Beste Hendrik-NG,
Met dank voor uw reactie. Inderdaad het Sabbat/zondag vraagstuk lijkt feitelijk off-topic maar dat is nog maar de vraag, want Jesaja gaat wel degelijk op dat Sabbatsgebod in, omwille van de trouw van de gelovige aan de wetten van de Allerhoogste, immers Jesaja waarschuwt reeds voor de afval en het onderhouden van vreemde wetten en geboden, waarvan de zondagviering er één is.
Nu geeft u feitelijk in uw weergave twee belangrijke bewijzen daarvan weer, dat de Sabbat van het 4e gebod, een altoos durende inzetting is voor alle mensen en dus niet alleen voor (de) joden zoals Jesaja 56:6,7 ons leert, en bovendien bevestigt u dat 4e gebod nog eens dubbel op. We zullen zien. Weet echter dat het Sabbatsgebod (het 4e van de dcaloog) een voortdurend aangevallen en miskend gebod blijft tot aan de wederkomst (Daniêl 7:25) U bevingt zich dus in het kamp dat de Sabbat bestrijdt op grond van wetten en geboden van mensen!!
U leert ons dat de Sabbat van het 4e gebod, door Mozes (notabene op Stenen Tafelen geschreven door de Allerhoogste Zelf) vanaf de berg Horeb aan het volk voorgehouden werd. Zij echter waren al bezig met het aanbidden van het Gouden Kalf en daarmee verwierpen zij de geboden van de Allerhoogste god. Het Gouden Kalf was immers een afgod met andere wetten en geboden van aanbidding.
Dus voor het volk van God, dat onder leiding van Mozes stond, was de Sabbat een duidelijki bewijs van dat eeuwig durende, want het stond op Stenen Tafelen en was bedoeld om tot een " naar de gewoonte" gebod te worden. De Sabbat werd door de afval van het volk dat het Gouden Kalf aanbadt, een wettische wet, want in plaats van de geestelijke aspecten er van toe te passen, maakten zij er een plichtpleging van op menselijk gronden, waardoor die Sabbat een ondragelijke last werd, net zoals alle andere geboden die ook werden. Immers als men één gebod overtreedt, overtreed men ze allen! Dat moet u toch weten, lijkt mij.
De belofte om binnen te mogen gaan houdt in dat de mens bereidt zal moeten zijn de geboden van dat land of Rijk te aanvaarden en te onderhouden. Waar u ter wereld ook zich wil vestigen, u zult zich altijd naar de wetten en geboden van het land waar u wich wil vestigen, moeten gedragen. Daarvoor heeft men in Nederland en bijv. ook België een inburgeringscursus ingevoerd, opdat vreemdelingen, of zo u wilt in Bijbelse taal "heidenen" ook in mogen gaan! Uw geestelijk kleed moet wit zijn, vrij van vlekken of op zijn minst de wil om rein voor de Allerhoogste te willen staan.
Als nu Mozes met de 10 geboden van de Allerhoogste komt en zelfs, de Sabbat bij de schepping is ingesteld (Exodus 20-8-11). Wel beste vriend, als de Sabbat bij de Schepping is ingesteld, dan is dat een eeuwige inzetting, want de Schepping is vanuit de Hemel. Zijn de Allerhoogste god, en Zijn Zoon betrouwbaar! Ja, want zijn wetten zijn onveranderlijk, zodat de mens altijd een betrouwbare Verlosser heeft, die titel en jota onveranderlijk laat.
En nu we het toch hebben over Jesaja! Laten we eens zien wat Jesaja 56 en 58 verder zeggen over de Sabbatsheiliging m.b.t het heil dat wij -ook- dienen te brengen aan "de vreemdeling".
Jesaja 56: 1,2 .......want mijn heil staat gereed om te komen en mijn gerechtigheid om te openbaren.
Wie kunnen op deze aarde de Gerechtigheid van Christus openbaren en een Getuigenis zijn van de hemelse wetten: De gelovige die zegt dat hij of zij een waarlijke Christen is, die bereid is zich te laten veranderen door de Heilige Geest, in voorbereiding op dat Hemelse Jeruzalem en de nog verlaten aarde aarde, waar de verlosten na 1000 jaren naar terug zullen keren, om het te gaan bewonen.
En wat zegt de Heiland dan verder over de gelovige die bereid is Hem trouw te volgen:
2. Welzalig de sterveling die dit doet, en het mensen kind die daar aan vast houdt en acht geeft op de Sabbat, zodat hij hem niet ontheiligd
Is hier sprake van verandering? Zijn de geboden sinds de Schepping veranderd? Zoals Jesaja het hier beschrijft dus niet! Bovendien leert u mij dat "Jezus echter werd groter eer waardig geacht dan Mozes" Alleen al op dat punt begrijp ik niet dat u zich dan tegen Hem verzet, u begrijpt de essentie van de geboden van de Allerhoogste en van het hemels Rijk niet geheel. U bewijst het mij hier! Nogal verwarrend om mij en de rest te leren dat de Sabbat in de decaloog onveranderd blijft en dan aangeeft dat er plotseling een "andere rustdag" is ingesteld. Niet door de Allerhoogste god, noch door Jezus. Er is maar één eeuwige decaloog, dat geldt voor zowel het OT als het NT. Jezus is immers Heer over deze beiden tijdspannen.
