Auteur Topic: weblogs gkv-dominees  (gelezen 11722 keer)

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Gepost op: december 21, 2010, 11:20:35 am »
Hier en daar zijn gkv-dominees aan het bloggen. Het leek mij wel aardig om hier linkjes te verzamelen van dergelijke blogs. En eventueel bespreken wat er in de gkv-blogosfeer gebeurt.

Blogs die ik ken:
- prof Douma (zit tussen een website en een blog in)
- ds. J. Douma
- ds. H. Roosenbrandt
- ds. Van der Lught
- (en buitenbeentje D. Heek, die geen dominee is)
« Laatst bewerkt op: december 22, 2010, 09:09:56 am door E-line »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2010, 01:11:14 pm »

quote:

E-line schreef op 21 december 2010 om 11:20:
Hier en daar zijn gkv-dominees aan het bloggen. Het leek mij wel aardig om hier linkjes te verzamelen van dergelijke blogs. En eventueel bespreken wat er in de gkv-blogosfeer gebeurt.

Blogs die ik ken:
- prof Douma (zit tussen een website en een blog in)
- ds. J. Douma
- ds. H. Roosenbrandt
- ds. Van der Lught
- (en buitenbeentje D. Heek, die geen dominee is)

Dia van Jos Douma lees ik zeer regelmatig.
De andere had ik nog nooit van gehoord, zal eens kijken. Dom eigenlijk edit: dat ik daar nog nooit van gehoord had omdat Douma Heek hekelt in een blog.
In het ND las ik wel dat er regelmatig iets is met dhr.Heek.

Overigens is de site van Jos Douma wel heel prettig om te lezen.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2010, 02:34:54 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #2 Gepost op: december 21, 2010, 02:11:17 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 december 2010 om 13:11:
[...]

Dia van Jos Douma lees ik zeer regelmatig.
De andere had ik nog nooit van gehoord, zal eens kijken. Dom eigenlijk omdat Douma Heek hekelt in een blog.
In het ND las ik wel dat er regelmatig iets is met dhr.Heek.

Overigens is de site van Jos Douma wel heel prettig om te lezen.


Mag ik vragen waarom je dat dom noemt? Laatst las ik in het ND een groot interview met Heek en ik vond het enorm pakkend. Ben benieuwd naar je reactie.

Soms denk ik wel eens: te oordelen naar de reacties die je van mensen krijgt als er in de kerk een gordijn scheef hangt (bij wijze van) lijkt het wel alsof mensen inderdaad graag comfortabel in de kerk zitten. Alles moet zijn en gaan zoals 'het hoort'. De dominee moet het liefst ook nog zeggen wat wij willen horen. Dat komt op mij over als een ritueel. Het kenmerk van een ritueel is dat het altijd op dezelfde manier gaat en dat geeft je houvast. Daar kom je dan voor, en niet voor de betekenis.

Maar we zitten toch niet in de kerk om ons er prettig te voelen? God kom toch met een boodschap die we juist liever niet zouden willen horen? We willen toch wat WIJ willen en we willen niet ZIJN Wil doen? Dat is nou toch net het hele punt? Je komt toch naar de verkondiging van de genade omdat je het nodig hebt, omdat je er weer bij bepaald moet worden? Dat maakt je toch nederig?

Weet niet. Zo denk ik wel eens.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #3 Gepost op: december 21, 2010, 02:33:55 pm »

quote:

Mellon schreef op 21 december 2010 om 14:11:
[...]


