Auteur Topic: Bekering  (gelezen 13923 keer)

yvon777

• Bekijk profiel
Bekering
« Gepost op: maart 13, 2011, 11:24:12 am »
Hallo,
ik ben zelf geen GKV'er maar vind het leuk om op christelijke forums te komen.
Ik lees hier veel ' kerkelijke'  dingen (misschien heb ik nog niet genoeg rondgekeken :$) al merk ik ook dat er wel bijbels gericht geleefd wordt, en dat vindt ik fijn om te zien!
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat jullie verstaan onder bekering.
Ik bedoel daarmee niet de dagelijkse bekering waar ik over las, maar de bekering van bijvoorbeeld Matt 2:2 : Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.
En kunnen jullie mij uitleggen in welke zin het koninkrijk der hemelen in jullie ogen nabij is gekomen? (Eventueel met bijbelteksten om het te verduidelijken) Ik ben benieuwd
Alvast bedankt voor jullie bijdrage
Gr Yvon
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2011, 05:41:10 pm door yvon777 »
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2011, 03:13:02 pm »
Bekeren is bekeren. En dat gebeurd dagelijks. Een evangelische collega van me zei me dat we elke dag onze zonden onder het bloed van Jezus moeten leggen, omdat we elke dag wel bewust of onbewust zondigen. Onze dominee zei vandaag in de preek ook dat satan in de verzoeking van Jezus in de woestijn drie verleidingsmethodes gebruikten om te verleiden. hij vertelde erbij dat we die ook herkennen:
1. bevrediging van behoeftes (maak van de stenen brood). Dat kan lijken als iets waar het altijd om draait. Of het nu om eten, drinken of seks gaat, het kan je beheersen alsof dat het doel van je leven is.
2. beproeving van God (Laat Hij je maar opvangen als je springt)
3. Als God zijn (ik geef je dat alles als je mij dient)

Bekeren begint met je oude leven los laten en het in Jezus´ handen te leggen. Vanaf dan ben begint het dagelijkse bekeringsproces, want zo zei de dominee ook: we hebben onze zwakke momenten.
Een nieuwe start is een nieuw begin

yvon777

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2011, 05:33:09 pm »
Hoi Gaitema,

Bedankt voor je reactie
Inderdaad herken ook ik de verleidingen van de duivel herkennen aan o.a. deze dingen. En nog meer kun je het herkennen door te luisteren naar wat Gods Geest ons leert (wanneer we die in ons binnenste hebben) Hij leidt ons op de weg van de waarheid, en haalt ons dus ook van de weg van de leugen af, zoals bij Jezus in de woestijn welke jij aanhaalde

Graag zou ik wel als onderbouwing uitleg vanuit de bijbel hebben, om het zelf ook te kunnen onderzoeken :$ Ik bouw namelijk liever niet op: "Een evangelische collega van me zei"  .. "Onze dominee zei vandaag in de preek".."want zo zei de dominee ook"..  
Ik hoop dat je dat begrijpt :)

Je schreef ook:
Bekeren begint met je oude leven los laten en het in Jezus´ handen te leggen. Vanaf dan ben begint het dagelijkse bekeringsproces
Dat eerste gedeelte begrijp ik, dat vindt ik ook in de Bijbel. Je oude leven los laten/verliezen in Hem. Onder anderen in Romeinen 6.
Maar het tweede gedeelte wat je zegt: dan begint onze dagelijkse bekeringsproces (we hebben onze zwakke momenten) kan ik zo niet terugvinden.

Want als ik bijvoorbeeld Romeinen 6 lees, dan staat daar zoals jij het ook ongeveer schreef: Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is.. punt. En dan komt de reden waarom ons oude bestaan met Hem gekruisigd is: omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn
Maar als je je elke keer weer moet bekeren omdat we onze zwakke momenten hebben wat heeft het dan voor zin met Christus te sterven.. (Ik hoop dat je mn vraag begrijpt) dan blijven we toch nog steeds slaaf van de zonde?

