Auteur Topic: Omdat het bijna Pasen is..  (gelezen 4978 keer)

webredacteurMO

  • Redactie GKV.nl
  • Berichten: 26
    • Bekijk profiel
Omdat het bijna Pasen is..
« Gepost op: maart 09, 2011, 08:14:59 am »
Elke dag wordt er een tekst met een korte overdenking op de site geplaatst. In de overdenking wordt een en ander verduidelijkt en toegespitst, in de hoop dat wat die dag gelezen is beter blijft hangen en verbonden wordt aan ons eigen leven.

Woensdag 9 maart

Dagtekst: Marcus 14: 1-2
1 De volgende dag zou het feest van Pesach en het Ongedesemde brood beginnen. De hogepriesters en schriftgeleerden zochten naar een mogelijkheid om hem door middel van een list gevangen te nemen en te doden. 2 Ze zeiden bij zichzelf: Tijdens het feest kan dat niet, want dan komt het volk in opstand.

Lezing: Exodus 12: 21-27 // lied: Liedboek gez. 75, coupl. 1-3

Overdenking
De tijd begon te dringen. Voor de leiders van het volk die het met die lastige rabbi Jezus helemaal gehad hadden. Ze hadden haast om Jezus uit te schakelen. “Anders loopt straks het hele volk hem achterna”, was de redenering. De tijd begon ook te dringen gezien Gods tijdpad. Jezus wist dat zijn ‘uur’ gekomen was en dat dus zijn laatste uur zou gaan slaan. We zien in deze verzen dat de twee wegen elkaar dreigen te kruisen. De joodse leiders wilden geen ‘gedoe’ tijdens de paasdagen, met zoveel medestanders van Jezus in de buurt. Maar God had gepland dat zijn Zoon geslacht zou worden als het grote paaslam. Het vervolg laat zien hoe alles volgens Plan verloopt. En dus precies op Tijd.

Hoe geeft u invulling aan de 40-dagentijd?
Bron: Steunpunt Liturgie, liturgie@gkv.nl
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2011, 09:48:10 am door webredacteurMO »

webredacteurMO

  • Redactie GKV.nl
  • Berichten: 26
    • Bekijk profiel
Omdat het bijna Pasen is..
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2011, 08:18:01 am »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Omdat het bijna Pasen is..
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2011, 08:45:39 am »
Mail me maar als je wat wilt weten

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Omdat het bijna Pasen is..
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2011, 09:14:22 am »
Vandaag is het Aswoensdag en dus het begin van de 40-dagentijd. Wij lezen vandaag uit Matteus en de hele week bidden we elke dag psalm 51 en staat de liturgische agenda bol van boetevieringen. Bestaat er in grefo-land ook zoiets als boetevieringen? En waar bestaan die dan uit?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Omdat het bijna Pasen is..
« Reactie #4 Gepost op: maart 09, 2011, 12:04:37 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 09 maart 2011 om 09:14:
Vandaag is het Aswoensdag en dus het begin van de 40-dagentijd. Wij lezen vandaag uit Matteus en de hele week bidden we elke dag psalm 51 en staat de liturgische agenda bol van boetevieringen. Bestaat er in grefo-land ook zoiets als boetevieringen? En waar bestaan die dan uit?
Ik ben in het dienstenboek voor de PKN wel eens liturgiën tegengekomen voor de 40-dagentijd. Waarbij ik wel moet zeggen dat deze m.n. bedoeld lijken voor het Evangelisch-Lutherse deel der PKN... Als zal (waarschijnlijk) de rest van de PKN hier ook ("naar behoefte") uit kunnen putten om de eredienst vorm te geven... Er zal gelden: hoe "hoogkerkelijker" een gemeente gestemd is (hoe meer "liturgisch ingesteld"), hoe meer men uit deze bron zal putten... En hoe "laagkerkelijker", hoe meer men de "vrijheid" zal nemen om de thema's van de diensten anders te kiezen...

Ik kan me zelf nog heel goed herinneren dat in een van de voorgaande jaren in mijn eigen gemeente de 40-dagentijd extra benadrukt werd tijdens de zondagen voor Pasen (inclusief de liturgische lezingen voor die zondag en bijbehorende psalmen). Ik vond dat een waardevol iets, al snap ik ook de "behoefte" om de cyclus niet wekelijks/jaarlijks te herhalen (je merkt: ik eet graag van zowel hoogkerkelijke als laagkerkelijke wallen mee...  ;) )

Overigens is Aswoensdag niet speciaal een dag die in grefoland benadrukt wordt... Wel als start van de 40-dagentijd, overigens, maar niet als een specifieke gedenkdag... De dag zal naar onze smaak wel te veel samenhangen met het voorgaande carnaval, denk ik... Niet echt een "grefo-ding"...

