Auteur Topic: illegale spelen op Wii etc  (gelezen 23082 keer)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Gepost op: februari 19, 2011, 11:50:42 pm »
Ik heb een mogelijk domme vraag :)
Één van mijn kinderen heeft contact met een buurjongetje uit een gezin dat JG is.
Op zich geen problemen mee, het is een leuke buurjongen.
Maar vandaag komt zoonlief met de vraag of onze Wii ook "gekraakt kan worden want dan kun je de spelen gratis downloaden" omdat buurjongetje dat thuis ook heeft.
Die buurman heeft de Wii laten decoderen om spelen te kunnen downloaden en spelen.
Ik heb ernstig moeite met dat soort zaken, als mijn kinderen een spel willen spelen mogen ze er voor betalen.
Hoe staan jullie hier in?
Past het binnen een christelijke levenswandel om beveiligingen van zaken af te halen om daarmee niet legale software te kunnen draaien?

Wat mij overigens erg verbaasd is de denominatie waar men deel van uit maakt.
Ik was zo blond om te denken dat men in die kringen erg netjes was op dit soort gebieden 8)7
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2011, 11:58:10 pm »
Ik heb een Wii en een PS3 staan. Beiden zijn niet gekraakt en indien ik een spel wil hebben dan koop ik die in de winkel.

In het verleden heb ik wel illegaal spellen gedownload (voor de PC). Die spelletjes legde ik veelal na een aantal uurtjes weer weg ondanks dat het kwalitatief prima spellen waren. Ik weet niet, het kan me dan opeens een stuk minder boeien.

Het ontwikkelen van een spel kost ontzettend veel geld, tijd en creativiteit. Daarvoor niet willen betalen is dat om zeep helpen. We kunnen allemaal wel zien wat voor een gevolgen dat heeft gehad voor pc-gaming.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2011, 11:58:27 pm door Thorgrem »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #2 Gepost op: februari 20, 2011, 12:02:11 am »

quote:

Thorgrem schreef op 19 februari 2011 om 23:58:
Ik heb een Wii en een PS3 staan. Beiden zijn niet gekraakt en indien ik een spel wil hebben dan koop ik die in de winkel.

In het verleden heb ik wel illegaal spellen gedownload (voor de PC). Die spelletjes legde ik veelal na een aantal uurtjes weer weg ondanks dat het kwalitatief prima spellen waren. Ik weet niet, het kan me dan opeens een stuk minder boeien.

Het ontwikkelen van een spel kost ontzettend veel geld, tijd en creativiteit. Daarvoor niet willen betalen is dat om zeep helpen. We kunnen allemaal wel zien wat voor een gevolgen dat heeft gehad voor pc-gaming.

Ik begrijp exact wat je bedoelt. Daarnaast vind ik het een vorm van diefstal: de rechten niet afdragen aan de rechtmatige eigenaar.
Overigens heb ik hetzelfde met muziekkopieergedoe etc.
Mail me maar als je wat wilt weten

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #3 Gepost op: februari 20, 2011, 01:02:35 am »
Is wel een gewetensvraag inderdaad.

Ik heb een navi systeem in mijn auto, en dat systeem is inmiddels al achterhaald en wordt ook niet meer geleverd nieuw. Maar de navi cd's wel. Maar daar mag ik dan nieuw iets van 250 a 300 euro voor een nieuwe cd voor betalen, dat geld is het hele systeem niet eens meer waard, want voor een paar 100 euro meer koop je een nieuwe. Ik heb er toch voor gekozen om een copie te gebruiken, al hoewel ik het met gewone muziek cd's niet doe.

(daar rust trouwens geen zegen op, want hij doet het vaker niet dan wel.....)
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2011, 01:04:23 am door Harold-2 »

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #4 Gepost op: februari 20, 2011, 08:25:08 am »
Hoi Riemer,

quote:


Wij hebben geen Wii, maar dit zou ik niet doen.
Ik ontraad mijn kinderen ook illegaal downloaden van muziek etc. op hun eigen computers, maar ik laat dat (op 17- resp. 18-jarige leeftijd) aan henzelf over (de 18-jarige bovendien al de deur uit zijnd).
Op dit moment geloof ik niet dat we illegale software gebruiken, maar ik heb dat in het verleden wel gedaan.
Ik doe dat inmiddels minder makkelijk.
Waarom?
Ik voel me er minder prettig bij.

Met v&Vriendengroet,

Wim
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2011, 09:49:23 am door wimnusselder »

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #5 Gepost op: februari 20, 2011, 09:44:51 am »
Beetje dubbel.
Ik heb een legaal spel voor windows. Ik draai linux (of liever, mijn man regelt dat), maar dat spel moet onder windows. Dus draai ik teven een illegale windows als het spelletjestijd is. (Is een hele kale windows, office zit er niet eens op.)

Bij muziek wordt er wel eens iets gedownload, maar als het bevalt, dan wordt een CD gekocht. Films worden ook nog wel eens gedownload, vooral de oudere die je zelfs niet meer in de 5eurobak ziet bij de free record shop.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #6 Gepost op: februari 20, 2011, 11:35:36 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 februari 2011 om 23:50:
Ik heb een mogelijk domme vraag :)
Één van mijn kinderen heeft contact met een buurjongetje uit een gezin dat JG is.
Op zich geen problemen mee, het is een leuke buurjongen.
Maar vandaag komt zoonlief met de vraag of onze Wii ook "gekraakt kan worden want dan kun je de spelen gratis downloaden" omdat buurjongetje dat thuis ook heeft.
Die buurman heeft de Wii laten decoderen om spelen te kunnen downloaden en spelen.
Ik heb ernstig moeite met dat soort zaken, als mijn kinderen een spel willen spelen mogen ze er voor betalen.
Hoe staan jullie hier in?
Past het binnen een christelijke levenswandel om beveiligingen van zaken af te halen om daarmee niet legale software te kunnen draaien?

Wat mij overigens erg verbaasd is de denominatie waar men deel van uit maakt.
Ik was zo blond om te denken dat men in die kringen erg netjes was op dit soort gebieden 8)7


Over het laatste verbaas je niet al teveel ... persoonlijk denk ik dat het in iedere denominatie voorkomt, dat er volgelingen zijn die illegaal downloaden (of zwart werken). Dat er leden van een bepaalde denominatie bepaald gedrag vertonen, wil geenszins zeggen dat het genootschap, kerk of denominatie dit gedrag wel of niet ondersteund.