Mag ik vragen waarom je dat dom noemt? Laatst las ik in het ND een groot interview met Heek en ik vond het enorm pakkend. Ben benieuwd naar je reactie.
Ik bedoelde dat het van mijzelf dom was dat ik dat andere blog niet kende :)

quote:

Soms denk ik wel eens: te oordelen naar de reacties die je van mensen krijgt als er in de kerk een gordijn scheef hangt (bij wijze van) lijkt het wel alsof mensen inderdaad graag comfortabel in de kerk zitten. Alles moet zijn en gaan zoals 'het hoort'. De dominee moet het liefst ook nog zeggen wat wij willen horen. Dat komt op mij over als een ritueel. Het kenmerk van een ritueel is dat het altijd op dezelfde manier gaat en dat geeft je houvast. Daar kom je dan voor, en niet voor de betekenis.
Zal allicht dat dit bij sommigen speelt.
Het interview heb ik opgesnord en hij spreekt wel heel erg hard over zijn kerkgenootschap.
Dat er een kern van waarheid in zit zegt niet dat de verpakking klopt volgens mij.

quote:

Maar we zitten toch niet in de kerk om ons er prettig te voelen? God kom toch met een boodschap die we juist liever niet zouden willen horen? We willen toch wat WIJ willen en we willen niet ZIJN Wil doen? Dat is nou toch net het hele punt? Je komt toch naar de verkondiging van de genade omdat je het nodig hebt, omdat je er weer bij bepaald moet worden? Dat maakt je toch nederig?
Inderdaad.

quote:

Weet niet. Zo denk ik wel eens.
Geeft niets, ik denk ook wel eens.
Mail me maar als je wat wilt weten

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #4 Gepost op: december 21, 2010, 10:17:54 pm »
« Laatst bewerkt op: december 21, 2010, 10:18:18 pm door Harold-2 »

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #5 Gepost op: december 22, 2010, 03:09:16 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 december 2010 om 13:11:

De andere had ik nog nooit van gehoord, zal eens kijken. Dom eigenlijk edit: dat ik daar nog nooit van gehoord had omdat Douma Heek hekelt in een blog.
In het ND las ik wel dat er regelmatig iets is met dhr.Heek.


'Hekelen' is een groot woord. Ik vond het wel een mooi en evenwichtig stuk. Aan de ene kant ziet ds. Douma scherp hoe Heek probeert de boel op te stoken, aan de andere kant durft hij zichzelf ook de spiegel, die Heek geeft, voor te houden.

Maar dit is alweer inhoudelijk commentaar en niet heel geschikt voor het topic. Ik weet verder geen bloggende dominees, helaas.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #6 Gepost op: december 23, 2010, 03:38:42 pm »

quote:

E-line schreef op 21 december 2010 om 11:20:
En eventueel bespreken wat er in de gkv-blogosfeer gebeurt.

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #7 Gepost op: december 24, 2010, 02:55:40 pm »
Men heeft onderling contact. :)

Persoonlijk trek ik vooral de site van Jochem Douma slecht. 'De GKv zijn in verval', dit en dat. Word ik een beetje moe van. Ik wens hem veel succes met het heropstarten van het Gereformeerd Gezinsblad en een mooi leven verder.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #8 Gepost op: december 24, 2010, 04:33:11 pm »

quote:

Ursa schreef op 24 december 2010 om 14:55:
Men heeft onderling contact. :)

Persoonlijk trek ik vooral de site van Jochem Douma slecht. 'De GKv zijn in verval', dit en dat. Word ik een beetje moe van. Ik wens hem veel succes met het heropstarten van het Gereformeerd Gezinsblad en een mooi leven verder.

Jochem Douma spreekt zorg uit over recente ontwikkelingen en probeert aan te wijzen waar dingen mis zijn. Je kunt het ermee eens zijn of niet, maar ik denk dat hij genoeg punten aandraagt die discussie waard zijn.

Ik erger me meer aan de site van David Heek, die de hele GKv (of althans haar structuur) beschuldigt van lauwheid en hypocrisie. Anderen, zoals Jos Douma, zijn iets gematigder maar volgen eenzelfde lijn. Weer anderen, zoals Martijn Horsman, staan blijkbaar zo kritisch tegenover de "vrijgemaakte" traditie dat ze hun best doen haar te vermijden. Dat soort dingen vind ik kwalijker.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #9 Gepost op: december 24, 2010, 06:06:39 pm »
Sommige punten zijn ook zeker waard om over door te praten. Tussen de regels door lees ik echter ook een flinke lap nostalgie: vroeger, in de tijd van de grote voorgangers, vroeger, toen de krant nog een verlengstuk van de kerk was... ik bedoel, fijn dat je daar naar terugverlangt (hoewel niet heel reëel) maar breng het niet als een verwijt. We kunnen niet opeens terug naar 30 jaar geleden.

