Auteur Topic: moet/mag een christen zichtbaar bidden? publiek of privé?  (gelezen 4809 keer)

wimnusselder

• Bekijk profiel
moet/mag een christen zichtbaar bidden? publiek of privé?
« Gepost op: februari 19, 2011, 04:43:39 pm »
Hoor je te bidden voor het eten als christen?
Hoor je dat zichtbaar te doen (met gevouwen handen en dichte ogen)?
Hoor je dat consequent te doen, ook waar anderen dat niet doen?
Of moet je het dan juist achterwege laten (of in elk geval niet zichtbaar doen) om geen vroomheid te veinzen?

quote:

gaitema schreef op 17 februari 2011 om 23:10 in De Boom:
bij de Chinees gister om het 33 jarige huwlijk van mijn ouders mee te vieren. [...]
Er gebeurde iets wonderbaarlijks die dag. Mijn oudste zusje zei: "zullen we eerst bidden?" Daarop zei mijn moeder: "is goed."
Toen we gebeden hadden zei mijn jongste zusje: "sinds wanneer bidden we in het restaurant?" Mijn moeder: "ja, dat is in tegenwoordig. Voor zover ik weet doen alle christenen dat tegenwoordig."
Een nieuwe trent kennelijk. Zelfs wij bidden nu in het restaurant tegenwoordig.
Het past geheel in de trent binnen de PKN.

quote:

Piebe schreef op 18 februari 2011 om 11:10 in De Boom:

quote:

wimnusselder schreef op 18 februari 2011 om 07:15 in De Boom:
onze oudste nog bestaande politieke partij, de SGP, [...] waar ze nog steeds in elke situatie bidden voor het eten, zelfs al doet niemand anders het (zo zie ik op mijn werk).
Geldt ook voor m'n CU collega, trouwens.
Vreselijk als ze dat doen vind ik, schijnheiligheid van de bovenste plank. Gelukkig hebben zulke mensen hun loon al gehad!

quote:

Mat 6,6: En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij door de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben. Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.

quote:

wimnusselder schreef op 18 februari 2011 om 23:39 in De Boom:

quote:

Piebe schreef op 18 februari 2011 om 11:41 in De Boom:
in gedachten God danken zonder anderen er mee te confronteren ... lijkt mij de beste binnenkamer voor gebed.
Mij ook.

quote:

Piebe schreef op 18 februari 2011 om 11:10 in De Boom:
schijnheiligheid van de bovenste plank
Maar zo (veroordelend) zou ik het niet willen noemen.

quote:

Trajecto schreef op 18 februari 2011 om 11:24 in De Boom:
Hoe weet jij dat iedereen die voor het eten bidt op plaatsen waar anderen zijn die dat niet doen dit doet als demonstratie en niet vanuit oprecht geloof?

Je moet in elk geval behoorlijk sterk in je schoenen staan om je zo 'apart' te gedragen.
Bedoeld of onbedoeld wekt het op mij de indruk iets demonstratiefs te zijn.
Het lijkt me bedoeld om geloof (al dan niet oprecht) te laten zien (te 'demonstreren'), want ik zou niet weten waarom God prijs zou stellen op die uiterlijke vorm (ogen sluiten en handen vouwen) waaraan anderen zien dat je bidt.
Voor mij is 'geloven' 'vertrouwen op God' en zichtbaar bidden daar geen uiting van.
Zo'n uiterlijke vorm en zo'n gewoonte en keuze (vooral als je het publiek doet moet je er bewust voor kiezen) kan helpen om je regelmatig van de rol van God in je leven bewust te blijven.
Maar nodig is het volgens mij daarvoor niet.
Het zou echter in zekere zin ook hypocriet zijn om iets wat je thuis wél doet op je werk, in het bijzijn van anderen, niet te doen.
Alsof je je er voor schaamt.