Zelf ben ik geen games freak, de rest van het gezin wel. Begrijp dat er ook sommige spellen of muziek legaal gedownload kan worden en dat sites als youtube wel legaal zijn ... echt leuke nieuwe spelletjes worden bij ons gekocht. Oudere spellen nemen we vaak over van familie, legaal en niet zo duur als nieuw kopen. Liever gooi ik de kinderen de deur uit om lekker buiten te gaan spelen, dat is gratis, goed voor sociale contacten en ze kregen meer beweging (of terroriseren de buurt :))

Persoonlijk sta ik meer afwijzend dan toewijzend op illegaal downloaden, net zoals bij zwart werken (hoewel ik daar in schrijnende situaties wel begrip voor kan hebben en ik ook van mening ben dat de overheid wel een heel groot deel van het geld inpikt en vaak ook niet heel wijs omgaat met gemeenschapsgeld).
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #7 Gepost op: februari 20, 2011, 11:42:18 am »
Ik heb zelf een gekraakte Wii en zolang er nog miljoenen spellen verkocht worden maal ik er niet om.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #8 Gepost op: februari 20, 2011, 11:46:44 am »
Mijn PC en filmcollectie is geheel "schoon" op dit gebied en dat hou ik ook graag zo. Mijns inziens moet je gewoon betalen voor spullen als ze verkocht worden en is er geen andere reden dan een vorm van hebzucht om ze toch illegaal te kopieren of te downloaden. Je kunt games misschien te duur vinden of je kunt (niet altijd geheel onterecht) vinden dat de games- of muziekindustrie consumenten nog weleens een loer draaien, maar dan nog is dat geen excuus om dat maar terug te doen.

Ook als het om een beeld van games krijgen gaat, hoef je niet illegaal te kopieren. Vaak worden er demo's uitgegeven van spellen, kun je tegenwoordig zelfs op YouTube kijken hoe gamers het spel spelen en zo dus hoe het klinkt en hoe het eruit ziet en kun je aan de hand van verschillende recensies enig zicht krijgen op hoe het spel ervaren wordt. Je hoeft dus nooit geheel blind op het doosje af te gaan, hoewel het doosje vaak al wel aangeeft wat voor spel het is.

Het ergste wat je dan nog kan overkomen, is dat je een miskoop doet, maar dat kun je dan altijd nog doorverkopen en gewoon accepteren. Zo'n ramp is dat namelijk helemaal niet en zo vaak zal je dat dan niet overkomen. Zelf koop ik namelijk regelmatig films en slechts af en toe zit er een film tussen die ik naderhand écht niet goed vind. Nou ja, dat zij dan maar zo. Dat beetje risico moet je mijns inziens wel kunnen accepteren.

Het enige excuus wat ik nog wél kan begrijpen, is wanneer je voor je studie of je werk hele dure programma's nodig hebt en die zelf niet kunt betalen, terwijl er wel wordt verwacht dat je er ook thuis mee kunt werken. Vaak heb je dan wel studenten-of bedrijfsacties om de software goedkoper in te slaan, maar dan nog kan het duur zijn. Zelf heb ik dat ook weleens gehad voor een studie. Ik kocht dan illegaal voor enkele tientjes de programma's en vernietigde ze ook weer toen ik ze niet meer nodig had. Is ook niet goed en zal het nu ook niet snel meer doen in vergelijkbare situaties, maar het is mijns inziens wel begrijpelijk.

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #9 Gepost op: februari 20, 2011, 11:52:16 am »

quote:

Oogje schreef op 20 februari 2011 om 11:46:
Het enige excuus wat ik nog wél kan begrijpen, is wanneer je voor je studie of je werk hele dure programma's nodig hebt en die zelf niet kunt betalen, terwijl er wel wordt verwacht dat je er ook thuis mee kunt werken. Vaak heb je dan wel studenten-of bedrijfsacties om de software goedkoper in te slaan, maar dan nog kan het duur zijn. Zelf heb ik dat ook weleens gehad voor een studie. Ik kocht dan illegaal voor enkele tientjes de programma's en vernietigde ze ook weer toen ik ze niet meer nodig had. Is ook niet goed en zal het nu ook niet snel meer doen in vergelijkbare situaties, maar het is mijns inziens wel begrijpelijk.
Het laatste zou ook kunnen gelden voor ouders die leven om minimum niveau en aan alle kanten zien hoe zij hun kinderen niet kunnen geven, wat vele van de vriendjes van hun kinderen wel krijgen van hun ouders. Voor dure applicaties voor studie zou vanuit de onderwijsinstelling betaald kunnen worden voor de rechten, eventueel met kleine bijdrage van de studenten die er gebruik van moeten maken ... ik kan me van mijn opleiding herinneren dat alle programma's op school toegankelijk waren en dat er buiten lestijd om tot 21.00 's avonds er ruimtes waren waar studenten gebruik konden maken van de schoolcomputers incl. alle programma's.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2011, 11:56:59 am door penguin1978 »
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #10 Gepost op: februari 20, 2011, 11:54:26 am »
Naar mijn idee is het inderdaad redelijk om te betalen voor geleverde diensten, doch vind ik dat de betaling dan ook evenredig moet zijn aan de dienst. Waarom moeten acteurs miljoenen verdienen? Waarom zulke hoge kosten maken om een film te schieten. Zodra men daar gepaste bezuinigingen op maakt wil ik best betalen. Dan vind ik 2,50 - 5,00 euro voor een nieuwe cd of dvd redelijk. Of daar nu een film of een spel op staat doet niet ter zake.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #11 Gepost op: februari 20, 2011, 12:26:54 pm »

quote:

Piebe schreef op 20 februari 2011 om 11:54:
Naar mijn idee is het inderdaad redelijk om te betalen voor geleverde diensten, doch vind ik dat de betaling dan ook evenredig moet zijn aan de dienst..
Doe je die redenering ook bij de bakker en de supermarkt?
Mail me maar als je wat wilt weten

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #12 Gepost op: februari 20, 2011, 12:29:01 pm »
Hoi Piebe,

quote:

Piebe schreef op 20 februari 2011 om 11:54:
redelijk om te betalen voor geleverde diensten [...] evenredig [...] aan de dienst. Waarom moeten acteurs miljoenen verdienen?

Dat vind ik een interessant argument om inderdaad niet te betalen als de prijs monopoliewinsten en onverdiend hoge salarissen financiert.
Dat is een verschil tussen belasting betalen en dus niet zwartwerken enerzijds en het betalen voor films, muziek, games etc. anderzijds.
De overheid heeft een Balkenende norm; in de film-, muziek- en game-industrie 'verdienen' mensen obscene salarissen als ze de kans krijgen.

De vraag is hoe je de markt voor films, muziek, games etc. anders zou moeten organiseren om onrechtvaardige inkomensongelijkheid te voorkomen.
Is illegaal downloaden een legitieme vorm van protest en/of een manier om die markt te hervormen?
Ik zie dat nog niet zo.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #13 Gepost op: februari 20, 2011, 12:30:06 pm »
Hoi Riemer,

quote:

Riemer Lap schreef op 20 februari 2011 om 12:26:
Doe je die redenering ook bij de bakker en de supermarkt?

Bakkers en supermarkten opereren op markten met veel meer concurrentie, dus dat ligt anders.

