Auteur Topic: hoe schriftuurlijk en hoe Gereformeerd is het kerngezin?  (gelezen 12146 keer)

Paul2

• Bekijk profiel
hoe schriftuurlijk en hoe Gereformeerd is het kerngezin?
« Reactie #45 Gepost op: mei 15, 2011, 05:15:06 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 12 maart 2011 om 10:27:
Dat is, zoals ik het lees, ook ongeveer wat Barbara Crafton betoogt:
Het 'traditionele' huwelijk en gezin zijn volgens haar niet theologisch (op de Bijbel) te funderen, want in de Bijbel geven andere huwelijksvormen en andere vormen van familieleven de toon aan, zoals in die tijd gebruikelijk.
Bovendien worden in haar (selectieve) lezing van de Bijbel mensen die die norm aan hun laars lappen niet hard veroordeeld.

Hallo Wim,

het tegenovergestelde komt ook een keer voor in de bijbel. In Ezra hoodstukken 9 en 10 staat hoe Joodse mannen hun eigen kinderen en hun (niet-Joodse) vrouwen verstoten, om de toorn des Heeren af te wenden.

Ezra 9:14
14 nu overtreden wij opnieuw uw geboden en gaan wij huwelijken aan met deze zondige volken. Moet U niet zo kwaad op ons zijn dat U ons totaal vernietigt, en er geen rest of geredde overblijft?

Ezra 10:2-5
En Sekanja, de zoon van Jechiël, een van de zonen van Elam, nam het woord en sprak tot Ezra: ‘Wij zijn ontrouw geweest tegenover onze God, en hebben uitheemse vrouwen genomen uit de volken van het land, maar ook nu is er nog hoop voor Israël. 3 Laat ons een verbond sluiten met onze God, om al deze vrouwen en hun kinderen weg te sturen, volgens de raad van mijn Heer en van hen die de geboden van onze God vrezen, en zo zijn leer nakomen. 4 Sta op; u komt de beslissing toe, maar wij staan aan uw zijde; wees sterk en ga aan het werk.’ 5 Nu stond Ezra op en vroeg de leiders van de priesters, van de Levieten en van heel Israël, te zweren dat zij zo zouden handelen; en dat deden zij.

Het huwelijk en het gezin waren toen blijkbaar opofferbaar. Uit ontzag voor God je eigen kind te verstoten, volgens mij is dat volledig foute boel maar Ezra vond het een goed idee!
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2011, 05:17:02 pm door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast