Auteur Topic: Openbaringen actueel  (gelezen 11885 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Openbaringen actueel
« Reactie #45 Gepost op: februari 18, 2011, 11:22:31 pm »
Wat bijzonder Pink. Door dat vetgedrukte tekstgedeelte heb ik eens Jezus leren vertrouwen in evangelisatie.
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Openbaringen actueel
« Reactie #46 Gepost op: februari 19, 2011, 12:31:42 am »
Maar wat heeft 'de oogst binnenhalen' met de eindtijd te maken? De oogst was al rijp in de tijd van Jezus, en de opdracht werd destijds al gegeven. Daar ga je toch niet mee wachten tot je 'tekenen van de eindtijd' ziet? Dus nogmaals: waarom is het van belang op die tekenen te letten? Is het niet veel nuttiger om gewoon je taak te doen en te 'oogsten', zoals jij dat noemt?
En los van de eindtijd: in welke zin gaat jouw 'oogsten' verder dan het 'je naaste liefhebben als jezelf en God bovenal'? Voor mij is dat behoorlijk synoniem.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pink

• Bekijk profiel
Openbaringen actueel
« Reactie #47 Gepost op: februari 21, 2011, 09:29:17 pm »

quote:

elle schreef op 19 februari 2011 om 00:31:
.. Dus nogmaals: waarom is het van belang op die tekenen te letten? Is...

Eerste vraag: waarom staan volgens jou de tekenen in de Bijbel ?
Tweede vraag: waarom is volgens jou Openbaring geschreven?
Derde vraag: waarom staat er geschreven: ..als gij dan de gruwel der verwoesting op de heilige plaats ziet staan ....
De Here God is genadig en rechtvaardig

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Openbaringen actueel
« Reactie #48 Gepost op: februari 22, 2011, 07:19:50 pm »
Ik denk allemaal om ons hoop te geven in ogenscheinlijk hopeloze tijden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Openbaringen actueel
« Reactie #49 Gepost op: februari 22, 2011, 09:21:47 pm »

quote:

Pink schreef op 21 februari 2011 om 21:29:

Eerste vraag: waarom staan volgens jou de tekenen in de Bijbel ?
Omdat God het belangrijk vond die daarin op te laten tekenen. Maar veel praktische aanwijzingen zie ik verder niet. Wees waakzaam. Prima. Maar leg dat dan niet uit als dat je meer je best moet doen om te evangeliseren. Zo praktisch is het imho helemaal niet bedoeld.

quote:

Tweede vraag: waarom is volgens jou Openbaring geschreven?
Omdat Johannes zijn visioen moest opschrijven. Het maakt duidelijk dat destijds 'de tijd' al nabij is. Dus niet nu pas, in 2010. Daarmee kan het 'onwaren van tekenen' geen invloed hebben op onze taak.

quote:

Derde vraag: waarom staat er geschreven: ..als gij dan de gruwel der verwoesting op de heilige plaats ziet staan ....
Het is een aanwijzing voor gelovigen in Judea. Waarbij de interpretatie ruimte laat tot speculatie. Maar niet om aan te sporen om te getuigen van God. Dat moet namelijk ook wanneer die gruwel er nog niet is.

1 ding is duidelijk opgeschreven: het moment van de wederkomst is niet voorspelbaar. En verder is de tijd nabij, zoals die al 2000 jaar nabij is (net als in 800 toen de moren alles overheesten, net als in de middeleeuwen in de tijd van de pest, net als in 16-1700 toen zuid amerika dood ging aan de griep, net als nu in christ church en afrika enz).
Ons rest onze naaste lief te hebben als ons zelf en God bovenal.

Frank Ouweneel roept 'de tijd is nabij', dus is het tijd om wakker te worden. Sorry, de tijd is niet meer of minder nabij dan 2000 jaar geleden. Men moest in Johannes' tijd al wakker worden; er is geen reden om in de tussentijd in slaap gesukkeld te zijn.
Dus nogmaals: hoe verandert het (menen te) herkennen van voorspellingen in openbaringen je taak? Als er een praktisch handvat in openbaringen te vinden is, dan is dat 'getuigen van Jezus'. Dat verandert niet, waar in openbaringen we ook zitten.
(Dit nog afgezien van de gelijkenis van de dwaze maagden, waarin juist zij die de bruidegom spoedig verwachten uiteindelijk niet welkom zijn op het feest. En afgezien van dat ook de wijze maagden, in slaap gesukkeld waren en toch welkom bleken.)

Het is de redenatie 'verander je leven, want de tijd is nabij' die me stoort. Het is 'verander je leven, want Jezus leeft!'. Het eerste is angst en doemprekerij. Het tweede is het evangelie van verlossing. Het waakzaam zijn ligt voor mij in het verlengde van God dienen en je naaste liefhebben als jezelf. Daar begint het zeker niet mee.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pink

• Bekijk profiel
Openbaringen actueel
« Reactie #50 Gepost op: februari 23, 2011, 12:40:21 am »
Waarom zou God zo uitgebreid een visioen laten optekenen door Johannes als daar geen praktische betekenis is?; zie ook

1 Korintiërs 14

Tongen en profetieën
14
1 Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren. 2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen. 3 Maar wie profeteert, spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend. 4 Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf, maar wie profeteert, sticht de gemeente.

Het lijkt me duidelijk, zoals ook al eerder door ik meen Gait werd aangegeven: het boek Openbaring is ons volgens mij tot bemoediging gegeven opdat we kunnen standhouden.

Nog iets anders:
Stel dat God je middels een profetie te kennen geeft dat als je een man op een Harley Davidson tegenkomt dat je deze man onderdak moet geven. Dan ga je toch opletten of je deze man tegenkomt? (je wordt extra waakzaam)

Ik ben me er van bewust dat er (bv. door Frank Ouweneel) wellicht veel te gemakkelijk uitleg wordt gegeven aan bepaalde passages in de Bijbel door gebeurtenissen nu. Maar dat wil niet meteen zeggen dat dat nutteloze bezigheden zijn. Ik vind jou daarin veel te zwart/wit.
Neem bv. die profetie uit Daniël 11. Volgens veel bijbeluitleggers is dit allemaal allang vervuld, dus incl. het stuk dat Perzië alles in beweging zal zetten tegen Griekenland.

Wat is er trouwens mis met de 'vreze des Heren' en waarschuwen voor de hel? God is een heilig God die niet met zich laat sollen.

Alle 10 de maagden verwachtten de bruidegom spoedig, maar 5 hadden zich beter voorbereid!

Waar gaat het om, hoe je het zaad zaait (de wijze van redeneren) of dat je het zaait?

Als de dokter tegen me zou zeggen dat ik nog één dag te leven heb, dan denk ik dat ik me nog meer afvraag of ik niet nog iets moet doen of veranderen omdat na die dag mijn kansen zijn verkeken. Dus de redenatie is zo gek nog niet.

Maar in beginsel zijn wij onbekwaam en kunnen we uit eigen kracht niets, ook niet het herkennen van de vervulling van een profetie. Daar hebben we Gods Geest voor nodig. En dan moet Gods Geest het ons ook nog laten zien, want het meeste blijft voor ons verborgen.
Het herkennen van voorspellingen verandert voor zover ik weet je taak ook niet. Maar het kan je wel bemoedigen en aanvuren om door te gaan. Ik voel me gesterkt door het boek Openbaring en dit wordt alleen maar meer naarmate er zo lijkt het wel elke dag een oorlog bij komt.
De Here God is genadig en rechtvaardig