Met v&Vriendengroet,

Wim

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #14 Gepost op: februari 20, 2011, 01:27:43 pm »
Grappig. Moslims redeneren net andersom bij supermarkt vs spelletjes&films.
Spelletjes en films zijn luxe (ook voor kinderen), dus die steel je niet. Maar met het stelen van brood of aardappelen uit de supermarkt wanneer je dat echt niet kunt opbrengen, dus zaken die onbetaalbare maar basale levensbehoeften zijn, hebben ze geen moeite.
In zo'n redenering kan ik erg goed mee. Ik vind het iig een flauwe redenering om te stellen dat omdat op luxe producten onevenredig winst gemaakt wordt, je die dan mag jatten.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #15 Gepost op: februari 20, 2011, 01:42:27 pm »
Hoi elle,

quote:

elle schreef op 20 februari 2011 om 13:27:
Spelletjes en films zijn luxe (ook voor kinderen), dus die steel je niet. Maar met het stelen van brood of aardappelen uit de supermarkt wanneer je dat echt niet kunt opbrengen, dus zaken die onbetaalbare maar basale levensbehoeften zijn [...] geen moeite. [...] flauwe redenering om te stellen dat omdat op luxe producten onevenredig winst gemaakt wordt, je die dan mag jatten

In dat 'nood breekt wet' argument ben ik inderdaad ook eerder geneigd mee te gaan dan in 'stelen van de rijken mag', in elk geval zolang je geen alternatief kunt bieden voor de manier waarop die (verkeerd verdeelde) rijkdom voortgebracht wordt.
Als illegaal downloaden van cultuurgoederen tot gevolg heeft dat de cultuur verarmd, omdat ze dan niet meer geproduceerd kunnen worden, dan is dat -luxe of niet- misschien toch niet zo raadzaam.
Dan kunnen we als second-best oplossing misschien beter een beroep doen op die 'onverdiende rijken' om flink aan goede doelen te geven.
Totdat we cultuurproductie beter weten te organiseren.
Ik vind het dus niet zozeer een flauwe als wel een aanvechtbare redenering.

Overigens geldt 'nood breekt wet' natuurlijk minder naarmate een samenleving betere sociale voorzieningen heeft waardoor niemand om hoeft te komen van de honger.
In Nederland kunnen hooguit ge-illegaliseerde 'vreemdelingen' dat argument terecht gebruiken.

Met v&Vriendengroet,

Wim
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2011, 01:47:27 pm door wimnusselder »

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #16 Gepost op: februari 20, 2011, 01:42:43 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 februari 2011 om 23:50:
Ik heb een mogelijk domme vraag :)
...Past het binnen een christelijke levenswandel om beveiligingen van zaken af te halen om daarmee niet legale software te kunnen draaien?

Wat mij overigens erg verbaasd is de denominatie waar men deel van uit maakt.


Ik zou er voor mezelf moeite mee hebben omdat ik een ander inkomsten verlies toebreng.
Ik dacht ook JG, ook gewone mensn, nadat ik bij kwam van de schok, hier zet ie ook al z´n voet tussen.
Ik had ook gedacht dat kan toch niet waar zijn.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #17 Gepost op: februari 20, 2011, 01:51:12 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 20 februari 2011 om 13:42:

Overigens geldt 'nood breekt wet' natuurlijk minder naarmate een samenleving betere sociale voorzieningen heeft waardoor niemand om hoeft te komen van de honger.
Uiteraard. En wat mij betreft wordt eerst de Wii verkocht voor ze eten gaan jatten. Maar ik heb makkelijk praten, ik heb geen Wii. O-)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #18 Gepost op: februari 20, 2011, 01:55:54 pm »
Hoi elle,

quote:

elle schreef op 20 februari 2011 om 13:51:
wat mij betreft wordt eerst de Wii verkocht voor ze eten gaan jatten.

En de TV?
Moet je mensen dwingen zich te isoleren van de samenleving voordat je ze toestaat de wet te breken om te overleven?
(Van mij mag de TV de deur uit, maar van de rest van m'n gezin niet. :()

Met v&Vriendengroet,

Wim
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2011, 01:56:26 pm door wimnusselder »

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #19 Gepost op: februari 20, 2011, 02:09:01 pm »
Ik heb ook geen TV. :P

't Zijn allemaal 'luxeproblemen'. Zodra je als groep/land een minimum levensstandaard formuleert en een sociaal stelsel hanteert dat dat wil garanderen, moet je je afvragen wat dan nog boven het minimum zit. Wii zit dat zeker niet (ook niet als je kinderen hebt), TV vind ik twijfelachtig, maar computer+internet zit er beslist wel boven (zeker wanneer je schoolgaande kinderen hebt). Maar da's mijn mening.

Dat 'dwingen zich te isoleren van de samenleving' vind ik erg dubieus wanneer het om TVs gaat. De TV zelf is redelijk 'asociaal', al gaat het natuurlijk om het bespreken van de favoriete serie op 't schoolplein. Maar als kinderen van arme ouders TV belangrijk vinden, dan gaan ze maar bij een vriend(innet)je kijken, imho. Wanneer hun ouders dat te pauperig vinden, dan kijken ze dus geen TV.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2011, 02:09:30 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #20 Gepost op: februari 20, 2011, 02:54:43 pm »
Ik heb er zelf volstrekt geen problemen mee als mensen veel verdienen aan iets waar heel veel mensen plezier aan beleven. Veel rijke mensen geven ook vrij tot zeer gul weer aan goede doelen en betalen hier in Nederland ook al flink veel meer belasting. En als je bepaalde producten te duur vindt, dan is dat mijns inziens nog geen reden om te stelen. Een ergernis met zonde bestrijden is niet echt een manier van werken die door het Evangelie aanbevolen wordt.

Het is altijd eenvoudig om naar de ander te wijzen: ja, maar zij maken het zo duur! Maar misschien komt dat mede ook wel door het kopieergedrag van mensen. Het verhaal kent altijd twee kanten en het is dan altijd beter om naar je éígen kant van het verhaal te kijken en ervoor te zorgen dat dáárop in elk geval niets aan te merken is. Want aan het gedrag van die ander kun je weinig doen, maar aan je eigen gedrag des te meer. En uiteindelijk zal Christus je daarop aanspreken, ook in juist die kleine, dagelijkse dingetjes.

Film, muziek en games zijn luxeproducten. De wereld vergaat niet als je kind bijvoorbeeld geen Wii of zelfs eigen televisie thuis zou hebben. Het kan zelfs heel gezond voor het kind zijn als het zich beseft dat het niet alles kan krijgen wat het wil. Het idee dat een kind wel ongelukkig op school moet zijn zonder die dure spullen is een vrij schandelijke, westerse illusie die zelfs door christenen nagejaagd wordt. Het is een materialistische illusie, in stand gehouden door bedrijven die graag geld verdienen aan angstige ouders en hebzuchtige kinderen.

