Auteur Topic: Gelijkenis over twee zonen  (gelezen 7817 keer)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Gepost op: februari 28, 2011, 10:13:18 pm »
Mat 21
28 Wat denkt u van het volgende? Iemand had twee zonen. Hij zei tegen de een: “Jongen, ga vandaag in de wijngaard aan het werk.” 29 De zoon antwoordde: “Ik wil niet,” maar later bedacht hij zich en ging alsnog. 30 Tegen de ander zei de man precies hetzelfde. Die antwoordde: “Ja, vader,” maar ging niet. 31 Wie van de twee heeft nu de wil van zijn vader gedaan?’ Ze zeiden: ‘De eerste.’ Daarop zei Jezus: ‘Ik verzeker u: de tollenaars en de hoeren zijn u voor bij het binnengaan van het koninkrijk van God. 32 Want Johannes koos de weg van de gerechtigheid toen hij naar u toe kwam. U geloofde hem niet, de tollenaars en de hoeren wel. En ook al zag u dat, u hebt u niet willen bedenken en hem alsnog willen geloven.

Waarom is de eerste beter dan de tweede zoon? De eerste toonde zich nog bereid om iets voor zijn vader te doen (hetzij met tegenzin) terwijl de tweede loog! Wie begrijpt deze gelijkenis?
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2011, 10:13:57 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2011, 01:11:46 am »

quote:

Piebe schreef op 28 februari 2011 om 22:13:
Mat 21
28 Wat denkt u van het volgende? Iemand had twee zonen. Hij zei tegen de een: “Jongen, ga vandaag in de wijngaard aan het werk.” 29 De zoon antwoordde: “Ik wil niet,” maar later bedacht hij zich en ging alsnog. 30 Tegen de ander zei de man precies hetzelfde. Die antwoordde: “Ja, vader,” maar ging niet. 31 Wie van de twee heeft nu de wil van zijn vader gedaan?’ Ze zeiden: ‘De eerste.’ Daarop zei Jezus: ‘Ik verzeker u: de tollenaars en de hoeren zijn u voor bij het binnengaan van het koninkrijk van God. 32 Want Johannes koos de weg van de gerechtigheid toen hij naar u toe kwam. U geloofde hem niet, de tollenaars en de hoeren wel. En ook al zag u dat, u hebt u niet willen bedenken en hem alsnog willen geloven.

Waarom is de eerste beter dan de tweede zoon? De eerste toonde zich nog bereid om iets voor zijn vader te doen (hetzij met tegenzin) terwijl de tweede loog! Wie begrijpt deze gelijkenis?

Dit gebeurt allemaal in de context van dat Jezus met joodse leiders (hogepriesters etc.) spreekt.

In het geval van de zonen kun je zien dat de eerste zoon weliswaar niet wilde maar tot inkeer kwam en toen toch ging. De tweede loog of had wel even goede wil maar in feite liet hij het erbij zitten.
De eerste zoon was dus beter dan de tweede zoon.

De joodse leiders kunnen weten dat Jezus aan hen denkt; ze "zeggen" ja -- doen heel vroom -- maar laten het er bij zitten als het om waarlijk doen van de essentiële barmhartigheid, medemenselijkheid, gaat.

Het vervolg hier nog even in de Leidse vertaling die ietsje duidelijker is:
31b ...Toen zeide Jezus tot hen: Voorwaar, ik zeg u, de tollenaars en lichtekooien zullen u voorgaan in het Koninkrijk Gods.
32 Want Johannes is u den rechten weg komen wijzen, en gij hebt hem niet geloofd, maar de tollenaars en lichtekooien hebben hem geloofd, en hoewel gij dit zaagt, zijt gij niet later tot inkeer gekomen en in hem gaan geloven.


Wat zien we hier? De joodse leiders tot wie Jezus spreekt hebben niet alleen niet geloofd toen Johannes de Doper kwam, maar ook nog zijn ze niet tot inkeer gekomen.
Jezus geeft ze dus eigenlijk een veeg uit de pan.

