quote:
bloem schreef op 23 januari 2011 om 07:08:Natuurlijk is God almachtig,
maar Hij heeft de macht over de aarde aan de mens gegeven.
Dat staat in zijn Woord. Als God dan persoonlijk zal ingrijpen schendt Hij zijn Woord.
God zal via de mens ingrijpen, door middel van Zijn Geest.
Maar als de mens niet mee wil werken, gebeurt Gods wil niet.
Zo zie ik het tenminste.
Hier snijd je, denk ik, wel een betekenisvol punt aan.... Piebe vroeg eerder in het topic naar "schriftbewijzen" voor het bestaan van een "vrije wil"....
Ik heb intussen nog eens verder door zitten denken over het begrip Yeẓer ha-Ra'. Het artikel dat ik aanhaalde meldde in het begin:
the Rabbis deduced that there are in man two Yeẓarim: the good (Yeẓer Ṭob) and the evil....
Yet in a way the Yeẓer ha-Ra', like all things which God made (Gen. i. 31), is good. Without it, for example, a man would never marry, beget, build a house, or trade (Gen. R. ix. 9).
Read more:
http://www.jewishencyclop...search=evil#ixzz1BxvAx6Bv
"De Rabbijnen" (kort door de bocht gezegd) gingen uit van het bestaan van een "neiging tot het goede" en "neiging tot het kwade", waarbij ook die laatste (door God geschapen) neiging een nuttige kant zou hebben "omdat anders een mens niet tot zelfstandig handelen" zou kunnen komen: niet zou trouwen, kinderen verwekken, etc etc.... Dus IETS van
zelfzucht zou dan al "van den beginne" IN de mens moeten zitten, door God "ingebakken" dus....
Maar hebben we het HIER dan niet over een door God gegeven
opdracht om gewoon volwaardig MENS te zijn op een voor HEM geschapen aarde?

Gen 1:28
Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’Ik denk dat we HIER onze menselijke vrijheid moeten zoeken die God geeft: onze "vrije wil", gekoppeld aan enige (door God aan duidelijke banden gelegde) macht: te doen waarvoor we geschapen zijn!!!
Mens te zijn!!!!
En
waar loopt het spaak volgens Genesis? Op het punt dat de mens deze grenzen overschrijdt en "de macht grijpt".... "Als
God wil zijn door het VOLLEDIG
zelf nemen van beslissingen".... Maar dit heeft niets met "ingebakken zelfzucht t.b.v. het kunnen uitvoeren van zijn opdracht" te maken, maar
alles met het maken van een "
stomme keus met grote gevolgen".....!!!
Want wat is het gevolg? Een God die ons voorhoudt: "zoek het DAN
zelf maar uit!!!"; een ECHT vrije wil, maar dan een waar we
niets voor kopen..... Je gaat er letterlijk
dood van..... Een VRIJGELATEN wil dus.....
En
dan komt m.i. een christelijke
paradox om de hoek kijken (een waar ook Bloem volgens mij op duidt): een
ware vrijheid komt pas op het moment dat we ons
volledig door Gods Geest laten leiden in het maken van onze keuzes..... Alsof/waarbij (?) Hij ons ZOVEEL Kennis geeft van het Goede, dat we helemaal geen andere keus meer WILLEN maken....
Ik denk persoonlijk dat God ons ZO weer voor Zich wil winnen...... Zichzelf ZO te laten kennen dat we helemaal niet meer ZONDER Hem willen leven.....