Maar je kunt je moeder tegenspreken, gait.
Niet alle christenen bidden tegenwoordig voor het eten in het restaurant.
Velen doen het zelfs thuis niet meer.
Persoonlijk vind ik dat ook bij lange na niet het belangrijkste aspect van het christendom.
Enerzijds heb ik een soort respect voor de mensen die vast blijven houden aan deze en andere uiterlijke vormen om God een zichtbare plek te geven in je oeven (ondanks dat het in mijn ervaring bepaald geen trend is en je er scheef om aangekeken wordt door anderen.
Anderzijds komt het ook op mij over als een soort schattige folklore, kijk ook ik er die 'opzichtig christelijke' collega's in zekere zin scheef om aan (hoe goed ik verder ook met ze kan opschieten).
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2011, 09:25:50 pm door wimnusselder »

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2011, 05:43:09 pm »
Ja, je hoort te bidden voor het eten als christen. Het is wel zo netjes om Gods zegen te vragen en Hem te danken voor wat Hij uit zijn milde hand jou gegeven heeft. Je gaat niet naar de hel als je dat niet doet, maar je zou nooit om die reden dingen moeten laten.

Als er anderen zijn die wel zo beleefd zijn om even stilte in acht te nemen als je aangeeft te willen bidden, is het wel zo beleefd om dat met gevouwen handen en gesloten ogen te doen, zodat men kan zien wanneer je begint en wanneer je klaar bent. Als katholiek kun je daartoe zelfs heel handig een kruisje slaan aan het begin en aan het eind.

Je kunt ook bij tijd en wijle zonder zichtbare uiting bidden voor het eten, afhankelijk van in wat voor gezelschap je bent. Beter dat dan niet bidden. Als je schroom hebt om dat te doen in bepaald gezelschap, dat is dat ook niet erg; je leven hangt er niet vanaf en je kunt ook in stilte bidden.

Openlijk bidden voor het eten en eventueel om stilte daarvoor vragen is geen vroomheid veinzen. Dat niet doen is niet hypocriet. Bij verschillende gezelschappen verschillend handelen ook niet, want bij het ene gezelschap is dat nu eenmaal gepaster dan bij het andere. Alleen als je het ene zegt te doen, maar het andere doet, ben je hypocriet. En alleen als je extra mooi gaat bidden in het bijzijn van anderen om vroom over te komen, veins je vroomheid.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 19, 2011, 07:22:55 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 18 februari 2011 om 23:39:

quote:

Piebe schreef op 18 februari 2011 om 11:10:
Vreselijk als ze dat doen vind ik, schijnheiligheid van de bovenste plank. Gelukkig hebben zulke mensen hun loon al gehad!
Maar zo (veroordelend) zou ik het niet willen noemen.
Vind je schijnheiligheid een zwaardere beschuldiging als geveinsd?

'En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij door de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben. Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.' (Mat 6,5-6)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 19, 2011, 07:42:49 pm »

quote:

Oogje schreef op 19 februari 2011 om 17:43:
Ja, je hoort te bidden voor het eten als christen. Het is wel zo netjes om Gods zegen te vragen en Hem te danken voor wat Hij uit zijn milde hand jou gegeven heeft. Je gaat niet naar de hel als je dat niet doet, maar je zou nooit om die reden dingen moeten laten.
De vraag is hier niet of er gebeden dient te worden, maar hoe.

quote:

Als er anderen zijn die wel zo beleefd zijn om even stilte in acht te nemen als je aangeeft te willen bidden, is het wel zo beleefd om dat met gevouwen handen en gesloten ogen te doen, zodat men kan zien wanneer je begint en wanneer je klaar bent. Als katholiek kun je daartoe zelfs heel handig een kruisje slaan aan het begin en aan het eind.
Wanneer ik in stilte bid doe ik dat voor anderen ongemerkt, dus heeft het weinig zin om te zeggen wanneer ik klaar ben.

quote:

Je kunt ook bij tijd en wijle zonder zichtbare uiting bidden voor het eten, afhankelijk van in wat voor gezelschap je bent. Beter dat dan niet bidden. Als je schroom hebt om dat te doen in bepaald gezelschap, dat is dat ook niet erg; je leven hangt er niet vanaf en je kunt ook in stilte bidden.
Ja maar zo bidden geveinsden ook en Jezus leert dat het beter is om te bidden op een manier die God opmerkt i.p.v. de mensen.

quote:

Openlijk bidden voor het eten en eventueel om stilte daarvoor vragen is geen vroomheid veinzen. Dat niet doen is niet hypocriet. Bij verschillende gezelschappen verschillend handelen ook niet, want bij het ene gezelschap is dat nu eenmaal gepaster dan bij het andere. Alleen als je het ene zegt te doen, maar het andere doet, ben je hypocriet. En alleen als je extra mooi gaat bidden in het bijzijn van anderen om vroom over te komen, veins je vroomheid.
Nee, je veinst vroomheid als je door de mensen gezien wilt worden, want God hoort je gebed ook als je dat in stilte doet.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 19, 2011, 08:16:22 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 februari 2011 om 19:22:
[...]