Want wat zegt de Allerhoogste over hen die vast houden aan Zijn inzettingen en de vreemdeling (medemens/heiden) zo leert:
Jesaja 56:7 ..hen zal ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijjn altaar, want mijn bedehuis zal een bedehuis heten voor alle volkeren.
Daarmee is dus tevens aangetoond dat de decaloog inclusief de Sabbat van het 4e gebod voor alle mensen geldt, sinds de Schepping zoals u aan mij hebt voorgehouden.
Laten we verder gaan:
Gelijk opvolgend aan dit Schriftgedeelte, waarin we dus duidelijk leren dat de gelovige trouw datgene moet verkondigen aan zijn medemens (de heiden) dat de wet van de Allerhoogste en dus Christus niet alleen onveranderlijk is, maar dat er ook geen jota of tittel zal veranderen. Jesaja komt derhalve met een waarschuwing:
Jesaja 56 Wee de goddelozen
10 De wachters zijn blind, zij allen hebben geen kennis, ze zijn alle stomme honden die niet kunnen blaffen: dromend liggen ze neer, ze hebben de sluimering lief...........vers 13 Komt (zeggen zij) ik zal wijn halen en laten wij bedwelmende drank zwelgen, en de dag van morgen zal zijn als die van vandaag, nog veel geweldiger"
U weet natuurlijk ook dat de Hoer, welke in Openbaringen wordt getoond een vals Evangelie voorstelt. Zij maakt de wereld dronken met haar houding en gedrag (wijn), zij is zelf afvallig en misleid de wereld daarmee; Openbaring 17:6 En ik zag de vrouw, dronken van het bloed der heiligen en het bloed der getuigen van Jezus
Openbaring 17 geeft exact aan dat wat ook Jesaja 56 doet. De honden stellen mensen voor die zeggen gelovig te zijn, maar zich dronken voeren met valse inzettingen en een onjuiste voorstelling van zaken tegenover de wereld. Zij misleiden de mensen! Islamieten willen soms wel eens de benaming "hond" gebruiken voor ongelovigen in relatie met de Islam. Dat inzicht is dus zo vreemd nog niet!
Geen wonder, wat onrein is gaat om met onreine zaken! Dat zegt iets over de strekking van de Islam, ik kan niet geloven dat oprechte christenen hun medemens "hond" noemen of dat in de mond durven te nemen.
Jesaja 58 leert ons op levendige manier hoe het werkelijk heiligen van de Sabbat zich openbaart in het rekening houden met de medemens. Jesaja verstaat daaronder dat de verdrukten worden vrijgelaten en het brood met de hongerigen wordt gedeeld; dan zal het onderhouden van de Sabbat van het 4e gebod daaruit bestaan dat de gelovige niet zoekt naar zijn eigen bevrediging van eigen belangen, maar in het vinden van de Heiland en de Hemelse Vader.
Op de Sabbat vinden we plezier en tijd om zieken te bezoeken, treurende te troosten en door hen, die ons nodig hebben, vriendschap en hulp bieden. Dat is wat Jesaja aan ons uitlegt over de Sabbat van het 4e gebod. En zo deed en doet Jezus dat ook, nog steeds. WXaarom zou Jezus de wet van Zijn Rijk moeten overtreden! De Sabbat is meer dan een rustdag alleen, de Sabbat is een Geestelijke rustdag in de Allerhoogste god zelf. En wel Jezus zegt: Wie Mij heeft gezien, heeft de Vader gezien. Het lijkt mij dat Jezus gisteren, vandaag en morgen dezelfde is gebleven, wie Mij heeft gezien ,heeft de Vader gezien.
U spreekt over een "nieuw verbond", laten we wel wezen, u haalt Hebreeën 3 aan als bewijs van het ingaan van het beloofde land, maar wilt u dan ook de volgende hoofdstukken eens lezen, die daarna komen:
Gevaar voor afval (Hebr 3 vanaf vers 7)
De rust die God geeft (Hebr 4)
Jezus als Hogepriester (Hebr 4 vanaf vers 14)
Waarschuwing tegen verachting (Hebr vanaf 5:11)
Volharding in hoop (Hebr 6)
Ook hier is nergens enige zweem van verandering te vinden die op de geboden en het Sabbatsgebod betrekking heeft.
Jesaja roept het volk op om tot de Allerhoogste terug te keren en zich door Hem te laten leiden. Vol erbarmen vergeeft de Allerhoogste god hen. Door deze ervaring gevormd, zullen zij zich ook barmhartig tot hun medemensen wenden.