Daarnaast heb ik het niet zo met mensen die hun positie binnen het kerkverband gebruiken om de zelfbenoemde onheilsprofeet uit te hangen.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #10 Gepost op: december 24, 2010, 10:34:53 pm »

quote:

Ursa schreef op 24 december 2010 om 18:06:
.. de zelfbenoemde onheilsprofeet uit te hangen.
Hmm die typering gaat voor meer bloggers op. Soms alleen verpakt in activistisch progressivisme.

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #11 Gepost op: december 25, 2010, 02:35:41 pm »
Klopt, er wordt altijd van twee kanten (of meer) gesjord aan de argeloze kerkganger. Op zich kan bloggen natuurlijk wel goed zijn voor het vormen en ontwikkeling van je mening en voor debat. Dat zie je op die sites, dat 'het gesprek' wordt aangegaan.

Als ik heel eerlijk ben naar mezelf heb ik meer met progressieve dan conservatieve onheilsprofeten... :+
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #12 Gepost op: december 26, 2010, 03:58:08 pm »

quote:

Ursa schreef op 24 december 2010 om 14:55:
Men heeft onderling contact. :)

Persoonlijk trek ik vooral de site van Jochem Douma slecht. 'De GKv zijn in verval', dit en dat. Word ik een beetje moe van. Ik wens hem veel succes met het heropstarten van het Gereformeerd Gezinsblad en een mooi leven verder.
Ik kan meer waardering opbrengen voor mensen die obv argumenten vasthouden aan hun overtuiging en er ook voor staan dan mensen die lekker meewaaien op de beweging zoals de massa doet en vooral niet nadenken want waarom zou je ook als je lekker achter de kudde aan kunt huppelen  8)7

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #13 Gepost op: maart 18, 2011, 09:32:26 am »
Nog eentje: http://www.evangeliebelijder.mysites.nl/ van dominee R. Visser.

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #14 Gepost op: april 13, 2011, 09:50:36 am »

meribel

  • Berichten: 39
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #15 Gepost op: april 15, 2011, 02:10:17 am »

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #16 Gepost op: april 15, 2011, 10:21:48 am »

quote:

Ursa schreef op 24 december 2010 om 14:55:
Men heeft onderling contact. :)

Persoonlijk trek ik vooral de site van Jochem Douma slecht. 'De GKv zijn in verval', dit en dat. Word ik een beetje moe van. Ik wens hem veel succes met het heropstarten van het Gereformeerd Gezinsblad en een mooi leven verder.


Je hebt geluk, zijn site gaat sluiten (heet van de naald gelezen op z'n eigen website).

Je hebt ook weer pech, want hij gaat in zee met gereformeerdblijven.nl en anderen en ze beginnen een gezamenlijke site...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #17 Gepost op: april 20, 2011, 09:16:00 am »

quote:

Ursa schreef op 24 december 2010 om 18:06:
Sommige punten zijn ook zeker waard om over door te praten. Tussen de regels door lees ik echter ook een flinke lap nostalgie: vroeger, in de tijd van de grote voorgangers, vroeger, toen de krant nog een verlengstuk van de kerk was... ik bedoel, fijn dat je daar naar terugverlangt (hoewel niet heel reëel) maar breng het niet als een verwijt. We kunnen niet opeens terug naar 30 jaar geleden.

Daarnaast heb ik het niet zo met mensen die hun positie binnen het kerkverband gebruiken om de zelfbenoemde onheilsprofeet uit te hangen.

Noch het verlangen naar de vleespotten, noch het verlangen naar een meer zichtbare en voelbare beleving heeft aan het volk Israël uitkomst gebracht.
Want in beide gevallen was het verlangen vanuit de mens en naar de mens.