En hoe en wanneer ben jij begonnen met het oude leven los te laten zoals je schreef? En hoe is het om in een nieuw leven te leven als je het oude los hebt gelaten?
(Hopelijk niet te veel vragen) :$

Ps:De vraag over het koninkrijk der hemelen zal ik even in een ander topic openen, want ik zie dat ik twee vragen door elkaar heen stel :$

Laodicea

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2011, 09:37:19 pm »
Welkom!

quote:

yvon777 schreef op 13 maart 2011 om 11:24:
Ik lees hier veel ' kerkelijke'  dingen (misschien heb ik nog niet genoeg rondgekeken :$) al merk ik ook dat er wel bijbels gericht geleefd wordt, en dat vindt ik fijn om te zien!
offtopic:Dit kán heel beledigend overkomen he? :) Zowel GKv'ers als waarsch. de meeste andere Christenen zullen vinden dat dat de leer van hun Kerk overeenkomt met de Bijbel. Je zult in elk geval weinig (orthodox-gelovende) tot geen Christenen tegen komen die geloven dat de leer van hun Kerk niet beantwoordt aan de Bijbel.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

yvon777

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #4 Gepost op: maart 14, 2011, 07:19:41 am »
dankjewel :D

quote:

offtopic:Ik lees hier veel ' kerkelijke' dingen al merk ik ook dat er wel bijbels gericht geleefd wordt, en dat vindt ik fijn om te zien!
Dit kán heel beledigend overkomen he? :)

Hoe bedoel je dat dit beledigend over kan komen?
Ik lees veel kerkelijke dingen (kerkleer) maar zie ook stukjes (boven aan forum overzicht de voorwaarden) met daarin dat Gods woord centraal staat. En ik ben blij dat te zien.. Want ik ben op zoek naar Gods woord vanuit de Bijbel..
Of ben jij gericht op de leer van de kerk, en pas je jouw waarheid daarop aan?
In dat geval ben ik misschien op het verkeerde adres..

quote:

offtopic:GKv'ers zullen vinden dat dat de leer van hun Kerk overeenkomt met de Bijbel.

Dat begrijp ik, en dat mag ik toch ook hopen.
En die mening is gegrond als je de waarheid vanuit de Bijbel zelf goed begrijpt. Van daaruit kan je zien wat wel en niet overeenkomt, en dat is dan ook de reden dat ik op zoek ben naar de waarheid vanuit de Bijbel, en ik hoop daarmee hier op het juiste adres te zijn...

Mocht je hierover door willen praten, mag je me altijd pb'n, dan gaat het niet ten koste van het onderwerp :)

Waar ik benieuwd naar ben is wat jullie verstaan onder bekering. (Het liefst met bijbelteksten om het te verduidelijken)
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2011, 07:20:52 am door yvon777 »

wimnusselder

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2011, 08:46:05 am »
Hoi Yvon,

De betekenis van bekering is voor mij verwoord in advies 2 uit Quaker Faith & Practice:

quote:

Bring the whole of your life under the ordering of the spirit of Christ.

De Bijbel is geschreven voor mensen van zo'n 2000 jaar geleden.
Als je die gaat toepassen op deze tijd staat hij meredere interpretaties toe.
Als je je daarop wilt baseren heb je dus een kerkleer nodig om uit die opties te kiezen (of een individuele interpretatie gebaseerd op directe inspiratie door de Heilige Geest).

Met v&Vriendengroet,

Wim

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2011, 09:15:34 am »
Bekering, aldus Heidelbergse Catechismus zondag 33, is:
Vraag 88: Waarin bestaat de ware bekering van de mens?
Antwoord: In het afsterven van de oude en het opstaan van de nieuwe mens.
(Zie ook: Rom. 6:4-6; 1Kor. 5:7; 2Kor. 7:10; Ef. 4:22-24; Kol. 3:5-10)

quote:

Ik lees veel kerkelijke dingen (kerkleer) maar zie ook stukjes (boven aan forum overzicht de voorwaarden) met daarin dat Gods woord centraal staat. En ik ben blij dat te zien..

