Auteur Topic: hoe schriftuurlijk en hoe Gereformeerd is het kerngezin?  (gelezen 12149 keer)

wimnusselder

• Bekijk profiel
hoe schriftuurlijk en hoe Gereformeerd is het kerngezin?
« Gepost op: maart 06, 2011, 12:23:29 pm »
Barbara Crafton (een voorgangster in de Episcopaalse kerk in de VS) publiceerde gisteren  een interessante overdenking over huwelijk en gezin.

Is 'de hoeksteen van onze samenleving' wel zo bijbels als we soms denken?
Zij somt een interessante reeks bijbelverhalen op die we daarmee onder tafel lijken te vegen.

En passant stelt ze aard en eenheid van 'Waarheid' en 'Moraal' en de autoriteit die we toekennen aan de Bijbel ter discussie.

Ze haalt de grap aan

quote:

twee Joden, drie meningen
Die herinnert me aan het Franse gezegde dat tijdens de Nationale Synode afgelopen december werd aangehaald door minister Donner:

quote:

één Nederlander dat is een geloof, twee Nederlanders dat is een kerk, drie Nederlanders dat is een kerksplitsing.
Dat roept de richtlijnen van dit subforum in herinnering:

quote:

de Bijbel als het onfeilbare en geïnspireerde Woord van God en de Drie Formulieren van Enigheid [...] als een betrouwbare uitleg en duiding van dat Woord

Houdt Gereformeerd Leven in dat iedereen die anders denkt over Waarheid, Moraal en Schriftgezag gelieve zijn eigen kerk te stichten... (cq zich naar een ander subforum te begeven)?
Betekent die "Enigheid" 'ieder kerkje voor zich en God voor ons allen, totdat God t.z.t. duidelijk maakt welke paar mensen het al die tijd bij het rechte eind hebben gehad en de rest naar de buitenste duisternis verbant'?

Om te beginnen dus de vraag wat er te zeggen valt over nut en noodzaak van kerngezin en heterohuwelijk op basis van Bijbel en Formulieren van Enigheid.
Wie gaat Barbara Crafton's uitdaging aan?
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2011, 12:29:15 pm door wimnusselder »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 06, 2011, 01:33:27 pm »
Ik begrijp niet precies waar je 't over wil hebben?

Volgens mij zijn je vragen:
- wat is 'het gezin', zoals we dat nu definieren
- wat is 'het gezin', zoals we dat in de bijbel tegen komen
- is het bijbels om over 'het gezin als hoeksteen van de samenleving' te spreken

Met daarbij de opmerkingen van ds Barbera Crafton
- tegenwoordig zijn homo-ouders en 1-oudergezinnen heel normaal
- in de bijbel was polygamie heel normaal

Als dat je vragen zijn, is GL dan de juiste plek voor deze discussie? In de 3FvE staat bar weinig over huwelijk, polygamie en homofilie, volgens mij.
En verder heeft de richlijn van GL niets te maken met kerkbelijd. Wat me ook een heel andere discussie lijkt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 06, 2011, 05:18:13 pm »
Hoi elle,

Mijn vraag is in essentie of promoten van het 'normale' gezin (man, vrouw en kinderen) als hoeksteen van de samenleving te onderbouwen valt vanuit Bijbel en 3FvE (als hulpmiddel bij uitleg en duiding van de Bijbel).
Kortom: of (stimuleren van) dat gezin behoort tot het leven op basis van de Gereformeerde grondslag.

Als de 3FvE daar weinig over zeggen, dan zijn we dus aangewezen op de Bijbel alleen om die vraag te beantwoorden.

Met v&Vriendengroet,

Wim

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 06, 2011, 07:01:30 pm »
Er is geen helder omschreven 'leer mbt het gezin' in de GKv, laat staan dat het een centraal dogma is. Je vindt zoiets niet in de 3FvE (zie ook hier). Er staan wel zaken in die raakvlak hebben aan 't gezin, zoals de leer over de doop. Of bij de behandeling over hoe we uit dankbaarheid horen te leven: dat ik aan vader en moeder en aan allen die gezag over me ontvangen hebben, alle eer, liefde en trouw bewijs, mij aan hun goede onderwijzing en tucht met gepaste gehoorzaamheid onderwerp en ook met hun zwakheid en gebreken geduld heb, omdat God ons door hun hand wil regeren. Maar daar wordt de houding alweer breder getrokken dan gezin allen.

