Auteur Topic: zondaren of rechtvaardigen ?  (gelezen 25839 keer)

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
zondaren of rechtvaardigen ?
« Reactie #300 Gepost op: juni 29, 2011, 05:51:29 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 29 juni 2011 om 16:45:
[...]
Weet je zeker dat je wil stoppen vanwege de reden die je aangeeft? Want dan zeg ik: niet doen!!

(Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat "we" een kant opgaan die jou niet aanstaat... Voel je dan vrij om een time-out in te lassen, hoor!)

Nou, er speelt méér een rol:
Ik zit hier in een topic waar ik denk dat ik gebonden ben aan regels die niet helemaal gemakkelijk voor me zijn. Dat kun je al zien aan eerdere posts van mij hier. Ik merkte wel even op dat de wetenschap niet zo zeker is van het auteurschap van de Johannes-brieven. Al zulk soort zaken kan ik moeilijk wegschuiven en zeggen: "Nee hoor, de apostel Johannes heeft het Johannes-evangelie, de brieven en Openbaring geschreven. Zo wil de traditie, dus nu is dat voor mij waar en als ik in een ander topic wat schrijf is dat weer anders, maar nu even niet." Dat zou raar wezen.
In Beepees topic kwam zoiets als dat auteurschap wel eens ter sprake en dan kon ik zeggen wat ik denk en/of waarschijnlijk vind, maar ik heb het idee dat ik in dit topic niet alleen snel off-topic bezig ben maar ook tegen de regels gegeven voor de categorie Bijbelstudieforum aan zit te schuren. Kan het nog net of eigenlijk niet meer...? Zoiets dus.

(Misschien leg ik de regels uit op een manier zoals het niet bedoeld is, maar ik vind dit toch wel lastig.)
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2011, 01:11:14 am door Trajecto »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
zondaren of rechtvaardigen ?
« Reactie #301 Gepost op: juni 29, 2011, 07:10:05 pm »

quote:

Trajecto schreef op 29 juni 2011 om 17:24:
[...]

Op zich niet, inderdaad. Maar ik las uit Piebes post sterk dat het gewoon te veel en daar kan ik me wat bij voorstellen. Je zegt wat en krijgt "oppositie" van diverse andere forummers. Dan krijg je het druk en het is het leukst om -- wanneer überhaupt -- dan door te gaan met degene die het meest dezelfde manier hanteert als jezelf.
Het was de reactie van Small Brother die me triggerde om toch nog even te reageren, maar het is me absoluut veel te veel werk om op alles te reageren.

quote:


Piebe heeft de manier sterk om een tekst uit de Bijbel te lichten en die is dan waar en dat moet beaamd worden. Haal je andere teksten erbij of wilt nuanceren dan ontken je volgens hem de tekst die hij gaf -- neem je hem en de tekst niet serieus. Kijk, zo werk ik echt niet. Voor mij zijn er beslist meer mogelijkheden en zo kan het volgens mij zeer goed zijn dat de oorspronkelijke tekst weliswaar zo los niet helemaal als standaard genomen moet worden maar toch waarde heeft -- meer een richting-aangevend is die aan de hand van andere Bijbelpassages meer duidelijkheid kan worden gegeven.
Een "Nee, het staat er in dat vers gewoon glashelder zo en niet anders" daarmee kan ik niet werken. Dat levert volgens mij geen diepere waarheden op.

(Maar sorry, ik word off-topic.)
Van mij mag je alles erbij slepen wat je wilt, maar het verandert simpelweg niets aan het punt wat Johannes heeft gemaakt en wat ik er uit heb gelicht. Dat is waar het mij om was te doen.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2011, 07:10:39 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
zondaren of rechtvaardigen ?
« Reactie #302 Gepost op: juni 29, 2011, 07:21:54 pm »
offtopic:Dus: je hebt je punt gemaakt ( je noemt het terecht "er uit gelicht"!), daar is een scala aan weerwoord over geweest en dan loop je weg voor het punt wat je zelf hebt gemaakt.
Waarvan akte....
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2011, 07:25:27 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
zondaren of rechtvaardigen ?
« Reactie #303 Gepost op: juni 29, 2011, 08:54:34 pm »

quote:

Piebe schreef op 29 juni 2011 om 19:10:
[...]

Het was de reactie van Small Brother die me triggerde om toch nog even te reageren, maar het is me absoluut veel te veel werk om op alles te reageren.
Oké. Dat snap ik. Succes en welkom als je weer ergens in het forum posten wilt.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
zondaren of rechtvaardigen ?
« Reactie #304 Gepost op: juni 30, 2011, 12:05:38 am »

quote:

Piebe schreef op 29 juni 2011 om 19:10:
[...]

Het was de reactie van Small Brother die me triggerde om toch nog even te reageren, maar het is me absoluut veel te veel werk om op alles te reageren.

[...]

Van mij mag je alles erbij slepen wat je wilt, maar het verandert simpelweg niets aan het punt wat Johannes heeft gemaakt en wat ik er uit heb gelicht. Dat is waar het mij om was te doen.

Hiermee laat je jezelf wel heel erg kennen: je weigert gewoon om aan te geven dat je fout zat óf je weigert om de tegensprekers van repliek te voorzien.

Wel vreemd dat je dan op deze wijze meent afscheid te moeten nemen, ik noem het [zieligheidsmodus on], anders kan ik er niet van maken.
Deze hele draad heb ik doorgelezen (opnieuw) en het valt op dat je op geen enkele grond die door anderen is aangedragen bent ingegaan. Dat is een keuze maar ga dan nu niet doen alsof je slachtoffer bent van de anderen: het is een gevolg van je eigen niet reageren.
Met name Hendrik NG heeft zich blauwe vingers getikt met bewijs en onderbouwing maar je negeert dat structureel.
Als je dan van mening bent dat alleen jouw mening heilig is, ga dan het gesprek gewoon niet aan.

Daarnaast staat nog steeds mijn vraag open over waar ik jouw trigger / belast / wat dan ook.
Maar daar ga je ook niet op in, sterker nog: je loopt gewoon weg en roept dat je  de opvolger van zondebok Beepee bent geworden (wat overigens een eigen idee is van je en wat door niemand hier is aangedragen of geforceerd!).

Mocht je er over willen communiceren: mail me maar, je hebt mijn mailadres.

Maar wat mij bovenal bezig houdt is "wat maakt dat iemand zoveel waarde hecht aan 1 tekst en daarmee alle andere teksten negeert".
Dat is door anderen ook wel gevraagd maar ook daar: geen antwoord.

Vertel nu gewoon wat je dwars zit zou ik zeggen.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2011, 12:19:39 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten