Auteur Topic: Jesaja 19: profetie over Mohamed als verlosser?  (gelezen 35066 keer)

roppie

• Bekijk profiel
Jesaja 19: profetie over Mohamed als verlosser?
« Reactie #15 Gepost op: februari 13, 2011, 02:43:07 pm »
Hoi Gait.

Als je de Ka´Ba bekijkt, zou je dit goed als een altaar kunnen zien, ook kwa funcie.

Als het zou kloppen, dat Mohammed een nazaat is van Ismaël, die door God gezegend is, en we ervan uitgaan dat Mohammed dezelfde God aanbidt als zijn stamvaders Ismaël en Abraham, zou de Islam weldegelijk uit God tot stand gekomen zijn.

Vergeet niet, dat ook de Joodse leer ontkent dat Jezus "het vlees geworden woord" is.
Toch is de Joodse leer, als voorloper van het Christendom, uit God tot stand gekomen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 13, 2011, 02:44:46 pm »
Je bedoelt drs. Jan "ik ga wat lopen puzzelen met bijbelteksten en krantenartikelen" van Barneveld?

Een kerel die het hart op de goede plek heeft zitten, maar een nogal eigenzinnige uitleg van de Bijbel heeft. Ik snap ook niet zo heel goed dat hij zichzelf continu "drs." laat noemen, zo heel indrukwekkend is dat namelijk helemaal niet...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

roppie

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 13, 2011, 02:55:20 pm »
Beste Zwever,

Als je het niet erg vindt, laat ik jouw omschrijving van drs. van Barneveld even voor je eigen conto; zelf ken ik hem daar niet goed genoeg voor.

Ik denk echter wel dat we inderdaad dezelfde persoon voor hebben.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 13, 2011, 04:31:02 pm »

quote:

roppie schreef op 13 februari 2011 om 14:43:
Als je de Ka´Ba bekijkt, zou je dit goed als een altaar kunnen zien, ook kwa funcie.

Als het zou kloppen, dat Mohammed een nazaat is van Ismaël, die door God gezegend is, en we ervan uitgaan dat Mohammed dezelfde God aanbidt als zijn stamvaders Ismaël en Abraham, zou de Islam weldegelijk uit God tot stand gekomen zijn.

Vergeet niet, dat ook de Joodse leer ontkent dat Jezus "het vlees geworden woord" is.
Toch is de Joodse leer, als voorloper van het Christendom, uit God tot stand gekomen.
Maar waar wil je dan heen? God heeft Ismael idd gezegend: de nakomelingen hebben het volk Israel eeuwenlang bevochten. Maar God heeft niet Zijn verbondsplannen met Ismael voltooid:

quote:

Genesis 17: 18 En Abraham antwoordde God: ‘Ik zou al gelukkig zijn als Ismaël onder uw bescherming mocht staan.’ 19 Maar God zei: ‘Nee, je vrouw Sara zal je een zoon baren, die je Isaak moet noemen, en met hem zal ik mijn verbond voortzetten. Het zal een eeuwigdurend verbond zijn, dat ook voor zijn nakomelingen zal gelden. 20 En wat Ismaël betreft, ik verhoor je: ik zal hem zegenen, hem vruchtbaar maken en hem veel, heel veel nakomelingen geven. Twaalf stamvorsten zal hij verwekken en er zal een groot volk uit hem voortkomen. 21 Maar mijn verbond zal ik voortzetten met Isaak, de zoon die Sara je volgend jaar omstreeks deze tijd zal baren.’

Los van deze profetie: de ka'aba kan eigenlijk niet het altaar uit Jesaja 19 zijn, want dat altaar stond midden in Egypte. Ik verwacht dat altaar eerder ergens tussen memphis en thebe. Maar Mohamed leefde in het gebied rond mekka en medina. Op dat moment werd die streek niet overheerst door Egypte, en ook niet door Assyrie. Hoewel Mekka wellicht ooit door egypte overheerst is geweest, valt dat lastig als 'midden van egypte' te duiden. Maar dan moet je aantonen dat die overheersing het geval was ten tijde van Jesaja. Anders valt die tekst niet op die manier op te vatten, imho.

Daarnaast: Egypte is geen nakomeling van Ismael. Het is volgens mij niet logisch om te verwachten dat God een nakomeling van Ismael als verlosser zou sturen wanneer Egypte siddert voor Israel/Juda. En dat is omdat God het verbond voortzet met de lijn uit Izaak, met Israel. 'Terugkeren naar God' is terugkeren naar het verbond, lijkt me. Het gevolg is niet voor niets dat Egypte ea samen met Israel de Here dienen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 13, 2011, 04:46:39 pm »
Hoi "Zwever",

quote:

Zwever schreef op 13 februari 2011 om 14:44:
puzzelen met bijbelteksten en krantenartikelen

Is dat niet een passende beschrijving van elke manier van omgaan met profetieën die ze niet ziet als een stijlvorm en als een verpakking voor oproepen van profeten aan hun volk om terug te keren naar het juiste pad cq. de juiste moraal?
O.k. je kunt ook puzzelen met bijbelteksten en geschiedenisboeken, als je minder bezig bent met mogelijke vooraankondigingen van gebeurtenissen van vandaag-de-dag, maar dat komt in wezen op hetzelfde neer.