Vind je schijnheiligheid een zwaardere beschuldiging als geveinsd?

'En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij door de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben. Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.' (Mat 6,5-6)

Ja het is wel handig om los van het bidden de begrippen even wat te plaatsen:
Wat Wim vindt weet ik niet (je reactie was eigenlijk een vraag voor Wim) maar het ene woord geeft volgens mij een andere instelling weer bij de spreker dan het andere.
Geveinsd is een mooi woord dat men gewoon sprekend niet vaak zal gebruiken. Schijnheilig(heid) zal eerder worden gebruikt maar dat ook vaak onterecht. Het wordt vaak gebruikt door sprekers die zelf geen zin hebben om serieus met de zaken bezig te zijn en die zich ergeren aan degene die dat wel doet. En dan schelden ze iemand die oprecht en contentieus bezig is uit voor schijnheilig. Omdat dat nogal eens gebeurt gebruik ik zelf het woord dan weer liefst niet, omdat het naar mijn idee gemakkelijk de indruk kan geven dat ik zelf niet serieus zou zijn en de behoefte zou hebben serieuze mensen uit te schelden. Zo zou het woord op mezelf terugslaan op een manier die ik niet wil en die ook niet klopt.
Ik weet vanuit mijn eigen leven -- vooral uit mijn kindertijd -- hoe het kan gaan. Ook als kind wilde ik de dingen gewoon serieus doen (ik was geen type om kattenkwaad uit te halen) maar dat leidde soms tot uitschelden door andere kinderen met het verwijt dat ik "schijnheilig" zou zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2011, 08:33:54 pm door Trajecto »

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2011, 08:51:46 pm »
Hoi Piebe,

quote:

Piebe schreef op 19 februari 2011 om 19:42:

Ik stelde 4 vragen aan het begin van dit topic.
De eerste was of je als christen hoort te bidden voor het eten.

quote:

Piebe schreef op 19 februari 2011 om 19:22:Vind je schijnheiligheid een zwaardere beschuldiging als geveinsd?

Het woord 'veinzen' kom je tegenwoordig nauwelijks meer tegen, dus is het lastig om te bepalen hoe zwaar de morele lading daarvan is.
Mijn taalgevoel zegt me dat het ook in amorele zin gebruikt kan worden of zelfs als iets dat wenseljk is:
"Ik deed net of ik me niet aangevallen voelde." ~ "Ik veinsde dat het me niet raakte."
Schijnheiligheid impliceert altijd een negatief oordeel.
In de context van de bijbeltekst die jij aanhaalt heeft veinzen uiteraard een negatieve lading, maar hoe zwaar negatief is dus moeilijk te zeggen, zeker als je die bijbeltekst gaat projecteren op een andere tijd en een andere context, zoals jij doet.

Met v&Vriendengroet,

Wim

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 19, 2011, 08:54:51 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 19 februari 2011 om 16:43:
1. Hoor je te bidden voor het eten als christen?
2. Hoor je dat zichtbaar te doen (met gevouwen handen en dichte ogen)?
3. Hoor je dat consequent te doen, ook waar anderen dat niet doen?
4. Of moet je het dan juist achterwege laten (of in geval niet zichtbaar doen) om geen vroomheid te veinzen?

1. Eerst een paar bijbelteksten:
"dankt te allen tijde in de naam van onze Here Jezus Christus God, de Vader, voor alles" Efeziers 5:20
"En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken" Ef. 6:18  
"Bidt zonder ophouden" 1 Thess. 5:17  
"Maar wij behoren God te allen tijde om u te danken" 2 Thessalonicen 2:13

Ik ben daarom van overtuiging dat de gelovige voortdurend gericht dient te zijn op God, dus ook voor tijdens en na het eten.