Dit lijkt mij wat bedoeld is.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2011, 02:42:28 am door Trajecto »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2011, 10:26:25 am »

quote:

Trajecto schreef op 01 maart 2011 om 01:11:
[...]

Dit gebeurt allemaal in de context van dat Jezus met joodse leiders (hogepriesters etc.) spreekt.

In het geval van de zonen kun je zien dat de eerste zoon weliswaar niet wilde maar tot inkeer kwam en toen toch ging. De tweede loog of had wel even goede wil maar in feite liet hij het erbij zitten.
De eerste zoon was dus beter dan de tweede zoon.

De joodse leiders kunnen weten dat Jezus aan hen denkt; ze "zeggen" ja -- doen heel vroom -- maar laten het er bij zitten als het om waarlijk doen van de essentiële barmhartigheid, medemenselijkheid, gaat.

Het vervolg hier nog even in de Leidse vertaling die ietsje duidelijker is:
31b ...Toen zeide Jezus tot hen: Voorwaar, ik zeg u, de tollenaars en lichtekooien zullen u voorgaan in het Koninkrijk Gods.
32 Want Johannes is u den rechten weg komen wijzen, en gij hebt hem niet geloofd, maar de tollenaars en lichtekooien hebben hem geloofd, en hoewel gij dit zaagt, zijt gij niet later tot inkeer gekomen en in hem gaan geloven.


Wat zien we hier? De joodse leiders tot wie Jezus spreekt hebben niet alleen niet geloofd toen Johannes de Doper kwam, maar ook nog zijn ze niet tot inkeer gekomen.
Jezus geeft ze dus eigenlijk een veeg uit de pan.

Dit lijkt mij wat bedoeld is.
Nu snap ik het en inderdaad is de Leidse vertaling veel duidelijker in deze, vriendelijk dank!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #3 Gepost op: maart 01, 2011, 11:44:44 pm »
Ik denk dat we het allemaal wel in ons kennen. Je hebt goede voornemens, maar er komt niet altijd wat van terecht. Ik zelf herken me ook wel in de "nee" schudder. Het clubwerk waar ik nu inzit en even zo de jeugddienstcommissie is iets waar ik eerst duidelijk "nee" tegen zei. evenzo het werk voor het NBG, maar uiteindelijk deed ik het toch maar, omdat het toch door iemand gedaan moet worden. Op andere momenten voel ik me de "ja"knikker. Dan stel ik me voor bepaalde dingen te doen en doe ik het niet. Zelfs al heb ik het in gebeden beloofd. Vaak weerhoud me een bepaalde angst of het is wat gemakzucht.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #4 Gepost op: maart 07, 2011, 10:58:41 am »

quote:

Trajecto schreef op 01 maart 2011 om 01:11:
Wat zien we hier? De joodse leiders tot wie Jezus spreekt hebben niet alleen niet geloofd toen Johannes de Doper kwam, maar ook nog zijn ze niet tot inkeer gekomen.
Jezus geeft ze dus eigenlijk een veeg uit de pan.

Dit lijkt mij wat bedoeld is.
Ik heb hier nog eens over nagedacht en aangezien de gelijkenis inderdaad betrekking heeft op Johannes de Doper, was hij dan ook een zoon van God?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #5 Gepost op: maart 08, 2011, 10:29:47 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 maart 2011 om 10:58:
[...]

Ik heb hier nog eens over nagedacht en aangezien de gelijkenis inderdaad betrekking heeft op Johannes de Doper, was hij dan ook een zoon van God?

Nou, zo wordt hij niet genoemd. Zijn vader staat ook in de Bijbel vermeld -- Zacharias.
Bij de geboorte van Johannes de Doper sprak zijn vader een lofprijzing die je in het Lucas-evangelie kunt vinden. In Lucas 1:67 staat dat Zacharias werd vervuld van de Heilige Geest en toen sprak hij die lofprijzing uit (Lucas 68-79)

Johannes de Doper was een profeet; profeet van de Allerhoogste zoals zijn vader in de lofprijzing zegt.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #6 Gepost op: maart 09, 2011, 10:22:41 pm »

quote:

Trajecto schreef op 08 maart 2011 om 22:29:

quote:

Piebe schreef op 07 maart 2011 om 10:58:
Ik heb hier nog eens over nagedacht en aangezien de gelijkenis inderdaad betrekking heeft op Johannes de Doper, was hij dan ook een zoon van God?