Er zijn genoeg kinderen met die dure spullen, die gewoon getreiterd worden op school. En kinderen die die spullen niet hebben, maar het prima doen op school. Zij spelen en internetten dan bijvoorbeeld gewoon op vaders PC en kijken gewoon programma's op de gezamenlijke televisie. Zo leren ze ook meteen dat zij niet het belangrijkste in huis zijn en dat zij dus tijd en mogelijkheden met anderen moeten delen. Net zoals in het echte leven, zeg maar.

Begrijp me goed, het is niet verkeerd om je kinderen met beleid moderne middelen te geven, of hen ervoor te laten sparen/werken, zodat ze inderdaad op hun eigen wijze zich kunnen vermaken met hun leeftijdsgenoten. Maar dat moet mijns inziens niet ten koste gaan van de eigen moraal en je eigen kijk op materie en het belang ervan. Spellen illegaal kopieren om maar aan de wensen van je kroost te voldoen, opgejaagd door de commercie en je kroost zelf, met spookverhalen dat je kroost achter gaat lopen op school en eenzaam zal blijven, dat lijkt mij niet echt een christelijke manier van doen.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #21 Gepost op: februari 20, 2011, 03:12:11 pm »

quote:

elle schreef op 20 februari 2011 om 13:27:
(...) Ik vind het iig een flauwe redenering om te stellen dat omdat op luxe producten onevenredig winst gemaakt wordt, je die dan mag jatten.


Het lijkt me inderdaad ook flauw.

Volgens mij wordt er ook niet eens zoveel 'onevenredige winst' gemaakt op luxe producten. Uiteraard lopen de toppers (schrijvers, acteurs, artiesten, etc) met grotere bedragen weg, maar dat geldt ook voor voetballers, topmannen in bedrijven, ministers, hoge ambtenaren, advocaten, etc. Verder geldt vaak dat die mensen in korte tijd moeten verdienen, want een voetballer of een actrice is niet eeuwig houdbaar. De meeste topsporters verdwijnen in de anonimiteit, of worden trainer bij een kleine club. De meeste artiesten gaan ook geen mensenleven mee, maar slechts een paar jaar. Daarnaast zijn de meeste mensen in de entertainment industrie helemaal niet rijk. Er zijn bijna oneindig veel meer arme acteurs, schrijver, muzikanten, game-ontwikkelaars, etc., dan er rijke zijn. En volgens mij accepteren we het 'er wordt onevenredig veel winst gemaakt'-argument ook niet als het gaat om illegaal gratis naar een sportwedstrijd gaan, iets stelen van de NS of een ander groot bedrijf, etc. omdat daar ook veel winst zou worden gemaakt.

Daarnaast, bij het maken van een film of het produceren van een CD komen meestal heel veel mensen kijken, die ook maar gewoon werk doen wat niet veel betaalt. Denk aan technici, maar ook de mensen die de make-up en de kleding verzorgen, de verlichting, geluidtechnici, cameramensen, catering, security, etc. etc. etc.

En verder geldt ook, dat voor elk succesvol computerspel (idem met films, andere software, muziek, etc) er talloze floppen. Studio's kunnen een volgende film of een volgend spel maken, omdat ze weten dat ze eens in de paar keer binnenlopen en daarvan weer de gok kunnen wagen. Als elke film of elk spel zichzelf tienvoudig uit zou betalen, dan zou iedereen aandelen nemen in filmmaatschappijen of game-studio's. Zo'n rendement wil iedereen wel. Gemiddeld gekeken over meerdere jaren (meerdere films of games) maken ze wel winst maar niet zoveel. Dus op een individuele film of game kan best extreme winst worden gemaakt (een film van 50 miljoen dollar kan best 300 miljoen opbrengen) maar daar staan altijd meerdere tegenover waar flink verlies wordt geleden.


Maar de andere kant: ik zie er geen probleem in om een keer een liedje te downloaden om dan te besluiten of je het wilt kopen of niet. Je had het immers ook op youtube kunnen horen of op de radio (en dan kunnen opnemen). Het eindresultaat is dus ongeveer hetzelfde, alleen bepaal jij nu wanneer je dat liedje luistert. Het wordt dan wel weer iets anders als je een heel album download, op CD zet, etc. Want dat komt niet in plaats van een keer een liedje op de radio horen, maar in plaats van het kopen van de CD. Voor het incidenteel op de radio horen van populaire songs had je al betaald via de kabelmaatschappij. Voor het hebben van het album op CD niet. Dat is geen vervanging voor wat je in feite al had, want er zijn maar weinig stations (geen?) die hele albums draaien de hele dag.

Idem met tv programma's en films. Sommige shows en films worden al jaren op tv uitgezonden (ik moet toch zeker al wel 7 keer meegemaakt hebben dat meerdere of alle James Bond films vertoond werden. Idem met allerlei andere films en series zoals The A-Team, Mash, etc.). Hoe je die series en films en programma's nu precies kijkt, lijkt me niet zo relevant want ze zijn al publiek vertoond en je hebt er al je kabel voor betaald. Maar een DVD die je in de winkel koopt is veel meer: de kwaliteit is hoger dan een tv opname, en er zijn meestal extra's, etc. Daar had je niet voor betaald toen de film ook op de tv was (maar dan moet je natuurlijk wel je kabel abonnement hebben, want anders had je de film sowieso niet op tv kunnen zien).

Met software gaat dit niet zo op lijkt me, want je hebt niet net zo'n soort abonnement als op radio en tv. Een game of een Office pakket heb je, of je hebt het niet, er is niet e.o.a. dienst waar je al voor betaalt, en dan incidenteel een stukje Micro$oft Word gebruikt. Bij films en muziek kun je de tv of radio aanzetten (kabel je voor betaald hebt) en dat opnemen dus als je op een andere manier hetzelfde resultaat krijgt, zie ik het verschil niet zo. Een computerspel illegaal hebben, lijkt daar niet op. Dat lijkt m.i. meer op een film die in de bioscoop draait (en dus niet op tv, en die je dus niet al had kunnen zien op een manier waarvoor je betaald hebt) toch gratis kijken.


Al met al is het een lastige zaak

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #22 Gepost op: februari 20, 2011, 03:26:21 pm »

quote:

elle schreef op 20 februari 2011 om 13:27:
Grappig. Moslims redeneren net andersom bij supermarkt vs spelletjes&films.
Spelletjes en films zijn luxe (ook voor kinderen), dus die steel je niet. Maar met het stelen van brood of aardappelen uit de supermarkt wanneer je dat echt niet kunt opbrengen, dus zaken die onbetaalbare maar basale levensbehoeften zijn, hebben ze geen moeite.
In zo'n redenering kan ik erg goed mee. Ik vind het iig een flauwe redenering om te stellen dat omdat op luxe producten onevenredig winst gemaakt wordt, je die dan mag jatten.