Wanneer je het zo stelt, suggereert de 'maar' dat kerkelijke dingen Gods Woord niet centraal hebben staan. Dat is natuurlijk geen houdbare stelling.

quote:

Of ben jij gericht op de leer van de kerk, en pas je jouw waarheid daarop aan?
Aangezien er eeuwenlange kennis in belijdenisgeschriften verzameld is, is het verstandig ze te bestuderen. Al was 't alleen maar om de bijbelverwijzingen. ;)
Maar voor iemand kan 't lastig zijn om 'menselijke traditie' en 'kerkelijke catechese' te onderscheiden. Tenminste, ik ken de neiging om de belijdenisgeschriften aan de kant te schuiven en alleen de bijbel te bestuderen.
Edit: Juist omdat menselijke vooroordelen de waarde van de belijdenissen vertroebelden. (Voorbeeld: ik heb onjuistheden over de RK kerk geleerd op de gereformeerde middelbare school. Toen ik daarachter kwam, voelde ik me bekocht. De belijdenisgeschriften die zich afzetten tegen de RKK hoefde ik daardoor niet meer.) Maar na enkele jaren door bijbelstudie zelf 't wiel opnieuw willen uitvinden, heb ik moeten constateren dat die belijdenisgeschriften er echt niet zo ver naast zitten.
Maar ieder heeft het recht om zelf het wiel opnieuw te willen uitvinden.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2011, 10:58:55 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

yvon777

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2011, 10:08:50 am »
De betekenis van bekering is voor mij verwoord in advies 2 uit Quaker Faith & Practice
Ik schreef hier ook al over tegen gaitema: Graag zou ik wel als onderbouwing uitleg vanuit de bijbel hebben, om het zelf ook te kunnen onderzoeken :$ Ik bouw namelijk liever niet op: "Een evangelische collega van me zei" .. "Onze dominee zei vandaag in de preek".."want zo zei de dominee ook".. verwoord in advies 2 uit Quaker..
Als je die gaat toepassen op deze tijd staat hij meerdere interpretaties toe. Als je je daarop wilt baseren heb je dus een kerkleer nodig om uit die opties te kiezen

Dus je bouwt je geloof niet op Gods woord, maar op de interpretatie zoals de Kerkleer deze voorschrijft? Is dat hier over het algemeen de grond van jullie 'geloof'?

Ik weet nl wat Jezus bad tot God in Matt 11: Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld
God zelf is het die openbaart en verbergt. Openbaart aan mensen die de wijsheid niet bij mensen zoeken, maar bij God. Met andere woorden aan eenvoudige mensen.

Ik hoop dat er nog ' eenvoudige'  mensen willen reageren waaraan God Zijn waarheid aan heeft laten zien wat betreft bekering of het koninkrijk der Hemelen welke ik in een ander topic heb geopend.
Alvast bedankt
Gr Yvon

yvon777

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2011, 10:33:19 am »
Hoi Elle :)  
ik had je reactie nog niet gezien, dankjewel voor je bijdrage.

je schreefWaarin bestaat de ware bekering van de mens?
Antwoord: In het afsterven van de oude en het opstaan van de nieuwe mens.

Dat  heb ik inderdaad ook in de Bijbel mogen vinden :) Ik vraag me af hoe dat in je leven is gegaan dat afsterven van de oude mens en de nieuwe mens.
Ik ga gewoon de teksten die je aanhaalt even bij langs (vindt het gewoon interessant en fijn om geloof te verdiepen en samen met anderen Gods waarheid te leren)
Rom 6 waarnaar je verwijst schrijft: omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. Mag ik vragen hoe dat in je leven is gegaan dat afsterven aan je zondige leven?

1 kor 5 schrijft: U hebt geen enkele reden om zo zelfvoldaan te zijn. Weet u niet dat al een beetje desem het hele deeg zuur maakt? Dit heeft ook te maken met het afsterven van de oude mens inderdaad. We moeten niet zelfvoldaan zijn, niet op andere dingen gericht zijn dan op Hem alleen.

2 Kor 7:  Ik (paulus) ben blij dat ik de brief geschreven heb. Niet omdat u verdriet hebt gehad, maar omdat u daardoor tot inkeer bent gekomen. U had verdriet op een manier die God wilde, ik heb u dus in geen enkel opzicht geschaad. Verdriet dat God geeft leidt tot inkeer die men nooit berouwt en tot redding; verdriet dat de wereld geeft leidt alleen maar tot de dood Paulus deed mensen pijn met Gods woorden, en de Bijbel doet ons soms ook pijn, maar het leidt wel tot een ' inkeer' en tot ' redding'  En die inkeer ben ik benieuwd naar. Wat was er veranderd bij die mensen nadat ze verdriet hadden gehad (een gebroken hart als ik dat goed mag lezen) Zien we die veranderen tegenwoordig ook bij mensen die tot 'inkeer'  komen?