Nou, zo wordt hij niet genoemd. Zijn vader staat ook in de Bijbel vermeld -- Zacharias.
Bij de geboorte van Johannes de Doper sprak zijn vader een lofprijzing die je in het Lucas-evangelie kunt vinden. In Lucas 1:67 staat dat Zacharias werd vervuld van de Heilige Geest en toen sprak hij die lofprijzing uit (Lucas 68-79)

Johannes de Doper was een profeet; profeet van de Allerhoogste zoals zijn vader in de lofprijzing zegt.

Johannes was de grootste profeet van allen die uit een vrouw geboren zijn (Mat 11,11. Luk 7,28) en lees met dat in gedachten psalm 82 vers 6 eens:

'Ik heb wel gezegd: Gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen van de Allerhoogste'

Zou dit niet zonder meer voor Johannes de Doper gelden?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2011, 09:09:35 am »

quote:

Piebe schreef op 09 maart 2011 om 22:22:
[...]

Johannes was de grootste profeet van allen die uit een vrouw geboren zijn (Mat 11,11. Luk 7,28) en lees met dat in gedachten psalm 82 vers 6 eens:

'Ik heb wel gezegd: Gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen van de Allerhoogste'

Zou dit niet zonder meer voor Johannes de Doper gelden?
Ik denk dat Johannes ook een zoon van God is... Net zoals die Joodse leiders die Jezus vermanend toesprak overigens zonen van God waren...

Psalm 82 leert dat dat overigens niet een garantie is "voor een goede afloop"... Want na vers 6 komt vers 7: Toch zult u sterven als mensen, ten val komen als aardse vorsten.

(Dit alles los van het feit dat Elohim niet slechts met goden vertaald hoeft te worden; zie hier hoe b.v. in de New American Standard Bible dat woord vertaald wordt:
divine (1), divine being (1), exceedingly (1), God (2326), god (45), God's (14), goddess (2), godly (1), gods (204), great (2), judges (3), mighty (2), rulers (1), shrine* (1)
- met de kanttekening erbij dat ook in Ps 82 met "gods" vertaald is, waar (in mijn ogen) beter "judges" gelezen zou kunnen worden om een begrijpelijke tekst te krijgen... De aantallen die er bij staan zeggen niet alles, wil ik maar aangeven...)


Denk je trouwens niet dat het NT onderscheid maakt tussen "een zoon van God/zonen van God" en "DE Zoon van God":

υἱὸς τοῦ θεοῦ (Mat 16:16, b.v.) vs. b.v. die υιοι υψιστου (zonen van de Allerhoogste) van Psalm 82 (81 LXX) of de τέκνα θεοὺ (kinderen Gods, Joh 1:12)...

Er zijn vele kinderen/zonen Gods, maar er is slechts één Zoon van God die speciaal wordt aangewezen in het NT; υἱὸς τοῦ θεοῦ; Mat 3:17 En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind Ik vreugde.’
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #8 Gepost op: maart 10, 2011, 11:28:02 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 maart 2011 om 09:09:
[...]

Ik denk dat Johannes ook een zoon van God is... Net zoals die Joodse leiders die Jezus vermanend toesprak overigens zonen van God waren...
Heel vaak gaat het oude testament over een goede - en een slechte zoon, die beide dezelfde vader hebben. Denk aan Kain en Abel, Jakob en Ezau, Izak en Ismael etc.

quote:


Psalm 82 le
ert dat dat overigens niet een garantie is "voor een goede afloop"... Want na vers 6 komt vers 7: Toch zult u sterven als mensen, ten val komen als aardse vorsten.
Dat ben ik zeker met je eens, men is niet uitsluitend een zoon van God door afkomst, maar vooral door de goede werken!

quote:

Denk je trouwens niet dat het NT onderscheid maakt tussen "een zoon van God/zonen van God" en "DE Zoon van God"

Nee, want Jezus verdedigde zichzelf met diezelfde psalm toen de joden hem betichten van godslastering (Joh 10,36) en in het koine Grieks en Hebreeuws betekent Zoon en zoon precies hetzelfde. Daarom vind ik het ook best wel jammer dat de SV het woord zoon met hoofdletter spelt als het over Jezus gaat en met kleine wanneer dit niet zo is.

Het verschil zit hem niet in afstamming, want er waren vele nakomelingen van David woonachtig te Jeruzalem in Jezus zijn tijd in het vlees. Waar het veelmeer om gaat is het onvergankelijke zoonschap, want iemand was maar een leven lang een afstammeling van David immers!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #9 Gepost op: maart 10, 2011, 01:34:08 pm »

quote:

Piebe schreef op 10 maart 2011 om 11:28:
[...]
Nee, want Jezus verdedigde zichzelf met diezelfde psalm toen de joden hem betichten van godslastering (Joh 10,36) en in het koine Grieks en Hebreeuws betekent Zoon en zoon precies hetzelfde. Daarom vind ik het ook best wel jammer dat de SV het woord zoon met hoofdletter spelt als het over Jezus gaat en met kleine wanneer dit niet zo is.
Misschien was ik zelf wat onduidelijk met mijn eigen gebruik van de hoofdletter. Maar waar het me om te doen is, is het onderscheid dat het NT lijkt aan te brengen tussen "ὁ υἱὸς τοῦ θεοῦ" en "υἱὸς τοῦ θεοῦ"; het (in sommige gevallen) met een bepaald lidwoord aanduiden van een "zoon van God"... Volgens mij wordt enkel Christus als "DE zoon van God" aangeduid... En gaat het bij andere mensen om een aanduiding als "zoon van God" o.i.d....


Ik zal zelf ook nog eens kritisch kijken... Aan de hand van dit hulpmiddel: daarbij alle NT-verzen nagaan waar het woord υἱὸς in voorkomt... Wordt ergens gesproken over "ὁ υἱὸς τοῦ θεοῦ" zonder dat hierbij Jezus Christus wordt aangeduid? (ik kan alvast melden dat dat in Mat 1:1-Mat 12:27 niet het geval is...)

En hebben we het NT gehad, dan moeten we op zoek naar een LXX met soortgelijk zoeksysteem... (zal ik waarschijnlijk vanavond even thuis moeten doen... wordt vervolgd)
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2011, 04:11:24 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #10 Gepost op: maart 10, 2011, 04:04:08 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 maart 2011 om 13:34:
[...]


Ik zal zelf ook nog eens kritisch kijken... Aan de hand van dit hulpmiddel: daarbij alle NT-verzen nagaan waar het woord υἱὸς in voorkomt... Wordt ergens gesproken over "ὁ υἱὸς τοῦ θεοῦ" zonder dat hierbij Jezus Christus wordt aangeduid? (ik kan alvast melden dat dat in Mat 1:1-Mat 12:27 niet het geval is...)

Intussen heb ik al deze teksten doorgespit. Het resultaat?

"ὁ υἱὸς τοῦ θεοῦ"

In Mat 26:63 wordt Jezus specifiek op DAT punt ondervraagd: niet of Hij een zoon van God is, maar of Hij DE zoon van God is… Idem Luc 22:70.

In Marcus 3:11 wordt Jezus door “onreine geesten” als DE zoon van God aangeduid; idem in Luc 4:41.

In Luc 10:22 duidt Jezus God aan als “τοῦ πατρός μου”, mijn Vader en Zichzelf vervolgens als DE zoon (ὁ υἱὸς) in samenwerking met DE vader (ὁ πατήρ).

In Joh 1:18 wordt Jezus Christus aangeduid als de μονογενὴς  die aan het hart van de Vader rust.

