Auteur Topic: Generale Synode  (gelezen 6575 keer)

rtfm08

• Bekijk profiel
Generale Synode
« Gepost op: januari 31, 2011, 11:32:30 am »
Ik las dat de Nationale Synode van start is gegaan.Ik snap alleen niet wat de meerwaarde nog is van dit orgaan als lokale kerken genomen besluiten en adviezen naast zich neer mogen leggen.
Komt mij een beetje voor als een enorme poespas en eindeloos vergaderen maar waarvoor ?

wimnusselder

• Bekijk profiel
Generale Synode
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2011, 01:14:22 pm »
Beste "rtfm08",

Bedoel je de Nationale Synode waarover hier verslag werd gedaan: De Nationale Synode was boven verwachting?
Dat was vooralsnog een eenmalige gebeurtenis, dus begrijp ik je commentaar niet helemaal.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Generale Synode
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2011, 01:23:02 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 31 januari 2011 om 11:32:
Ik las dat de Nationale Synode van start is gegaan.Ik snap alleen niet wat de meerwaarde nog is van dit orgaan als lokale kerken genomen besluiten en adviezen naast zich neer mogen leggen.
Komt mij een beetje voor als een enorme poespas en eindeloos vergaderen maar waarvoor ?

Je bedoelt de synode van de GKv neem ik aan.
Info daarover staat op http://www.gkv.nl/synode-harderwijk-2011/581
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
Generale Synode
« Reactie #3 Gepost op: januari 31, 2011, 01:55:32 pm »
Gaat idd over Synode in Harderwijk.Ik zie niet in wat de meerwaarde hiervan is binnen de GKV.Is zoiets niet achterhaald(t) ?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Generale Synode
« Reactie #4 Gepost op: januari 31, 2011, 01:55:37 pm »
De synode is er zodat niet elke gemeente steeds het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. De meeste gemeenten hebben niet op elk vlak de expertise of de tijd om zaken uit te zoeken. Theologische kwesties worden vaak aan de synode overgelaten. Daar moet je dan idd wel vertrouwen in hebben. Wanneer de synode (vaak middels deputaatschappen) een kwestie heeft uitgezocht, stellen ze beleid op. Elke gemeente kan dan het rapport lezen en beoordelen of het goed lijkt of niet. Scheelt een boel werk.
Maar in voorkomende gevallen staat het een gemeente vrij het niet overnemen. Dan is het aan de rest van het kerkverband of ze zo'n gemeente nog als zusterkerk accepteren of dat ze de gemeente uit de gelederen sluiten.

Maar neem een praktisch geval: stel dat de synode een richtlijn 'omgaan met moslimlandgenoten' opstelt. Best kans dat die heel bruikbaar is in 98% van het land, maar dat er 5 gemeenten -die midden in een allochtonenwijk staan- niet met de richtlijn uit de voeten kunnen. Die kunnen zo'n richtlijn beargumenteerd naast zich neerleggen (wellicht accorderen ze 'm wel, omdat ze 't een goede richtlijn voor 98% van NL-GKv vinden). De locale expertise in die bijzondere gevallen overstijgt die van de generale synode, zodat ze voor een andere aanpak kiezen.

Daarnaast drukt de synode zich tegenwoordig vaak in algemene termen uit, in de trant van 'Een goede liturgie voldoet aan kenmerken a, b en c. Goede voorbeelden zijn de liturgieën X, Y en Z. Het wordt aan de lokale gemeenten overgelaten hier adequaat mee om te gaan.'
In zo'n geval kan het voorkomen dat op een volgende synode liturgie W wordt afgewezen, 'omdat die voldoet aan a, b en c en dus geen aparte vermelding als geoorloofd nodig heeft'.

Het onderliggende principe is dat de synode niet het hoogste gezag heeft, maar dat dat ligt bij de locale kerkenraden. In de praktijk neemt elke gemeente de synodebesluiten doorgaans over.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Generale Synode
« Reactie #5 Gepost op: januari 31, 2011, 02:30:35 pm »
titelfix

gerbenio

• Bekijk profiel
Generale Synode
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2011, 02:40:06 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 31 januari 2011 om 11:32:

Dit lijkt me een nogal negatieve benadering. Sinds 1571 (Synode van Emden) komen de gereformeerde kerken geregeld samen in een vergadering van afgevaardigden van de kerken: een generale synode. De kerken hebben afgesproken de besluiten voor vast en bondig te houden, tenzij bewezen wordt dat ze strijdig zijn met Schrift en belijdenis.

Dus van naast je neerleggen is geen sprake.

Heb ik je met deze informatie wat verder geholpen?

rtfm08

• Bekijk profiel
Generale Synode
« Reactie #7 Gepost op: februari 02, 2011, 10:01:39 am »

quote:

elle schreef op 31 januari 2011 om 13:55:
Daarnaast drukt de synode zich tegenwoordig vaak in algemene termen uit, in de trant van 'Een goede liturgie voldoet aan kenmerken a, b en c. Goede voorbeelden zijn de liturgieën X, Y en Z. Het wordt aan de lokale gemeenten overgelaten hier adequaat mee om te gaan.'
In zo'n geval kan het voorkomen dat op een volgende synode liturgie W wordt afgewezen, 'omdat die voldoet aan a, b en c en dus geen aparte vermelding als geoorloofd nodig heeft'.

Het onderliggende principe is dat de synode niet het hoogste gezag heeft, maar dat dat ligt bij de locale kerkenraden. In de praktijk neemt elke gemeente de synodebesluiten doorgaans over.
Maw de Synode was dan voorheen stelliger resp "duidelijker" in uitspraken en is er dan een reden waarom nu meer algemeen uitdrukt ?

rtfm08

• Bekijk profiel
Generale Synode
« Reactie #8 Gepost op: februari 02, 2011, 10:02:39 am »

quote:

gerbenio schreef op 31 januari 2011 om 14:40:
[...]

Dit lijkt me een nogal negatieve benadering. Sinds 1571 (Synode van Emden) komen de gereformeerde kerken geregeld samen in een vergadering van afgevaardigden van de kerken: een generale synode. De kerken hebben afgesproken de besluiten voor vast en bondig te houden, tenzij bewezen wordt dat ze strijdig zijn met Schrift en belijdenis.

Dus van naast je neerleggen is geen sprake.

Heb ik je met deze informatie wat verder geholpen?
Dank voor je uitleg maar of vast en bondig vandaag de nog zo is ?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Generale Synode
« Reactie #9 Gepost op: februari 02, 2011, 10:15:36 am »

quote:

rtfm08 schreef op 02 februari 2011 om 10:01:
[...]
Maw de Synode was dan voorheen stelliger resp "duidelijker" in uitspraken en is er dan een reden waarom nu meer algemeen uitdrukt ?

Er is geen instituut dat 'Synode' heet. De kerken komen eens in de zoveel tijd bij elkaar, en beleggen dan een synode. Het is nogal vreemd om te spreken over dat 'de synode' vroeger dingen anders deed, dat was immers een volledig andere vergadering.

Blijkbaar zijn de kerken veranderd, en hebben ze minder behoefte aan landelijk precies vastgelegde regels, en meer aan algemene richtlijnen die aan de plaatselijke behoefte kunnen worden aangepast. Dat is niet zo vreemd, de veelkleurigheid van het GKv-landschap is de afgelopen decennia enorm toegenomen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Generale Synode
« Reactie #10 Gepost op: februari 02, 2011, 10:17:30 am »

quote:

rtfm08 schreef op 02 februari 2011 om 10:01:
[...]

Daar kan ik alleen over filosoferen. Ik denk dat 'duidelijkheid' een trek is van een groep jonge honden die het beter weet dan de rest, en dat het 'zich algemener uitdrukken' meer past bij het karakter van een rijpend orgaan dat de waarde inziet/noodzaak erkent van ruimte voor diversiteit; of anders gezegd: vorm en inhoud weet te scheiden.
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2011, 10:17:51 am door elle »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Generale Synode
« Reactie #11 Gepost op: februari 02, 2011, 11:36:06 am »

quote:

rtfm08 schreef op 02 februari 2011 om 10:02:
[...]

Dank voor je uitleg maar of vast en bondig vandaag de nog zo is ?

Volgens mij wel. Daar waar kerken het niet met besluiten eens zijn geld onverminderd het recht van appél.
Prima geregeld in de kerkorde zou ik zo zeggen.
Voor de huidige synode zijn er twee items die ik wil volgen:
- MV en de ambten
- nieuwe kerkorde
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
Generale Synode
« Reactie #12 Gepost op: februari 02, 2011, 04:52:20 pm »

quote:

Pooh schreef op 02 februari 2011 om 10:15:
[...]

