Auteur Topic: [WTG] Onthouden Jehovah's Getuigen zich werkelijk van bloed?  (gelezen 2211 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
[WTG] Onthouden Jehovah's Getuigen zich werkelijk van bloed?
« Gepost op: februari 13, 2011, 01:13:28 pm »
Zie ook hier de topictitel. Ik heb namelijk vermoedens dat dit helemaal niet het geval is.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 15, 2011, 07:07:39 am »
Vroeger mochten JG geen bloedtransfusies. Mijn oom die JG was, moest eens geopereerd worden. Hij weigerde bloedtransfusie. Oom bleef leven, maar hij is wel verschrikkelijk ziek geweest door bloedverlies. Tegenwoordig mogen JG wel bloedtransfusies. Ze onthouden zich dus niet meer van bloed.
Gelukkig maar.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 15, 2011, 10:51:21 am »
Oh, nu weer wel? Dat veranderd namelijk nog weleens, van strikt verboden naar eigen geweten-kwestie naar weer strikt verboden, naar...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 15, 2011, 10:57:01 am »
Zo zwart-wit is het allemaal niet.

Ten eerste is er binnen JG-kringen meer ruimte voor eigen keuzes dan vroeger. Waar die grenzen precies liggen weet ik niet, maar zelfs als het officiele beleid is dat bloedtransfusies 'mogen', zal niet elke JG daar op basis van zijn persoonlijke overtuiging voor kiezen.

Verder zit het bloedtransfusieverhaal heel ingewikkeld in elkaar. Sommige bloedfracties zijn toegestaan, anderen niet, en sommigen die zijn toegestaan mogen dan weer niet gezamenlijk worden aangeboden. Voor details moet je een JG hebben, daar ben ik niet echt in thuis.

Verder is 'onthouden van bloed' natuurlijk verdergaand dan alleen transfusies. Het gaat ook over allerlei keuzes in eten, maar hoe ze dat precies vormgeven weet ik ook niet. Geen bloedworst, lijkt me, maar er zal altijd een schemerig gebied zijn.

Wat betreft bloedtransfusies e.d. bij minderjarigen is er in NL de mogelijkheid om via de Raad voor de kinderbescherming tijdelijke voogdij te regelen (lees: ouders worden tijdelijk uit de ouderlijke macht ontzet). Bij levensbedreigende situaties kan een arts zelfs zonder die toestemming behandelen. Een en ander hangt heel erg af van de situatie en de leeftijd van de patient (tot op zekere hoogte hebben ook kinderen inspraak in hun behandeling)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 15, 2011, 11:58:30 am »
Je mag geen (bloed van) organismen vermengen, is 't idee (naar ik heb begrepen). Dus geen bloed van de ene persoon in een ander stoppen. En ook geen hartklep of beenmerg of iets anders dat gedoneerd kan worden.
Maar wanneer je bijv 2 maanden vooraf je eigen bloed laat aftappen, dan kun je dat na een operatie gewoon terug krijgen. De bloedbank heeft daar tegenwoordig voorzieningen voor.
En verder is men idd minder streng voor JGs die 'per ongeluk' bloed toegediend krijgen door een voortvarende arts.
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2011, 11:59:56 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 15, 2011, 01:43:47 pm »
Het staat gewoon op hun eigen site te lezen dat bloedgebeuren:
Jehovah’s Getuigen staan erom bekend dat ze deze bijbelse geboden serieus nemen. Ze weigeren alle transfusies van vol bloed en de vier hoofdbestanddelen van bloed: rode bloedcellen, plasma, witte bloedcellen en bloedplaatjes. Over de fracties die uit deze bestanddelen worden gewonnen en over producten die zulke fracties bevatten zegt de bijbel niets. Daarom neemt elke Getuige zelf een beslissing over dat soort zaken. Houdt dit bijbelse standpunt in dat Getuigen medische behandelingen afwijzen of dat ze hun gezondheid en leven niet belangrijk vinden? Absoluut niet! — Zie het kader „Jehovah’s Getuigen en gezondheid”.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 15, 2011, 03:36:05 pm »
Maar wat is het gebod precies, waar ze zich aan houden?
't Gebod gaat duidelijk om nuttigen/eten. Daar is bij een transfusie geen sprake van. Dus moet er nog een andere reden zijn.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 15, 2011, 04:07:49 pm »

quote:

elle schreef op 15 februari 2011 om 15:36:
Maar wat is het gebod precies, waar ze zich aan houden?
't Gebod gaat duidelijk om nuttigen/eten. Daar is bij een transfusie geen sprake van. Dus moet er nog een andere reden zijn.

Zij zeggen dat je je moet onthouden van bloed.
Als voorbeeld staat er ergens op die site:
Stel dat je dokter je zegt dat je je van alcohol moet onthouden. Zou je het dan wel via de aderen in laten spuiten?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 15, 2011, 04:52:03 pm »
Lekker vergelijkbaar voorbeeld. :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 15, 2011, 05:18:14 pm »

quote:

elle schreef op 15 februari 2011 om 16:52:
Lekker vergelijkbaar voorbeeld. :+
Tsja, 't is niet mijn voorbeeld :)

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 15, 2011, 06:27:25 pm »
Hethele verhaal sttaat hier, nieuwsgierig geworden heb ik even opgezocht.

Bloed transfusie Jehovas getuigen
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen