Auteur Topic: Kerken verjongen weer in Amsterdam  (gelezen 2670 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Kerken verjongen weer in Amsterdam
« Gepost op: maart 05, 2011, 02:19:22 am »
Voor de aardigheid ging ik op google kerkpantjes kijken uit Amsterdam en aldoende belandde ik in de teksten achter die plaatjes en viel ik van de ene verbazing in het andere. Terwijl bij ons de kerken vergrijzen en de tijd lijkt aan te breken dat de eerste dorpskerken de deuren kunnen sluiten (in Hellendoorn is er al één dicht) zijn er kerken van de PKN en RKK in Amsterdam waar mensen van rond de 20 a 30 jaar zonder christelijke achtergrond die via internet de weg naar de kerk bijvoorbeeld vinden opzoek naar zingeving. Het bezoekersaantal stabiliseerd, maar het leeftijdsgemiddelde daalt. De kerken worden er dus niet grijzer, maar juist bruiner, zwarter, roder en blonder  ;)

Is dit landelijk de trent?

bron: http://www.opusdei.nl/art.php?p=25933

http://www.katholiekneder...ctID593808_FJaar2007.html
Een nieuwe start is een nieuw begin

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 05, 2011, 09:25:23 am »
Of het landelijk de trend is weet ik niet, maar in Amsterdam is dat zeker niet beperkt tot PKN en RKK. In de GKv is het niet anders. In onze gemeente is de gemiddelde leeftijd ver onder de 30, en is meer dan 50% van de leden tussen de 18 en 35. Een behoorlijk percentage daarvan komt van oorsprong niet uit de GKv.

Hoe dat precies komt durf ik niet te zeggen. Voor een deel is de leegloop van de kerken in Amsterdam veel eerder en veel extremer geweest dan in het oosten. Wat er overbleef was in sommige gevallen een grijze kerk, maar in sommige andere gevallen een klein groepje gedrevenen.
Ook zal het meespelen dat jonge Amsterdammers waarschijnlijk sneller op zoek zijn naar zingeving. Muziek, cultuur, zingeving en een goed glas wijn, dat loopt in en rond de grachtengordel allemaal redelijk vloeiend in elkaar over. De kerken die daarbij aansluiten krijgen (bijna vanzelf) een toeloop van zoekende mensen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 05, 2011, 11:23:11 am »
Ik word haast jaloers Pooh. Ik vind dat prachtig!
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2011, 11:23:30 am door gaitema »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 05, 2011, 11:28:09 am »
In onze gemeente blijven jonge ouders vaker 'plakken', terwijl ze vroeger naar almere of ander platteland verhuisden. We hebben nu ineens (enkele) tieners, maar geen beleid of programma voor ze. Jongerencatechese, jeugdvereniging, jongerensoos, 't moet allemaal op poten gezet gaan worden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 05, 2011, 05:19:11 pm »
Klinkt hoopvol :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 05, 2011, 07:49:21 pm »
We zijn niet blond, we doen dat vaak samen met andere kerken. Een PKN-kerk zit niet ver van onze kerk, dus daar is mee samenwerken handig. Handiger dan met de andere GKv, die aan de andere kant van de stad zit.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 06, 2011, 02:52:11 am »
Wijsheid. Je haalt me de woorden uit de mond. ;)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 09, 2011, 09:20:01 am »
Nee, ik heb ook niet het idee dat het een landelijke trend is. In mijn eigen kerk in Amsterdam is er inderdaad een toename van jongeren. Maar in Utrecht, waar ik werk, zie ik dat dan weer niet. Het heeft volgens mij ook te maken met de redenen die Pooh noemt. Wat overigens ook opvalt is dat de jongere generatie uitzonderlijk orthodox is, wat wellicht een reactie kan zijn op de vrijzinnigheid van vorige generaties en de behoefte aan duidelijkheid omtrent leer en zeden.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 09, 2011, 11:10:32 am »
Ik vind het ook erg mooi, maar ook opmerkelijk.

Voor mijn gevoel is de spiritualiteit van mensen die naast muziek, cultuur en een goed glas wijn op zoek gaan naar "een stukje zingeving" (mijn interpretatie) veelal juist behoorlijk vrijzinnig en zijn dat nou net niet de mensen waarvan je verwacht dat ze in een orthodox-christelijke kerk als de GKV terechtkomen. Ik vind het dus best bijzonder. Mgoed, overblijvende jongeren is natuurlijk misschien nog iets anders dan verse aanwas vanuit de omgeving?
Bombus terrestris Reginae

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 13, 2011, 03:30:33 pm »
Ik moest denken aan wat ik las over een groep christenen die zich afvroegen in het verleden waarom in Rotterdam het christendom beter deed dan in Amsterdam. Deze groep hebben zich verdiept in het verleden van Amsterdam en kwamen zo via het koloniale verleden erachter dat bijvoorbeeld in Latijns Amerika tal van Indianen zijn die erg veel waarde hechten aan het groepsdenken en wat hen overkomt in familie´s, nabije mensen etc.. zo vervloeken er velen van hen Nederland omdat de koloniale bezetters hun voorouders vermoord, mishandelt en verkracht hebben. Deze christenen begonnen te bidden voor vergeving van de zonden van Amsterdam en wanneer ze iemand troffen van koloniale afkomst met waarde aan een zelfde voorouderlijke band dan boden ze excuses aan voor het verleden. Zo ook tegen over een oude Molukse man die in tranen uitbarstte toen deze christenen hem namens de Nederlanders de excuses aanbood voor wat zijn voorouders is aangedaan. Het was erg bevrijdend voor de Molukse man. Hij voelde zich minderwaardig en niet op zijn gemak onder de Nederlanders en nam ze het verleden ook kwalijk. Deze excuses waren voor hem erg belangrijk.

De christenen (het gaat om enkele jaren terug) viel het op dat vanaf dat ze voor Amsterdam zo speciaal zijn gaan bidden er meer mensen zich tot het christendom begonnen te bekeren.

Ik meen dat ik dit verhaal een keer in de Visie van de EO heb gelezen.

Iemand zei op de 25 plus conferentie van afgelopen jaar dat we in Nederland weer voor God op de knieën moeten gaan.

Trouwens, ik krijg hoop als ik bij ons toch wel opvallend zie dat de krimp lijkt te stoppen. De kerkdiensten blijven bij ons in de ochtenddiensten vrij vol. Ik zag vanmorgen ook opvallend wat leeftijdgenoten die ik eerder niet zo vaak meer zag.

Van de 4 pkn kerken lopen er bij ons twee leeg (waarvan er 1 gaat sluiten), één groeit licht (nieuwbouwwijk) en de onze blijft redelijk stabiel.
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2011, 03:34:12 pm door gaitema »