Auteur Topic: Wat betekent vrijgemaakt?  (gelezen 16255 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Gepost op: januari 27, 2011, 12:45:41 pm »
Wat is het verschil tussen Gereformeerd en vrijgemaakt Gereformeerd?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 27, 2011, 12:50:03 pm »

quote:

Piebe schreef op 27 januari 2011 om 12:45:

Geen.
De kerken noemen zich vrijgemaakt omdat dit postaal handig is.
In principe zijn de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt de voortzetting van de Gereformeerde Kerken maar die naam was al bezet door de "synodalen".
Een postale aanduiding.

Je vraag zou kunnen zijn wat is het verschil tussen de vroegere gereformeerde kerken (nu deel PKN) en de GKv :)
De rest kun je HIER lezen
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 27, 2011, 12:58:01 pm »
Wat is het verschil tussen een herder en een mechelse herder? 't Zijn allebei honden...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2011, 01:50:29 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 januari 2011 om 12:50:
Je vraag zou kunnen zijn wat is het verschil tussen de vroegere gereformeerde kerken (nu deel PKN) en de GKv :)
Klopt helemaal!

quote:

De rest kun je HIER lezen

Ik heb het artikel gelezen en in een notedop meen ik daaruit te mogen filteren dat de GKV zich verzet tegen dwang van de generale synode en over een aantal van diens in het artikel niet nader toegelichte opvattingen.

We kunnen wat mij betreft de verschillen eens concreet bespreken, want het benieuwd mij zeer of de lijn te bevatten is. Wordt de GKv wel geaccepteerd als echt gereformeerd?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2011, 01:52:56 pm »

quote:

elle schreef op 27 januari 2011 om 12:58:
Wat is het verschil tussen een herder en een mechelse herder? 't Zijn allebei honden...
Een familielid van mij kan je een hele reeks redenen noemen waarom hij uitsluitend Mechelse i.p.v. Duitse herders fokt en ik denk ook dat de GKv geen eigen gebouwen behoefde als er geen onderscheid te ontwaren is tussen hen en de oude Gereformeerde garde, oftewel de PKN van nu. In de PKN worden homo's geaccepteerd en dat is toch wel een goede stap!

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2011, 02:03:58 pm »

quote:

Piebe schreef op 27 januari 2011 om 12:45:

Onder 'Gereformeerd' werd doorgaans verstaan: lid van (één van de plaatselijke gemeenten van) de Gereformeerde Kerken in Nederland.

Dit kerkgenootschap - in 1892 ontstaan vanuit een fusie van diverse malcontente groepen - fuseerde in 2004 met de 'Nederlandse Hervormde Kerk' en de 'Evangelisch Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederland' tot de 'Protestantse Kerk in Nederland' (PKN).  

Landelijk gezien bestaat er dus geen Gereformeerde kerk meer!

Plaatselijk gezien zijn er echter honderden (!) gemeenten die formeel weliswaar tot de PKN behoren,
doch 'Gereformeerde Kerk' (te Drachtster Compagnie, Emmer-Compascuüm, Ulrum, Gieten, Kampen, Nijkerkerveen, Baambrugge, Bunschoten, Marken, Katwijk, Heinenoord, Arnemuiden, Oud-Vossemeer, Anna Jacobapolder, Bruinisse, enz., enz.) zijn blijven heten.

'Vrijgemaakt Gereformeerd' is een denominatie die in 1944 (!) ontstond vanwege een kerkrechtelijk verschil met de 'andere' gereformeerden. Het ging o.a. om de interpretatie van artikel 31 der Kerkorde. In mijn huidige woon- en verblijfplaats wordt deze groepering daarom heden ten dage nog immer aangeduid als de 'artikelkerk'.  

Aanvankelijk proclameerde deze groepering zich als 'Ware Kerk', daarvan is men zo'n beetje aan het terugkomen.
Zij het niet tot elks genoegen, vandaar afsplitsingen ter rechterzijde.

Overigens verschilt inmiddels de hoofdmoot van de 'vrijgemaakten' praktisch gezien niet noemenswaardig meer van de PKN!!!

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2011, 02:09:56 pm »

quote:

drentenaar schreef op 27 januari 2011 om 14:03:
Overigens verschilt inmiddels de hoofdmoot van de 'vrijgemaakten' praktisch gezien niet noemenswaardig meer van de PKN!!!
Nadere aanvulling: de 'vrijgemaakten' (= GKV) missen een duidelijke en markante rechtervleugel, zoals je die in de PKN wél kunt aantreffen in bv. Elspeet, Hedel, Harskamp, Montfoort, Scherpenisse, enz. enz.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2011, 02:11:43 pm door drentenaar »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2011, 02:12:47 pm »

quote:

Wellicht. Als GKv'er identificeer ik me nog het meest met de Bonders, van een club als 'Op Goed Gerucht' moeten de meeste vrijgemaakten denk ik niets hebben.

quote: Piebe

We kunnen wat mij betreft de verschillen eens concreet bespreken, want het benieuwd mij zeer of de lijn te bevatten is. Wordt de GKv wel geaccepteerd als echt gereformeerd?
Wie moet wie dan 'accepteren'? Officieel gezien ziet de GKv zichzelf als de Gereformeerde Kerken in Nederland. Er is nog wel wat gesteggel over die naam geweest, en er zijn meerdere clubs en clubjes die het etiket claimen. Verder lijkt me de inhoud meer dan de titel bepalend of men gereformeerd is of niet. Wat dat betreft wordt de GKv zeker gezien als onderdeel van het gereformeerde spectrum.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 27, 2011, 02:18:37 pm »

quote:

[...]

