecto schreef op 13 januari 2011 om 22:39:
(...)
Wat staat voor veel en wat voor weinig aanwezige bewolking :?
niks, ik bedoelde gewoon dat het voor mij een wat arbitraire keuze is. Beide zijn geschikt. We weten de uitspraak van JHWH toch niet precies, dus Jahweh, Jehovah, JHWH... om het even.

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #20 Gepost op: januari 14, 2011, 03:31:39 pm »
Ik zal toelichten waar ik voor sta en waarin ik geloof. Ikzelf ben een moslim en baseer mijn geloofsovertuiging op basis van geloofsovertuiging, onderzoek, logica en bewijsvoering. Dit dient naar mijn mening in samenhang te zijn.

Het grootste verschil tussen de Christenen en Moslims is de goddelijkheid van Jezus vzmh.

Het overgrote gedeelte van de Christenen geloven dat Jezus de zoon van God is in de meest letterlijke zin, terwijl de Moslims geloven dat Jezus een van de machtigste profeten van God is die er op aarde is geweest. Wat komt nu het dichtst bij de waarheid volgens de boeken en beschikbare bronnen?
Ik zal proberen Insha’Allah, om aan te tonen d.m.v. verschillende bronnen wat de werkelijke positie van Jezus vzmh was/is op basis van logica en beschikbare feiten.

Ik begin daarom met een relevante vers uit de Koran:

29:46. En twist met de mensen van het Boek (de Joden en de Christenen) slechts op de goede wijze; doch zeg tegen de onrechtvaardigen: "Wij geloven in hetgeen ons is geopenbaard en hetgeen u is geopenbaard; en onze God en uw God is Eén; en aan Hem onderwerpen wij ons."

….en onze God en uw God is Eén; en aan Hem onderwerpen wij ons."

Voordat ik de verschillende argumenten zal bespreken, wil ik de aspecten en eigenschappen van God bespreken en verduidelijken. Als we over God spreken, spreken we over de Almachtige God, de Alwetende, de Barmhartige, de Genadevolle, de Verhevene en zo heeft Hij nog vele eigenschappen. De Koran noemt 99 eigenschappen van God.

Ik zal er twee uitlichten: De Almachtige en de Alwetende.

Wat betekent de term de Almachtig? Almachtig betekent macht hebben over alles en iedereen. Er is niemand die meer macht heeft dan de Almachtige. Dus als God de Almachtige wordt genoemd, is er niemand die Zijn macht kan overtreffen. Als iemand zijn macht overtreft, dan is degene die wordt overtroffen niet de Almachtige. Dus nogmaals: er is niemand die Zijn macht kan overtreffen. Kortom; er kan dus enkel maar 1 de Almachtige zijn. Ik denk dat dit voor een ieder wel duidelijk is
 De woordenboek zegt:

1.       almachtig
al` mach - tig bijvoeglijk naamwoord en bijwoord alle macht hebbend; de Almachtige wezensaspect toegedacht aan God

almachtig
[bijvoeglijk naamwoord]• met macht over alles en iedereen
Als we kijken naar de tweede eigenschap is dat Alwetendheid. Alwetend houdt in: alles weten, over alle mogelijke kennis beschikken en hebben. Dus kennis hebben van het ongeziene, het verleden, de toekomst etc.

alwetend
1) Van niets, maar dan ook niets onkundig

Nu dat deze twee eigenschappen toegelicht zijn, kunnen we beginnen met de daadwerkelijke argumentatie. Het belangrijkste argument wat er wordt gebruikt vanuit een Christelijke uitgangspunt is het feit, dat Jezus vzmh wordt bestempeld als de zoon van God in de Bijbel en onderdeel uitmaakt uit een drie-eenheid, namelijk de vader, de zoon en de heilige geest: Drie in Eén. Insha’Allah zal ik stuk voor stuk deze benamingen en betekenissen bespreken.

De betiteling: zoon van God. Wat wordt er nu hiermee bedoeld? De Christenen geloven dat God zich een zoon heeft genomen in de letterlijke zin.

Als we de Bijbel analyseren zien we dat het term de zoon van God veelvuldig voorkomen. De vraag is is dit een unieke naam voor Jezus vzmh? Nee, in de Bijbel is dit geen unieke benaming voor Jezus vzmh aangezien in de Bijbel, de term de zoon van God (kinderen van God) voor verschillende mensen gebruikt wordt. Kan het zijn dat het figuurlijke benaming is? Dus geen letterlijke benaming? Ik zal aan de hand van verschillende Bijbelse teksten aantonen dat dit inderdaad het geval is.

Modbreak:
citaat dat van muslim is overgenomen, is verwijderd. 't Is niet de bedoeling dat er plagiaat wordt gepleegd. Wij kunnen niet nagaan of muslim en Truth dezelfde zijn.


http://www.nbv.nl/columns/de-eerbied-van-de-hoofdletter/

De dik gedrukte zin is erg van belang. Er staat namelijk ‘uit het verband opgemaakt worden naar wie een voornaamwoord verwijst’ er staat niet: ‘naar wie er wordt gewezen is de zoon van God is of niet’. Er dient te worden opgemaakt of er een verwijzing wordt gemaakt naar Jezus vzmh of iemand anders. Maar stel nu er uit de tekst opgemaakt wordt, dat er wordt verwezen naar Jezus, wat bewijst dit dan? Dat hij de daadwerkelijke zoon van God is? Nee, dus dit is wederom geen argument om aan te tonen dat Jezus vzmh de letterlijke zoon van God is.

Nu dat het term zoon van God is verklaard en toegelicht zal ik het volgende onderwerp in mijn volgende bericht bespreken Insha’Allah namelijk: Jezus vzmh wordt de ‘’Enig geborene’ (his only begotten son) genoemd.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2011, 03:52:39 pm door elle »

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #21 Gepost op: januari 14, 2011, 03:45:32 pm »
Je kunt ook gewoon de link geven naar zo'n preek: http://pineut.wordpress.c...al-de-12e-imam-mahdi-isa/
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #22 Gepost op: januari 14, 2011, 03:47:59 pm »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 15:31:
Ik zal toelichten waar ik voor sta en waarin ik geloof. Ikzelf ben een moslim ....
Tja.... Op de een of andere manier voelde ik 'm al aankomen....  :+

Weest welkom!!!!

Heeft mijn "Hij werd als God aangesproken en Hij weersprak degene die Hem zo aansprak"-argument je op de een of andere manier wellicht kunnen overtuigen??? Je moet hier WEL bij bedenken dat degene die dit zei (Thomas) als nazaat van Juda een even strikte monotheist was als jij (moslim) en ik (christen).... Dus het argument "gij zijt elohim - 'goden'" (Psalm 82) gaat hier niet op....

Over die Psalm valt trouwens genoeg te zeggen.... Maar dat terzijde....

Kom je hier om ook nog wat van ons te leren of wil je op de zeepkist gaan staan????
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #23 Gepost op: januari 14, 2011, 03:51:00 pm »
Leren kunnen we altijd van elkaar, maar als je mijn post had gelezen had je dat waarschijnlijk wel gelezen.

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #24 Gepost op: januari 14, 2011, 03:52:03 pm »

quote:

elle schreef op 14 januari 2011 om 15:45:
Je kunt ook gewoon de link geven naar zo'n preek: http://pineut.wordpress.c...al-de-12e-imam-mahdi-isa/
Het is altijd lekker om warm te worden ontvangen door mijn broeders en zusters die het vriendelijke voorbeeld volgen van Jezus vzmh.

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #25 Gepost op: januari 14, 2011, 03:55:03 pm »
En waar ben ik over de schreef gegaan volgens jou?

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #26 Gepost op: januari 14, 2011, 03:56:25 pm »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 15:51:
Leren kunnen we altijd van elkaar, maar als je mijn post had gelezen had je dat waarschijnlijk wel gelezen.
Je "uitspraak"/knip-plak-zin "Nu dat het term zoon van God is verklaard" spreekt inderdaad boekdelen!!!! We gaan in 2 richtingen communiceren......!!!  top-down EN top-down van de zeepkist  :+
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2011, 03:58:13 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #27 Gepost op: januari 14, 2011, 03:59:03 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 januari 2011 om 08:34:
[...]

Lees eens het eind van het Evangelie van Johannes. Hier zegt een ooggetuige van het optreden van Jezus Christus:

Joh 20:28 Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! 29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven.

Let er op, dat hij na zijn uitspraak niet terecht gewezen werd door Jezus!! Jezus liet Zich dus rustig als God aanspreken.....


Is het niet terechtwijzen het bevestigen van iets?

LUCAS 18:19 En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Een, namelijk God.

Lijkt me een duidelijke terechtwijzing?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #28 Gepost op: januari 14, 2011, 04:02:35 pm »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 15:59:
[...]

LUCAS 18:19 En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Een, namelijk God.

Lijkt me een duidelijke terechtwijzing?
Iemand noemt hem daar 'Goede meester', waarna die reactie volgt.
Jezus noemt zichzelf de goede herder (joh 10). Hij noemt zichzelf dus goed, en stelt dat niemand goed is dan God alleen. Hoe helder wil je het hebben?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #29 Gepost op: januari 14, 2011, 04:04:20 pm »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 15:59:
[...]


Is het niet terechtwijzen het bevestigen van iets?

LUCAS 18:19 En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Een, namelijk God.

Lijkt me een duidelijke terechtwijzing?
Je hebt Nunc's bijdrage uitgebreid tot je genomen, zie ik....!!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #30 Gepost op: januari 14, 2011, 04:06:46 pm »
Muslim = Truth dus geen plagiaat,maar dan zullen jullie zeggen dat is niet te bewijzen. Om bewijs te leveren zal ik een post toevoegen met: Truth = Muslim.

Wordt dan wel geaccepteerd???

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #31 Gepost op: januari 14, 2011, 04:08:27 pm »

quote:

elle schreef op 14 januari 2011 om 16:02:
[...]
Iemand noemt hem daar 'Goede meester', waarna die reactie volgt.
Jezus noemt zichzelf de goede herder (joh 10). Hij noemt zichzelf dus goed, en stelt dat niemand goed is dan God alleen. Hoe helder wil je het hebben?
Denk je dat hij hoogmoedig was om zichzelf de hemel in te prijzen? Dacht het niet. Toen hij aan het kruis hing riep hij toch ook God aan, of sprak hij tot zichzelf??

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #32 Gepost op: januari 14, 2011, 04:13:24 pm »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 16:08:
[...]


Denk je dat hij hoogmoedig was om zichzelf de hemel in te prijzen? Dacht het niet. Toen hij aan het kruis hing riep hij toch ook God aan, of sprak hij tot zichzelf??

Jezus presenteert zich als God. Alleen wat subtiel, anders gingen de Joden krijsen. Die hingen Hem nu ook al binnen 3 jaar aan 't kruis. Wanneer God laat blijken dat Hij God is, dan lijkt me dat niet onder hoogmoedigheid vallen.
En dat de drie-eenheid boven jouw en mijn pet gaan wil nog niet zeggen dat het dus onwaar is. 't Zou niet best zijn wanneer mijn (on)begrip de norm is voor de mogelijkheden van God.
Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 1 kor 13:12
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2011, 04:13:56 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #33 Gepost op: januari 14, 2011, 04:56:54 pm »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 07:09:
Bedankt allen voor de reactie.

Wat ik uit de uiteenzetting heb kunnen lezen is dat aangenomen wordt dat God en Jezus gelijk aan elkaar zijn en dat ze 1 zijn. Dan rijzen bij mij een aantal vragen:

Hoe zit het dan met de 3-eenheid?
Wat zijn de eigenschappen van God dan als Jezus God is?
wat bedoel je met "gelijk aan elkaar"? Jij en ik zijn gelijk aan elkaar, in de zin dat we beide mensen zijn. We zijn echter niet identiek, we zijn niet één-en-dezelfde persoon.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #34 Gepost op: januari 14, 2011, 05:01:38 pm »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 16:08:
[...]


Denk je dat hij hoogmoedig was om zichzelf de hemel in te prijzen? Dacht het niet. Toen hij aan het kruis hing riep hij toch ook God aan, of sprak hij tot zichzelf??


dankjewel dat je de moeite hebt genomen om mijn eerste post in dit topic even grondig te bestuderen  |:(

Verder zie ik dat je ook één van de populairste anti-christelijke karikaturen hebt weten te ontdekken (i.e. "of sprak hij tot zichzelf" - als in: de Vader en Jezus zouden dezelfde persoon zijn)

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #35 Gepost op: januari 14, 2011, 06:02:37 pm »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 15:31:
Ik zal toelichten waar ik voor sta en waarin ik geloof. Ikzelf ben een moslim en baseer mijn geloofsovertuiging op basis van geloofsovertuiging, onderzoek, logica en bewijsvoering. Dit dient naar mijn mening in samenhang te zijn.

Het grootste verschil tussen de Christenen en Moslims is de goddelijkheid van Jezus vzmh.

Het overgrote gedeelte van de Christenen geloven dat Jezus de zoon van God is in de meest letterlijke zin, terwijl de Moslims geloven dat Jezus een van de machtigste profeten van God is die er op aarde is geweest. Wat komt nu het dichtst bij de waarheid volgens de boeken en beschikbare bronnen?
(...)
Ik begin daarom met ....

Waarom doe je dat in deze draad? Niet lezen; niet begrijpen, en wat je wel hebt uit je handen laten vallen, om te grijpen naar wat buiten je macht ligt. Een dwaas verwerpt de koerier van de koning omdat deze zichzelf koninklijke waardigheid geeft; Maar een wijs man is voorzichtig en luistert aandachtig, wat de koning te zeggen heeft.

Toegepast:

quote:

Truth schreef:
... terwijl de Moslims geloven dat Jezus een van de machtigste profeten van God is die er op aarde is geweest

Als je gelooft dat Jezus een machtige boodschapper is van God, dan is van belang te onderzoeken wat de boodschap is. Dát moet dus het onderwerp zijn. Niet jezelf verliezen in de vraag of Jezus God is, maar wat Jezus te vertellen heeft. De boodschap van Jezus, en wat God ons zeggen wil door deze machtigste boven de profeten. Of gewoon ingaan op wat geschreven wordt helpt ook..

