Auteur Topic: Wie schiep het kwaad?  (gelezen 44834 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #30 Gepost op: januari 17, 2011, 04:17:10 pm »
.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2011, 04:22:21 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #31 Gepost op: januari 17, 2011, 07:15:29 pm »

quote:

Piebe schreef op 17 januari 2011 om 16:11:
Dat is het ook.

'Ik formeer het licht en schep de duisternis....' (Jes 45,7)

'Komt niet uit de mond van de Allerhoogste voort mem het kwade en het goede?' (Klaag 3,38)

'....komt er kwaad in de stad voor zonder dat de HEERE dat doet?' (Amos 3,6)

En dan vervolgens nog beweren dat ik de zaak niet onderbouw, het zal wel aan mij liggen, maar in mijn realiteit is dat de omgekeerde wereld. :)
In mijn realiteit heb je nu twee extra versjes geknipt en geplakt maar zowel de eerste (Jes 45:7) als deze nieuwe twee heb je niet onderbouwd.

Leg dan op zijn minst uit waar, volgens jou, de fout zit in mijn eerdere onderbouwing. Ook van mij de vraag, wat voor spirituele meerwaarde heeft het als God wel schepper van het kwaad zou zijn?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #32 Gepost op: januari 17, 2011, 07:21:36 pm »

quote:

Ik ga nog antwoorden op je post erboven hoor, maar even zeggen dat ik van zo'n post die enkel een punt (".") bevat zo ontzettend nieuwsgierig word. ;)

Welke grote emotionele uitingen zullen het zijn geweest die toch maar weer aan de openbaarheid onttrokken moesten worden en hooguit blijven sluimeren als publiekelijk niet zichtbare oude versie van een forumpost, denk ik dan. :P

(Ja, ik vraag het me ook weleens af of de oude versies ook bewaard blijven of misschien slechts zo lang als de periode waarin de poster zijn eigen bericht nog wijzigen kan. Maar nu word ik off-topic.)
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2011, 11:01:03 pm door Trajecto »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #33 Gepost op: januari 17, 2011, 07:28:44 pm »

quote:

Trajecto schreef op 17 januari 2011 om 19:21:
[...]

Ik ga nog antwoorden op je post erboven hoor, maar even zeggen dat ik van zo'n post die enkel een punt (".") bevat zo ontzettend nieuwsgierig word. ;)

Welke grote emotionele uitingen zullen het zijn geweest die toch maar weer aan de openbaarheid ontrokken moesten worden en hooguit blijven sluimeren als publiekelijk niet zichtbare oude versie van een forumpost, denk ik dan. :P

(Ja, ik vraag het me ook weleens af of de oude versies ook bewaard blijven of misschien slechts zo lang als de periode waarin de poster zijn eigen bericht nog wijzigen kan. Maar nu word ik off-topic.)

Zo emotioneel was het niet hoor, er stond slechts dat ik het laatste gezegd had over dit onderwerp, maar toen schoten me nog wat punten te binnen die veel te sterk zijn om voor me te houden! ;)

Vandaar dus de edit!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #34 Gepost op: januari 17, 2011, 07:38:46 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 17 januari 2011 om 19:15:
Ook van mij de vraag, wat voor spirituele meerwaarde heeft het als God wel schepper van het kwaad zou zijn?
Draai het maar eens om: als God het kwaad niet geschapen heeft op basis van Jesaja 45 vers 7 dan ook de vrede niet. Kortom, ik wil wel met je meegaan, maar de consequentie daarvan is dan dat God ook niet al het goede heeft geschapen.

Trajecto

• Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #35 Gepost op: januari 17, 2011, 10:11:27 pm »

quote:

Piebe schreef op 17 januari 2011 om 19:28:
[...]

Zo emotioneel was het niet hoor, er stond slechts dat ik het laatste gezegd had over dit onderwerp, maar toen schoten me nog wat punten te binnen die veel te sterk zijn om voor me te houden! ;)

Vandaar dus de edit!
O oké! Ja niet het topic afsluiten als er best nog wat te bepraten valt. Goed idee!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #36 Gepost op: januari 17, 2011, 10:54:29 pm »
De paus schiep het kwaad, of was het de bisschop?

Ach nee, het was ons keeshondje.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Trajecto

• Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #37 Gepost op: januari 17, 2011, 11:10:29 pm »

quote:

Piebe schreef op 17 januari 2011 om 16:15:
[...]

