Auteur Topic: Gezinsavond. Een aanrader!  (gelezen 3476 keer)

tussendoortjes

• Vrij zijn kun je niet alleen
    • Bekijk profiel
Gezinsavond. Een aanrader!
« Gepost op: januari 28, 2011, 10:36:02 am »
We hebben als gezin elke vrijdagavond gezinsavond. Daar maak ik graag promotie voor! Wat doen we?

1. Lekker eten > Kids bepalen wat we eten. We hebben al een soort groslijst van 7 favoriete maaltijden.
2. Lekker toetje
3. Bijbelgedeelte en zo mogelijk een thema
4. Leuke toepassing (materiaal van family builders is ook heel geschikt).Vaak sluiten we aan bij het weer, wat we meemaken, afvalmateriaal dat we tegenkomen etc.
5. Chips en lekker drinken

In eerste instantie organiseerden wij het als ouders, maar de laatste jaren willen de kids steeds vaker meehelpen met organiseren. En o wee als we een vrijdagavond overslaan...

Ideetje: Lees het Bijbeldeel over de brede en de smalle weg. Thema: kies je weg. Uitwerking: maak in een plankje van 50 x 10 cm twee gaten. Een breed gat (10 cm) en een smal gat (5 cm). Maak aan het plankje twee balkjes vast, zodat het geheel een soort sjoelbak zonder bodem wordt. Leg hem op tafel. Geef alle deelnemers 10 knikkers. Geef het smalle gat 10 punten en het brede gat 5 punten. Om beurten bepaal je waar je je op richt. En daar kun je dan over doorpraten. En natuurlijk is het belangrijk hoeveel punten je haalt. Probeer het maar eens en je ervaart direct het dilemma: ga ik voor de makkelijke 5 punten of voor de moeilijke 10 punten?

Ik hoor graag jullie ervaringen en kan je nog een aantal voorbeelden geven.
Tussen Dick's oortjes

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 28, 2011, 10:50:23 am »
Klinkt goed! Moeten de ouders natuurlijk geen baan met onregelmatige uren hebben.
Hoe oud zijn je kinderen? Ik kan me voorstellen dat pubers er op een gegeven moment geen zin meer in hebben.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

tussendoortjes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 30, 2011, 08:23:26 pm »
Hoi Elle,

Onze kids zijn 12, 10 en 7. Ze kijken altijd allemaal uit naar de vrijdagavond - gezinsavond. Ik ben door de week lange dagen weg, maar de vrijdagavond halen we dat lekker in. We merken wel als de oudste afhaakt. Dan verzinnen we wel weer iets nieuws. Naast de vrijdagavonden heb ik trouwens elk jaar met elk van de kids papadag. Ook erg leuk.
Tussen Dick's oortjes

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 30, 2011, 09:04:40 pm »

quote:

tussendoortjes schreef op 30 januari 2011 om 20:23:
Onze kids zijn 12, 10 en 7. Ze kijken altijd allemaal uit naar de vrijdagavond - gezinsavond. Ik ben door de week lange dagen weg, maar de vrijdagavond halen we dat lekker in. We merken wel als de oudste afhaakt. Dan verzinnen we wel weer iets nieuws. Naast de vrijdagavonden heb ik trouwens elk jaar met elk van de kids papadag. Ook erg leuk.
Lijkt me een mooie en actuele variant van de joodse sabbatsviering op vrijdagavond.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2011, 09:04:50 pm door drentenaar »

tussendoortjes

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2011, 10:12:48 am »

quote:

Lijkt me een mooie en actuele variant van de joodse sabbatsviering op vrijdagavond.
Ik vind het prima drentelaar.
Tussen Dick's oortjes

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 08, 2011, 03:18:22 pm »

quote:

Mooi zo, nog vele van deze gezegende sabbatsvieringen gewenst! d:)b

Overigens is mijn naam 'Drentenaar'. :)

tussendoortjes

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 18, 2011, 04:57:15 pm »

quote:

Overigens is mijn naam 'Drentenaar'. :)
Ik proef enige herkenbare trots. Er gaat bijna niets boven Drenthe. Mijn vrouw komt er vandaan. Voor de rest vond ik het een aangename verspreking ;) Ga je goed.
Tussen Dick's oortjes