In Joh 1:34 wordt Jezus door Johannes de Doper aangeduid als DE zoon van God en in Joh 1:49 door Nathanaël. In Joh 11:27 doet Martha dat. En Johannes de Evangelist bekent in Joh 20:31 dat DAT het doel is van zijn evangelie: Jezus als DE zoon van God aan te wijzen…

In Joh 5:25 duidt Jezus Zichzelf aan als DE zoon van God naar wiens stem de doden zullen luisteren. Idem in Joh 11:4 (zo bleek uit het feit dat Lazarus inderdaad opstond uit de dood…)

In Joh 6:69 wordt (volgens sommige handschriften) Jezus door Petrus DE zoon van de levende God genoemd.

In die handschriften waarin Hand 8:37 opgenomen is, wordt beleden dat Christus DE zoon van God is.

De pasbekeerde Paulus verkondigt in de synagogen dat Jezus DE zoon van God is (Hand 9:20). Hij duidt Hem ook in 2 Kor 1:19 zo aan en in Gal 2:20, Ef 4:13.

Hebr 4:14 noemt Jezus DE zoon van God, net als 6:6, 7:3 en 10:29. In 1 Joh 3:8 wordt Hij zo genoemd, net als in 4:15 van die brief, 5:5, 5:12, 5:13 en 5:20. In 2 Joh 1:3 heet Hij DE zoon van de Vader.

In Openbaring 2:18 komt de openbaring van DE zoon van God.


De enige uitzonderingstekst in het NT zou Rom 8:19 kunnen zijn, waarin Paulus spreekt over “het openbaar worden van DE zonen Gods” (τῶν υἱῶν τοῦ θεοῦ); met een bepaald lidwoord, dus (herhaald in vers 21: DE kinderen van God)… Alleen: Paulus spreekt hier m.i. over “een komende tijd”, die hij in vers 23 koppelt aan “de verlossing van ons sterfelijk bestaan”… Het is nog niet zover… Hier op aarde zijn geen anderen die als DE zoon van God aangeduid worden – uitgaande van het Nieuwe Testament. Wij zullen het ooit worden, maar zijn (volgens Paulus), als zodanig, nog niet door God geopenbaard. Dat gebeurd op het moment dat wij (ooit) het eeuwige leven mogen ontvangen.


Ik hoop vanavond eens in de teksten van de LXX te kunnen duiken om mijn "theorie" aan de laatste vuurproef te kunnen onderwerpen.... Worden er in het OT mensen als "ὁ υἱὸς τοῦ θεοῦ", DE zoon van God aangewezen???
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #11 Gepost op: maart 10, 2011, 05:19:02 pm »
@Hendrik: Individuele mensen niet, maar wel het volk van God, Israel, als geheel wordt Gods zoon genoemd.

Net moeten leren voor NT-theology ;)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #12 Gepost op: maart 10, 2011, 06:19:08 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 maart 2011 om 16:04:
[...]

Intussen heb ik al deze teksten doorgespit. Het resultaat?

"ὁ υἱὸς τοῦ θεοῦ"

In Mat 26:63 wordt Jezus specifiek op DAT punt ondervraagd: niet of Hij een zoon van God is, maar of Hij DE zoon van God is… Idem Luc 22:70.

In Marcus 3:11 wordt Jezus door “onreine geesten” als DE zoon van God aangeduid; idem in Luc 4:41.

In Luc 10:22 duidt Jezus God aan als “τοῦ πατρός μου”, mijn Vader en Zichzelf vervolgens als DE zoon (ὁ υἱὸς) in samenwerking met DE vader (ὁ πατήρ).

In Joh 1:18 wordt Jezus Christus aangeduid als de μονογενὴς  die aan het hart van de Vader rust.

In Joh 1:34 wordt Jezus door Johannes de Doper aangeduid als DE zoon van God en in Joh 1:49 door Nathanaël. In Joh 11:27 doet Martha dat. En Johannes de Evangelist bekent in Joh 20:31 dat DAT het doel is van zijn evangelie: Jezus als DE zoon van God aan te wijzen…

In Joh 5:25 duidt Jezus Zichzelf aan als DE zoon van God naar wiens stem de doden zullen luisteren. Idem in Joh 11:4 (zo bleek uit het feit dat Lazarus inderdaad opstond uit de dood…)

In Joh 6:69 wordt (volgens sommige handschriften) Jezus door Petrus DE zoon van de levende God genoemd.

