Auteur Topic: Geloofsopvoeding met verschillende geloofsovertuigingen  (gelezen 2343 keer)

Imre

• Bekijk profiel
Geloofsopvoeding met verschillende geloofsovertuigingen
« Gepost op: februari 15, 2011, 05:52:51 pm »
Hoe denk jij over opvoeding van kinderen waarvan de ene ouder het Gereformeerd-vrijgemaakte geloof aanhangt en de andere ouder geen actief kerkelijk lidmaatschap heeft? Wat zijn volgens jou de kansen en bedreigingen in een dergelijke opvoeding?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 15, 2011, 11:41:31 pm »
Daar kan ik alleen uit waarneming van anderen iets over zeggen omdat ik zelf als gkv-er met  een gkv-se getrouwd ben. De kans die ik zie is dat kinderen een minder eenzijdige kerkvisie meekrijgen en dat is winst want het christendom is beduidend groter dan de gkv. Als bedreiging zie ik dat veelal de kinderen als ze komen het geloof of ongeloof overneemt van de moeder omdat die in de praktijk vaak nog het grootste deel van de opvoeding op jonge leeftijd doet. Verder zie ik kerkkeuze secundair aan de gezamenlijke basis die je als partners hebt: Stel je samen je vertrouwen op God of de één op God en de ander nergens op of op Allah. Ook zaken als kinderdoop en visie op de andere sacramenten zoals eucharistie of avondmaal zijn potentiële bronnen voor conflicten tussen ouders onderling. Kortom je kiest niet de makkelijkste weg door een dergelijke relatie aan te gaan en je kinderen als je die krijgt  in die situatie op te voeden.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 16, 2011, 09:47:31 am »

quote:

dingo schreef op 15 februari 2011 om 23:41:
De kans die ik zie is dat kinderen een minder eenzijdige kerkvisie meekrijgen en dat is winst want het christendom is beduidend groter dan de gkv.
Bovenstaande kan mi ook prima als beide ouders lid zijn gkv,cgk,ngk,pkn of welek stroming dan ook.Sterker nog ik kan me absoluut niet herkennen in een eenzijdige kerkvisie,zeker niet vandaag de dag.