Hoe ga jij om met profetieën?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 13, 2011, 06:38:27 pm »

quote:

roppie schreef op 13 februari 2011 om 14:27:
Mijn interpretatie gaat uit van het feit dat Ismaël in Genesis duidelijk wordt gekoppelt aan Egypte, en dat Abraham van God de belofte krijgt, dat ook Ismaël en zijn nageslacht een groot en gezegend volk zullen vormen.
Waar lees je dat precies? In de tekst die ik er over heb kunnen vinden loopt de enige link met Egypte via de moeder van Ismaël, Hagar. (Ismaël, de zoon die Hagar, de Egyptische slavin van Sara, aan Abraham had gebaard. Gen 25:12). Zijn nakomelingen worden gekoppeld aan het gebied juist ten oosten van Egypte, richting Assur... Niet met Egypte dus:

Gen 25: 17 Ismaël leefde honderdzevenendertig jaar. Toen blies hij de laatste adem uit en werd hij verenigd met zijn voorouders. 18 Zijn nakomelingen woonden in een gebied dat zich uitstrekte van Chawila tot Sur, dat ten oosten van Egypte ligt, in de richting van Assur. Ze vestigden zich in de buurt van hun verwanten en leefden in onmin met hen.

Ze wonen dus precies in het gebied waarin volgens Jesaja 19 "de weg" zal lopen van Egypte naar Assur...

Jesaja 19:23 Op die dag zal er een weg lopen van Egypte naar Assyrië. Dan zullen de Assyriërs naar Egypte komen en de Egyptenaren naar Assyrië, en samen zullen zij de HEER dienen.

Laten we hopen dat Ismaël mag delen in de zegen die van Israël en de "dienaren van JHWH" uitgaat! En dat er een eind mag komen aan de onmin tussen verwanten!!

24 Op die dag zal Israël zich als derde bij Egypte en Assyrië voegen, tot zegen voor de hele wereld.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2011, 06:38:59 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 13, 2011, 06:43:27 pm »

quote:

roppie schreef op 13 februari 2011 om 14:43:

Hmz. Het jodendom is geen 'voorloper' van het christendom. Het is een integraal onderdeel van de heilsgeschiedenis. En die vangt aan bij Adam en Eva, gaat via Noach (zondvloed) naar Abraham, Izaak, Mozes en Aaron, David etc naar Jezus. Het verbond (de wet) met Israel is geen voorloper, maar een essentieel deel van Gods plan, waardoor Hij de mensen laat zien dat de wet niet zaligmakend is, maar dat daar een echte Zaligmaker nodig is.
Omdat in Jezus alle volken weer met God verzoend kunnen worden, is het zwaar onwaarschijnlijk dat zowel het christendom/de bijbel als de islam/de qoran beide uit God voortgekomen zijn. De islam voegt dan immers niets toe aan wat God al geopenbaard heeft in Christus Jezus.
Zolang de islam belangrijke christelijke waarheden ontkent, kan het niet uit God voortkomen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 13, 2011, 07:47:15 pm »

quote:

roppie schreef op 13 februari 2011 om 13:00:
Beste Piebe, bedankt voor je uitgebreide beschouwing.

Als ik je goed begrijp, stel je dat mijn theorie (want het is echt iets waar ik, door de poging tot discussie met drs. van Barneveld tegen aan ben gelopen) onmogelijk waar zou kunne zijn, omdat de nazaten van Ismaël Joden zouden zijn.
In de allegorische betekenis ja, dat constateer ik op basis van Galaten 4. Doch in de letterlijke betekenis zou Mohammed best een nazaat van de Egyptenaren kunnen zijn, maar dat zou dan bewezen moeten worden met een geslachtsregister wat vanaf de farao terug gaat tot op hem. Echter is dat er niet, dus blijft het uiterst speculatief en voor mij niet overtuigend.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 13, 2011, 08:49:10 pm »
uh vraagje, wel eens aan gedacht wie de vader van Ismaël was? Even los van de belofte die in de andere lijn voortging, maar toch...

roppie

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 13, 2011, 09:19:43 pm »
Hallo allemaal, was even met andere zaken bezig.

Bedankt voor jullie geduld.

roppie

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 13, 2011, 09:25:34 pm »
Hoi Elle,

Natuurlijk heeft God zijn verbond met Isaäk en zijn nazaten voortgezet.
Maar tegelijkertijd heeft hij zijn belofte aan Abraham, t.a.v. Ismaël en zijn nazaten ook gehouden.

Bovendien wordt in Jes. 19 letterlijk voorspeld, dat Egypte (God´s gezegende Egypte) hun eigen "verlosser en strijder" zullen hebben.
Ik ga er van uit, dat met "God´s gezegende Egypte" de Egyptische nazaten van Ismaël (Egyptische moeder en vrouw) bedoeld wordt......

roppie

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 13, 2011, 09:26:13 pm »
Voor de rest ben ik nog volop aan het onderzoeken, Elle, dus daar kom ik nog op terug.

roppie

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 13, 2011, 09:32:31 pm »
Beste Hendrik,

Ook Ismaël´s eerste vrouw was een Egyptische (gen. 21:21).

Ik ga ervan uit, dat met "God´s gezegende Egypte", de Egyptische nazaten van Ismaël worden bedoeld.

roppie

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 13, 2011, 09:38:27 pm »
Beste Piebe,

Wat de afkomst van Mohammed betreft, verlaat ik mij op de Islamitische lezing. In hoeverre die betrouwbaar is, is inderdaad moeilijk in te schatten.

Wat betreft de nazaten van Ismaël verlaat ik mij op de Bijbelse bronnen, en dan met name Genesis waar duidelijk geschreven staat dat Hagar Egyptische was, en dat zij voor Ismaël een Egyptische vrouw nam.

Daar leidt ik uit af, dat met "het gezegende volk Egypte" de nazaten van Ismaël worden aangeduid.

roppie

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 13, 2011, 09:39:31 pm »
Beste Grondig Christelijk,

Ja, daarom mijn vraag.......