2. Voor mij is de kern van gebed gericht zijn op God, kan zowel uiterlijk zichtbaar zijn als innerlijk gedaan zonder dat het aan de buitenkant zichtbaar is. Mijn gedachten kan ik voor God brengen zonder ze hardop te zeggen en in gelovig gezelschap kan ik met de mede-gelovigen hardop bidden.

3. zie vraag 1, voordurend lijkt me behoorlijk consequent.

4. Waar gebed is contact zoeken met God, gericht zijn op Hem. Gebed dat slechts de vorm dient (omdat het sociaal wenselijk is bij bepaalde gelegenheden) of dat uitgesproken wordt om uiterlijk voor gelovig of vroom te worden aangezien is ijdel. Cruciale punt zit daarbij wat mij betreft meer in het wel of niet oprecht bidden dan dat het wel of niet uiterlijk zichtbaar is.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 19, 2011, 09:25:30 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 19 februari 2011 om 16:43:
Hoor je te bidden voor het eten als christen?
Hoor je dat zichtbaar te doen (met gevouwen handen en dichte ogen)?
Hoor je dat consequent te doen, ook waar anderen dat niet doen?
Of moet je het dan juist achterwege laten (of in elk geval niet zichtbaar doen) om geen vroomheid te veinzen?

Ik laat dit soort vragen graag open, zonder ze voor anderen te beantwoorden.
Het antwoord voor mezelf moge blijken uit mijn levensverhaal op dit punt:

Ik ben opgegroeid in een (synodaal gereformeerd) domineesgezin.
Mijn vader ging voor in gebed voor het eten en las een stukje voor uit de bijbel erna.
We zongen een gebedje als we naar bed gingen en ik ging tot ergens in m'n tienerjaren elke zondag mee naar de kerk.
Ik zie mezelf nog opkijken naar m'n vader die in z'n toga, met z'n armen wijd de zegen uitspreekt over de aanwezige gelovigen... mijn grote voorbeeld.
Het zal dan ook niet verbazen dat ik op m'n zesde mijn eerste preek schreef... (van hooguit 10 regels, maar toch). :)

En dan leer je op een bepaald moment voor jezelf te denken.
Je eet als het ware van de Boom der Kennis van Goed en Kwaad...
Als oudste kind was ik gewend relatief serieus genomen te worden.
Ik kon heel veel zeggen zonder dat mijn ouders boos werden.
Anders dan mijn twee jongere broers (daarna kwam nog een zus) had ik dus niet zo'n neiging om met deuren te smijten.
Mijn ouders zeggen altijd dat ik pas in de puberteit kwam toen ik het huis uit was..., na m'n 18e.

Dus als mijn vader de rethoritsche vragen stelde "Zullen we een stukje uit de Bijbel lezen?" en "Zullen we bidden?", begon ik heb uit te dagen met "Waarom?" of woorden van gelijke strekking.
Ik herinner me geen echte argumenten.
Vandaar dat ik de vraag maar aan jullie voorleg. :)

Gewoonten zonder reden, zo kwam het op mij over.
Het hoorde er gewoon bij voor mijn ouders; zij hadden die vraag nooit gesteld in de grote gezinnen waarin ze als bijna jongsten waren opgegroeid en konden of wilden hen niet echt beantwoorden.
Ik voelde ook geen beleving van een persoon tot wie mijn vader bad en die bijbelteksten werden niet nabesproken, dus ik kreeg ook niet mee dat je daar wat uit kon halen.
Ja, in de kerk werden wel bijbelteksten uitgelegd, maar ik snapte -naarmate ik dankzij mijn ouders maatschappelijk en politiek bewuster werd- niet waarom je zo nodig bij millennia oude teksten moest beginnen om bij hedendaagse problemen en oplossingen daarvoor uit te komen.
Was het niet logischer om bij een probleem te beginnen en dan op zoek te gaan naar bijpassende inspiratiebronnen om oplossingen te vinden die de status quo doorbreken die dat probleem veroorzaakt of in stand houdt?

Dankzij de morele steun van mijn vader bezocht ik ook "oecumenische leerdiensten" en organiseerde ik mee aan "politieke avondgebeden".
'Geloof' kreeg betekenis voor mij in maatschappelijke, politieke relevantie: wat te doen aan armoede en onrecht.
Dat begon al vroeg, want op m'n 6e of 7e schreef ik ook een brief aan de burgemeester (tevens buurman en vader van m'n vriendje :)) met oplossingen voor de honger, die ik waarschijnlijk op TV had gezien (Biafra...).