In principe ben ik tegen stelen in iedere vorm, daarom ook voor noodzakelijke levensbehoeften. Wel vind ik het dat ik het aan mijn naaste verplicht of dat de maatschappij verplicht is te voorzien in de basale behoeften van de armere in de maatschappij zodat stelen niet nodig is.

Overigens kan zelfs stelen evangeliserend werken, mijn vrouw stal (voordat ze mij leerde kennen) als ze het nodig had eten en luiers voor de kids. In een winkel betrapt zijnde, vroeg de winkeleigenaar om toelichting. Haar toelichting was dat alles van God was en dat het daarom ook niet van die winkeleigenaar was en dat zij het nodig had voor om de kids te voeden en verzorgen. De beste man is daardoor tot geloof gekomen!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #23 Gepost op: februari 20, 2011, 05:12:24 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 februari 2011 om 23:50:
Ik heb een mogelijk domme vraag :)
Één van mijn kinderen heeft contact met een buurjongetje uit een gezin dat JG is.
Op zich geen problemen mee, het is een leuke buurjongen.
Maar vandaag komt zoonlief met de vraag of onze Wii ook "gekraakt kan worden want dan kun je de spelen gratis downloaden" omdat buurjongetje dat thuis ook heeft.
Die buurman heeft de Wii laten decoderen om spelen te kunnen downloaden en spelen.
Ik heb ernstig moeite met dat soort zaken, als mijn kinderen een spel willen spelen mogen ze er voor betalen.
Hoe staan jullie hier in?
Past het binnen een christelijke levenswandel om beveiligingen van zaken af te halen om daarmee niet legale software te kunnen draaien?

Wat mij overigens erg verbaasd is de denominatie waar men deel van uit maakt.
Ik was zo blond om te denken dat men in die kringen erg netjes was op dit soort gebieden 8)7
Hé een nieuw topic en eentje dat loopt als een trein.
Eerst in ieder geval maar een antwoord op de start-post en dan wellicht ook wat reageren op wat anderen inmiddels gezegd hebben.





Bij dat laatste -- in verband met het JG-gezin dus -- moet ik zeggen dat mij dat ook verbaast en tegenvalt.

Wat betreft je eigenlijke vraag, kan ik in wezen erg kort zijn: niet doen!
Nee, dat is iets wat we niet moeten willen. Op zo'n manier kun je niet zuiver in het leven staan.
Het is diefstal om iets gratis te downloaden wat eigelijk geld kost. Het is weliswaar op zo'n abstracte manier dat je jezelf gemakkelijker voor de gek kunt houden dan wanneer je een tastbaar artikel uit een winkel ontvreemdt maar het is toch gewoon diefstal.
Vraag:
"Ja, maar de buurjongen en zijn vader hebben het toch ook gedaan...? "
Antwoord:
"Ja die hebben het gedaan maar dat betekent niet dat het juist handelen is. Daar zullen we ons maar niet aan gaan spiegelen. Eerder nog vertellen we hun desgevraagd wat ze eigenlijk doen en dat het niet iets is wat wij gaan doen of wat we positief kunnen waarderen."

Zo denk ik erover en dat mag rechtlijnig klinken maar dat moet je ook wel zijn in zoiets, vind ik.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2011, 03:27:42 am door Trajecto »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #24 Gepost op: februari 20, 2011, 11:49:16 pm »

quote:

Trajecto schreef op 20 februari 2011 om 17:12:

Zo denk ik erover en dat mag rechtlijnig klinken maar dat moet je ook wel zijn in zoiets, vind ik.

Ik ben ook aardig rechtlijnig in dat soort zaken maar het verbaast mij dat dit zo naar voren komt, juist vanuit die denominatie.
Zoonlief deelt onze mening en dat scheelt.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #25 Gepost op: februari 21, 2011, 09:57:35 am »
Heeft die buurman niet gewoon last van 'peer pressure'? Dat 'ie omwille van familie en vriendenkring zijn gezicht met regelmaat in de koningszaal laat zien, zijn rondjes langs de huizen maakt, maar 't verder wel gelooft?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #26 Gepost op: februari 21, 2011, 10:34:36 am »

quote:

wimnusselder schreef op 20 februari 2011 om 12:29:
Is illegaal downloaden een legitieme vorm van protest en/of een manier om die markt te hervormen?
Ik zie dat nog niet zo.
Nee, het is een samenloop van omstandigheden en de mensen die daar het hardst door in de portemonnee worden geraakt zijn degenen die sowieso al veel te veel geld hadden. ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #27 Gepost op: februari 21, 2011, 10:35:28 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 februari 2011 om 23:49:
[...]
Ik ben ook aardig rechtlijnig in dat soort zaken maar het verbaast mij dat dit zo naar voren komt, juist vanuit die denominatie.
Zoonlief deelt onze mening en dat scheelt.
Van de RK zou je ook niet verwachten, als je kijkt naar waar de RK voor staat, dat er ondertussen 1.000 ambtsdragers op een lijst staan die zich aan minderjarige jongens hebben vergrepen. Van streng gelovige reformatorischen zou je ook niet verwachten dat er heel wat leden rondlopen waarvan de vader ook de opa van iemand is. En zo kan ik nog wel even doorgaan ... niets nieuws onder de zon, in iedere kerk, denominatie of groep mensen gebeuren dingen die niet worden onderschreven in de betreffende kerk, denominatie of groep. Dus waarom zo specifiek inhakken op het feit dat die buurman JG is snap ik niet.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #28 Gepost op: februari 21, 2011, 10:42:30 am »

quote:

elle schreef op 20 februari 2011 om 13:27:
In zo'n redenering kan ik erg goed mee. Ik vind het iig een flauwe redenering om te stellen dat omdat op luxe producten onevenredig winst gemaakt wordt, je die dan mag jatten.
Onevenredig veel winst maken is ook een vorm van stelen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #29 Gepost op: februari 21, 2011, 10:45:09 am »

quote:

penguin1978 schreef op 21 februari 2011 om 10:35:
[...]


Van de RK zou je ook niet verwachten, als je kijkt naar waar de RK voor staat, dat er ondertussen 1.000 ambtsdragers op een lijst staan die zich aan minderjarige jongens hebben vergrepen. Van streng gelovige reformatorischen zou je ook niet verwachten dat er heel wat leden rondlopen waarvan de vader ook de opa van iemand is. En zo kan ik nog wel even doorgaan ... niets nieuws onder de zon, in iedere kerk, denominatie of groep mensen gebeuren dingen die niet worden onderschreven in de betreffende kerk, denominatie of groep. Dus waarom zo specifiek inhakken op het feit dat die buurman JG is snap ik niet.
@ Rk heb je gelijk in maar in verwachtte het gewoon niet van iemand die JG is omdat men daar aardig "wettisch" is op vele fronten.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #30 Gepost op: februari 21, 2011, 10:48:41 am »

quote:

Piebe schreef op 21 februari 2011 om 10:42:
[...]