Ergo: er is imho geen vastomlijnde grefoleer mbt 'gezin als hoeksteen vd samenleving'. Je zou de Dordtse leerregels en de NGB nog kunnen doorspitten.

Maar 't ontgaat me eigenlijk waarom je meent dat het bijbels is om 't gezin als hoeksteen van de samenleving te zien. Wie beweert dat, anders dan wellicht 't CDA (en die hoort niet in GL thuis)? Is er een gereformeerde dominee ofzo die zoiets heeft beweerd?
Maatschappelijk gezin lijkt 'het gezin' of 'de familie' mij een prima basiseenheid. Maar daar komen geen bijbelse overwegingen bij, wat mij betreft.
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2011, 07:02:34 pm door elle »

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 06, 2011, 09:09:24 pm »
Hoi elle,

Het idee dat het gezin de hoeksteen van de samenleving is wordt niet alleen binnen het CDA aangehangen, maar ook binnen de ChristenUnie.
Zo schrijft het kernprogramma van de CU:

quote:

Het huwelijk is een publieke verbintenis tussen een man en een vrouw en is als zodanig een goddelijke instelling vanaf de schepping. De overheid regelt het huwelijk en de verhouding tussen ouders en kinderen in overeenstemming met deze oorsprong. Het is niet juist dat niet-huwelijkse relaties rechtens een gelijke positie krijgen als het huwelijk, omdat dit afbreuk doet aan de unieke waarde van het huwelijk.
en

quote:

Op 14 juni 2008 heeft het Uniecongres per motie het standpunt bevestigd dat door GPV en RPF als voorgangers van de ChristenUnie door de jaren heen consequent in het publieke debat als hun politieke overtuiging is ingebracht, namelijk dat het huwelijk door God bij de schepping is ingesteld als een in beginsel onverbreekbare relatie van één man en één vrouw en als zodanig een grondpijler van de samenleving is en dat daarbij de seksuele omgang onlosmakelijk verbonden is met het huwelijk.
De tekst van Barbara Crafton waarnaar ik verwees maakt me duidelijk dat dat niet zo makkelijk Bijbels te funderen is.
Jij lijkt dat met haar eens te zijn.
Ik ben benieuwd of anderen dat anders zien dan jij.

Met v&Vriendengroet,

Wim
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2011, 09:10:54 pm door wimnusselder »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 06, 2011, 11:10:21 pm »
De ChristenUnie is niet gereformeerd, al heeft ze gereformeerde leden. Wat hebben de 3FvE er nog mee van doen?

De uitspraak "Het huwelijk is een publieke verbintenis tussen een man en een vrouw en is als zodanig een goddelijke instelling vanaf de schepping" lijkt me prima bijbels te onderbouwen; het sluit polygamie overigens niet uit. Verder doet het geen uitspraken over hoe om te gaan met homofilie. Maar het spreekt in het geheel niet over het huwelijk als hoeksteen van de samenleving; hooguit over huwelijk als beschermenswaardige instelling.

Op punt huwelijkssluiting verschil ik van mening met de CU: het zou niet de overheid, maar de kerken moeten zijn die huwelijken sluiten. Het huwelijk dat de overheid tegenwoordig sluit, is geen huwelijk. En dat ligt wat mij betreft niet aan 't feit dat homostellen kunnen trouwen, maar aan de extreme uitgeholdheid van het begrip 'trouw'.

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 06, 2011, 11:33:02 pm »
Hoi elle,

De ChristenUnie bedoelt (in het 2e citaat expliciet) één vrouw en één man, dus sluit polygamie uit.
Ook homohuwelijk lijkt volgens de CU niet wenselijk.
Hoe zie jij die bijbelse onderbouwing van die goddelijke instelling vanaf de schepping?

De 3FvE dienen als hulpmiddel bij uitleg en duiding van de Bijbel en de Bijbel is maatstaf van 'leven op basis van de Gereformeerde grondslag', als ik het goed begrijp.
Dus als de 3FvE geen hulp bieden om een vraag naar Gereformeerd Leven te beantwoorden, hoort die vraag nog steeds wél hier thuis, toch?

Ik heb ook mijn twijfels bij de overheidsrol in deze, maar daar ging mijn vraag niet over.

Met v&Vriendengroet,

Wim

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 07, 2011, 08:16:34 am »
Excuus, je hebt gelijk, wat 1+1 betreft. ;)

't Is geen boeiende vraag voor grefo's. De kern van het geloof draait om andere dingen (zie 3FvE).
Ik vind het veel meer een maatschappelijk iets, dan theologisch. Daarnaast, ik heb op dit punt andere meningen dan de gemiddelde grefo, dus zal me verder buiten deze (wat warrige) discussie houden.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 07, 2011, 10:53:22 am »

quote:

elle schreef op 07 maart 2011 om 08:16:
 (wat warrige) discussie houden.