Ik wende me aan om mijn ogen niet meer te sluiten en mijn handen niet meer te vouwen als mijn vader bad...
Toen ik het huis uit ging, zegde ik ook mijn lidmaatschap op van de Gereformeerde Kerken.
Ik bezocht een poosje diensten van de studentenekklesia in Amsterdam, maar voelde me toch ook daar tezeer 'consument' van wat 'daar vooraan' gebeurde.

Een jaar of 5 later kwam ik via m'n studie, waarin ik met geweldloosheid bezig was, de Quakers op het spoor.
Quakers zijn gewend om als ze samen zijn even samen stil te zijn voor het eten.
Meer niet.
Iedereen mag zelf weten wat hij/zij met die stilte doet.

Mijn vrouw is geen Quaker of anderszins kerkelijk.
Haar ouders hadden hun lidmaatschap van de Gereformeerde kerken al opgezegd in haar tienerjaren.
Zij heeft onze kinderen wel datzelfde versje geleerd, omdat zij dat zo'n prettig idee vond, dat er iemand de wacht over hen hield 's nachts...
We praten daar verder nooit over.
En onze kinderen zijn daar inmiddels al lang mee gestopt.
Een noemt zich nadrukkelijk atheist (mijn vader: "In welke God geloof je niet? Ik waarschijnlijk ook niet."); de ander is minder uitgesproken en inmiddels het huis uit.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 19, 2011, 09:45:48 pm »

quote:

Kort en in stilte, tenzij je voor wil gaan in gebed namens het hele gezelschap.

quote:

Wanneer ik in stilte bid doe ik dat voor anderen ongemerkt, dus heeft het weinig zin om te zeggen wanneer ik klaar ben.

Daarmee doelde ik op in stilte bidden, terwijl de anderen even voor jou stil zijn, zodat je kunt bidden. Hardop bidden doe je mijns inziens eigenlijk alleen als je namens het hele gezelschap voorgaat in gebed. In een restaurant hoeft dat mijns inziens niet zo'n probleem te zijn, daar iedere tafel toch gewoon met zichzelf bezig is. Alleen als je al zingend en reciterend in plechtige processie door het restaurant schreidt, tja, dan val je natuurlijk weer wél op. ;)

quote:

Ja maar zo bidden geveinsden ook en Jezus leert dat het beter is om te bidden op een manier die God opmerkt i.p.v. de mensen.

Zij bidden zo om gezien te worden en dat is het hele verschil. Net zoals je in een sportschool kunt trainen om indruk te maken op de vrouwen, of om gewoon aan je conditie te werken. Willen opvallen is niet de juiste intentie, maar dat maakt het naar de sportschool gaan an sich niet verkeerd, als je dat gewoon doet om conditie op te bouwen.

quote:

Nee, je veinst vroomheid als je door de mensen gezien wilt worden, want God hoort je gebed ook als je dat in stilte doet.
Als je echter gewoon voor de maaltijd wilt bidden en in het juiste gezelschap mensen daarom even vraagt of ze stil willen zijn daarvoor, dan is dat geen vroomheid veinzen. Ik denk dat de intentie dus grotendeels bepaald of een bepaalde handeling goed is of niet en dat Jezus in de bergrede dat duidelijk genoeg maakt.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2011, 09:49:02 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 19 februari 2011 om 20:51:
Schijnheiligheid impliceert altijd een negatief oordeel.
In de context van de bijbeltekst die jij aanhaalt heeft veinzen uiteraard een negatieve lading, maar hoe zwaar negatief is dus moeilijk te zeggen, zeker als je die bijbeltekst gaat projecteren op een andere tijd en een andere context, zoals jij doet.
Ja dat is waar, natuurlijk is niet elke christen die openlijk bidt een farizeeër, want ook Jezus heeft openlijk gebeden doch zei hij daar uitdrukkelijk bij dat hij wist dat de vader hem altijd hoort.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 19, 2011, 09:58:24 pm »

quote:

