Auteur Topic: Wat betekent vrijgemaakt?  (gelezen 16244 keer)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Wat betekent vrijgemaakt?
« Reactie #60 Gepost op: februari 05, 2011, 01:28:40 am »

quote:

Piebe schreef op 04 februari 2011 om 18:08:
[...]

Hoe kan ik een wet overtreden die ik niet ken? Er zal dan toch iemand aanwezig moeten zijn om mij op die wet te wijzen? Nee, wat je nu zegt klopt niet helemaal vriendelijke vriend!

Overtreden heeft niet echt van doen met het kennen van de wet die je overtreedt.
Hoe je een wet kunt overtreden die je niet kent? Nou, het bewust overtreden van een specifieke wet is lastig als je de wetten niet kent, dat geef ik direct toe.
Maar dat is niet zoals het geheel functioneert. Het geheel van (Nederlandse) wetten zit zo in elkaar dat er een logisch geheel is van wetten waarbij de dingen die je bij het gewone dagelijkse leven tegenkomt je met normaal medemenselijk coöperatief  je te gedragen je niet zo heel erg gauw wetten overtreedt. Wetten daarvoor zijn toch grotendeels al verankerd in algemene moraal en traditie.
En het is wel zo dat je wel verplicht bent kennis te hebben van voorschriften als algemene dingen als de leerplicht en specifiekere dingen voor speciale dingen, als je een auto wilt besturen bijvoorbeeld. Dan moet je voor het halen van het rijbewijs natuurlijk allerlei wettelijke dingen weten en ook de kennis bijhouden in verband met regels die worden bijgesteld. Dat is natuurlijk waar.
En als je je wilt bezighouden met handel en industrie weet je normaal gesproken dat ook daarvoor wetten zijn en dat je je daarvoor dus moet gaan oriënteren.
Zo werkt dat, heel simpel gezegd.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: februari 05, 2011, 12:19:18 pm »

quote:

Qohelet schreef op 04 februari 2011 om 21:17:
[...]

Vrygevocht'n, da' benne jullie. Beutje de droak oan 't stek'n met 't veurgeslach...
O sorry heur, een betje ravott'n op sien tied kan toch ginnen kwoad, ha'k zo edach.  (H)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: februari 05, 2011, 12:20:26 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 februari 2011 om 21:24:
[...]

Ja ie 'eb 'm wel deur, met sien groate luchtgat open te tocht'n en stink'n. Kan iemand hier eeb'n un ruutsje open set'n?!
Noe moei't nie aanhal'n!  }:|

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: februari 05, 2011, 12:22:57 pm »
Maar goed. Wat ik begrijp van de bijde gereformeerden, dat het net zo iets is als progressief en concervatief in de katholieke kerk, maar dat de gereformeerden daar nu twee kerken voor hebben :)
vrijgemaakten als de concervatieven en de rest zijn wij geloof ik.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2011, 12:23:56 pm door gaitema »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: februari 05, 2011, 03:42:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 februari 2011 om 12:22:
Maar goed. Wat ik begrijp van de bijde gereformeerden, dat het net zo iets is als progressief en concervatief in de katholieke kerk, maar dat de gereformeerden daar nu twee kerken voor hebben :)
vrijgemaakten als de concervatieven en de rest zijn wij geloof ik.
Waarbij wij dan dan jij en het gezin zijn waaruit je komt, neem ik aan?
De gereformeerden die nu aangesloten zijn bij de PKN.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2011, 03:44:36 pm door Trajecto »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: februari 05, 2011, 03:55:42 pm »

quote:

Qohelet schreef op 05 februari 2011 om 01:07:
[...]

ruutsje = new window;
ruutsje.open();

(En veur 't olderwetse veulk,
 LET ruutsje = 31
 OPEN #1, ruutsje
De 31 is om 't on-topic te houden :+ :+ )

Ik schat dat ik een van de weinigen buiten Twente ben die zijn stinkende best doet om zich jullie dialect eigen te maken, maar gezien de tegenwind waarmee dit streven gepaard gaat verbaasd mij dat met de dag minder.  :9

Oftewol: ik krei SKJIN.... ender SKJIN mien nocht! :(
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: februari 05, 2011, 03:58:12 pm »

quote:

Trajecto schreef op 05 februari 2011 om 01:28:
[...]

