Auteur Topic: Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte  (gelezen 8357 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #15 Gepost op: februari 04, 2011, 09:48:17 pm »
Obama zegt tegen Mubarak: je moet nu echt een afscheidsbrief aan het volk schrijven. Waarom gaat het volk weg, vraagt Mubarak verbaasd.

Obama, je weet niet wat er met het Egyptische volk gebeurt als ik ze hun zin geef, je kent onze cultuur niet. Hij fluistert: ze zullen dan rechten krijgen...

Mubarak zegt: ik wil wel weggaan nu, maar ik kan niet vanwege de avondklok.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 05, 2011, 07:32:13 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 februari 2011 om 21:12:
Toekomst is niet te voorspellen, maar het gaat allemaal wel rap.

Onze tienerclub bijvoorbeeld. Ook zo iets. Ik heb een leider en een paar tieners op de club bij gekregen omdat de club van de pinkstergemeente uit Vriezenveen is opgedoekt. Ik bel de lijntjes na voor de club van onze kerk (we hebben zelf een club los van de kerken), geen enkel iemand weet tot nu toe te zeggen of die club er nog is en wie er over gaat. De dominee verwees me naar kats de verkeerde persoon! :P

Verder bel ik de babtisten op voor hun club en die bleek ook al opgedoekt te zijn! Verder is er een complete evangelische gemeente afgelopen week in Rijssen opgedoekt!

De media is me vlug. Ik kan het niet meer bijbenen. Ik wordt oud.
zo vergaat de wereld voor ik het zelf door heb :(
De "kerkelijke situatie" in Vriezenveen ken ik niet zo goed, maar zou het niet ook zo kunnen zijn dat Baptisten, Evangelischen en Pinksterkerkers zich sowieso altijd al aan de rand van de Twentse Kerkelijke Kaart bevonden??!

Vanaf een afstandje bezien lijken gereformeerden en hervormden daar een zeker nog niet uitgebloeid kerkelijk leven te hebben... Inclusief "jeugdwerk"...

Misschien heb ik ongelijk hoor, maar het zou zo maar kunnen dat het einde van christelijk Twente nog niet gekomen is!!

NB: als ik het kaartje op deze pagina mag geloven, bevind jij je in Nijverdal ook in een (ooit?) katholieke 'enclave'... Dat zal je toch ook nu nog in het Protestantse kerkelijk leven wel moeten merken, denk ik zo...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 05, 2011, 07:47:03 pm »

quote:

mirt schreef op 04 februari 2011 om 21:48:
Obama zegt tegen Mubarak: je moet nu echt een afscheidsbrief aan het volk schrijven. Waarom gaat het volk weg, vraagt Mubarak verbaasd.

Obama, je weet niet wat er met het Egyptische volk gebeurt als ik ze hun zin geef, je kent onze cultuur niet. Hij fluistert: ze zullen dan rechten krijgen...

Mubarak zegt: ik wil wel weggaan nu, maar ik kan niet vanwege de avondklok.
:+
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 05, 2011, 07:49:05 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 05 februari 2011 om 19:32:
NB: als ik het kaartje op deze pagina mag geloven, bevind jij je in Nijverdal ook in een (ooit?) katholieke 'enclave'... Dat zal je toch ook nu nog in het Protestantse kerkelijk leven wel moeten merken, denk ik zo...
Die tukkers kunnen behoorlijk katholiek zijn ja, zo heeft Herman Finkers een kapel in zijn eigen huis! Die man heeft het zo zwaar te pakken dat hij een pleidooi hield voor de romeinse tijd, ik stikte zowat in mijn koffie toen ik hem dat hoorde zeggen!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 06, 2011, 04:28:05 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 05 februari 2011 om 19:32:
[...]

De "kerkelijke situatie" in Vriezenveen ken ik niet zo goed, maar zou het niet ook zo kunnen zijn dat Baptisten, Evangelischen en Pinksterkerkers zich sowieso altijd al aan de rand van de Twentse Kerkelijke Kaart bevonden??!