Oogje schreef op 19 februari 2011 om 21:45:
Daarmee doelde ik op in stilte bidden, terwijl de anderen even voor jou stil zijn, zodat je kunt bidden. Hardop bidden doe je mijns inziens eigenlijk alleen als je namens het hele gezelschap voorgaat in gebed. In een restaurant hoeft dat mijns inziens niet zo'n probleem te zijn, daar iedere tafel toch gewoon met zichzelf bezig is. Alleen als je al zingend en reciterend in plechtige processie door het restaurant schreidt, tja, dan val je natuurlijk weer wél op. ;)
:+

quote:

Zij bidden zo om gezien te worden en dat is het hele verschil. Net zoals je in een sportschool kunt trainen om indruk te maken op de vrouwen, of om gewoon aan je conditie te werken. Willen opvallen is niet de juiste intentie, maar dat maakt het naar de sportschool gaan an sich niet verkeerd, als je dat gewoon doet om conditie op te bouwen.
Om te werken aan je conditie hoeft men niet naar de sportschool, je kan ook in je eentje een paar keer per week een aantal kilometers hardlopen. ;)

quote:

Als je echter gewoon voor de maaltijd wilt bidden en in het juiste gezelschap mensen daarom even vraagt of ze stil willen zijn daarvoor, dan is dat geen vroomheid veinzen. Ik denk dat de intentie dus grotendeels bepaald of een bepaalde handeling goed is of niet en dat Jezus in de bergrede dat duidelijk genoeg maakt.

Dit vind ik een mooi onderwerp om over te filosoferen. Nog voordat iemand de intentie krijgt, is dat al bekend bij de vader, dus wat is de zin dan nog van het gebed? Hierbij denk ik dan met name ook aan Paulus die schreef:

'....wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.' (Rom 8,26)

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 19, 2011, 10:38:14 pm »
Hoi Piebe,

quote:

Piebe schreef op 19 februari 2011 om 21:58:
Nog voordat iemand de intentie krijgt, is dat al bekend bij de vader, dus wat is de zin dan nog van het gebed?

Inderdaad.
Bidden, opgevat als ´in gesprek gaan met God alsof God gescheiden is van mensen´ is voor mij dan ook veel minder betekenisvol dan -in Quaker jargon-:
"Take heed, dear Friends, to the promptings of love and truth in your hearts. Trust them as the leadings of God whose Light shows us our darkness and brings us to new life. Bring the whole of your life under the ordering of the spirit of Christ."
Kortom: leven uit of met God, God's geest, de geest van Christus (voor mij uitwisselbaar) eerder dan bidden tot God.
Het probleem is dat je wel eens niet oplet ("take heed") en je door allerlei al te menselijks laat afleiden.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 20, 2011, 12:00:37 am »
Ik heb het gebruik dat ik de dag begin met gebed.
Bidden voor de maaltijd doen wij bij de lunch in stilte, bij het ontbijt met het gezin samen en ook bij de avondmaaltijd samen.
Voor de maaltijd vraagt één van de kinderen een zegen over de maaltijd, na het eten doet één van de volwassenen het dankgebed en de voorbeden.

In restaurants etc. houden we een moment van stilte.
We bidden niet met woorden maar met gedachten.
Dat is omdat er teveel rumoer is om echte stilte te zoeken.
Publiekelijk bidden heeft geen toegevoegde waarde volgens mij.
Bidden is ook niet gericht op verkondiging maar op gesprek met de Éne.
Vandaar dus :)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 20, 2011, 01:30:14 am »
Bidden doe ik op zichtbare wijze gewoon thuis. Maar dagelijks wandel ik wel met gedachten rond die ik met God deel. Het is die voordurende bewustzijn van zijn aanwezigheid en het luisterend oor, maar ook in tegenstelling tot de Boom iemand die via je gedachten en andere geleidde situaties antwoord geeft.
Een nieuwe start is een nieuw begin

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 20, 2011, 08:30:58 am »
Hoi Gait,

quote:

gaitema schreef op 20 februari 2011 om 01:30:
in tegenstelling tot de Boom [...] antwoord

In De Boom krijg ik toch ook regelmatig antwoord, hoor! :)
Ik herken helemaal wat je bedoelt.
De goddelijke leiding komt voor mij ook regelmatig via wat anderen me zeggen, maar dat zul je vast ook herkennen.

Met v&Vriendengroet,

Wim