Ef. 4: Door Jezus wordt duidelijk dat u uw vroegere levenswandel moet opgeven en de oude mens, die te gronde gaat aan bedrieglijke begeerten, moet afleggen, dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid.  
Kijk :D:D daar hebben we wat aan. Bekering: de vroegere levenswandel opgeven en de nieuwe mens aantrekken.
Er is dus een verschil tussen onze levenswandel voor de bekering en na de bekering. Hoe zie jij/jullie verschil tussen je oude en nieuwe levenswandel in Christus? Ik ben heel benieuwd, en lees het graag! (L)

Kol 3: Laat dus wat aards in u is afsterven, want om deze dingen treft Gods toorn degenen die hem ongehoorzaam zijn. Vroeger hebt u ook die weg gevolgd en zo geleefd, maar nu moet u alles wat slecht is opgeven: woede en drift, vloeken en schelden. Bedrieg elkaar niet, nu u de oude mens en zijn leefwijze afgelegd hebt en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt.  Dan is er geen sprake meer van Grieken of Joden, besnedenen of onbesnedenen, maar dan is Christus alles in allen. sluit mooi aan bij het stukje hierboven, en ook hier dezelfde vraag.

Elle schreef: Wanneer je het zo stelt, suggereert de 'maar' dat kerkelijke dingen Gods Woord niet centraal hebben staan. Ik ben niet op de hoogte met de kerkelijke dingen en kan alleen toetsen aan Gods woord, dat is de reden dat ik daarop gericht ben en ik ' maar'  schrijf. Begrijp je? Als we Gods woord begrijpen kunnen we ook de conclusies trekken of Gods woord centraal staat in kerkelijke dingen.

Elle schreef: al was 't alleen maar om de bijbelverwijzingen. daar ben ik het mee eens, en heb het daarom hierboven ook even uit getypt (ik hoop dat het niet telang is geworden sorry daarvoor :$ )

Elle schreef: Tenminste, ik ken de neiging om de belijdenisgeschriften aan de kant te schuiven en alleen de bijbel te bestuderen. Vertel.. :)

Laodicea

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #9 Gepost op: maart 14, 2011, 10:41:52 am »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 10:08:
Dus je bouwt je geloof niet op Gods woord, maar op de interpretatie zoals de Kerkleer deze voorschrijft? Is dat hier over het algemeen de grond van jullie 'geloof'?

Beste Yvon,

Dit is wel wat ik bedoel. :) Zou ik verworpen en tot de hel gedoemd zijn om dat ik toevallig, wellicht, in theologie redelijk onderlegd ben (terwijl ik op andere vlakken ook heel goed tot domme dingen in staat ben)? Dat is de uiterste consequentie, lijkt me, van wat jij hier schrijft.

Ik wil het nog sterker vertellen; als jij hier jouw persoonlijke 'theologie' in z'n geheel uit de doeken zou doen, dan durf ik te wedden (figuurlijk uiteraard ;) ) dat een groot deel terug valt te voeren op één of andere stroming. En, dat durf ik wel aan, een groot deel daarvan niet eens bekend was in Bijbelse tijden.

Ik heb wel een wedervraag aan jou; als de (een?) Kerk de pilaar der waarheid is (1. Tim. 3:15) volgens de Schrift, hoe kan dat dan als volgens jouw (elke?) Kerkleer dus niet gegrond is op het Woord Gods? (dat overigens, volgens de Schrift, in eerste instantie Jezus is en dán pas de Bijbel (Joh.1) )
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #10 Gepost op: maart 14, 2011, 10:57:03 am »
Ik vind galaten 5 een mooie illustratie voor oud leven vs nieuw leven. Eerst volgt een opsomming van de werken van het vlees (ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen.) En dan volgt een opsomming van het leven door de Geest (liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.)
Ik vind het tekenend dat de 2e opsomming vooral 'karaktertrekken' bevat. Het nieuwe leven kenmerkt zich door karakter, en daaruit vloeit een levensstijl voort.

Het oude leven kenmerkt zich door egocentrisme. Niet alles is herkenbaar, maar 'geruzie, rivaliteit, afgunst' zijn ieder eigen. Het nieuwe leven is een leven van dankbaarheid, waarin Jezus Christus centraal staat. Dikwijls wordt de vraag 'What would Jezus do?' als leidraad genomen bij het nieuwe leven. Of het 'Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf' (lucas 10:27).