Vanaf een afstandje bezien lijken gereformeerden en hervormden daar een zeker nog niet uitgebloeid kerkelijk leven te hebben... Inclusief "jeugdwerk"...

Misschien heb ik ongelijk hoor, maar het zou zo maar kunnen dat het einde van christelijk Twente nog niet gekomen is!!

Nijverdal ligt als ik de kaart bekijk rechts van de katholieke enclave  :)
Anders was het met de katholieken ook niet heel goed gesteld, want bij ons zijn 9.500 mensen lid van de PKN en 5000 lid van de RKK.  We zijn welliswaar een gemengt, maar vooral een protestandse CDA dorp.

De rol van de protestandse kerken zijn in de omgeving inderdaad niet uitgespeeld. Vooral in plaatsen als Vriezenveen, Denham, Wierden, Enter, Rijssen en Vroomshoop is het nog springlevend.

Bij ons in Nijverdal en Hellendoorn is de secularisatie wel hard toegeslagen.  Het wordt steeds lastiger om functies vervuld te krijgen in het clubwerk en andere jeugdactiviteiten.
Maar ik belde zo rond en het is bij ons inderdaad nog wel hoopvol. Van de PKN komt ongeveer driekwart van onze tienerclub. Een stuk of 15 tieners en ik ontdenkte dat er een basisschool bijbelclub van 7 tot en met 12 jaar is met ongeveer 20 leden. De Nederlands gereformeerde kerk hebben ook clubs, waarvan ongeveer 20 tieners van 12 tot en met 15 jaar op zitten. Zo groot was de club van de babtisten ook. Echter lopen de clubs van de vol evangelischen wel redelijk goed (met wat kanttekeningetjes) en in Almelo lijkt de pinksterbeweging juist de motor van het kerkelijk leven te zijn, samen met de vrijgemaakten en de babtisten daar.

Ik bel ook nog de vrijgemaakten bij ons op, dat zal ook wel goed lopen, net als de vrij evangelische gemeente nog wel kinderen heeft.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 06, 2011, 04:33:58 pm »

quote:

Piebe schreef op 05 februari 2011 om 19:49:
[...]

Die tukkers kunnen behoorlijk katholiek zijn ja, zo heeft Herman Finkers een kapel in zijn eigen huis! Die man heeft het zo zwaar te pakken dat hij een pleidooi hield voor de romeinse tijd, ik stikte zowat in mijn koffie toen ik hem dat hoorde zeggen!

Toegegeven. Kardinaal Simonis liet in de Twentse Courant tubantia weten graag in Twente te komen, omdat daar nog de echte katholieken wonen.

De meest katholieke plaats van Nederland is ook het Twentse Tubbergen. Twente is overwegend katholiek, behalve west Twente wat juist voornamelijk protestands is.

Vinkers lijkt me de katholiek van het jaar toe  :P
Een prachtkerel.
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2011, 04:37:13 pm door gaitema »

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 06, 2011, 04:54:07 pm »
Voor wie geïnteresseerd is in achtergrondinformatie over de mogelijkheden voor democratisering in de Arabische wereld (met Egypte als één van de case studies) is "Beyond Orthodox Approaches" nog steeds relevant.
De kaarten worden inmiddels opnieuw geschud, maar de spelers blijven voorlopig nog wel even dezelfde en de mogelijkheden om van buitenaf (en m.n. vanuit het Westen) invloed uit te oefenen op de ontwikkelingen in Egypte blijven beperkt.
Men wil in overgrote meerderheid democratie, maar niet per se onze vorm van democratie...

Het zou zomaar een "vierde golf van democratisering" kunnen zijn volgens sommigen.
Hoe dit tot een derde wereldoorlog zou moeten leiden, zoals Piebe 4/2 18:10 suggereert, zie ik niet zo.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 06, 2011, 10:00:54 pm »
Interessant, die linken, als ik tijd heb ga ik het eens lezen.