Ben je niet met me eens dat bij zeer grote verschillende uitgangspunten praten over de waardigheid van de boodschapper onecht en onheus is als je wel erkent dat de boodschapper een authentieke boodschap brengt van God?

Aan de werken ziet met de aard van de persoon. Aan de vrucht ziet men of het van een boom des levens is, of des doods. Breng dan geen voorgebakken standaard-riedels en open je oor, en ook je mond. Opdat je vruchten mag proeven van een levende God.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2011, 06:24:41 pm door small brother »

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #36 Gepost op: januari 14, 2011, 06:16:41 pm »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 15:31:
Het grootste verschil tussen de Christenen en Moslims is de goddelijkheid van Jezus vzmh.

Vind je dit echt het grootste verschil?
Christenen beschouwen Mohamed niet als Gods profeet, waardoor ze zich niet op de Koran baseren. Is dat vanuit Islamitische optiek een kleiner verschil?
Je antwoord mag op de Koran gebaseerd zijn, bedankt.

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #37 Gepost op: januari 14, 2011, 10:42:13 pm »

quote:

elle schreef op 14 januari 2011 om 16:13:
[...]

Jezus presenteert zich als God. Alleen wat subtiel, anders gingen de Joden krijsen. Die hingen Hem nu ook al binnen 3 jaar aan 't kruis. Wanneer God laat blijken dat Hij God is, dan lijkt me dat niet onder hoogmoedigheid vallen.
En dat de drie-eenheid boven jouw en mijn pet gaan wil nog niet zeggen dat het dus onwaar is. 't Zou niet best zijn wanneer mijn (on)begrip de norm is voor de mogelijkheden van God.
Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 1 kor 13:12


Sorry dat ik het zeg, maar jij wilt beweren dat jij het concept van God in het Christendom niet begrijpt, dat is pas tegenstrijdig met je eigen geschrift.

Ten eerste is het belangrijkste gebod het volgende:

Marcus 12: 28b-34
‘Wat is van alle geboden het belangrijkste gebod?’ 29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer

ONZE God...ik hoop dat er nog iemand kan lezen hierzo.

Vervolgens zien we staan:

Marcus 12:30
En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uitgeheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.

Geheel uw verstand!! Het is dus te bevatten, terwijl jij lijnrecht het tegenovergestelde loopt te beweren.  :nee:

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #38 Gepost op: januari 14, 2011, 10:48:27 pm »

quote:

elle schreef op 14 januari 2011 om 16:02:
[...]
Iemand noemt hem daar 'Goede meester', waarna die reactie volgt.
Jezus noemt zichzelf de goede herder (joh 10). Hij noemt zichzelf dus goed, en stelt dat niemand goed is dan God alleen. Hoe helder wil je het hebben?
:'(  ik heb hier echt geen woorden voor. Waarom noem gij MIJ = Jezus goed? Hoe noem hij zichzelf hier goed? Waarom denk je dat hij dit vraagt? Het moet toch niet gekker worden.

Begrijpend lezen??

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #39 Gepost op: januari 14, 2011, 10:49:27 pm »

quote:

Nunc schreef op 14 januari 2011 om 17:01:
[...]


dankjewel dat je de moeite hebt genomen om mijn eerste post in dit topic even grondig te bestuderen  |:(

Verder zie ik dat je ook één van de populairste anti-christelijke karikaturen hebt weten te ontdekken (i.e. "of sprak hij tot zichzelf" - als in: de Vader en Jezus zouden dezelfde persoon zijn)
Idem

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #40 Gepost op: januari 14, 2011, 10:50:29 pm »
Een simpele vraag: Als wie ging Jezus dood aan het kruis: Als God? Of als stervelijk mens?
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2011, 10:50:42 pm door Truth »

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #41 Gepost op: januari 14, 2011, 11:02:50 pm »

quote:

small brother schreef op 14 januari 2011 om 18:02:

Als je gelooft dat Jezus een machtige boodschapper is van God, dan is van belang te onderzoeken wat de boodschap is. Dát moet dus het onderwerp zijn. Niet jezelf verliezen in de vraag of Jezus God is, maar wat Jezus te vertellen heeft. De boodschap van Jezus, en wat God ons zeggen wil door deze machtigste boven de profeten. Of gewoon ingaan op wat geschreven wordt helpt ook..

Ben je niet met me eens dat bij zeer grote verschillende uitgangspunten praten over de waardigheid van de boodschapper onecht en onheus is als je wel erkent dat de boodschapper een authentieke boodschap brengt van God?


Wat denken de Christenen dat de boodschap is? Accepteer Jezus en je zonden zijn gewist? De boodschap is geloof in 1 God en volg zijn wet, zijn geboden en verricht goede werken. Elk natie kent een boodschapper die zij moesten volgen om zo de juiste weg te volgen. Jezus kwam voor de Joden maar werd niet geaccepteerd en men trachtte hem te kruizigen.
Hij kwam niet om de wet te ontbinden maar om te vervullen. Door manipulatie is men van de wet afgevallen. De Sabbat welke Jezus ook onderhield heeft men manipulatief gewijzig naar ZONdag, de dag dat de ZONNEGOD werd aanbeden. Wie heeft hier de toestemming voor gegeven? Jezus?

Ik dacht het niet. Wie had dan wel de autoriteit om tegen zijn woorden tegen te gaan? Paulus?

Mattheus 5:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

18: Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

19: Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Helder of niet soms. Dus volgens de woorden van Jezus zullen de Christenen die zijn wet NIET volgen (lees ook de Sabbat)  de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen....
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2011, 11:05:43 pm door Truth »

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #42 Gepost op: januari 14, 2011, 11:17:28 pm »

quote:

Nunc schreef op 14 januari 2011 om 16:56:
[...]

wat bedoel je met "gelijk aan elkaar"? Jij en ik zijn gelijk aan elkaar, in de zin dat we beide mensen zijn. We zijn echter niet identiek, we zijn niet één-en-dezelfde persoon.


De Christenen proberen altijd een manipulatief antwoordt te verzinnen. De drie-eenheid zegt het toch zelf al, en zo wordt het ook gebracht. Ze zijn 3 aparte entiteiten maar toch 1. Geen enkel Christen die het zelf snapt, laat staan dat ze het aan een ander uit kunnen leggen terwijl Jezus zelf zegt dat God met geheel het verstand te snappen valt. Wie is er nu tegenstrijdig hierin? De Christen die een concept van God aanhoudt die niemand kan verklaren omdat het een zogenaamde mysterie is of Jezus die zegt dat het allemaal wel te begrijpen is. Is jullie woord hoger dan die van Jezus? Is dat het respect en eerbied die jullie voor hem hebben?
Jullie gaan regelrecht tegen de geboden in terwijl hij heeft gezegd dat niemand dit mag doen.

De drie-eenheid is een verzonnen concept dat uit de griekse mythologie komt. Het heeft geen oorsprong in het Christendom en het gaat het monotheisme tegen en gaat over naar het polytheisme.

De vader = 1 God
De zoon =  1 God
De heilige geest = 1 God (3 aparte entiteiten, met 3 verschillende kennislevels)

= samen 3 Goden, maar toch keihard beweren dat we spreken over 1 God. Zelfs een kind dat pas heeft leren tellen zal je zeggen dat dit niet klopt.

