Auteur Topic: Gelijkenis over twee zonen  (gelezen 7816 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gelijkenis over twee zonen
« Reactie #30 Gepost op: maart 12, 2011, 08:12:31 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 12 maart 2011 om 14:29:
[...]

Ik weet ook wel dat ik die parallel "Israël = Mijn zoon" en "Jezus = Mijn Zoon" (bewust) heb laten liggen... Want volgens mij probeert het NT ook inderdaad wel uit te leggen dat Jezus Israël is zoals God het Zich zou wensen te zijn... Het "ware Israël" in één lichaam gepersonifieerd... Etc etc... Trouwens ook dat Hij de "belichaming" is van de Thora (Joh 1 b.v., maar ook via een uitspraak van Jezus dat Hij de Wet zal vervullen)...

Maar het ging me niet om de aanduiding "Mijn zoon" maar om de titel "de zoon van God"...

Vind je het dan ook niet bijzonder dat het NT ineens gaat spreken over "ὁ υἱὸς τοῦ θεοῦ" (DE Zoon van God)?? DIE term wordt gereserveerd voor Jezus van Nazareth...

Misschien juist wel om Hem als "Israël" aan te wijzen!!

(NB dat b.v. Matteus daar al vroeg mee begint in zijn Evangelie, dat aanwijzen van Jezus als Israël: Mat 2:15 en zo ging in vervulling wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: ‘Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen.’)

Ik ben een temperamentvol type, een karaktertrek waardoor ik het schaamrood al ettelijke malen op de kaken heb gehad. Vergeef me mijn zwakheid Hendrik en weet dat ik heftig op je reageer omdat ik je ondanks alles toch hoog heb zitten.
Deze reactie van je vind ik heel redelijk en misschien zouden we Lukas 3,38 kunnen lezen als Adam DE zoon van Christus.
En ik vind het fijn om te lezen dat jij ook beseft dat Jezus Christus het ware Israel is *hand*
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2011, 08:15:56 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'