Zijn de onheilsprofeten van het volk Israël steeds uit geweest op eigen voordeel en eigen verbetering en eigen leiding? Of wezen zij terug naar de bron? Waarom zou iemand zijn positie gebruiken om een onheilsprofeet uit te hangen? Met welk doel, en met welk eigen voordeel?

Maar als er echt bekering nodig is dan zullen steeds meer stemmen zich geroepen voelen zich te verheffen, totdat op een gegeven moment niemand meer om de kern heen kan: er is iets aan de hand en hoe gaan we daar mee om: Terug naar Egypte? Verder met onze eigen weg? Of is er nóg een weg in het spoor van God's Woord naar het beloofde land??

Om het een of het ander te kunnen doorzien en te onderscheiden is het noodzakelijk met een gelovig onderzoekend hart te luisteren naar de geluiden die opgaan.

Als we tenminste geloven dat het God is die de harten werkt, en de zielen roept, en zijn kerk bewaart.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2011, 09:59:53 am door small brother »

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #18 Gepost op: april 20, 2011, 09:22:08 am »
Een nieuwe site:

[ quote ]
http://www.gereformeerdekerkblijven.nl/wp/wp-content/uploads/2011/04/cropped-Header.jpg

Gereformeerde Kerk Blijven

Volgende verschijningsdatum DV zaterdag 30 april 2011.

Nieuwe site
In een levende kerk staan ontwikkelingen niet stil. Dat kan ook niet anders, wanneer je hier en nu als kerk Christus wilt volgen. Tegelijk moeten nieuwe ontwikkelingen in principiële continuïteit met het verleden staan. Gereformeerde kerken moeten wel gereformeerde kerk blijven.

Ook binnen de GKv staan de ontwikkelingen niet stil. Helaas zijn ze vaak van dien aard, dat ze vragen om kritisch commentaar.

Tot nu toe werd van verschillende kanten dergelijk commentaar geleverd. De predikanten die meewerken aan www.gereformeerdblijven.nl deden het van tijd tot tijd. Ook prof. dr. J. Douma heeft op zijn eigen site geschreven over de GKv. De site www.hjccjwilschut.nl kent een rubriek kanttekeningen, waarin eveneens over de gang van zaken binnen de GKv geschreven werd.

Ondanks reliëf delen deze drie sites dezelfde intentie. De Gereformeerde Kerken in Nederland zijn ons lief. Helaas signaleren wij tekenen van verval, die het gereformeerd karakter van de kerken onder druk zetten. Ook die zorg delen wij met elkaar.

Vanwege die gezamenlijke liefde en zorg hebben wij de handen in elkaar geslagen en onze krachten gebundeld in een nieuwe site: www.gereformeerdekerkblijven.nl

Tweeledig
In de naam van deze site brengen wij twee dingen tot uitdrukking. Allereerst willen wij ons inzetten voor het gereformeerd karakter van de GKv. Dat betekent voor ons trouw aan de Heilige Schrift en de gereformeerde belijdenis, en de principes van het gereformeerd kerkrecht. De naam zegt dus om te beginnen iets over ons doel: gereformeerde kerk blijven. Niet krampachtig conservatief. Maar in actuele gehoorzaamheid in de wereld van 2011.

In de tweede plaats brengt de naam van deze site iets van onze zorg tot uiting. Wij zien het ‘gereformeerde kerk blijven’ binnen de GKv op verschillende manier bedreigd. Zonder compleet te zijn noemen wij de (hermeneutische) omgang met de Heilige Schrift, de argeloosheid waarmee de Nationale Synode te Dordrecht in 2010 werd benaderd, het liturgisch experiment, het steeds meer gaan ontbreken van de samenhang die naar onze mening bij een gereformeerd kerkverband hoort. We denken ook aan de onkritische openheid voor evangelikaal en charismatisch denken, die binnen de GKv wordt aangetroffen.

Wij zeggen niet dat de GKv geen gereformeerde kerk meer zijn. Wij hebben ook geen voornemens om deze kerken te verlaten. Wel willen wij hardop aanwijzen, waar naar onze mening in allerlei ontwikkelingen het gereformeerde kerk zijn in geding is.