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #43 Gepost op: januari 14, 2011, 11:34:51 pm »
Wat zegt Jezus over zichzelf? Geeft hij aan dat hij de Almachtige is of geeft hij aan dat God de almachtige is?

Johannes 5:30
Ik kan van mijzelven NIETS doen. Gelijk ik hoor, zo oordeel ik, en mijn oordeel is recht, want ik zoek niet mijnen wil, maar den wil des Vaders, die mij gezonden heeft.

Hij werd gezonden om een boodschap over te brengen, zoals alle profeten werden gezonden om de boodschap over te brengen.

Johannes 14:28 Gij hebt gehoord, dat ik tot u gezegd heb: Ik ga heen en kom weder tot u. Hadt gij mij lief, zo zoudt gij u verblijden, omdat ik gezegd heb: Ik ga tot den Vader; want de Vader is GROTER dan IK.

God is GROTER dan Jezus? Hmm, dan kunnen ze dus geen EENHEID zijn op basis van logica.

Lucas 18:19 En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij MIJ goed? Niemand is goed dan de ENIGE God.

ENIGE GOD = NIET 3 in 1, maar ENIGE = 1 GOD

Lucas 6: 12 En het geschiedde op dien tijd, dat hij ging op een berg om te bidden; en hij bleef den nacht over in HET GEBED TOT GOD.

Mattheus 26: 39 39 En hij ging een weinig voort, en viel op zijn aangezicht neder, en BAD, zeggende: Mijn Vader, is het mogelijk, laat deze kelk van mij voorbijgaan; doch niet gelijk ik wil, MAAR GELIJK GIJ WILT.

Hebreeën 5:7 En hij heeft in de dagen zijns vleses GEBEDEN en SMEEKINGEN met een sterk geroep en tranen geofferd aan dengene, die hem uit den dood kon UITHELPEN, en is ook verhoord, omdat HIJ GOD in ERE HIELD.

JEZUS vzmh sprak over zichzelf:

Mattheüs 13 35 opdat vervuld werd hetgeen gezegd is door den PROFEET, zeggende: "lk wil mijnen mond opendoen in gelijkenissen, en wil uitspreken de verborgenheden van het begin der wereld."

Marcus 6 :4 Doch Jezus zeide tot hen: Een PROFEET geldt nergens minder dan in zijn vaderland en te huis bij de zijnen.

Lucas 4:24 En hij zeide: Voorwaar, ik zeg u: Geen PROFEET is aangenaam in zijne vaderstad.

numerie 23 : 19

God is GEEN MAN, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen, en niet doen, of spreken, en niet bestendig maken?

En wat zegt het boek?

Handelingen 2:22 Gij mannen van Israël, hoort deze woorden: Jezus van Nazaret, een MAN, AAN WIEN GOD onder u getuigenis HEEFT GEGEVEN door daden en wonderen en tekenen, DIE GOD DOOR HEM GEDAAN HEEFT in het midden van u, gelijk gij ook zelve weet:

Johannes 8:40 maar nu zoekt gij mij te doden, een MENS, die u de waarheid gezegd heb, welke ik van God gehoord heb; dit heeft Abraham niet gedaan.

1 Timoteüs 5 Want er is één God, en één middelaar tussen God en de mensen, namelijk de MENS Christus Jezus,

Een echte profeet!!! Duidelijker kan toch niet?

Mattheüs 12 40 Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in den buik van den groten vis geweest is, zo zal des MENSEN Zoon drie dagen en drie nachten in het hart der aarde zijn.

Mattheüs 16: 27 Want het zal immers geschieden, dat des MENSEN Zoon zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders met zijne Engelen, en alsdan zal hij een ieder vergelden naar zijne werken.

Johannes 5: 27 en heeft hem macht gegeven zelf het oordeel te houden, omdat hij des MENSEN Zoon is.

Jezus vzmh was een MENS en PROFEET, GEEN GOD

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #44 Gepost op: januari 14, 2011, 11:37:54 pm »

quote:

Truth schreef op 13 januari 2011 om 08:09:
Goedendag,

Ik zou graag willen weten of Jezus God is op basis van de Bijbel. Gaarne antwoorden met onderbouwing. Bedankt.

Truth
Op basis van de bijbel zou ik zelf Johannes 1 lezen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #45 Gepost op: januari 15, 2011, 12:01:36 am »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 23:02:
[...]
Wat denken de Christenen dat de boodschap is? Accepteer Jezus en je zonden zijn gewist?

Zeker niet ! Het is accepteer Jezus Christus, en VOLG HEM. Het christendom gaat uit van een principieel vrije keuze van de mens om Christus te volgen. Dat die in vrijheid gemaakte keuze geïnspireerd zal zijn door God bespaar ik je. Hoewel heel veel mensen het gedeelte vergeten dat er ook iets is van Hem Volgen, is dat gewoon precies waar het om gaat. En DAN komt om de hoek dat wie Jezus Christus heeft geaccepteerd en Hem wil volgen, dat al zijn zonden zijn gewist. Gewoon alle zonden, en ook gewoon steeds weer opnieuw. Als het steeds maar van harte is, en als er maar volledig en onvoorwaardelijk gebroken wordt met de eigen zonde. Om deze volledige breuk met de eigen zonde gestalte te geven wordt gesproken van sterven met Christus en opnieuw wedergeboren worden als een nieuw mens dat zichzelf geheel overgeeft aan Christus. Dat gaat verder dan een beeld, omdat je vanaf dat moment steeds jezelf rekenschap ervan geeft dat je niet meer gebonden bent aan je zondige vlees, maar eigendom bent geworden van Jezus Christus, en daarom in alles ook Zijn Wil zoekt.

quote:

De boodschap is geloof in 1 God en volg zijn wet, zijn geboden en verricht goede werken. Elk natie kent een boodschapper die zij moesten volgen om zo de juiste weg te volgen. Jezus kwam voor de Joden maar werd niet geaccepteerd en men trachtte hem te kruisigen.
Hij kwam niet om de wet te ontbinden maar om te vervullen. Door manipulatie is men van de wet afgevallen. De Sabbat welke Jezus ook onderhield heeft men manipulatief gewijzig naar ZONdag, de dag dat de ZONNEGOD werd aanbeden. Wie heeft hier de toestemming voor gegeven? Jezus?