Precies, mijn punt is hetzelfde als Jesaja zijn punt, namelijk dat God het kwaad/duister/rampspoed en de vrede schept.

Bovendien, als er met het kwaad in dit verband niet het kwaad bedoeld wordt, dan met de vrede ook niet de vrede!

Had iemand daar al bij stilgestaan? Een ieder die ontkent dat Jesaja het kwaad bedoelde, die ontkent dus eveneens dat God de vrede schiep! Als God het kwaad niet geschapen heeft en eveneens de vrede niet, dan blijft er weinig over voor hem om te doen dan op vakantie gaan! Ow wacht, dat is hij al! ;)

Ach ja, als ik de wereld geschapen had en eens rondkeek wat er van geworden is, zou ik misschien ook maar eens op vakantie gaan om wat bij te komen. ;)
Haha, maar goed..., serieus weer! Tucht moet er zijn. }:|

Je zegt: "Bovendien, als er met het kwaad in dit verband niet het kwaad bedoeld wordt, dan met de vrede ook niet de vrede!"
Nou neuh, daar moet je voor oppassen, niet zeggen als iemand twee dingen beweert dan is als het ene waar is het andere ook waar en als één niet waar is dan geldt dat ook voor het andere. Zo simpel is het niet. Er zullen best gevallen te bedenken zijn waarvoor het opgaat, maar in zijn algemeenheid is het een uitspraak die niet klopt. Je moet goed de verbanden van uitspraken in de gaten houden die er zijn of niet zijn, anders trek je gauw een conclusie die helemaal niet gerechtvaardigd is.
En inderdaad ook goed bekijken wat met wat bedoeld wordt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #38 Gepost op: januari 17, 2011, 11:22:12 pm »
Ach wat, als ik mijn buurman een schop verkoop, dan heeft hij er één van mij gekregen. Misschien dat hij daar dan Gods hand in ziet, maar dat is dat zijn pakkie an.

Trajecto

• Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #39 Gepost op: januari 17, 2011, 11:39:52 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 januari 2011 om 23:22:
Ach wat, als ik mijn buurman een schop verkoop, dan heeft hij er één van mij gekregen. Misschien dat hij daar dan Gods hand in ziet, maar dat is dat zijn pakkie an.

Ai Gait, ben je soms een beetje narrig, zoals dat heet?  (8>
Wat zit je dwars?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #40 Gepost op: januari 17, 2011, 11:53:57 pm »
Waarom zou het kwaad geschapen zijn?
Mogelijk was het altijd al, net als er de duisternis :)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #41 Gepost op: januari 17, 2011, 11:59:56 pm »

quote:

Trajecto schreef op 17 januari 2011 om 23:39:
[...]

Ai Gait, ben je soms een beetje narrig, zoals dat heet?  (8>
Wat zit je dwars?
Ik heb last van meligheid. Of je serieus reageerd of melig maakt bij Piebe niets uit hoor. Je krijgt de zelfde reacties  }:|

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #42 Gepost op: januari 18, 2011, 12:02:17 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 17 januari 2011 om 23:53:
Waarom zou het kwaad geschapen zijn?
Mogelijk was het altijd al, net als er de duisternis :)
Weer een overeenkomst. Het zal wel te danken zijn aan onze lieve Heer, want in Twente heb ie niet gewoond neuh  :/

Trajecto

• Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #43 Gepost op: januari 18, 2011, 12:13:24 am »

quote:

gaitema schreef op 17 januari 2011 om 23:59:
[...]

Ik heb last van meligheid. Of je serieus reageerd of melig maakt bij Piebe niets uit hoor. Je krijgt de zelfde reacties  }:|

Oow tja, ik zou de oude post eens moeten doorkijken.
Het is wel off-topic maar ik ben wel benieuwd wat Piebe daarover te vertellen heeft.
In ieder geval geloof ik dat dit topic door hem met serieuze bedoelingen opgezet is en dat het ook zijn bedoeling is serieuze antwoorden te krijgen.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Wie schiep het kwaad?
« Reactie #44 Gepost op: januari 18, 2011, 12:15:59 am »
Jammer, was op zich wel interessant onderwerp hoor. Ik had nog wel in willen gaan op Piebe's antwoord. Maar nu is dit topic meer verworden tot een tweede 'boom'.

Slotje dan maar?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)