Onder 'Gereformeerd' werd doorgaans verstaan: lid van (één van de plaatselijke gemeenten van) de Gereformeerde Kerken in Nederland.

Dit kerkgenootschap - in 1892 ontstaan vanuit een fusie van diverse malcontente groepen - fuseerde in 2004 met de 'Nederlandse Hervormde Kerk' en de 'Evangelisch Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederland' tot de 'Protestantse Kerk in Nederland' (PKN).  

Landelijk gezien bestaat er dus geen Gereformeerde kerk meer!

Plaatselijk gezien zijn er echter honderden (!) gemeenten die formeel weliswaar tot de PKN behoren,
doch 'Gereformeerde Kerk' (te Drachtster Compagnie, Emmer-Compascuüm, Ulrum, Gieten, Kampen, Nijkerkerveen, Baambrugge, Bunschoten, Marken, Katwijk, Heinenoord, Arnemuiden, Oud-Vossemeer, Anna Jacobapolder, Bruinisse, enz., enz.) zijn blijven heten.

'Vrijgemaakt Gereformeerd' is een denominatie die in 1944 (!) ontstond vanwege een kerkrechtelijk verschil met de 'andere' gereformeerden. Het ging o.a. om de interpretatie van artikel 31 der Kerkorde. In mijn huidige woon- en verblijfplaats wordt deze groepering daarom heden ten dage nog immer aangeduid als de 'artikelkerk'.  

Aanvankelijk proclameerde deze groepering zich als 'Ware Kerk', daarvan is men zo'n beetje aan het terugkomen.
Zij het niet tot elks genoegen, vandaar afsplitsingen ter rechterzijde.

Dus uiteindelijk heeft het helemaal nergens toe geleid als ze hetzelfde zijn geworden als de PKN. Opvallend dat die splitsing in de 2e wereldoorlog plaatsvond.
Ik snap het nu een beetje, wat stond er in het artikel?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 27, 2011, 02:19:38 pm »
Wat is 'gereformeerd'? Ik denk dat daar 'belijdende de 3FvE' onder verstaan kan worden. En dan is de PKN niet meer gereformeerd te noemen.
Er zit weinig hond aan een poedel.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2011, 02:20:42 pm door elle »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 27, 2011, 02:21:47 pm »

quote:

Ursa schreef op 27 januari 2011 om 14:12:
Wie moet wie dan 'accepteren'? Officieel gezien ziet de GKv zichzelf als de Gereformeerde Kerken in Nederland. Er is nog wel wat gesteggel over die naam geweest, en er zijn meerdere clubs en clubjes die het etiket claimen. Verder lijkt me de inhoud meer dan de titel bepalend of men gereformeerd is of niet. Wat dat betreft wordt de GKv zeker gezien als onderdeel van het gereformeerde spectrum.

Dan had de vraag wellicht moeten zijn 'wat is gereformeerd?'
Zou een echte refo met Calvijn kunnen zitten zonder ruzie te krijgen als het gesprek op geloof kwam?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 27, 2011, 02:23:06 pm »
Wat hebben refo's er nu weer mee van doen?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 27, 2011, 02:23:53 pm »

quote:

elle schreef op 27 januari 2011 om 14:19:
Wat is 'gereformeerd'? Ik denk dat daar 'belijdende de 3FvE' onder verstaan kan worden.
Dan zal elke echte refo die formulieren dus uit het hoofd kennen, want anders moet je ze er eerst bij pakken voor je ze kan belijden! ;)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 27, 2011, 02:24:47 pm »

quote:

elle schreef op 27 januari 2011 om 14:23:
Wat hebben refo's er nu weer mee van doen?
Ik dacht dat refo een afkorting was van gereformeerd?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 27, 2011, 02:37:14 pm »
grefo ;)

'refo' staat voor reformatorisch, wat meestal duidt op de 'zwaardere' gereformeerde kerken, zoals de Gereformeerde Gemeenten.

Voor artikel 31 KO, zie: http://www.kerkrecht.nl/m...&item=11&subitem=37&page=

Ik weet niet meer precies hoe het gegaan is, maar volgens mij beriepen de 'vrijmakers' zich op dit artikel om het standpunt van de synode in 1944 ongeldig te verklaren. De synode had namelijk een bepaalde visie op de doop vastgelegd en de 'vrijmakers' waren het hier niet mee eens en zagen de ingreep van de synode als 'bovenschriftuurlijk' (en ja, ik weet dat het in oorlogstijd is, ik praat niets goed, ik ben nu eenmaal in deze kerk geboren en dankbaar voor mijn opvoeding als christen). De synode van 1944 schorste een aantal predikanten en die zijn toen met hun volgelingen uit het kerkverband gestapt, destijds ongeveer 60.000 zielen (dacht ik).
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2011, 02:37:36 pm door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)