Pas op wat je doet. Als je Christus accepteert kun je gelijk ingedeeld worden in de categorie orthodoxe christenen; en dat zou je meteen tot een zwaargewicht christen kunnen maken. Jezus Christus heeft uitgebreid uitgelegd dat Hij de wet niet kwam ontbinden maar vervullen. Dus zoek in alles de vervulling van de wet. En dat gaat veel verder dan de letter van de wet. Want Jezus Christus bracht de wet van de letter tot direct in het hart, en daardoor geldt de wet des te scherper en des te nadrukkelijker en des te consequenter.

quote:

Ik dacht het niet. Wie had dan wel de autoriteit om tegen zijn woorden tegen te gaan? Paulus?
Paulus was (vóór zijn roeping door God) een grieks-joodse wetgeleerde, een vervolger van de christenen, en hij deed dat met vuur en ijver voor God. Hij was niet degene die de zondag heeft ingevoerd. En hij was ook niet degene die heeft opgeroepen tot slapheid of tot moreel verval. Maar hij riep op om nu wij samen zo dicht gekomen zijn bij de kennis van de openbaringen van God, om niet te verslappen maar om juist te meer ons in te spannen om te doen wat God van ons vraagt.

quote:

Mattheus 5:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

18: Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

19: Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Helder of niet soms. Dus volgens de woorden van Jezus zullen de Christenen die zijn wet NIET volgen (lees ook de Sabbat)  de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen....
Helder. Zo is het helemaal; dat denk ik ook. Dat in alle geboden een geestelijke norm schuilt bespaar ik je. Maar dan: wat is je punt hier? Een bemoediging door versterking van slappe knieën en ondersteuning van de christelijke moraal? Merk je wel op dat we het hebben over de minste in het koninkrijk der hemelen?! Dat is nog altijd méér dan de grootste profeet zegt de Heilige Schrift in Mat.11:11. Dat is dus ook méér dan ene zekere profeet Mohammed...

quote:

Mattheus 11:11 Voorwaar zeg Ik u: onder degenen, die van vrouwen geboren zijn, is niemand opgestaan meerder dan Johannes de Doper; doch die de minste is in het Koninkrijk der hemelen, is meerder dan hij.
Dus de boodschap is voor ons allen: zoek eerst het koninkrijk van God, want als we dat gevonden hebben, en dáár binnen zijn gegaan, dan zijn wij meer dan de martelaren, en de profeten, en de heiligen, die op aarde reeds gestalte geven aan de heiligheid en heerlijkheid van God.

En dan is het fijn voor de nederige en berouwvolle van hart dat hij niet hoeft te boeten voor zijn zonden en zijn liefdeloosheid en zijn onverdraagzaamheid, ook in eigen kring die ondanks zijn liefde voor God toch is blijven bestaan. Want alle schuld is weggenomen door het offer van Jezus Christus. Hij is het die persoonlijk ervoor zorgt dat bepaalde belangrijke (verzoenings)elementen van de eeuwige wet van God ook voor eeuwig in vervulling zijn gegaan.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2011, 12:07:59 am door small brother »

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #46 Gepost op: januari 15, 2011, 09:10:41 am »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 23:17:
[...]


De Christenen proberen altijd een manipulatief antwoordt te verzinnen.


ach ja, begin maar gewoon met beledigen en aanvallen. Dat hoort kennelijk ook bij "truth"?

quote:

De drie-eenheid zegt het toch zelf al, en zo wordt het ook gebracht. Ze zijn 3 aparte entiteiten maar toch 1.


ja, zo ongeveer wel

quote:

Geen enkel Christen die het zelf snapt, laat staan dat ze het aan een ander uit kunnen leggen terwijl Jezus zelf zegt dat God met geheel het verstand te snappen valt.
verlicht ons, waar zegt Jezus dat God te snappen valt?

En verder, als je niet zo vijandig was, zou ik best de moeite willen nemen om je uit te leggen dat
(1.) de grootste en fundamenteelste zaken in deze wereld amper tot niet te snappen zijn en al helemaal niet uit te leggen (ik denk aan de relativiteitstheorie, de quantummechanica, etc. Of pretendeer jij wel die te snappen en te kunnen uitleggen?). Waarom zou God die zo oneindig veel groter is dan zijn schepping, wel even makkelijk te snappen en uit te leggen zijn. Ik zou denken dat dat op z'n minst een enkele reis 'hel' is voor een moslim, want dit lijkt me toch wel duidelijk een vorm van Shirk in al-Asma was-Sifat (link), waar jij God zover omlaaghaalt, dat Hij (of "hij") makkelijker te begrijpen is dan z'n eigen schepping.
(2.) ik je best de basis van de drie-eenheid wil uitleggen, als je daar tenminste voor open staat, en hier niet alleen maar bent om je gal te spuwen.

quote:

Wie is er nu tegenstrijdig hierin? De Christen die een concept van God aanhoudt die niemand kan verklaren omdat het een zogenaamde mysterie is of Jezus die zegt dat het allemaal wel te begrijpen is.


graag zie ik bewijzen voor je bewering dat Jezus heeft gezegd dat God te "snappen" is.

quote:


 Is jullie woord hoger dan die van Jezus? Is dat het respect en eerbied die jullie voor hem hebben?
Jullie gaan regelrecht tegen de geboden in terwijl hij heeft gezegd dat niemand dit mag doen.
weet je wat ook door Jezus gezegd is?
19 Jezus dan antwoordde en zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:  De Zoon kan niets van Zichzelf doen, als Hij dat niet de Vader ziet doen,  want al wat Deze doet, dat doet ook de Zoon op dezelfde wijze.
20 Want de Vader heeft de Zoon lief en  laat Hem alles zien wat Hij doet, en Hij zal Hem grotere werken laten zien dan deze, opdat u zich verwondert.
21 Want zoals de Vader de doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie Hij wil.
22 Want ook de Vader oordeelt niemand,  maar heeft heel het oordeel aan de Zoon gegeven,
23 opdat allen de Zoon eren zoals zij de Vader eren.  Wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet, Die Hem gezonden heeft.
(Johannes 5)

Jezus kan zelf levend maken wie Hij wil! (dus: zonder dat het door de Vader gebeurt, er toestemming voor is, etc.)
Jezus zal geëerd worden door iedereen (ook door jou en mij) ten tijde van het oordeel (door Jezus). En dat eren zal op dezelfde manier zijn als God de Vader geëerd wordt.

14 Ik ben de goede Herder en  Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend, 15   zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen. (Johannes 10)

Jezus geeft Zijn leven voor de gelovigen!
Jezus is de goede Herder (n.b. elders zei Jezus nog dat niemand goed was dan God alleen... wat zegt deze uitspraak dan over Jezus?!). Verder is het beeld van de goede herder een oudtestamentisch beeld voor God zelf

Zo zijn er nog talloze voorbeelden van dingen die Jezus gezegd heeft, die regelrecht ingaan tegen wat er in de koran aan leugens over Hem opgetekend staan. Is Mohammed's  verzinsel hoger dan die van Jezus? Is dat het respect en eerbied dat jij voor Hem hebt? Jij en je boek gaan regelrecht in tegen wat Jezus over Zichzelf zegt.

quote:

De drie-eenheid is een verzonnen concept dat uit de griekse mythologie komt.

jammer maar helaas. Deze leugen is al vaker ontmaskerd. Maar wellicht wil je eerst even een poging doen om deze bewering van je te bewijzen door enkele voorbeelden van drie-eenheden te geven uit de griekse mythologie?

quote:


 Het heeft geen oorsprong in het Christendom en het gaat het monotheisme tegen en gaat over naar het polytheisme.

De vader = 1 God
De zoon =  1 God
De heilige geest = 1 God (3 aparte entiteiten, met 3 verschillende kennislevels)

= samen 3 Goden, maar toch keihard beweren dat we spreken over 1 God. Zelfs een kind dat pas heeft leren tellen zal je zeggen dat dit niet klopt.
oh, wil je leren tellen? Wist jij bv. dat twee keer oneindig nog steeds oneindig is (en niet "twee oneindig" o.i.d.?) Wist jij dat als je alle hele getallen (1,2,3,4,5,...) telt, en alle even getallen (2,4,6,8,...) dat dat er dan evenveel zijn? Jij telt met je beperkte verstand en doet alsof God op die manier te tellen/beschrijven is. Maar als je iets van wiskunde wist, dan wist je ook dat met oneindigheden tellen een stuk minder intuitief is.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2011, 10:13:20 am door Nunc »

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #47 Gepost op: januari 15, 2011, 10:32:45 am »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 23:17:
(...)
Is jullie woord hoger dan die van Jezus? Is dat het respect en eerbied die jullie voor hem hebben?
Jullie gaan regelrecht tegen de geboden in terwijl hij heeft gezegd dat niemand dit mag doen.
nog een paar dingen die Jezus gezegd heeft en die jij als moslim wel zou moeten herkennen:
7 En schrijf aan de engel van de gemeente in Filadelfia: Dit zegt de Heilige,  de Waarachtige,  Die de sleutel van David heeft, Die opent en niemand sluit, en Hij sluit en niemand opent:
8 Ik ken uw werken. Zie, Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten, want u hebt weinig kracht en toch hebt u Mijn Woord in acht genomen en Mijn Naam niet verloochend. (Openbaring 3)


nummer 5 van Allahs 99 schone namen: al-Quddus (de Heilige)
nummer 19 van Allahs 99 schone namen: al-Fattah (de Opener)

5 Thomas zei tegen Hem: Heere, wij weten niet waar U heen gaat, en hoe kunnen wij de weg weten?
6 Jezus zei tegen hem:  Ik ben de Weg,  de Waarheid  en het Leven.  Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
7 Als u Mij gekend had, zou u ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu af kent u Hem en hebt u Hem gezien. (Johannes 14)


nummer 55 van Allahs 99 schone namen: al-Haqq (de Waarheid)


21 Want zoals de Vader de doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie Hij wil.
22 Want ook de Vader oordeelt niemand,  maar heeft heel het oordeel aan de Zoon gegeven,
23 opdat allen de Zoon eren zoals zij de Vader eren.  Wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet, Die Hem gezonden heeft.(Johannes 5)


nummer 29 van Allahs 99 schone namen: al-Hakam (de Rechter)
nummer 61 van Allahs 99 schone namen: al-Muhyi (de Levengevende)

17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten, en Hij legde Zijn rechterhand op mij en zei tegen mij: Wees niet bevreesd,  Ik ben de Eerste en de Laatste,
18   en de Levende, en Ik ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid. Amen.  En Ik heb de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf.(Openbaring 1)


nummer 73 van Allahs 99 schone namen: al-Awwal (de Eerste)
nummer 74 van Allahs 99 schone namen: al-Akhir (de Laatste)
nummer 63 van Allahs 99 schone namen: al-Hayy (de Eeuwiglevende)

31  Wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de  troon van Zijn heerlijkheid.
32 En voor Hem zullen al de volken bijeengebracht worden,  en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand.
34 Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk  dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.(...)
41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn:  Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.(matteus 25)


nummer 29 van Allahs 99 schone namen: al-Hakam (de Rechter)

12 En zie, Ik kom spoedig en Mijn loon is bij Mij  om aan ieder te vergelden zoals zijn werk zal zijn.
13   Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde,  de Eerste en de Laatste.(Openbaring 22)


nummer 81 van Allahs 99 schone namen: al-Muntaqim (de Vergelder)


12 Jezus dan sprak opnieuw tot hen en zei:  Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.(Johannes 8.)

nummer 93 van Allahs 99 schone namen: an-Nur (het Licht)


Het lijkt er bijna wel op, of Jezus expres keer op keer titels claimde, die van God zijn....  Jezus moet wel wereldkampioen Shirk zijn! Wat zou jij doen met iemand die tenminste 11 namen van Allah voor zichzelf claimt? Stenigen wellicht, kruisigen misschien?
Dat laatste is wat Jezus zelf zegt dat er gebeurd is:
17   En toen Jezus naar Jeruzalem ging, nam Hij de twaalf discipelen onderweg apart bij Zich en zei tegen hen: 18 Zie, wij gaan naar Jeruzalem en de Zoon des mensen zal aan de overpriesters en schriftgeleerden overgeleverd worden, en zij zullen Hem ter dood veroordelen; 19  en zij zullen Hem aan de heidenen overleveren om Hem te bespotten en te geselen en te kruisigen; maar op de derde dag zal Hij opgewekt worden.(Matteus 20)
(n.b. Jezus sprak geregeld over zichzelf met de titel "Zoon des mensen")


Jezus moet wel wereldkampioen Shirk zijn! ... Of Hij had gewoon gelijk, dat zou natuurlijk ook kunnen.



Lijst met de 99 namen van Allah: hier
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2011, 10:38:02 am door Nunc »

Truth

  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #48 Gepost op: januari 15, 2011, 11:05:45 am »

quote:

:
Truth schreef op 14 januari 2011 om 23:02:
[...]
Wat denken de Christenen dat de boodschap is? Accepteer Jezus en je zonden zijn gewist?

Zeker niet ! Het is accepteer Jezus Christus, en VOLG HEM. Het christendom gaat uit van een principieel vrije keuze van de mens om Christus te volgen. Dat die in vrijheid gemaakte keuze geïnspireerd zal zijn door God bespaar ik je.


Bedankt voor je post broeder, ik zie dat jij wel openstaat voor een correcte dialoog en met de wil van God zullen we deze op een goede manier voortzetten. Mooi om te horen dat het Christendom ook keuzevrijheid kent, de Koran zegt namelijk het volgende:

Koran 18: 29. Zeg: "Het is de waarheid van uw Heer: laat daarom geloven die geloven wil en niet geloven, die niet wil.
In de islam geloven we verder ook in Qadr, dat zal op het zelfde idee uitkomen waar jij mij zogenaamd tegen probeert te besparen. Dit terzijde..
Jij geeft aan om Jezus vzmh te volgen, maar de huidige Christen doet dit niet op de manier waarop Jezus dit heeft bevolen. In Jacobus zien we het volgende staan:
Jacobus 2: 10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

Oef, dat is een forse uitspraak vindt je niet? Ik kan nu al twee zaken geven waaraan de overgrote deel van de Christen zich niet houdt: De Sabbat en de besnijdenis..
1 was al genoeg om te schuldig bevonden te worden om ongehoorzaam te zijn aan de gehele wet.
Jezus vzmh zal dan ook tegen menige Christenen getuigen:
Mat. 7:21-23 "Niet ieder, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!"

quote:

Hoewel heel veel mensen het gedeelte vergeten dat er ook iets is van Hem Volgen, is dat gewoon precies waar het om gaat. En DAN komt om de hoek dat wie Jezus Christus heeft geaccepteerd en Hem wil volgen, dat al zijn zonden zijn gewist. Gewoon alle zonden, en ook gewoon steeds weer opnieuw. Als het steeds maar van harte is, en als er maar volledig en onvoorwaardelijk gebroken wordt met de eigen zonde. Om deze volledige breuk met de eigen zonde gestalte te geven wordt gesproken van sterven met Christus en opnieuw wedergeboren worden als een nieuw mens dat zichzelf geheel overgeeft aan Christus. Dat gaat verder dan een beeld, omdat je vanaf dat moment steeds jezelf rekenschap ervan geeft dat je niet meer gebonden bent aan je zondige vlees, maar eigendom bent geworden van Jezus Christus, en daarom in alles ook Zijn Wil zoekt.


