Auteur Topic: Wat betekent vrijgemaakt?  (gelezen 16446 keer)

drentenaar

• Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #45 Gepost op: januari 31, 2011, 04:42:38 pm »

quote:

Qohelet schreef op 31 januari 2011 om 14:32:
Of gezien Nederlanders die de grondwet niet kennen maar die wel onderschrijven...

Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen ... :)
Oer-beginsel van onze rechtsstaat ..

Uiteraard is dat niet het geval, maar zo kan 'men' (politie/justitie)
te allen tijde ingrijpen, indien de situatie dat vereist ... :(

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 31, 2011, 06:03:09 pm »

quote:

drentenaar schreef op 31 januari 2011 om 16:42:
[...]

Precies mijn punt. Een gereformeerd kerklid wordt geacht in te stemmen met de leer van de kerk; dat velen die leer niet zo goed kennen wordt hen niet aangerekend, maar ze kunnen er wel op worden aangesproken. Iemand die in de GKv rondbazuint dat Gods genade niet onweerstaanbaar is -- of hij nou ambtsdrager is of niet -- ageert tegen de leer van de kerk en zal worden gevraagd zich koest te houden.

Dat is trouwens niet een soort willekeurige, totalitaire benadering; maar een staan in de traditie van tweeduizend jaar waarin allerlei ketterijen eens en vooral zijn verworpen als onbijbels en onjuist. Dit is wat het betekent om "apostolische, algemene (καθολικη) kerk te zijn. Het evangelie is niet bij ons begonnen...
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 31, 2011, 06:30:52 pm »

quote:

drentenaar schreef op 31 januari 2011 om 16:42:
[...]

Ha ha, nou neuh... :9~
Die uitspraak "dat iedereen geacht wordt de wet te kennen" die gevleugelde woorden geworden zijn heb ik ooit eens verklaard gehoord. Het zou stammen van een uitspraak die koning Willem III (als ik het juist heb) ooit heeft gedaan. Die uitspraak werd echter gedaan waar het ging over een bepaalde specifieke wet waarom het toen ging. Daarvan zei hij: "Iedereen wordt geacht de wet (waarmee hij doelde op de specifieke wet waarover het ging) te kennen."
En later heeft men dan die gevleugelde woorden ervan gemaakt die doen vermoeden dat men alle wetten van Nederland zou moeten kennen.
Duidelijk dus een zin die buiten de eigenlijke context wordt gebruikt.
Ik denk dat deze uitleg klopt, tenslotte is het niet doenlijk dat iedereen alle wetten kent.

Maar dat alles betekent natuurlijk niet dat men de Nederlandse wetten mag overtreden.
Voor wie dat dacht...: Helaas! ;)

Ook al hoef je niet alle wetten te kennen, je kunt die gevleugelde woorden natuurlijk in ieder geval wel als een aansporing zien om je normaal medemenselijk coöperatief te gedragen en dan zul je niet echt gauw wet-overtredend bezig zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2011, 02:38:57 am door Trajecto »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 04, 2011, 06:06:27 pm »

quote:

Qohelet schreef op 31 januari 2011 om 14:32:
[...]

Of gezien Nederlanders die de grondwet niet kennen maar die wel onderschrijven...
Wat is het ook een hypocriete bende bij elkaar! :Y)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 04, 2011, 06:08:39 pm »

quote:

Trajecto schreef op 31 januari 2011 om 18:30:
[...]

Ha ha, nou neuh... :9~
Die uitspraak "dat iedereen geacht wordt de wet te kennen" die gevleugelde woorden geworden zijn heb ik ooit eens verklaard gehoord. Het zou stammen van een uitspraak die koning Willem III (als ik het juist heb) ooit heeft gedaan. Die uitspraak werd echter gedaan waar het ging over een bepaalde specifieke wet waarom het toen ging. Daarvan zei hij: "Iedereen wordt geacht de wet (waarmee hij doelde op de specifieke wet waarover het ging) te kennen."
En later heeft men dan die gevleugelde woorden ervan gemaakt die doen vermoeden dat men alle wetten van Nederland zou moeten kennen.
Duidelijk dus een zin die buiten de eigenlijke context wordt gebruikt.
Ik denk dat deze uitleg klopt, tenslotte is het niet doenlijk dat iedereen alle wetten kent.

