Auteur Topic: wat hield de straf voor Eli in?  (gelezen 2227 keer)

rugby

• Bekijk profiel
wat hield de straf voor Eli in?
« Gepost op: februari 22, 2011, 03:47:21 pm »
in sam 3:14 staat dat de schuld van de zonen van Eli met geen enkel offer ingelost kan worden.
In de studiegroep ontstond een discussie; betekent dat Uli en zijn zonen in de hel zijn gekomen?
Of beteken het (alleen) dat ze geen priester meer mogen zijn?
Hoe ver ging de straf?
Als iemand er een idee over heeft: we zijn erg benieuwd!
alvast bedankt...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2011, 04:12:53 pm »

quote:

rugby schreef op 22 februari 2011 om 15:47:
in sam 3:14 staat dat de schuld van de zonen van Eli met geen enkel offer ingelost kan worden.
In de studiegroep ontstond een discussie; betekent dat Uli en zijn zonen in de hel zijn gekomen?
Of beteken het (alleen) dat ze geen priester meer mogen zijn?
Hoe ver ging de straf?
Als iemand er een idee over heeft: we zijn erg benieuwd!
alvast bedankt...
Ik denk dat Eli zelf al het antwoord op de vraag gegeven heeft waarom die schuld met geen enkel offer ingelost kon worden:

1 Sam 2:24 Het is niet veel fraais wat het volk van de HEER over jullie te vertellen heeft. Zo gaat het niet langer! 25 Wanneer mensen elkaar kwaad doen, kan God als scheidsrechter optreden, maar wanneer mensen zondigen tegen de HEER, wie zal dan voor hen pleiten?’ Maar de zonen weigerden naar hun vader te luisteren...

Het ging hier om een zonde tegen God Zelf... Hierbij is bemiddeling (via offerdienst) niet mogelijk, maar wordt God "gedwongen" om handelend op te treden... Zijn oordeel uit te spreken... En dat oordeel luidde: "ze moeten sterven"...

NB: kijk naar de ruimte tot bekering, die ook daarna nog tussen de regels doorschemert... Het vonnis werd niet direct voltrokken!

Samuël krijgt de opdracht om Eli het oordeel aan te zeggen:
1 Sam 3:12 Als die tijd aanbreekt zal ik alles, maar dan ook alles ten uitvoer brengen wat ik Eli en zijn familie heb voorzegd. 13 Ik heb hem aangekondigd dat ik onherroepelijk het vonnis over zijn familie zou voltrekken vanwege het wangedrag van zijn zonen: hij wist dat zij God minachtten, maar hij heeft ze niet terechtgewezen. 14 Daarom heb ik Eli’s familie gezworen dat hun schuld met geen enkel offer kan worden ingelost.’

Er is dus al een aankondiging geweest (vers 12). Eli heeft hierop niet gehandeld (hij heeft ze niet terecht gewezen - vers 13). En ook DAAROM was de schuld met geen enkel offer in te lossen....

Let wel: er staat NIET dat men zich toen niet alsnog had kunnen bekeren!! Maar wat WAS de reactie van Eli vervolgens?

1 Sam 3:18 Zonder iets achter te houden vertelde Samuel hem alles wat hij had gehoord, en Eli zei: ‘Hij is de HEER. Laat hij doen wat hij het beste vindt.’

Hij BERUSTTE in het vonnis: "Laat de Heer doen wat Hij het beste vindt"...

En NOG wees hij zijn zonen niet terecht.... De sufkees, zeg ik dan!! De schuld was enkel nog door God ZELF teniet te doen, maar DAAR vroeg Eli niet om!!!