Een mooi verhaal, maar er zitten een aantal kanttekeningen aan:
1.   Jij spreek van het volgen van Jezus (ZIJN WIL ZOEKT), Jezus spreekt van het volgen van de Vader= God (Mat. 7:21-23 "Niet ieder, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders)

Johannes 5:30 Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft,

Je spreekt keihard Jezus vzmh tegen..

2.   Hem (= God) volgen betekent je aan de wet houden, doe je dit niet ja…Je hebt het zelf kunnen lezen. Maar het houden aan de wet betekent niet Jezus accepteren en zeggen dat je hem volgt, maar dat je Gods Wil volgt en ervoor dient te werken.
Jacobus 2: 14 Wat nuttigheid is het, mijn broeders, indien iemand zegt, dat hij het geloof heeft, en hij heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zaligmaken?

15.   Indien er nu een broeder of zuster naakt zouden zijn, en gebrek zouden hebben aan dagelijks voedsel;
16.   En iemand van u tot hen zou zeggen: Gaat henen in vrede, wordt warm, en wordt verzadigd; en gijlieden zoudt hun niet geven de nooddruftigheden des lichaams, wat nuttigheid is dat?
17.   Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.
18.   Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.
19.   Gij gelooft, dat God een ENIGE God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
20.   Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?

26  Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.

Waarom zie ik dit niet terugkomen in jou verhaal? Zijn de Christen ongehoorzaam aan de wet geworden? Zijn ze gemanipuleerd? Zijn ze lui geworden? Zeg het maar.


quote:
De boodschap is geloof in 1 God en volg zijn wet, zijn geboden en verricht goede werken. Elk natie kent een boodschapper die zij moesten volgen om zo de juiste weg te volgen. Jezus kwam voor de Joden maar werd niet geaccepteerd en men trachtte hem te kruisigen.
Hij kwam niet om de wet te ontbinden maar om te vervullen. Door manipulatie is men van de wet afgevallen. De Sabbat welke Jezus ook onderhield heeft men manipulatief gewijzig naar ZONdag, de dag dat de ZONNEGOD werd aanbeden. Wie heeft hier de toestemming voor gegeven? Jezus?

quote:

Pas op wat je doet. Als je Christus accepteert kun je gelijk ingedeeld worden in de categorie orthodoxe christenen; en dat zou je meteen tot een zwaargewicht christen kunnen maken. Jezus Christus heeft uitgebreid uitgelegd dat Hij de wet niet kwam ontbinden maar vervullen. Dus zoek in alles de vervulling van de wet. En dat gaat veel verder dan de letter van de wet. Want Jezus Christus bracht de wet van de letter tot direct in het hart, en daardoor geldt de wet des te scherper en des te nadrukkelijker en des te consequenter.

Wat jij aangeeft is een selectieve manier van indelen en classificeren. Het vervullen van de wet betekent niet dat je alleen naar het deel van de wet kijkt waarin vervuld wordt, maar je houdt je aan de wet zoals deze bekend is en breidt het uit met extra informatie en leiding. Het dient een samenhangend geheel te zijn en niet het selectieve gedoe wat we zien in het Christendom. Jezus was besneden volgens de wet, waarom hebben de Christenen dit afgeschaft? De Sabbat was iets waaraan Jezus zich hield, waarom is dit afgeschaft, Jezus at Kosjer vlees, waarom hebben de Christenen dit afgeschaft?

Nogmaals:
Jacobus 2: Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

Mattheus 5:18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

De hemelen en de aarde bestaan nog, kijk maar om je heen. Echter, de wet is keihard aangepast!


quote:

:
Ik dacht het niet. Wie had dan wel de autoriteit om tegen zijn woorden tegen te gaan? Paulus?
Paulus was (vóór zijn roeping door God) een grieks-joodse wetgeleerde, een vervolger van de christenen, en hij deed dat met vuur en ijver voor God. Hij was niet degene die de zondag heeft ingevoerd. En hij was ook niet degene die heeft opgeroepen tot slapheid of tot moreel verval. Maar hij riep op om nu wij samen zo dicht gekomen zijn bij de kennis van de openbaringen van God, om niet te verslappen maar om juist te meer ons in te spannen om te doen wat God van ons vraagt.
quote:

Mattheus 5:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

18: Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

19: Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Helder of niet soms. Dus volgens de woorden van Jezus zullen de Christenen die zijn wet NIET volgen (lees ook de Sabbat) de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen....


Helder. Zo is het helemaal; dat denk ik ook. Dat in alle geboden een geestelijke norm schuilt bespaar ik je. Maar dan: wat is je punt hier? Een bemoediging door versterking van slappe knieën en ondersteuning van de christelijke moraal? Merk je wel op dat we het hebben over de minste in het koninkrijk der hemelen?! Dat is nog altijd méér dan de grootste profeet zegt de Heilige Schrift in Mat.11:11. Dat is dus ook méér dan ene zekere profeet Mohammed...



Wat een onzin zeg: Waar zie jij de vergelijking staan met een profeet of een classificatie van een persoonlijke betiteling? Dat is een visie die jij probeert op te dringen terwijl dat er niet staat. Het is een uiteenzetting van mensen die zich WEL en NIET aan de wet houden en hun positie in de Koninkrijk der Hemelen. Profeet Mohammed vzmh leerde de mensheid opnieuw datgene wat men vergeten en afgeschaft heeft van de wet zoals Jezus deze heeft gebracht.

Als we maar een vergelijking mogen trekken tussen Moslims en de Christenen t.o.v. de wetten die voor hun gelden, dan komen de Moslims zelf dichtbij de wet zoals deze is geopenbaard via profeet Jezus:

Besnijdenis,
De aalmoes (zakat)
Het gebed verrichten (Salaat)
Het accepteren van Jezus en geloven in Jezus en zijn boodschap
Goede werken verrichten
het eten volgens de wet (Kosjer/Halal)
Volledige overgave aan God
Monotheïsme
Geloven in God zoals deze in de wet wordt besproken
Etc.

Profeet Jezus vzmh sprak zelf over de nieuwe wet die kwam via de nieuwe trooster.

Johannes 16: 12-13
"Nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen, doch wanneer hij komt, de geest der waarheid, zal hij u de weg wijzen tot de volle waarheid, want hij zal niet uit zichzelf spreken, maar al wat hij hoort, zal hij spreken en de toekomst zal hij u verkondigen."

We weten allen dat profeet Mohammed vzmh de Koran heeft geopenbaard gekregen terwijl hij noch lezen nog schrijven kon. Zoals hij hoorde zo sprak hij!

We weten dat hij via de Koran toekomstige zaken heeft verkondigd die uit zijn gekomen en zaken die nog plaats moeten vinden (einde der tijden etc.) Verder bestaan er velen overlevering die spreken van de toekomstige gebeurtenissen (velen zijn al gepasseerd anderen dienen nog te gebeuren).