Er is geen instituut dat 'Synode' heet. De kerken komen eens in de zoveel tijd bij elkaar, en beleggen dan een synode. Het is nogal vreemd om te spreken over dat 'de synode' vroeger dingen anders deed, dat was immers een volledig andere vergadering.

Blijkbaar zijn de kerken veranderd, en hebben ze minder behoefte aan landelijk precies vastgelegde regels, en meer aan algemene richtlijnen die aan de plaatselijke behoefte kunnen worden aangepast. Dat is niet zo vreemd, de veelkleurigheid van het GKv-landschap is de afgelopen decennia enorm toegenomen.
Als elle spreekt over "tegenwoordig" is het maar de vraag of het dan zo gek is om van vroeger te spreken.

rtfm08

• Bekijk profiel
Generale Synode
« Reactie #13 Gepost op: februari 02, 2011, 04:56:03 pm »

quote:

elle schreef op 02 februari 2011 om 10:17:
[...]

Daar kan ik alleen over filosoferen. Ik denk dat 'duidelijkheid' een trek is van een groep jonge honden die het beter weet dan de rest, en dat het 'zich algemener uitdrukken' meer past bij het karakter van een rijpend orgaan dat de waarde inziet/noodzaak erkent van ruimte voor diversiteit; of anders gezegd: vorm en inhoud weet te scheiden.
Duidelijkheid heeft mi in elk geval het voordeel dat je weet waar je aan toe bent of waar de Gkv voor staat.Iedereen te vriend houden is mi niet het issue en diversiteit is wellicht prima maar de vraag is op welk gebied en waarom.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Generale Synode
« Reactie #14 Gepost op: februari 02, 2011, 05:34:03 pm »
Pooh bedoelt (denk ik) dat de synode geen op zichzelfstaand orgaan is. Het wordt elke 3 jaar opnieuw gevormd uit de predikanten en ouderlingen die dan ambtsdrager zijn. En daarmee is het een reflectie van de GKv op dat moment. Het is geen orgaan dat zelfstandig aan 'kwaliteitscontrole' oid doet of dat er waarborgen zijn tav de continuiteit van de uitspraken die gedaan worden (anders dan de 3FvE+KO).

Duidelijkheid heeft tot gevolg dat individuele vraagstukken gemangeld worden. In een jonge kerk waarin iedereen dezelfde kant op kijkt valt dat niet zo op. Tegenwoordig is men inhoudelijk vaak nog steeds duidelijk, maar is er mogelijkheid tot vormvariatie. Voorheen maakte men dat soort onderscheid minder, volgens mij. Er werd een 'goede vorm' benoemd, waarna de gemeenten geleidelijk die goede vorm tot absolute norm verhieven.
Dat zie ik althans terug in allerlei liturgiediscussies (gezongen amen, beamer, welke psalmberijmingen, welke gezangenbundels, muziekinstrumenten etc). Maar ook in kwesties rond 'open' avondmaal/briefjessysteem.

M/V bij ambtsdragers is wat mij betreft ook zo'n punt. Ik ben ook wel benieuwd wat daarover gezegd wordt. Wanneer het neerkomt op 'de KR wordt gevormd door de ambten ouderling, diaken en predikant en deze zijn voor mannen; invulling van evt overige ambten (bijv diakonaal en pastoraal werk(st)er) wordt aan de lokale gemeenten over gelaten. Overige ambten maken geen deel uit van de KR, rapporteren daar wel aan en mogen door M/V worden ingevuld' ben ik tevreden. Da's een inhoudelijke uitspraak die grenzen inkadert maar waarbij de praktische uitwerking aan lokale gemeenten wordt overgelaten.
(Maar waarschijnlijk wordt er nog niet veel besloten op dat vlak, als je het jaarraport M/V in de kerk 2010 leest.)

Natuurlijk zijn er ook puur inhoudelijke belijdspunten. Bijv over hoe de 3FvE te interpreteren zijn. In de jaren '80 is bijv uitgesloten dat obv NGB art 27-29 de GKv als enige ware kerk aangemerkt mag worden.