Deze zelfde oproep vinden we terug in Openbaring 14. En wat vinden we aan het eind van dat hoofdstuk:
vers 12 Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof (getuigenis) in Jezus bewaren.
U mag nu vers 13 lezen en constateren dat, hetgeen wij aangenomen hebben, deel zal zijn van het oordeel, dat reeds plaats vindt. Want onze werken volgen ons na.
En wat heeft nu de opstanding van Christus te maken met het feit dat de Sabbat hierdoor afgeschafd zou zijn. Zou Christus de declaoog zoals die voor het Hemels Koninkrijk geldt en Hij zelfs Heer over de Sabbat is, overtreden?
Wat zegt de Bijbel over de Sabbat:
De Sabbat van het 4e gebod is gegeven aan de gehele mensheid en heiligde die voor dezelfde mensheid (Genesis 2:1-3)
De Allerhoogste herhaalde dat gebod vele malen en legde die vast, door dat 4e gebod op te nemen in de decaloog (Exodus 20:8-11) en Deuteronomium 5:12-15
De HEERE gaf de Sabbat niet alleen aan de joden maar aan alle mensen (Jesaja 56:6,7 en Marcus 2:27)
De HEERE voorspelde dat dat éne gebod omtrent de Sabbat, bestreden en aangevallen zou worden door Zijn vijanden(Daniël 7:25)
Jezus volgelingen hielden dus ook na de kruisiging de Sabbat van het 4e gebod (Lucas 23:55,56)
Jezus gaf het juiste voorbeeld van Sabbat vieren (Lucas 4:16)
De Sabbat duurt van zonsondergang tot zonsondergang op de vrijdag/zaterdag ( Leviticus 23:32 en Marcus 1:32)
Overige Bijbelteksten aangaande het onderhouden van de Sabbatdag: Nehemia 13:15-19/ Exodus 16:22 en Jesaja 58:13,14
Ten slotte nog enkele uitspraken van Christus die uitsluiten dat de Sabbat is afgeschafd en dat Christus bron van wetsverandering is:
"Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of tittel vergaan van de wet" (Math 5:18)
Van Sabbat tot Sabbat zullen de bewoners van de nieuwe verheerlijkte aarde opgaan, om zich voor Mijn aangezicht neer te buigen, zegt de Here Jesaja 66:23
De reden dat de Sabbat van het vierde gebod niet afgeschafd kan worden, ligt ook in het feit dat in dat geheiligde gebod de kracht van de Allerhoogste god ligt verborgen. Het is een teken van volharding voor de gelovige, een houvast om de heidense wereld te tonen dat zij pal voor hun Heiland kunnen staan. Immers de wereld zoekt vereniging. In België zoekt het Pausdom op dit moment verbondenheid met de Vakbonden, om de zondag tot énige en overkoepelende rustdag in te stellen voor de arbeiders en werkers. Het gaat hier dus niet om een wet van de Hemel of de Decaloog van de Here, maar om een economische dag van rust, gebaseerd op de wetten van een afvallige wereld, de Hoer die dronken is van de vervolging der trouwe Christenen die de wet en het getuigenis van het Beloofde land -nu al- willen tonen aan hun medemens, om hen uit te nodigen Hem te leren na volgen om in de Gerechtigheid van een Hemelse wet verlost te kunnen worden.
Ook binnen de EU raad in Brussel worden pogingen gedaan om een Europese eenheid te vinden om een zondagrust als burger wet vast te stellen en in te voeren. Dat heeft vele concequenties, niet alleen op economisch gebied of religieus voor bijv. de joden, maar ook in het bijzonder voor onze -zogezegde- democratie. Immers in één klap worden wij berooft van onze privacy en onze persoonlijke keuze als het om geloofszaken gaat. Wij zullen dan een bijzonder "recht" weer in moeten leveren!
U ziet dat ik hier hoofdzakelijk slechts de Heilige Schrift aangehaald heb en niemand "verketter". Niemand kan groeien of tot inzicht komen als we alleen maar zoete broodjes bakken. Jezus Christus deed dat zeker niet, Hij berispte Zijn leerlingen voortdurend. Uw laatste reactie geeft mij de indruk dat u panikeert en dat u niet zeker bent van uw zaak.
Ieder mens mag geloven wat hij of zij wil. Christus, maar ook wij kunnen de individu niet dwingen het Rijk dat niet van deze aarde is, binnen te gaan.
De mens is niet op de Allerhoogste gericht, wij hebben Christus elke minuut nodig.
Hoe u nu tot het inzicht komt dat de zondag de "dag van de zekerheid" is, moet u mij eens uitleggen aan de hand van een bevestiging door Christus vanuit de Bijbel. Graag tekst en uitleg! U zult het nergens kunnen vinden!