En wat betreft de boetevieringen: ik denk dat ook de meer "laagkerkelijke" grefo-gemeenten nog steeds doordesemd zijn van een besef van een menselijk tekortschieten (Maar vul dat begrip niet te zwartgallig in... Maar meer in de lijn van Paulus' opmerking (Rom 3) dat uiteindelijk ieder - op zichzelf aangewezen - mens met lege handen voor God komt te staan... maar dit in samenhang met de hierop volgende genade, die in datzelfde hoofdstuk Rom 3 beschreven staat!); waarbij in de meeste gemeenten wekelijks in de diensten een plaats wordt ingeruimd voor "schuldbelijdenis en genadeverkondiging"... (de gereformeerde "boeteviering" bij uitstek, volgens mij...)


NB: aswoensdag valt dit jaar samen met de reformatorische "Biddag voor Gewas en Arbeid"
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2011, 01:09:28 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

webredacteurMO

  • Redactie GKV.nl
  • Berichten: 26
    • Bekijk profiel
Omdat het bijna Pasen is..
« Reactie #5 Gepost op: maart 10, 2011, 09:07:59 am »
Donderdag 10 maart

Dagtekst: Marcus 14: 3
3 Toen hij in Betanië in het huis van Simon – degene die aan huidvraat had geleden – aanwezig was bij een feestmaal, kwam er een vrouw binnen. Ze had een albasten flesje bij zich dat gevuld was met zeer kostbare, zuivere nardusolie. Ze brak het flesje en goot de olie uit over zijn hoofd.

Lezing: Psalm 23 // lied: GK gez. 46, coupl. 1

Overdenking
Een verademing. Iemand die als je in de narigheid zit, om je geeft. Een echte vriend(in).
In Betanië woonden Jezus’ vrienden Lazarus en haar zussen Marta en Maria. Het is aannemelijk dat de vrouw die Jezus eerde met die kostbare nardusolie deze Maria is geweest (zie Joh. 12: 2-3). Wat ze deed was veel meer dan een lekker geurtje geven aan een man. Een hele fles wordt in een keer leeggegoten zodat het hele huis doortrokken werd van de bedwelmende geur. Geen wonder dat het overkwam als je reinste verkwisting. Maar Maria gaf op deze manier zichzelf. “De weelde van haar hart heeft zij zo overvloedig uitgestort”. Jezus eren mocht wat kosten. Zoals in dat lied: Neem ook mijn liefde Heer, ik leg voor U haar schatten neer. Voor wie je hart is, is je schat.


Bron: Steunpunt Liturgie, liturgie@gkv.nl

webredacteurMO

  • Redactie GKV.nl
  • Berichten: 26
    • Bekijk profiel
Omdat het bijna Pasen is..
« Reactie #6 Gepost op: maart 11, 2011, 09:02:37 am »
Vrijdag 11 maart

Dagtekst: Marcus 14: 4-7
4 Sommige aanwezigen zeiden geërgerd tegen elkaar: ‘Waar is deze verkwisting goed voor? 5 Die olie had immers voor meer dan driehonderd denarie verkocht kunnen worden, en dat geld hadden we aan de armen kunnen geven.’ Ze voeren tegen haar uit. 6 Maar Jezus zei: ‘Laat haar met rust, waarom vallen jullie haar lastig? Ze heeft iets goeds voor mij gedaan. 7 Want de armen zijn altijd bij jullie, en jullie kunnen weldaden aan hen bewijzen wanneer je maar wilt, maar ik zal niet 8 Wat ze kon, heeft ze gedaan: ze heeft mijn lichaam nu al met olie gebalsemd, met het oog op mijn begrafenis. 9 Ik verzeker jullie: waar ook maar ter wereld het goede nieuws verkondigd wordt, zal ter herinnering aan haar verteld worden wat zij heeft gedaan.’ altijd bij jullie zijn.