Onevenredig veel winst maken is ook een vorm van stelen.
Dat kan best, maar dat anderen 'slecht' zijn geeft mij niet bepaald het recht om vergelijkbaar gedrag te vertonen. Die anderen zullen zich ook voor hun gedrag moeten verantwoorden, ooit.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #31 Gepost op: februari 21, 2011, 10:52:31 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 februari 2011 om 10:45:
[...]
@ Rk heb je gelijk in maar in verwachtte het gewoon niet van iemand die JG is omdat men daar aardig "wettisch" is op vele fronten.
Het bevestigd wel het woord van God, door de zondeval is een ieder mens aangetast, zelfs de meest principiele wettische valt op een of ander terrein af van het gebod van God of een ethische waarde. In mijn geval, als het ter sprake komt dat ik ooit verslaafd was aan porno verbaasd dat ook vele mensen omdat ik er op vele terreinen hoge ethische maatstaven voor mezelf op nahield ... iedereen heeft het offer van Jezus nodig!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #32 Gepost op: februari 21, 2011, 10:56:05 am »

quote:

Piebe schreef op 21 februari 2011 om 10:42:
[...]

Onevenredig veel winst maken is ook een vorm van stelen.
Een andere optie is geheel afzijdig te houden van hetgeen je onrechtvaardig vindt ... dus het niet kopen van een (te duur) spel of cd. Er wordt dan niet door hun aan verdiend en degene die het niet koopt heeft dan ook het product niet ... ipv computergames, stel ik dan voor om de tijd die daardoor vrijkomt te besteden aan bijv een leuk bordspel RISK! Ook die spelen zijn behoorlijk duur nieuw, in de kringloop had ik het spel voor slechts 1 euro!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #33 Gepost op: februari 21, 2011, 10:56:41 am »

quote:

elle schreef op 21 februari 2011 om 10:48:
[...]

Dat kan best, maar dat anderen 'slecht' zijn geeft mij niet bepaald het recht om vergelijkbaar gedrag te vertonen. Die anderen zullen zich ook voor hun gedrag moeten verantwoorden, ooit.
Ja, dat we ons allemaal ooit zullen moeten verantwoorden geloof ik ook, doch kan ik me niet voorstellen dat Jezus moeilijk zal doen over piraterij op het net!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #34 Gepost op: februari 21, 2011, 11:02:42 am »
Grappig, dat kan ik me nl wel voorstellen.
Maar los daarvan bestaat je redenatie deels uit 'omdat zij stom doen, mag ik ook stom doen'. Dat lijkt me bij uitstek geen christelijke houding. Jezus en Paulus steken nogal wat energie in hun uitleg over hoe de levenswandel van een gelovige herkenbaar afwijkt van die van de wereld.
Edit: Bovendien roept Paulus op om bij je doen en laten geen aanstoot te geven (oa 2 kor 6:3), zodat anderen geen kwaad spreken van God. Er zijn zat mensen (oa verenigd in Brein), die aanstoot nemen aan illegaal downloaden van muziek, films en spellen.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2011, 11:06:14 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #35 Gepost op: februari 21, 2011, 11:23:39 am »

quote:

elle schreef op 21 februari 2011 om 11:02:
Grappig, dat kan ik me nl wel voorstellen.
Maar los daarvan bestaat je redenatie deels uit 'omdat zij stom doen, mag ik ook stom doen'. Dat lijkt me bij uitstek geen christelijke houding. Jezus en Paulus steken nogal wat energie in hun uitleg over hoe de levenswandel van een gelovige herkenbaar afwijkt van die van de wereld.
Als jij vindt dat ik zo slecht ben, waarom download je zelf dan films? Maakt jou dat een beter mens dan mij?

quote:

Edit: Bovendien roept Paulus op om bij je doen en laten geen aanstoot te geven (oa 2 kor 6:3), zodat anderen geen kwaad spreken van God. Er zijn zat mensen (oa verenigd in Brein), die aanstoot nemen aan illegaal downloaden van muziek, films en spellen.
Er zijn ook mensen die aanstoot nemen aan stichting Brein, dus wat is je punt?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #36 Gepost op: februari 21, 2011, 11:25:39 am »

quote:

elle schreef op 20 februari 2011 om 09:44:
Bij muziek wordt er wel eens iets gedownload, maar als het bevalt, dan wordt een CD gekocht. Films worden ook nog wel eens gedownload, vooral de oudere die je zelfs niet meer in de 5eurobak ziet bij de free record shop.
Wil je mij wijsmaken dat je eerst de hele 5 euro bak nagaat voordat je een film downloadt? Stelen is zonde, maar liegen is dat eveneens!
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2011, 11:26:00 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #37 Gepost op: februari 21, 2011, 03:30:12 pm »
Is dat zo bijzonder? Er zijn films die je gezien hebt, die je bijblijven en die je dus graag in je collectie hebt. Dan struin je de 5 eurobakken af. Tot het moment komt dat je de film nog 'ns wil zien, of aan iemand anders wil laten zien, en je 'm nog niet in de 5 eurobak (of 10 of 20 eurobak) bent tegen gekomen.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2011, 03:30:39 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #38 Gepost op: februari 21, 2011, 09:09:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 februari 2011 om 23:49:
[...]

Ik ben ook aardig rechtlijnig in dat soort zaken maar het verbaast mij dat dit zo naar voren komt, juist vanuit die denominatie.
Zoonlief deelt onze mening en dat scheelt.

Dat is inderdaad fijn. Als ouder kan men wel dingen verplicht stellen maar hier gaat het er toch vooral ook om dat zoon inziet dat het juist is om zoiets niet te doen.

Ja, het blijft me echt verbazen bij JG'en. Ik dacht eigenlijk dat zoiets recht in de lijn lag van dingen waar klip en klaar uitspraken gelden waar de JG zich aan te houden heeft. Maar dit is zeker toch al te veel een "afleiding naar moderne mogelijkheden" van  wat wel in de Bijbel staat. (Uiteraard komt downloaden van software niet in de Bijbel voor.) Maar men hoeft toch echt weinig fantasie te hebben om in te zien dat het hier om diefstal gaat. Heel vreemd, dus.

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #39 Gepost op: februari 21, 2011, 11:07:33 pm »

quote:

Trajecto schreef op 21 februari 2011 om 21:09:
[...]

Dat is inderdaad fijn. Als ouder kan men wel dingen verplicht stellen maar hier gaat het er toch vooral ook om dat zoon inziet dat het juist is om zoiets niet te doen.