Ik heb het een aantal malen gelezen en begrijp (ook) niet wat Wim bedoelt of wil met deze draad.
Het gezin als hoeksteen van de samenleving in discussie trekken en dan vanuit de gereformeerde theologie benaderd?
Kun je het wat helderder neerzetten Wim?
Mail me maar als je wat wilt weten

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 07, 2011, 03:28:09 pm »
Elle,

Je bent niet erg "in touch" met je gereformeerde voorgeslacht :)

Het "gezin als hoeksteen van de samenleving" is een van de belangrijkste produkten van het gereformeerd-maatschappelijk denken, sinds iets voor 1900 tot ver na 1950.

De grote theoloog/voorman in dit verband is natuurlijk Abraham Kuyper. Hij legde er nadruk op dat natuurlijke en maatschappelijke structuren allemaal schepping-werkelijkheden zijn, en daarom staan onder Gods plan, bestuur, en wet. Zijn ideaal was dat niet alleen theologisch maar ook in de verscheidene wetenschappen een calvinistische visie ontwikkeld zou worden. Dat was zijn motivatie tot de oprichting van een gereformeerde universiteit (de VU).

In zijn denken over maatschappij en individu kwam Kuyper ertoe om het gezin vooral centraal te achten, als een door God gegeven structuur waaruit vervolgens maatschappelijke verbanden, evenals de kerk, worden opgebouwd.

Later hebben de vrijgemaakten (die in dit opzicht de lijn van Kuyper doorzetten) dit ingepast en geinterpreteerd in het kader van Gods verbond. God maakt zijn verbond niet met individuen maar met gezinnen en families, "met u en uw zaad", "van geslacht tot geslacht".

Zowel de Kuyperianen als de Schilderianen benadrukten dat het christelijk onderwijs--in kerk en school--uiteindelijk een tweede trap vormen; de eerste trap is het onderwijs thuis, in de gezinsstructuur. Gezinnen die goed functioneren produceren kinderen die geestelijk en maatschappelijke goed zijn toegerust, en zulke gezinnen zijn noodzakelijk voor het functioneren van de hele samenleving.

Hoe bijbels is dit? Dat in de bijbel man en vrouw met hun kinderen vaak als eenheid worden aangesproken en behandeld lijkt me vrij duidelijk. Wel wordt in de bijbel, als in de rest van de antieke/klassieke culturen, de lijn doorgetrokken naar grootouders/kleinkinderen, en soms ooms, tantes, neven en nichten. Maar dit kan gemakkelijk ondervangen worden door te spreken over "huishoudens" in plaats van gezinnen. Het kern van zo'n huishouden is wel altijd de "pater familias" met zijn echtgenote. De bijbel kent geen communes, of homoparen. (Ja, Elle, inderdaad, wel polygame huishoudens. Maar ik denk niet dat harems onder huishoudens vallen.)

Bekijk in dat licht eens uitspraken als: "Ik en mijn huis(houden), wij zullen de Heer dienen"--niet voor niets motto van het Nederlands Dagblad. De dienst van God is niet iets van het individu, maar van een huishouden, en huishoudens samen vormen een kerkelijke gemeente. (In de VS wordt de grootte van gereformeerde kerken meestal uitgedrukt in "families", niet in zielen.)

Wel wil ik de kanttekening maken dat in de tijd van de apostelen er veel enkelingen tot geloof kwamen: slaven, vrouwen zonder de bijbehorende meesters, echtgenoten. Dat is wel duidelijk van Paulus' vele praktische raadgevingen aan deze groepen. Uiteindelijk is er een diepe broeder-en-zuster band tussen individuele gelovigen, omdat wij behoren tot het huishouden van God. Dat huishouden, dat gezin is de hoeksteen van de hele mensheid tot in eeuwigheid. Maar dit geestelijke, eeuwige gezin sluit niet uit dat, aan deze zijde van de wederkomst, huishoudens van groot belang zijn voor de samenleving:
- als plaatsen waar kinderen kunnen opgroeien
- als plaatsen waar de kennis van God wordt doorgegeven
- als kleinste groep voor eredienst
- als eenheden waaruit de kerken zijn opgebouwd.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 07, 2011, 03:59:14 pm »
Dank Qohelet, voor deze uitwijding.
Maar dan nog is het een uiting van hoe gereformeerden over maatschappelijke structuren denken. En geen gereformeerde leer -sec-. Of wilde je stellen dat Kuypers leer gevolgen heeft voor het belijden van de GKv?
Anders gezegd: volgens mij kan de ene grefo standpunt A innemen over het gezin en een andere grefo standpunt B; zolang zowel A als B* verder niet tegen de 3FvE ingaan, zijn beide overtuigingen 'binnen de grefoleer' in te passen.