Overtreden heeft niet echt van doen met het kennen van de wet die je overtreedt.
Hoe je een wet kunt overtreden die je niet kent? Nou, het bewust overtreden van een specifieke wet is lastig als je de wetten niet kent, dat geef ik direct toe.
Maar dat is niet zoals het geheel functioneert. Het geheel van (Nederlandse) wetten zit zo in elkaar dat er een logisch geheel is van wetten waarbij de dingen die je bij het gewone dagelijkse leven tegenkomt je met normaal medemenselijk coöperatief  je te gedragen je niet zo heel erg gauw wetten overtreedt. Wetten daarvoor zijn toch grotendeels al verankerd in algemene moraal en traditie.
En het is wel zo dat je wel verplicht bent kennis te hebben van voorschriften als algemene dingen als de leerplicht en specifiekere dingen voor speciale dingen, als je een auto wilt besturen bijvoorbeeld. Dan moet je voor het halen van het rijbewijs natuurlijk allerlei wettelijke dingen weten en ook de kennis bijhouden in verband met regels die worden bijgesteld. Dat is natuurlijk waar.
En als je je wilt bezighouden met handel en industrie weet je normaal gesproken dat ook daarvoor wetten zijn en dat je je daarvoor dus moet gaan oriënteren.
Zo werkt dat, heel simpel gezegd.
Ja natuurlijk zijn er specifieke wetten, maar bewust of onbewust, in mijn eentje overtreed ik technisch gezien geen enkele wet zonder een getuige! Zonder getuige geen aanklager en zonder aanklager geen overtreder. Zie je?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: februari 05, 2011, 05:37:26 pm »

quote:

Piebe schreef op 05 februari 2011 om 15:58:
[...]

Ja natuurlijk zijn er specifieke wetten, maar bewust of onbewust, in mijn eentje overtreed ik technisch gezien geen enkele wet zonder een getuige! Zonder getuige geen aanklager en zonder aanklager geen overtreder. Zie je?

psalm 91

11 Hij vertrouwt je toe aan zijn engelen,
die over je waken waar je ook gaat.

hoezo geen getuigen................

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: februari 05, 2011, 07:19:54 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 februari 2011 om 17:37:
[...]

psalm 91

We hebben het over de Nederlandse wet, wie zijn dan de engelen?

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: februari 05, 2011, 07:51:51 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 februari 2011 om 17:37:

quote:

Piebe schreef op 05 februari 2011 om 15:58:
[...]

psalm 91

Had je nog niet aan gedacht, hè Piebe?

Maar zelfs als we dat buiten beschouwing laten -- jij focust te veel erop of iemand als overtreder aangewezen kan worden.
Dat kan soms niet nee, maar daarmee is wat je gedaan heb toch niet opeens ongedaan? Als jij iets doet wat een overtreding is maar niemand heeft het gezien maar het heeft gevolgen voor een ander die er een aanklacht over indient dan kan het eventueel zelfs zijn dat zonder dat er een getuige was het toch kan worden bewezen dat jij in overtreding was en dat jij de veroorzaker bent. Natuurlijk heeft men het druk en zal er dus geen groots onderzoek worden gestart om elke overtreding te gaan natrekken, maar als er iets is wat grootse gevolgen heeft en wat men redelijkerwijze kan herleiden tot een oorzakelijk gevolg van een verwijtbare overtreding door iemand, dan zal men dat wel doen.  
Een overtreding waarover iedereen zijn schouders ophaalt zal weinig juridische gevolgen hebben en eentje die niet gezien is door een getuige en ook niet indirect op de manier als bovenbeschreven bewezen kan worden heeft geen gevolgen, maar dat zegt niets over het gebeurd zijn, ervan.
Juridisch gezien kan je zeggen dat iemand pas schuldig is als het bewezen is; en dat bedoel jij misschien.

Als ik bij jou een euro op de tafel leg en jij ziet dat ik het doe dan zeg je misschien dankjewel, maar als je het niet gezien hebt zeg je dat niet. Betekent dat laatste dat ik dan ook geen euro op de tafel kan hebben gelegd? Nee natuurlijk niet; dat staat daar helemaal los van.
Dus zoek maar eens goed op de tafel: ;)

(We zijn trouwens behoorlijk off-topic bezig!)