Ja, het blijft me echt verbazen bij JG'en. Ik dacht eigenlijk dat zoiets recht in de lijn lag van dingen waar klip en klaar uitspraken gelden waar de JG zich aan te houden heeft. Maar dit is zeker toch al te veel een "afleiding naar moderne mogelijkheden" van  wat wel in de Bijbel staat. (Uiteraard komt downloaden van software niet in de Bijbel voor.) Maar men hoeft toch echt weinig fantasie te hebben om in te zien dat het hier om diefstal gaat. Heel vreemd, dus.


zo zo, in TS was sprake van 1 JG, en nu zijn het opeens JG'en ... zonder de beste JG buurman de kans te geven zijn download gedrag te verdedigen of te erkennen dat hij hier mogelijk een punt mist ... wordt er ingevuld voor hem hoe hij en mogelijk ander JG tot hun gedrag komen ...

Ligt het in de lijn der verwachting dat een gkv dominee, die op zondagochtend wekelijks de wet voorleest doordeweeks onder het mom van pastoraat verschillende vrouwelijke gemeenteleden bevrucht? Toch weet ik dat het meer dan eens voorkomt ... moet ik daarom nu gelijk een oordeel vellen over de gehele gkv op basis daarvan? Ik voel nu al op mijn klompen aan dat dat bij sommigen van jullie verkeerd zou vallen ... toch wordt hier precies hetzelfde gedaan alleen nu in een voorbeeld met JG.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #40 Gepost op: februari 21, 2011, 11:35:52 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 21 februari 2011 om 23:07:
[...]


zo zo, in TS was sprake van 1 JG, en nu zijn het opeens JG'en ... zonder de beste JG buurman de kans te geven zijn download gedrag te verdedigen of te erkennen dat hij hier mogelijk een punt mist ... wordt er ingevuld voor hem hoe hij en mogelijk ander JG tot hun gedrag komen ...

Ligt het in de lijn der verwachting dat een gkv dominee, die op zondagochtend wekelijks de wet voorleest doordeweeks onder het mom van pastoraat verschillende vrouwelijke gemeenteleden bevrucht? Toch weet ik dat het meer dan eens voorkomt ... moet ik daarom nu gelijk een oordeel vellen over de gehele gkv op basis daarvan? Ik voel nu al op mijn klompen aan dat dat bij sommigen van jullie verkeerd zou vallen ... toch wordt hier precies hetzelfde gedaan alleen nu in een voorbeeld met JG.

volgens mij heb ik aangegeven dat het mij verbaasde omdat er in deze kringen redelijk "wettisch"  gedacht wordt.
Dat er ook in de GKv, PKN, RKK en elke andere kerk mensen domme dingen doen heb ik niet ontkend en zal ik niet ontkennen ook.
Ik heb de discussie ook niet willen richten op de JG maar in algemene zin en zou daar dan ook graag je antwoord op zien :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #41 Gepost op: februari 22, 2011, 12:06:39 am »

quote:

penguin1978 schreef op 21 februari 2011 om 23:07:
[...]


zo zo, in TS was sprake van 1 JG, en nu zijn het opeens JG'en ... zonder de beste JG buurman de kans te geven zijn download gedrag te verdedigen of te erkennen dat hij hier mogelijk een punt mist ... wordt er ingevuld voor hem hoe hij en mogelijk ander JG tot hun gedrag komen ...

Ligt het in de lijn der verwachting dat een gkv dominee, die op zondagochtend wekelijks de wet voorleest doordeweeks onder het mom van pastoraat verschillende vrouwelijke gemeenteleden bevrucht? Toch weet ik dat het meer dan eens voorkomt ... moet ik daarom nu gelijk een oordeel vellen over de gehele gkv op basis daarvan? Ik voel nu al op mijn klompen aan dat dat bij sommigen van jullie verkeerd zou vallen ... toch wordt hier precies hetzelfde gedaan alleen nu in een voorbeeld met JG.

Nou, ik bedoel niet in te vullen dat alle JG'en iets wel of niet doen. Ik heb echter de indruk gekregen dat bij het WTG alles zeer duidelijk wordt ingevuld betreffende ge- en verboden en het verbaast me, dat als dat echt zo is, dit erbuiten zou vallen. Dat bedoel ik.
(Die buurman hoeft bij mij echt geen verantwoording af te komen leggen, al is hij welkom als hij iets hier op het forum vertellen wil.)

Of de download-kwestie officieel bij het WTG door de beugel kan is mij dus onbekend.
Ik zou hebben gedacht van niet -- mijn veronderstelling zonder specifieke informatie hieromtrent was dat het niet zou mogen en wanneer het niet expliciet in een verbodsbepaling genoemd werd het toch zou vallen onder de algemene verboden. Dan ben je even verbaasd als je hoort dat een JG het wel doet. Dat is alles; is het niet toegestaan verbaasd te zijn?
Nou sorry dan, maar ik was het toch.

Mogelijk zou het ook een vraag voor Beepee kunnen zijn, of hij iets weet van richtlijnen in dit opzicht.

Wat betreft dat voorbeeld uit de GKv-kring: nee, dat zegt niet echt iets over GKv-ers in het algemeen. Wel is het duidelijk dat dit gedrag is wat niet door de GKv-beugel kan. En ja, ik ben verbaasd dat het toch gebeurd is, kennelijk.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #42 Gepost op: februari 22, 2011, 12:47:20 am »

quote:

penguin1978 schreef op 21 februari 2011 om 23:07:

quote:

Trajecto:
(...)
Ja, het blijft me echt verbazen bij JG'en. (...)
zo zo, in TS was sprake van 1 JG, en nu zijn het opeens JG'en ...

Ik zie nu (bij nog eens lezen) dat dit waarschijnlijk was waar je in het bijzonder over struikelde.
Ik sprak echter gewoon over JG'en omdat het over het buurgezin van Riemer ging. Een aantal mensen dus; een aantal JG'en.
Sorry als dat verkeerd over komt.

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #43 Gepost op: februari 22, 2011, 09:15:48 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 februari 2011 om 23:35:
[...]

volgens mij heb ik aangegeven dat het mij verbaasde omdat er in deze kringen redelijk "wettisch"  gedacht wordt.
Dat er ook in de GKv, PKN, RKK en elke andere kerk mensen domme dingen doen heb ik niet ontkend en zal ik niet ontkennen ook.
Ik heb de discussie ook niet willen richten op de JG maar in algemene zin en zou daar dan ook graag je antwoord op zien :)
Los van de wellicht wat off-topic reacties mbt JG, heb ik in eerdere reacties gereageerd op illegaal downloaden ... wat dat onderwerp betreft liggen we aardig op 1 lijn denk ik.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #44 Gepost op: februari 22, 2011, 09:24:54 am »

quote:

Trajecto schreef op 22 februari 2011 om 00:47:
[...]