Lezing: 2 Cor. 2: 14-17 // lied: GK gez. 46, coupl. 2

Overdenking
Een golf van kritiek dreigt de aangename geur van de liefde die Maria toonde voor Jezus, te overspoelen. Maar hadden de critici niet een punt? Dit had toch wel wat minder gekund? Hoeveel arme mensen hadden voor dat geld niet eten en kleren kunnen krijgen? Een afweging die vaker gemaakt moet worden: geld voor een nieuwe kerk of geld overmaken voor een goed doel in de ‘derde wereld’? Moeten we niet afzien van nog meer luxe als je ziet hoeveel nood er, ook dichtbij, is? Toch speelt die afweging hier niet. Zorg voor de armen staat ook hoog op Jezus’ prioriteitenlijstje. Maar deze vrouw maakte de goede keus. Ze deed wat binnenkort niet meer kan omdat Jezus er dan niet meer is. Letterlijk staat hier dat Jezus zei dat ze een goed werk had gedaan ‘in’ Hem.
Anders gezegd: het was een daad van geloof. Maria deed ‘wat haar hand vond om te doen’. Voor haar was Jezus Nummer 1. En voor ons? Laten we zo in de wereld staan dat we in alles ‘de geur van Christus’ verspreiden. Dat we ruiken en smaken naar zijn liefde.


Bron: Steunpunt Liturgie, liturgie@gkv.nl

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Omdat het bijna Pasen is..
« Reactie #7 Gepost op: maart 11, 2011, 10:43:22 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 maart 2011 om 12:04:

Ik ben in het dienstenboek voor de PKN wel eens liturgiën tegengekomen voor de 40-dagentijd. Waarbij ik wel moet zeggen dat deze m.n. bedoeld lijken voor het Evangelisch-Lutherse deel der PKN... Als zal (waarschijnlijk) de rest van de PKN hier ook ("naar behoefte") uit kunnen putten om de eredienst vorm te geven... Er zal gelden: hoe "hoogkerkelijker" een gemeente gestemd is (hoe meer "liturgisch ingesteld"), hoe meer men uit deze bron zal putten... En hoe "laagkerkelijker", hoe meer men de "vrijheid" zal nemen om de thema's van de diensten anders te kiezen...


Mooie liturgie en dank voor de link! Sommige stukken zijn bijna identiek aan wat de RKK doet. Maar betekent dat, dat het Lutherse deel van de PKN hoogkerkelijk is en de rest niet? Of is die scheidslijn niet zo helder te trekken?

quote:

Overigens is Aswoensdag niet speciaal een dag die in grefoland benadrukt wordt... Wel als start van de 40-dagentijd, overigens, maar niet als een specifieke gedenkdag... De dag zal naar onze smaak wel te veel samenhangen met het voorgaande carnaval, denk ik... Niet echt een "grefo-ding"...


Aswoendag is vooral het begin van de Vastentijd. Het carnaval voorafgaand is vooral een profane, wereldlijke bezigheid die men zelf ingesteld heeft en die niet universeel is. In NL maakt men dat onderscheid met de afkomst van 'onder of van boven de rivieren'. Maar waar Brazilië een uitbundig carnaval kent, gebeurd er in Polen of andere katholieke landen hoegenaamd niets.

quote:

En wat betreft de boetevieringen: ik denk dat ook de meer "laagkerkelijke" grefo-gemeenten nog steeds doordesemd zijn van een besef van een menselijk tekortschieten (Maar vul dat begrip niet te zwartgallig in... Maar meer in de lijn van Paulus' opmerking (Rom 3) dat uiteindelijk ieder - op zichzelf aangewezen - mens met lege handen voor God komt te staan... maar dit in samenhang met de hierop volgende genade, die in datzelfde hoofdstuk Rom 3 beschreven staat!); waarbij in de meeste gemeenten wekelijks in de diensten een plaats wordt ingeruimd voor "schuldbelijdenis en genadeverkondiging"... (de gereformeerde "boeteviering" bij uitstek, volgens mij...)


Betekent dat dat de GKv en NGK laagkerkelijk zijn? Maar de wekelijkse schuldbelijdenis, als onderdeel van de gewone liturgie, is m.i. toch niet hetzelfde als een 40 daagse vastentijd met specifieke boetevieringen.

quote:

NB: aswoensdag valt dit jaar samen met de reformatorische "Biddag voor Gewas en Arbeid"
Dat vind ik nu een mooie traditie! Bij ons zijn dit soort dagen min of meer verdwenen, helaas. Hoe worden vieringen op deze dag bij jullie eigenlijk liturgisch ingevuld?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)