Vandaag vond ik in Buitenhof Journalist Robert D. Kaplan wel verhelderend. Ik las in een bespreking (uit 1996!)van zijn boek The Ends of the Earth. A Journey at the Dawn of the 21st Century het volgende:

quote:

“Het belangrijkste dat ik leerde was dat het debat tussen pessimisten en optimisten onzinnig is. Het gaat niet slechter of beter met de wereld, het ligt gecompliceerder: veel onrust, chaos en ellende ontstaat juist doordàt het beter gaat. De groei van economieën verloopt dikwijls onrechtvaardig, pijnlijk en wreed, daar geeft de geschiedenis genoeg voorbeelden van. De wereld ontwikkelt zich nu sneller dan ooit te voren, en ik ben ervan overtuigd dat de eerste decennia van de volgende eeuw daarom heel onrustig en gewelddadig zullen zijn.”
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2011, 10:01:39 pm door mirt »

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 06, 2011, 10:20:22 pm »
Robert Kaplan schijnt inmiddels wat positiever tegen zaken aan te kijken (las ik net in de Volkskrant).

quote:

mirt schreef op 06 februari 2011 om 22:00:Robert D. Kaplan 1996:

quote:

veel onrust, chaos en ellende ontstaat juist doordàt het beter gaat
Dat herinnert me aan wat m'n zoon net schreef in een essay "beyond democracy" dat hij schreef voor aanmelding bij een universiteit:

quote:

Abraham Maslow, a prominent psychologist, is known for his theory that physiological desires and safety should be fulfilled before ‘higher’ desires like self-actualization become relevant. THE ‘goal’ of government is the happiness of people. If you define happiness as ‘the fulfillment of desires’, a government needs to make sure that people’s desires are fulfilled. On the basis of this ‘pyramid of desires’ one can claim that a country’s main function is to provide a safe environment and enough food for its citizens. In many countries this is still more important than self-actualization. ... As soon as basic desires are fulfilled, people need self-actualization and freedom to express themselves. So more developed countries need more freedom.
Als mensen rijker worden zonder meer vrijheid te krijgen, gaan ze muiten.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 11, 2011, 12:36:17 pm »
En zo krijgt het volk opnieuw een sigaar uit eigen zak.Hoop niet dat het nu echt gaat escaleren want het leger was al niet neutraal,lees maar hoeveel mensen er gemarteld zijn,en eist nu dat de mensen weer over gaan tot de orde van de dag.

Spannende tijd voor Egypte en buurlanden.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 11, 2011, 05:12:06 pm »
Ze hebben nu eerst alleen maar even feest.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 12, 2011, 03:43:26 pm »
Het is me wat met Egypte. Het volk demonstreerde zich een ongeluk om het vertrek van hun president waar te kunnen maken. Nu komt het wat ze willen: het leger zet hun geplaatste president af en schuift democratische partijen die hun goedkeuring hebben naar voren.

De ware wachthebbers waren juist bij die protesten constant onder hen aanwezig. Het leger!

De vijand die ze eigenlijk willen bestrijden, omhelsden ze als vrienden.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 12, 2011, 03:57:32 pm »
Ze zijn voorlopig van het leger afhankelijk, ik denk dat ze dat heel goed beseften tijdens de opstand. De hoop die ze hebben is dat het leger het beter met hun voor zal hebben als in de periode voor de opstand.

De tijd zal het uitwijzen.

Hier een leuk plaatje van het plein met uitleg:
http://www.bbc.co.uk/news/world-12434787

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 12, 2011, 04:50:07 pm »

quote:

mirt schreef op 12 februari 2011 om 15:57:
Ze zijn voorlopig van het leger afhankelijk,....Hier een leuk plaatje van het plein met uitleg:
http://www.bbc.co.uk/news/world-12434787

Zeker, het leger heeft nu de macht in handen. Ook dus het organiseren van verkiezingen. Het is , zo heb ik begrepen, een heel arm land. Hoelang zal het duren voor er weer voldoende in de winkels ligt.

Een leuk plaatje, Het plein lijkt inderdaad net een dorp.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 12, 2011, 06:26:44 pm »
Sterker nog Antonius: het leger had die macht dus al. De precident was al door het leger naar voren geschoven geweest.

Ik ben benieuwd hoe het gaat.