Niet vrijblijvend
Al denken wij niet aan vertrek, wij zijn niet van plan om ons commentaar vrijblijvend te leveren. Maar al te vaak blijkt dat men een werkelijk gesprek binnen de GKv uit de weg gaat. Wanneer het verval zich voortzet, zullen wij moeten nadenken welke concrete kerkelijke consequenties daaruit getrokken moeten worden. Want de nood bij een deel van de kerkleden is groot. Die willen wij niet in de steek laten. Wij hebben in dezen geen ‘program’. Wij hebben de diepe overtuiging, dat de Here ons hier de weg zal wijzen.

Positief
Wie een kritische confrontatie met de ontwikkelingen binnen de GKv aankondigt, laadt al gauw de verdenking op zich van eenzijdig negatief bezig zijn. Ook in ons kritisch commentaar is onze bedoeling positief: we willen gaan voor het ‘gereformeerde kerk blijven’. Juist omdat we dankbaar zijn voor wat Christus aan de GKv als gereformeerde kerken heeft gegeven. Graag willen we ons inzetten om elkaar (terug) te vinden in eenstemmige dankbaarheid. We zullen ons best doen om die toon in ons schrijven te laten doorklinken.

Daarnaast willen we studiemateriaal bieden, dat kan helpen om de Bijbel beter te begrijpen. Op onze site hoopt prof. Douma zijn serie over de Psalmen voort te zetten. Daarnaast willen wij een rubriek verzorgen, waarin allerlei thema’s – van belang voor het gereformeerd kerkelijk leven – uitgediept worden. In de rubriek archief vindt u materaal, dat eerder op de drie verschillende sites werd gepubliceerd, waarvan wij denken dat het van belang is dat ze toegankelijk blijven.

Opzet
Wij stellen ons een verschijningsfrequentie van één keer in de veertien dagen voor. We gaan niet werken met een mailinglist (zoals op www.hjccjwilschut.nl). Per keer zal de geplande volgende verschijningsdatum vermeld worden.

Als (commissie van) eindredactie zullen ds. Storm en dr. Wilschut fungeren. De rubriek die de kerkelijke ontwikkelingen volgt, zal als regel verzorgd worden door de eindredacteuren. Prof. Douma hoopt in deze rubriek eveneens regelmatig kort commentaar te leveren. Daarnaast kunnen de overige medewerkers bijdragen verzorgen. Deze overige medewerkers zijn de predikanten, die (naast ds. Storm) tot nu toe meewerkten aan www.gereformeerdblijven.nl: dr. A. Bas, ds. H.W. van Egmond, ds. H.G. Gunnink, ds. J.R. Visser.

De overige rubrieken zullen door alle medewerkers ingevuld worden. Wij beloven u niet dat wij elke veertien dagen in elke rubriek een nieuwe bijdrage kunnen leveren. Wel willen wij dat doen als het gaat om de kerkelijke ontwikkelingen en de rubriek ‘Uit de Schrift’.

Steun
Wij willen u vragen om uw gebed. Wij zijn ons ervan bewust, dat wij van Gods zegen afhankelijk zijn. In die gezindheid starten wij deze site.

J. Douma
P.L. Storm
H.J.C.C.J. Wilschut

15-04-2011 [ /quote ]

bron

Alja

  • Berichten: 340
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #19 Gepost op: mei 12, 2011, 05:17:13 pm »
Een correctie op je eerste bericht: David Heek is inmiddels verhuisd naar een nieuw webadres: www.davidheek.nl. 't Is er nu nog wat kaal, maar soms worden er mooie blogs bijgeplaatst. Zoals ook de meest recente.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2011, 05:17:29 pm door Alja »
<><

dsWim

  • Berichten: 708
  • voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
weblogs gkv-dominees
« Reactie #20 Gepost op: mei 18, 2011, 10:39:37 am »
Het is ook leuk om wat breder te kijken: http://www.staatgeschreven.nl/predikantenblogs/
shoot me again, I ain't dead yet