We weten dat hij waarheidsgetrouw was en werd geïnspireerd met de waarheid (geest der waarheid). Hij stond bekend als de betrouwbare zelfs bij zijn vijanden.

De Koran zegt:

34:6. En zij, wie kennis is gegeven, zien, dat alles wat u van uw Heer is geopenbaard, de Waarheid is en leidt op het pad van de Almachtige, de Geprezene.
34:49. Zeg: "De Waarheid is gekomen en de leugen zal niet meer beginnen, noch wederkeren."

Zei Jezus niet dat er een ANDERE TROOSTER ten tonele zou verschijnen?

Johannes 14 :16 "En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u enen ANDERE Trooster geven."


Johannes14 vers 26,
"Maar de trooster de heilige geest welken de vader zenden zal in mijnen naam, die zal u alles leren, en zal u aandachtig maken alles wat ik u gezegd heb."

Johannes 15:26 Wanneer de trooster gekomen is, de geest der waarheid die van de Vader uitgaat zal die getuigenis over mij afleggen."


Zijn de Moslims niet aandacht gemaakt was Jezus vzmh heeft gezegd, getuigd de Koran niet van Jezus vzmh? De Koran spreekt veelvuldig over Jezus en zijn moeder. De positie van Maria werd ook gelijk duidelijk gemaakt aan de opstandige Joden via de Koran.

3:41 En toen de engelen zeiden: O Maria! waarlijk, God heeft u gekozen en u gelouterd en u boven de vrouwen van de wereld gekozen!"

Waarom zou Mohammed vzmh Maria bestempelen als de beste vrouw van de wereld als hij uit eigen begeerte zou hebben gesproken? Waarom niet zijn eigen moeder of een ander ARABISCHE vrouw i.p.v. een JOODSE vrouw?


De wonderen van profeet Jezus die vele Christenen niet eens geloven worden aangetoond en besproken in de Koran.

"Ik ben een dienaar van God. Hij heeft mij het Boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt; Hij heeft mij gezegend waar ik mij ook moge bevinden; en hij heeft mij het gebed en het geven van aalmoezen opgelegd zolang ik leef."


En ook bijvoorbeeld Koran 19/16-32

Toen zij zich van haar volk terugtrok in een op het Oosten uitziende plaats. En zich aan hem blikken onttrok, zonden Wij Onze Geest tot haar en hij verscheen aan haar in de gestalte van een volmaakte man."
Zij zijde: "Ik neem mijn toevlucht tot de Barmhartige tegen u, laat mij met rust, indien gij (God) vreest."
Hij antwoordde: "Ik ben slechts een boodschapper van uw Heer opdat ik u een reine zoon moge schenken."
Zij zijde: "Hoe kan ik een zoon ontvangen terwijl geen man mij heeft aangeraakt en ik evenmin onkuisheid heb bedreven?"

Hij zijde: "Het is zo naar uw Heer zegt, ’het is gemakkelijk voor Mij,’" opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken, een genade Onzerzijds; het is een besloten zaak."
Alsdan bracht zij het kind tot haar volk. Dit zijde: "O Maria, gij hebt iets vreemds gedaan."
O Zuster van Aäron, uw vader was geen verdorven man noch was uw moeder een onkuise vrouw."
Dan wees zij naar het kind. Zij zeiden: "Hoe kunnen wij tot een wiegenkind spreken?"
Hij (Jezus) zijde: "Ik ben een dienaar van Allah. Hij heeft mij het Boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt;"

Hij heeft mij gezegend waar ik mij ook moge bevinden; en heeft mij het gebed en het geven van aalmoezen zolang ik leef opgelegd."

"En dat ik gehoorzaam zou zijn jegens mijn moeder. Hij heeft mij noch een onderdrukker, noch een slecht mens gemaakt."

"Vrede was met mij op de dag mijner geboorte en zal met mij zijn op de dag van mijn dood en evenzo op de dag dat ik ten leven zal worden opgewekt."


Als je het niet met mij eens bent, laat jij dan jou visie zien van de woorden die Jezus heeft gesproken over de nieuwe trooster en dan zullen we dit nauwkeurig uiteenzetten met de wil van God.

quote:


Mattheus 11:11 Voorwaar zeg Ik u: onder degenen, die van vrouwen geboren zijn, is niemand opgestaan meerder dan Johannes de Doper; doch die de minste is in het Koninkrijk der hemelen, is meerder dan hij.
Dus de boodschap is voor ons allen: zoek eerst het koninkrijk van God, want als we dat gevonden hebben, en dáár binnen zijn gegaan, dan zijn wij meer dan de martelaren, en de profeten, en de heiligen, die op aarde reeds gestalte geven aan de heiligheid en heerlijkheid van God.


Absurd, een profeet zoals Johannes de doper heeft zeker een hogere positie dan enig andere zondige ziel die hier rondloop. Het  opvallende van de Bijbel is dat deze de profeten neerhaalt terwijl dezen juist een hoge positie hebben bij God de Almachtige. Een profeet heeft een voorbeeld functie voor zijn volgelingen, maar de Bijbel draait de zaak om! Moge God de mens hiervoor vergeven en hun licht en leiding verschaffen. De koran is duidelijk over de profeten en hun positie, Alle lof is aan God.


quote:

En dan is het fijn voor de nederige en berouwvolle van hart dat hij niet hoeft te boeten voor zijn zonden en zijn liefdeloosheid en zijn onverdraagzaamheid, ook in eigen kring die ondanks zijn liefde voor God toch is blijven bestaan. Want alle schuld is weggenomen door het offer van Jezus Christus. Hij is het die persoonlijk ervoor zorgt dat bepaalde belangrijke (verzoenings)elementen van de eeuwige wet van God ook voor eeuwig in vervulling zijn gegaan.


Daar gaan we weer met de tegenspraken:

Ezechiël 18:20: “…Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf…”

Jij zegt weer het tegenovergestelde….

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #49 Gepost op: januari 15, 2011, 11:36:47 am »
Beste "Truth",

Leuk, voor de verbreding van het geloofsgesprek hier, dat jij als moslim ook meedoet!

quote:

Ik zou graag willen weten of Jezus God is op basis van de Bijbel.

Voor mij als Quaker en vrijzinnige-maar-bepaald-niet-vrijblijvende christen is de Bijbel geen uiteindelijk gezaghebbende bron, dus strikt genomen kan ik je niet goed helpen.
Ik gebruik de Bijbel niet om ontologische uitspraken te onderbouwen (waar/onwaar uitspraken), daar hebben we mijns inziens wetenschap en gezond verstand voor.
De goddelijkheid van Jezus is in de ene context wel en in de andere context geen zinvolle uitspraak voor mij.
Christendom is voor mij zingeving, aan mijn leven, aan mijn relaties met anderen, aan mijn plek in de wereld.

Tijdgenoten herkenden kennelijk het goddelijke in Jezus.
Wat voor mij vooral van belang is, is dat Christus, de geest die in Jezus herkenbaar was, nog steeds beschikbaar is voor ons, voor iedereen, ook zonder bemiddeling door 'bevoegde' mensen en 'heilige' boeken, hoe nuttig die met gezag beklede mensen en boeken ook kunnen zijn in veel situaties.

Met v&Vriendengroet,

Wim