In die handschriften waarin Hand 8:37 opgenomen is, wordt beleden dat Christus DE zoon van God is.

De pasbekeerde Paulus verkondigt in de synagogen dat Jezus DE zoon van God is (Hand 9:20). Hij duidt Hem ook in 2 Kor 1:19 zo aan en in Gal 2:20, Ef 4:13.

Hebr 4:14 noemt Jezus DE zoon van God, net als 6:6, 7:3 en 10:29. In 1 Joh 3:8 wordt Hij zo genoemd, net als in 4:15 van die brief, 5:5, 5:12, 5:13 en 5:20. In 2 Joh 1:3 heet Hij DE zoon van de Vader.

In Openbaring 2:18 komt de openbaring van DE zoon van God.


De enige uitzonderingstekst in het NT zou Rom 8:19 kunnen zijn, waarin Paulus spreekt over “het openbaar worden van DE zonen Gods” (τῶν υἱῶν τοῦ θεοῦ); met een bepaald lidwoord, dus (herhaald in vers 21: DE kinderen van God)… Alleen: Paulus spreekt hier m.i. over “een komende tijd”, die hij in vers 23 koppelt aan “de verlossing van ons sterfelijk bestaan”… Het is nog niet zover… Hier op aarde zijn geen anderen die als DE zoon van God aangeduid worden – uitgaande van het Nieuwe Testament. Wij zullen het ooit worden, maar zijn (volgens Paulus), als zodanig, nog niet door God geopenbaard. Dat gebeurd op het moment dat wij (ooit) het eeuwige leven mogen ontvangen.


Ik hoop vanavond eens in de teksten van de LXX te kunnen duiken om mijn "theorie" aan de laatste vuurproef te kunnen onderwerpen.... Worden er in het OT mensen als "ὁ υἱὸς τοῦ θεοῦ", DE zoon van God aangewezen???

Adam wordt ook DE zoon van God genoemd (Luk 3,38) en alleen Jezus' naaste discipelen wisten wie hij was en dat verbood hij hen om over te spreken (Mat 3,12; 16,20.)  tot na de opstanding. Daarom lijkt het mij vreemd dat Jezus daar weer op terug zou komen, want hij was nog niet opgestaan.

Johannes 8
12 Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: ‘Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.’ 13 De farizeeën wierpen tegen: ‘Uw getuigenis is niet betrouwbaar, want u getuigt over uzelf.’ 14 Maar Jezus ging verder: ‘Ook al getuig ik over mezelf, toch is mijn getuigenis betrouwbaar, omdat ik weet waar ik vandaan gekomen ben en waar ik naartoe ga. Maar u weet niet waar ik vandaan kom of waar ik naartoe ga. 15 U oordeelt met menselijke maatstaven, maar ik oordeel over niemand. 16 En wanneer ik toch een oordeel vel, is mijn oordeel betrouwbaar, omdat ik niet alleen ben, maar samen met de Vader die mij gezonden heeft. 17 In uw wet staat geschreven dat het getuigenis van twee mensen betrouwbaar is. 18 Wel, ik getuig over mezelf, en de Vader die mij gezonden heeft, getuigt over mij.’ 19 Toen vroegen ze: ‘Waar is uw vader dan?’ ‘U kent noch mij, noch mijn Vader,’ antwoordde Jezus. ‘Als u mij zou kennen zou u mijn Vader ook kennen.’ 20 Dit zei hij in de schatkamer van de tempel, waar hij onderricht gaf. Niemand greep hem, want zijn tijd was nog niet gekomen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #13 Gepost op: maart 10, 2011, 06:23:52 pm »

quote:

Zwever schreef op 10 maart 2011 om 17:19:
@Hendrik: Individuele mensen niet, maar wel het volk van God, Israel, als geheel wordt Gods zoon genoemd.