En uiteindelijk ziet Eli dat God die straf voltrekt: Zijn beide zonen komen op één en dezelfde dag om... Sterker: dat zag hij juist niet, want dat was onderdeel van Gods straf...  Je ogen zullen dof worden van verdriet en je leven zal alle glans verliezen (2:3) - en dus leert 4:15 Eli was toen achtennegentig jaar; zijn ogen waren helemaal star geworden en hij kon niets meer zien.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2011, 07:19:15 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2011, 04:20:41 pm »
Hoever ging de straf? Nou, in ieder geval stierven Eli en z'n zoons op dezelfde dag, en ook z'n schoondochter stierf op die dag. Lees maar in hoofdstuk 4:

quote:

11 De ark van God werd buitgemaakt en Chofni en Pinechas, de beide zonen van Eli, vonden de dood.
12 Een Benjaminiet maakte zich uit de gelederen los en rende naar Silo, waar hij nog dezelfde dag aankwam. Hij had zijn kleren gescheurd en stof over zijn hoofd geworpen. 13 Toen hij aankwam, zat Eli op een bankje langs de kant van de weg op de uitkijk, want hij maakte zich ernstig ongerust over de ark van God. Zodra de man in de stad verslag had uitgebracht, begon de hele bevolking te jammeren. 14 Eli hoorde het geschreeuw en vroeg: ‘Wat is dat voor lawaai?’ De man haastte zich naar Eli om het hem te vertellen. 15 Eli was toen achtennegentig jaar; zijn ogen waren helemaal star geworden en hij kon niets meer zien. 16 De man zei tegen Eli: ‘Ik kom van het slagveld, ik ben zojuist van het slagveld gevlucht.’ ‘Maar wat is er dan gebeurd?’ vroeg Eli, 17 en de bode antwoordde: ‘Israël is op de vlucht geslagen voor de Filistijnen. Er is een grote slachting aangericht onder onze soldaten. Ook uw zonen Chofni en Pinechas zijn gesneuveld. En de ark van God is ons ontnomen.’ 18 Op het moment dat de man de ark van God noemde, viel Eli van het bankje naast de stadspoort achterover op de grond. Hij was zo oud en zwaar dat hij zijn nek brak en stierf. Veertig jaar was hij rechter over Israël geweest.
19 Eli’s schoondochter, de vrouw van Pinechas, was in de laatste dagen van haar zwangerschap. Toen ze hoorde dat de ark van God was buitgemaakt en dat haar schoonvader en haar man waren gestorven, overvielen haar de weeën. Ze kromp ineen en bracht haar kind ter wereld. 20 Terwijl ze stervende was, zeiden de vrouwen die haar bijstonden: ‘Wees gerust, je hebt een zoon gekregen.’ Maar ze reageerde niet en schonk hun geen aandacht. 21 Ze noemde haar zoon Ichabod en verklaarde: ‘Israël is van zijn eer beroofd.’ Daarmee doelde ze op het verlies van de ark en op de dood van haar schoonvader en haar man. 22 Ze zei: ‘Israël is van zijn eer beroofd, want de ark van God is ons ontnomen.’
In 1 Samuël 22 worden alle priesters en hun familie op 1 na gedood. Alleen Abjatar weet te ontkomen. Maar ook hij ontkomt niet aan het oordeel van God over Eli en zijn zoons:

quote:

1 Koningen 2,27    
Salomo ontzette Abjatar uit het priesterambt en liet zo in vervulling gaan wat de HEER in Silo over Eli en zijn familie had verkondigd.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2011, 05:20:43 pm door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 24, 2011, 12:14:10 am »

quote:

Menselijkerwijs gesproken zou je denken dat het er niet goed uit zag voor de zonen van Eli. Van Eli wordt wel gezegd:  " De godslamp was bijna uitgedoofd." Eli leefde nog wel met de Heer.

Maar een oordeel over de hel moeten we, in navolging van de engelen, maar niet uitspreken.

quote:

2 Petrus 2: 11 terwijl zelfs engelen, in kracht en macht toch hun meerderen, het niet aandurven om die machten namens de Heer te beschuldigen en te veroordelen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 24, 2011, 10:42:46 am »
Daarom heb ik me ook niet uitgelaten over wat er na hun sterven nog gebeurd zou kunnen zijn met hen. In de bijbel lees je daar niets over. Wat je wel ziet is dat God de aangekondigde straf ook volledig uitvoert en dat de nakomelingen van Eli dus inderdaad geen priester meer zouden zijn.
computerfout: een vreemde een in de byte

rugby

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 28, 2011, 09:12:57 am »
bedankt allemaal, hier kan ik wat mee!!