Auteur Topic: moet/mag een christen zichtbaar bidden? publiek of privé?  (gelezen 4378 keer)

wimnusselder

• Bekijk profiel
moet/mag een christen zichtbaar bidden? publiek of privé?
« Reactie #15 Gepost op: februari 20, 2011, 09:20:59 am »

quote:

wimnusselder schreef op 19 februari 2011 om 21:25:

quote:

wimnusselder schreef op 19 februari 2011 om 16:43:
Hoor je te bidden voor het eten als christen?
Hoor je dat zichtbaar te doen (met gevouwen handen en dichte ogen)?
Hoor je dat consequent te doen, ook waar anderen dat niet doen?
Of moet je het dan juist achterwege laten (of in elk geval niet zichtbaar doen) om geen vroomheid te veinzen?

Ik laat dit soort vragen graag open, zonder ze voor anderen te beantwoorden.
Het antwoord voor mezelf moge blijken uit mijn levensverhaal

quote:

In hoeverre beantwoorden ons levensverhaal, onze levenswandel, onze gebruiken en al dan niet collectieve gewoontes vragen naar 'hoe het hoort'?

Ik ben geneigd dat soort antwoorden belangrijker te vinden dan theoretische (o.a. theologische) antwoorden, afgeleid uit bepaalde veronderstellingen (o.a. religieuze leerstellingen).
Die neiging hangt niet alleen samen met de gebruiken onder Quakers, maar ook doordat ik me nogal heb laten beïnvloeden door de filosofie van Robert Pirsig in zijn tweede boek uit 1991, "Lila, an inquiry into morals".

Hij keert zich in dat boek (net als in zijn eerste en bekendste boek uit 1974, "Zen and the art of motorcylcle maintainence, an inquiry into values") tegen de reguliere "subject-object-metafysica".
Subject-object-metafysica gaat uit van de vooronderstelling dat er een fundamentele scheiding is in de realiteit tussen 'ik en anderen als ik, waarmee ik me kan inleven' enerzijds en een 'objectieve, kenbare werkelijkheid' die zich als het ware projecteert in mijn en onze binnenwereld.
Hij stelt daar een 'Metaphysics of Quality' (MoQ) tegenover).
Het uitgangspunt van MoQ is, dat slechts dat realiteit heeft wat wij ervaren en dat wij slechts ervaren wat waarde/kwaliteit heeft voor ons; realiteit = kwaliteit.
De eerste fundamentele scheiding in die realiteit is voor hem niet die tussen subjecten en objecten, maar tussen Dynamische en statische kwaliteit.

De realiteit bestaat in de eerste plaats uit relatief stabiele (statische) waardepatronen.
Dynamische kwaliteit zorgt ervoor dat die patronen soms doorbroken worden, dat zich nieuwe/gewijzigde patronen vormen én dat de algemene tendens in dat verbreken en her-vormen van patronen progressief is, 'in morele zin de goede kant op gaat'.
Statische kwaliteit, die relatief stabiele waardepatronen, onderscheidt hij in 4 verschillende niveau's, naar afnemende stabiliteit:
1) anorganische waardepatronen (in de reguliere metafysica het onderzoeksterrein van de exacte wetenschappen exclusief biologie)
2) biologische waardepatronen
3) sociale waardepatronen
4) intellectuele oftewel symbolische waardepatronen
Op elk van deze niveaus kun je een evolutie zien van primitieve, eenvoudige en relatief rigide waardepatronen naar verder ontwikkelde, complexere en relatief flexibelere waardepatronen.
De biologische evolutie, van levensvormen, is daarvoor illustratief.

Die evolutie, de werking van Dynamische kwaliteit, toont zich ook in de opvolging en in het in de loop van de tijd onstaan van die opvolgende niveau's van statische kwaliteit.
Aanvankelijk was er slechts dode materie.
Vervolgens ontstond het leven.
Vervolgens ontstonden sociale verbanden.
Tenslotte onstond, met de moderne mens, een ideeënwereld.

Terug naar de vraag:
In hoeverre beantwoorden ons levensverhaal, onze levenswandel, onze gebruiken en al dan niet collectieve gewoontes vragen naar 'hoe het hoort'?
Ze beantwoorden die vragen voor de sociale verbanden waartoe wij behoren, waarmee we ons identificeren.
Je kunt daar intellectueel boven gaan staan, je realiseren dat sociale verbanden van elkaar verschillen, dat ze een ontwikkeling doormaken in de tijd en dat je beter/slechter en verbeterend/verslechterend oordelen daarover kunt hebben.
Die intellectuele oordelen maken op hun beurt deel uit van intellectuele/symbolische waardepatronen die van elkaar onderscheiden kunnen worden, die zich ontwikkelen in de tijd en die be- en veroordeeld kunnen worden.

'Waarheid', de ultieme waarde van het intellectuele niveau, is
- relatief, want gedefinieerd in relatie tot het intellectuele waardepatroon waaraan het zijn waarde ontleent, maar ook
- progressief, er zit ontwikkeling en verbetering in, zodat
Dynamische kwaliteit, de voortgaande progressie, de richting waarin die gaat (complexiteit en flexibiliteit), de ultieme waarde is die elke statische kwaliteit te boven gaat.
Dynamische kwaliteit is echter niet grijpbaar.
Het is in geen enkele 'materiële werkelijkheid', noch in de natuur, noch in een sociale werkelijkheid, noch in enig ideeënsysteem, noch in enige combinatie daarvan besloten, maar slechts te ervaren in de dynamiek daarvan.
Dynamische kwaliteit heeft opvolging van statische waardepatronen nodig om zich te manifesteren.

Hoe complex zijn onze gebruiken t.a.v. bidden voor het eten, hoe flexibel zijn ze en hoe flexibel zijn wij daarin?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
moet/mag een christen zichtbaar bidden? publiek of privé?
« Reactie #16 Gepost op: februari 20, 2011, 12:45:26 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 20 februari 2011 om 08:30:
Hoi Gait,

[...]

In De Boom krijg ik toch ook regelmatig antwoord, hoor! :)

Dat wel natuurlijk.  :*)

quote:

Ik herken helemaal wat je bedoelt.
De goddelijke leiding komt voor mij ook regelmatig via wat anderen me zeggen, maar dat zul je vast ook herkennen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Heel herkenbaar,

Gegroet broeder.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2011, 12:46:09 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin