Auteur Topic: Christen-zijn op je werk  (gelezen 3241 keer)

webredacteurMO

• Redactie GKV.nl
    • Bekijk profiel
Christen-zijn op je werk
« Gepost op: februari 26, 2011, 02:27:50 pm »
In De Reformatie, die vandaag is verschenen, gaat het in beide thema-artikelen over je plek als christen op het werk. Daar kun je verschillend mee om gaan.

Henk Schaafsma verwoordt in ‘O, ben jij christelijk?’ twee manieren van optreden. De eerste gaat uit van ‘de christen uit één stuk’. Dan blijkt in alle situaties dat je vanuit de ambtsgedachte in de wereld staat als profeet, priester en koning in Christus’ naam. Schaafsma: “Die bijdrage is tweeledig. Enerzijds verdedig je het geloof tegenover andere onchristelijke opvattingen en filosofieën. Anderzijds sta je positief in het leven en lever je een constructieve bijdrage aan de samenleving vanuit en gevoed door een christelijke stellingname.” Daarmee kun je wel tegen grenzen aanlopen omdat in de samenleving het geloof wordt beschouwd als iets van ‘achter de voordeur’.
De tweede benadering is die vanuit je vreemdelingschap. Hier op aarde is het niet. Wij zijn burgers van het hemelse rijk. Doe je werk trouw, in alle bescheidenheid. Schaafsma wil beide houdingen niet tegen elkaar uitspelen, want daarin kun je variëren, afhankelijk van je karakter en de situatie.

De praktijk
In het tweede betoog zien we een meer praktische benadering van dit thema door Maarten Pijnacker Hordijk. De toon is gezet met zijn opvatting, dat een predikant voor Gods koninkrijk niet belangrijker is dan de gemiddelde werknemer of ondernemer. Je bent niet pas actief voor Gods koninkrijk, wanneer je ’s avonds de jeugdvereniging leidt. Het geloof betreft niet alleen je opvattingen en overtuigingen, maar heel je doen en laten. De kerk zal haar leden moeten steunen in hun dagelijkse werk door expliciet aandacht te besteden aan hun plek midden in de samenleving. In het gebed, maar ook in preken, Bijbelstudies, onderling gesprek. Pijnacker Hordijk biedt veel aandachtspunten, waarmee je je winst kunt doen. Bijvoorbeeld: Hoe rust te vinden in God, terwijl je een hele drukke baan hebt? Hoe om te gaan met het ‘ellebogenwerk’ van collega’s?

Nieuwe mogelijkheden
De Bijbel helpt in het ontwikkelen van een gezonde visie op je positie als christenwerknemer. Zo worden christenen toegerust voor hun taak in de samenleving. Je geloof is dan een bron van inspiratie in lastige en gewone situaties op het werk. In de praktijk bieden daartoe allerlei organisaties ondersteuning, bijvoorbeeld voor het bedrijfsgebed. Daartoe kun je contacten onderhouden via de nieuwe media, zoals bij het netwerken in LinkedIn.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Christen-zijn op je werk
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2011, 03:30:35 pm »
Een zeer interessante Reformatie deze week!
Zijn er hier meer die dat blad lezen?
Mail me maar als je wat wilt weten

angel

• Bekijk profiel
Christen-zijn op je werk
« Reactie #2 Gepost op: februari 26, 2011, 08:46:23 pm »
als ik bij m'n ouders ben...
maar zelf geen lid, dus erg vaak lees ik em niet.

Harold-2

• Bekijk profiel
Christen-zijn op je werk
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2011, 11:12:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 26 februari 2011 om 15:30:
Een zeer interessante Reformatie deze week!
Zijn er hier meer die dat blad lezen?
Jep, (via mijn ouders, wordt keurig bezorgd bij mij samen met ND ;-) )