* voorbeeld:
A: homohuwelijken vormen per definitie geen gezin
B: de notie gezin en het homohowelijk zijn niet per definitie onverenigbaar

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 07, 2011, 04:19:25 pm »
@Qohelet Well done (i must say that)
@elle De punten genoemd door Qohelet staan zwaar onder druk en het "zelf" meer en meer inpassen naar eigen goeddenken is een van de redenen daarvan.Op zich jammer want er gaat langzaam maar zeker een groot goed verloren en als het een keer weg is haal je het niet meer terug.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 07, 2011, 04:51:49 pm »

quote:

Qohelet schreef op 07 maart 2011 om 15:28:
 Dat huishouden, dat gezin is de hoeksteen van de hele mensheid tot in eeuwigheid. Maar dit geestelijke, eeuwige gezin sluit niet uit dat, aan deze zijde van de wederkomst, huishoudens van groot belang zijn voor de samenleving:
- als plaatsen waar kinderen kunnen opgroeien
- als plaatsen waar de kennis van God wordt doorgegeven
- als kleinste groep voor eredienst
- als eenheden waaruit de kerken zijn opgebouwd.
Begrijp ik goed da tje hiermee de gemeente bedoelt?
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 07, 2011, 07:28:20 pm »
@Elle:

Dat is inderdaad een goede vraag.

Onze vrijgemaakte voorouders hebben, in lijn van hun Kuyperiaanse voorgangers, geloofd dat de bijbelse leer impliceert dat het gezin een door God gegeven instelling is, dat op natuurlijke wijze de kerneenheid vormt (of moet vormen) van samenleving en kerkelijke gemeente.

De uitdaging komt van de veranderde maatschappelijke structuren in de laatste decennia: veel gebroken gezinnen, alleenstaande ouders; kinderen minder afhankelijk, meer nadruk op individuele ontwikkeling dan verantwoordelijkheid naar ouders; zelfstandig en "creatief" denken wordt meer op prijs gesteld dan het navolgen van je voorvaderen; enz. Daarbij komen dan natuurlijk nog het verdwijnen van het bewustzijn van de vader als gezinshoofd, en de vanzelfsprekendheid van heterogame partners met een stoet kinderen.

Dus kun je je inderdaad afvragen: hoeveel is bijbelse leer? en hoeveel is daaraan toegevoegd? M.i. kun je de afwezigheid van deze discussie in de 3FvE niet aanvoeren als bewijs dat dit geen "leer" is. Gezinnen, hun structuur en hun belang stonden tot voor kort simpelweg niet ter discussie, dus was het niet nodig hierover kerkelijke leer te formuleren.

Ik ben er wel van overtuigd dat homoparen niet passen binnen het bijbels kader van gezin en samenleving. Niet alleen zijn alle ouderparen in de bijbelse geschiedenis hetero, er zijn ook talloze teksten die seksuele gemeenschap tussen twee mannen verwerpen als gruwelijk, zondig, en tegennatuurlijk. De pogingen om de klem van deze teksten weg te nemen hebben mij niet kunnen overtuigen.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 07, 2011, 07:32:07 pm »

quote:

Antonius schreef op 07 maart 2011 om 16:51:
Begrijp ik goed da tje hiermee de gemeente bedoelt?

Nee. Ik bedoel het gezin. De kerkelijke gemeente bestaat in de praktijk uit gezinnen (tenzij het een bekeerlingen-gemeente is), en veel van wat er in de kerk wekelijks gebeurt, wordt of moet dagelijks gedaan in het gezin.

Een waardevol element in het Kuyperiaans denken, m.i., is de rol van de vader als leider van de eredienst van het gezin. In zijn eigen, kleine, "soevereiniteitskring" is de vader bij uitstek voorganger, profeet, priester, dominee, ouderling, catecheet, voor het gezin waarover hij verantwoordelijkheid draagt. (Die rol kan de moeder ook hebben, maar ik geloof dat in de meeste situaties de primaire verantwoordelijkheid bij de huisvader ligt.)