Ik zie nu (bij nog eens lezen) dat dit waarschijnlijk was waar je in het bijzonder over struikelde.
Ik sprak echter gewoon over JG'en omdat het over het buurgezin van Riemer ging. Een aantal mensen dus; een aantal JG'en.
Sorry als dat verkeerd over komt.
Wellicht ga ik op donderdag een nieuw topic openen om dieper op mijn reacties in te gaan ... overigens je hoeft je naar mij toe niet te verontschuldigen, mijn voornmaamste punt is dat er in iedere groep mensen, er wel individuen te vinden zijn die tegen de ethische regels van de groep ingaan. Zo ben ik ervan overtuigd dat ik in bijna iedere kerkelijke groepering of sekte wel een lid kan vinden die illegaal download of de belastingformulier iets te creatief invult enzo ... en dat dat mij geenszins bevreemd omdat het juist bevestigd waar de bijbel over spreekt, een ieder heeft Zijn genade nodig juist omdat niemand maar dan ook niemand (buiten Jezus om) aan Gods ethische maatstaven voldoet vanuit zichzelf.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #45 Gepost op: februari 22, 2011, 10:52:05 am »

quote:

penguin1978 schreef op 22 februari 2011 om 09:24:
[...]


Wellicht ga ik op donderdag een nieuw topic openen om dieper op mijn reacties in te gaan ... overigens je hoeft je naar mij toe niet te verontschuldigen, mijn voornmaamste punt is dat er in iedere groep mensen, er wel individuen te vinden zijn die tegen de ethische regels van de groep ingaan. Zo ben ik ervan overtuigd dat ik in bijna iedere kerkelijke groepering of sekte wel een lid kan vinden die illegaal download of de belastingformulier iets te creatief invult enzo ... en dat dat mij geenszins bevreemd omdat het juist bevestigd waar de bijbel over spreekt, een ieder heeft Zijn genade nodig juist omdat niemand maar dan ook niemand (buiten Jezus om) aan Gods ethische maatstaven voldoet vanuit zichzelf.
Sowieso is het wel intressant om na te denken over grenzen op het gebied van diefstal en niet legaal handelen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #46 Gepost op: februari 22, 2011, 11:08:17 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 februari 2011 om 10:52:
[...]
Sowieso is het wel intressant om na te denken over grenzen op het gebied van diefstal en niet legaal handelen.

Lijkt me ook... Te meer omdat er gewoon regelgeving bestaat op het gebied van auteursrecht... Ik zie opmerkingen voorbij komen over het al of niet geoorloofd zijn van privégebruik van digitaal aangeboden films en muziek, bijvoorbeeld...

Dit is wat ik er over lees op (b.v.) de site "www.auteursrecht.nl":

quote:

Kopiëren
Bij het woord ‘kopiëren’ denkt u misschien in de eerste plaats aan de kopietjes die u maakt op een kopieerapparaat. Maar ook als u bijvoorbeeld muziek downloadt, een schilderij natekent, een plaatje uitprint, een film op video opneemt, een beeldhouwwerk fotografeert, of een gedicht overschrijft, maakt u auteursrechtelijk gezien een kopie.

De hoofdregel is dat auteursrechtelijk beschermde werken niet mogen worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, tenzij de rechthebbenden daarvoor van tevoren toestemming hebben gegeven. Een kopie is een verveelvoudiging en die zou u dus alleen mogen maken als u daarvoor toestemming heeft gekregen van de auteursrechthebbende. Als u zonder die toestemming een beschermd werk verveelvoudigt (kopieert), zou u zich schuldig maken aan schending van het auteursrecht.  

Op die algemene regel zijn in de Auteurswet wel een aantal beperkingen aangebracht. Op grond van artikel 16b en artikel 16c van de Auteurswet is het onder bepaalde voorwaarden toegestaan om zonder toestemming van de betrokken auteursrechthebbende uitsluitend voor eigen oefening, studie of gebruik van zijn of haar beschermde werk (foto, gedicht, muziek, film, enz.) een of enkele kopieën te maken.

Artikel 16b van de Auteurswet gaat over de meer ‘traditionele’ vormen van het verveelvoudigen voor eigen gebruik: overschrijven, natekenen, naschilderen, fotograferen en fotokopiëren. Zo’n privé-kopie mag u zelf maken, maar u mag ook iemand anders vragen om die voor u te maken.

Artikel 16c van de Auteurswet gaat over het voor eigen gebruik kopiëren op beeld- en geluidsdragers en andere (digitale) informatiedragers. Onder deze bepaling valt dus ook de privé-kopie die u maakt van een legaal aangeboden bestand dat u van het internet heeft gedownload. Een dergelijke privé-kopie mag u alleen zelf en alleen voor uzelf maken. Zie ook: Is het auteursrecht online anders dan offline?’

Om het verlies aan inkomsten door deze beperking voor rechthebbenden enigszins te compenseren, is er in 1991 een thuiskopievergoeding geïntroduceerd die werd geheven over blanco beeld- en geluidsdragers. De thuiskopievergoeding is sinds 2004 van toepassing op “voorwerpen die bestemd zijn om een werk ten gehore te brengen, te vertonen of weer te geven”. Voor professionele gebruikers, zoals audiovisuele bedrijven of ziekenhuizen, of bij verkoop naar het buitenland kan de vergoedingsplicht komen te vervallen.
Voor software (om maar ontopic te blijven) bestaat overigens een uitzondering op de uitzondering... Daarvoor moet gewoon betaald worden...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #47 Gepost op: februari 22, 2011, 11:15:32 am »
En dan nog zit een deel van 't probleem in 'uitsluitend voor eigen oefening, studie of gebruik' (wat een nut suggereert, maar plezier lijkt uit te sluiten), en 'legaal aangeboden' (het meeste is dat volgens mij niet).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #48 Gepost op: februari 22, 2011, 12:08:28 pm »

quote:

elle schreef op 22 februari 2011 om 11:15:
En dan nog zit een deel van 't probleem in 'uitsluitend voor eigen oefening, studie of gebruik' (wat een nut suggereert, maar plezier lijkt uit te sluiten), en 'legaal aangeboden' (het meeste is dat volgens mij niet).
Ach.... Het "eigen gebruik" sluit het "gebruik met plezier" toch niet uit???!!

En wat betreft dat "legaal aanbieden".... Illegaal aanbieden van materiaal met copyrights is toch verboden...?? Dus hetgeen dat dan wordt aangeboden moet wel legaal worden aangeboden.... Anders pleegt de aanbieder een strafbaar feit....  :P
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #49 Gepost op: februari 22, 2011, 01:05:09 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 februari 2011 om 12:08:
[...]

Ach.... Het "eigen gebruik" sluit het "gebruik met plezier" toch niet uit???!!
Je kunt iets ook nuttig en plezierig gebruiken ja. En ik weet niet wat de uitleg is, maar ik vind 't klinken alsof de voorwaarde 'nut' is.

quote:

En wat betreft dat "legaal aanbieden".... Illegaal aanbieden van materiaal met copyrights is toch verboden...?? Dus hetgeen dat dan wordt aangeboden moet wel legaal worden aangeboden.... Anders pleegt de aanbieder een strafbaar feit....  :P
Yuk. :+
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]