Maar dat alles betekent natuurlijk niet dat men de Nederlandse wetten mag overtreden.
Voor wie dat dacht...: Helaas! ;)

Ook al hoef je niet alle wetten te kennen, je kunt die gevleugelde woorden natuurlijk in ieder geval wel als een aansporing zien om je normaal medemenselijk coöperatief te gedragen en dan zul je niet echt gauw wet-overtredend bezig zijn.
Hoe kan ik een wet overtreden die ik niet ken? Er zal dan toch iemand aanwezig moeten zijn om mij op die wet te wijzen? Nee, wat je nu zegt klopt niet helemaal vriendelijke vriend!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: februari 04, 2011, 08:11:12 pm »

quote:

Piebe schreef op 27 januari 2011 om 13:52:
[...]

Een familielid van mij kan je een hele reeks redenen noemen waarom hij uitsluitend Mechelse i.p.v. Duitse herders fokt en ik denk ook dat de GKv geen eigen gebouwen behoefde als er geen onderscheid te ontwaren is tussen hen en de oude Gereformeerde garde, oftewel de PKN van nu. In de PKN worden homo's geaccepteerd en dat is toch wel een goede stap!
Aha, je bent stikum dus toch een synodale!  :P
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: februari 04, 2011, 08:23:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 februari 2011 om 20:11:
[...]

Aha, je bent stikum dus toch een synodale!  :P
Een wat?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: februari 04, 2011, 08:24:19 pm »
Och ja, men zal wel denken: alles beter dan een dominee van destijds de gereformeerde kerk (inmiddels uitgestapt) uit Urk. Toen die bij ons op de kansel stond, zat iedereen strak in de banken, zo bulderde zijn stem door de kerk :P

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: februari 04, 2011, 08:26:12 pm »

quote:

griffemeerden dat met egoan is in de Protestaantse karke in Nederlaand.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: februari 04, 2011, 08:34:18 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 februari 2011 om 20:26:

quote:

Piebe schreef op 04 februari 2011 om 20:23:
Een wat?
griffemeerden dat met egoan is in de Protestaantse karke in Nederlaand.
Ach zo, ja ik ken wel wat mensen uut mien eigen dorp die by die PKN zit'n mar ik goa zelf niet noar de karke. Sie klaag'n over leegloop en weet'n bijna niet meer wat sie doen moet'n. De jeugd goat niet meer noar de karke en vindt het allemoal te olderwets.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: februari 04, 2011, 09:05:12 pm »
Was het moar goad onderwets ook, zeg moar anno 70 noa Christus, warkelijk woar, sie zult allemoal weer te karke goa, moar dan wel um ne'n koppie koffie bie elkaor thuus in klenne kringen. :)
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2011, 09:05:52 pm door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: februari 04, 2011, 09:17:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 februari 2011 om 21:05:
Was het moar goad onderwets ook, zeg moar anno 70 noa Christus, warkelijk woar, sie zult allemoal weer te karke goa, moar dan wel um ne'n koppie koffie bie elkaor thuus in klenne kringen. :)
Ie bent mie ook een mooie droegkloat niet, met sien waat ma onderwets, jonge het is onder zo wets da sie denke dak swets!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: februari 04, 2011, 09:17:52 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 februari 2011 om 21:05:
Vrygevocht'n, da' benne jullie. Beutje de droak oan 't stek'n met 't veurgeslach...
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: februari 04, 2011, 09:24:26 pm »

quote:

Qohelet schreef op 04 februari 2011 om 21:17:
[...]

Vrygevocht'n, da' benne jullie. Beutje de droak oan 't stek'n met 't veurgeslach...
Ja ie 'eb 'm wel deur, met sien groate luchtgat open te tocht'n en stink'n. Kan iemand hier eeb'n un ruutsje open set'n?!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: februari 05, 2011, 01:07:29 am »

quote:

Piebe schreef op 04 februari 2011 om 21:24:
[...]

Ja ie 'eb 'm wel deur, met sien groate luchtgat open te tocht'n en stink'n. Kan iemand hier eeb'n un ruutsje open set'n?!

ruutsje = new window;
ruutsje.open();

(En veur 't olderwetse veulk,
 LET ruutsje = 31
 OPEN #1, ruutsje
De 31 is om 't on-topic te houden :+ :+ )