Net moeten leren voor NT-theology ;)
Vergelijk Hosea 11:1 ook eens met Matteüs 2:15, op basis daarvan zeggen sommige theologen dat Jezus Israel is.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #14 Gepost op: maart 10, 2011, 09:39:04 pm »

quote:

Zwever schreef op 10 maart 2011 om 17:19:
@Hendrik: Individuele mensen niet, maar wel het volk van God, Israel, als geheel wordt Gods zoon genoemd.

Net moeten leren voor NT-theology ;)
Ik heb de LXX eens doorgespit op verzen waarin zowel υιος als θεος voorkomen (met dank aan BibleWorks!); van de 334 verzen waarin beide woorden (in alle mogelijke verbuigingen) voorkwamen heb ik die verzen geselecteerd, waarin (in welke vorm dan ook) sprake is van kind(eren) van God.

De uitkomst was ERG verrassend.... Ik had op zijn minst verwacht dat ergens een van de koningen van Israël wel rechtstreeks aangeduid zou worden als "υἱὸς τοῦ θεοῦ". Dat bleek niet het geval (let wel: ik heb verzen, waarin sprake zou kunnen zijn van "mijn zoon" o.i.d. buiten beschouwing gelaten - het gaat me er immers om te beoordelen of de aanduiding " υἱὸς τοῦ θεοῦ" in de LXX voorkomt...)

Er bleven uiteindelijk 11 verzen over die aan de selectiecriteria voldeden. Dit zijn:

Gen 6:2
ιδοντες δε οι υιοι του θεου τας θυγατερας των ανθρωπων οτι καλαι εισιν
De zonen van god zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren

Gen 6:4 οι υιοι του θεου
...de zonen van god...

Deut 14:1 υιοι εστε κυριου του θεου
Omdat u kinderen van de HEER, uw God, bent is het...

Deut 32:43
και προσκυνησατωσαν αυτωι παντες υιοι θεου
Verheug u, o hemelen, met Hem, en laat al de zonen van God Hem aanbidden.

Psalm 28(29):1
ενεγκατε τω κυριω υιοι θεου ενεγκατε τω κυριω υιους κριων ενεγκατε τω κυριω δοξαν και τιμην
Geef de Heer, o zonen van God, geef de Heer, jonge rammen, geef de Heer glorie en eer.

Psalm 87(88):7
οτι τις εν νεφελαις ισωθησεται τω κυριω και τις ομοιωθησεται τω κυριω εν υιοις θεου
Want wie in de wolken kan gelijkgesteld worden met de Heer? Wie onder de zonen van God kan met de Heer vergeleken worden?

Wijsheid 2:18
ει γαρ εστιν ο δικαιος υιος θεου
Want als de rechtvaardige Gods zoon is, dan zal Hij hem helpen...

Wijsheid 5:5
πως κατελογισθη εν υιοις θεου
Maar kijk hoe hij nu als een kind van God wordt beschouwd en het lot van de engelen deelt!

Wijsheid 18:13
ωμολογησαν θεου υιον λαον ειναι
Zij hadden altijd alleen op hun toverij vertrouwd, maar nu ze hun eerstgeborenen hadden verloren, erkenden zij dat dit volk Gods zoon was.

Psalmen van Salomo 17:27
οτι πάντες υιοι θεου εισιν αυτων
En hij zal niet toelaten dat er nog langer onrecht in hun midden heerst, noch dat er enig mens woont die weet heeft van het kwade, want hij zal van hen weten dat zij allen zonen van hun God zijn.

Hosea 1:10(2:1)
κληθησονται υιοι θεου ζωντος
ook zij zullen zonen van de levende God genoemd worden


Israël als geheel wordt inderdaad Gods zoon genoemd, maar blijkbaar alleen op DIE manier (θεου υιον) in Wijsheid 18... (maar niet DE zoon van God)

En alleen in 2 teksten in Genesis 6 wordt er gesproken over "οι υιοι του θεου" met een bepaald lidwoord... DE zonen van God... In de andere teksten wordt geen lidwoord gebruikt, en moet dus vertaald worden met "zoon/zonen van God" of "een zoon van God", maar niet met DE zoon van God...


Wat nu te zeggen over die aanduiding in Genesis 6?? (En over het geslachtsregister in Lucas 3....)
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2011, 09:40:09 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'