Auteur Topic: Taizé  (gelezen 5350 keer)

Oogje

• Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #15 Gepost op: februari 24, 2011, 04:00:49 pm »
Aanvang van de vespers in een katholiek klooster
Het Magnificat met bewieroking van altaar, geestelijke en volk
Wiki-uitleg over de vespers

Dit even als tussendoortje, om een beetje te laten proeven van de katholieke vespers en zo het getijdengebed in het algemeen. ;)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #16 Gepost op: februari 24, 2011, 10:28:06 pm »

quote:

Laodicea schreef op 23 februari 2011 om 23:11:
Hoe kun je nu te oecumenisch zijn? Dat er een verkeerde vorm van oecumene bestaat, ok. Maar juist daarvan kun je Taizé niet betichten lijkt me.

Oecumene met diegenen waarmee je niet één "bent" (omdat ze in jouw ogen essentiële onderdelen van je geloof ontkennen) zou inderdaad een foute vorm van oecumene zijn.

Vanuit de GKV geredeneerd is Taizé dan zeker een foute vorm van oecumene, omdat de éénheid 'te ver' rijkt. Als een Katholiek zich er net zo thuis kan voelen als een grefo, dan is dat aan de ene kant schitterend, maar geeft het aan de andere kant ook weer dat er nergens diep op ingegaan wordt.

Overigens vond ik de bijbel & geloof stukjes op taize.fr ook af en toe redelijk naar de vrijzinnigheid hangen; dat  zal ook wel moeten om de ruimte te bieden voor iedereen.

Als laatste: ik zei mijn kort-door-de-bocht opmerking vanuit GKV perspectief, mijn eigen mening is wel iets zachter :). Als ik eens de kans krijg zal ik zo'n dienst niet laten schieten...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #17 Gepost op: februari 24, 2011, 11:36:35 pm »
Ik vindt het nogal grof verwijtend als mensen die buitenstaander zijn gaan zeggen dat het bij de thaizediensten in Utrecht GKv niet om Hem maar om ik gaat.
De bedoeling van thaize is namelijk beslist niet gericht op het ik maar op Hij die gestorven doch opgestaan is.
(http://www.taize.fr/nl)

Wat is er mis met het zoeken naar een vorm waarin de mens in stilte God ontmoet?
Het doet mij denken aan 1 koningen 19 waar God aan Elia toont dat Hij niet in het overweldigende maar in het briesje zit.
Heel veel christenen zoeken de stilte thuis niet. Die stilte waarin je God kunt vinden samen zoeken in een samenkomst hoeft niet fout te zijn.
Lees daarvoor ook eens bij Jos Douma zou ik zeggen.
(link)

Het zou goed zijn om niet te oordelen als je de nadere achtergrond niet kent van het besluit en de invulling van de samenkomsten...
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2011, 11:37:12 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

wimnusselder

• Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #18 Gepost op: februari 25, 2011, 08:46:19 am »
DE vorm bij uitstek om samen in stilte God te ontmoeten is een Quaker wijdingsbijeenkomst.
Daarin ontbreekt AL het andere.

Persoonlijk heb ik daar qua vorm van eredienst genoeg aan, vooral ook omdat Quakers gewend zijn om dat 'leven vanuit stilte en ontmoeting met het goddelijke' als dragende grond van alles wat ze doen te ervaren (of in elk geval die beleving na te streven), ook als ze deelnemen aan erediensten in andere vorm.
Het afwegen van voor- en nadelen van verschillende vormen (en elkaar daarom bekritiseren) trekt mij dan ook niet zo.
Ik zou willen onderstrepen wat "Oogje" 23/2 21:29 schrijft: het gaat om het elkaar ondersteunen in het ontwikkelen van een volwassen geloofsbeleving.
Het gaat om de mensen en niet om de uiterlijke vormen en er zijn eindeloos veel vormen waarin mensen hun leven God ter ere kunnen laten zijn.
Uiteindelijk is het nóch geloofsbeleving, nóch geloofsleer en overdracht daarvan die telt, maar geloofspraktijk: de vruchten van de boom.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #19 Gepost op: maart 05, 2011, 11:38:56 am »
Een reactie uit de hoek van Een in Waarheid:
http://www.eeninwaarheid.nl/index.php?cat=13&item=3119

Zeer lezenswaardig.

Ik denk dat men met  het naamkiezen gewoon dom is geweest.
Had het contemplatieve dienst genoemd of zo, dan was je er ook.

De stijl van Taize spreekt mij wel aan, de achtergrond weer niet.
Mail me maar als je wat wilt weten

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #20 Gepost op: maart 05, 2011, 11:49:27 am »

quote:

wimnusselder schreef op 25 februari 2011 om 08:46:
Uiteindelijk is het nóch geloofsbeleving, nóch geloofsleer en overdracht daarvan die telt, maar geloofspraktijk: de vruchten van de boom.
En daar vlieg je mijns inziens een tikkie uit de bocht: ik denk dat ze alle drie belangrijk zijn.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

wimnusselder

• Bekijk profiel
Taizé
« Reactie #21 Gepost op: maart 06, 2011, 11:03:08 pm »
Hoi Zwever,

Ik zal niet zeggen dat geloofsleer en vooral geloofsbeleving niet belangrijk zijn, maar geloofspraktijk staat voor mij wel met stip op 1.
Geloof waar je niet naar handelt is dood, terwijl geloofspraktijk desnoods wél zonder geloofsbeleving of geloofsleer kan (zonder beide maakt het lastig vol te houden).
Waarom vlieg ik dan volgens jou uit de bocht?

Met v&Vriendengroet,

Wim