Voor mensen die opgegroeid zijn in de kerk is het soms lastig om een radicaal punt aan te wijzen (bijv 'tot 14 maart 2011 leefde ik in een oud lichaam, daarna heb ik  het nieuwe aangetrokken, en kijk, mijn hele leven zag er anders uit'). Het gaat vaak heel geleidelijk, waarbij je perioden van schijnheiligheid kunt aanwijzen en perioden van serieuze dankbaarheid. Dat is geloofsgroei, en daar is ruimte voor (Efeziërs 2,21, Filippenzen 1,9, 2 Tessalonicenzen 1,3).

Voor mijzelf is het een vrijmoedigheid hebben als christen. Ik ben wetenschapper h.t., en er zijn er zat die het 'not done' vinden om als wetenschapper te geloven in zo'n gekruisigde malloot. Dat voelt niet meer intimiderend aan; wanneer God ter sprake komt op mijn werk, voel ik me niet geremd om over Hem te praten.
Daarnaast relativeert Christus mijn problemen: ik weet dat Hij mij draagt en dat Hij zorgt dat 't goed komt. Al kan dat best anders uitpakken dan ik graag zou willen.

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 10:33:

Elle schreef: Tenminste, ik ken de neiging om de belijdenisgeschriften aan de kant te schuiven en alleen de bijbel te bestuderen. Vertel.. :)
Ja sorry, had de vorige post nog niet afgetypt. Nu wel, zie de vorige post. ;)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

yvon777

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #11 Gepost op: maart 14, 2011, 11:03:28 am »
Dit is wel wat ik bedoel Ok dat is een duidelijk antwoord.
Zou ik verworpen en tot de hel gedoemd zijn om dat ik toevallig, wellicht, in theologie redelijk onderlegd ben (terwijl ik op andere vlakken ook heel goed tot domme dingen in staat ben)?
och joh daar kan ik toch niet over oordelen, ik sluit het gewoon liever uit door Gods woord te onderzoeken. Maar goed als jullie daarin andere grond hebben dan weet ik dat ik dat niet kan delen met de mensen van dit forum (want ik eerlijkwaar jammer vind)

als jij hier jouw persoonlijke 'theologie' in z'n geheel uit de doeken zou doen, dan durf ik te wedden (figuurlijk uiteraard  ) dat een groot deel terug valt te voeren op één of andere stroming
Wat bedoel je met mijn peroonlijke theologie? Doe ik iets fout door gewoon te vragen naar dingen en de bijbelse waarheid te vinden?.. :,(

Ik heb wel een wedervraag aan jou
dat mag :D
als de Kerk de pilaar der waarheid is (1. Tim. 3:15) volgens de Schrift, hoe kan dat dan als volgens jouw de Kerkleer dus niet gegrond is op het Woord Gods?
Jij trekt een conclusie die ik nog niet heb getrokken, en beschuldigd mij gelijk om het feit dat ik de kerkleer zou verwerpen. Terwijl ik op zoek ben naar de waarheid en daaraan kan zien of de 'leer'  van de kerk juist is.. :,(
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2011, 11:14:10 am door yvon777 »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #12 Gepost op: maart 14, 2011, 11:40:10 am »
Wees welkom Yvon!
Wat bekeren in de Bijbel betekent hangt naar mijn idee af van in welke tijd je deze materie onderzoekt. Immers, God riep afkerig Israel al op om zich te bekeren (Jer 3,7 + 4,1; Hos 12,7 + 14,2) nog voordat de Messias gekomen was. En vanaf dat de Messias die komen zou geopenbaard werd riep Jezus de joden op om zich te bekeren (Mat 4,17) waarmee hij het jodendom zoals dat toen gepraktiseerd werd bedoelde.

Kortom: de exacte definitie van bekeren is afhankelijk van de tijd en plaats, maar het betekent veralgemeniseerd de enige God aanbidden en de afgoderij uit je leven verbannen.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2011, 11:42:26 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Laodicea

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #13 Gepost op: maart 14, 2011, 11:53:52 am »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 11:03:
ik sluit het gewoon liever uit door Gods woord te onderzoeken.
Dan zou ik kunnen zeggen dat God's Woord uitsluit dat jij dat mag uitsluiten. ;) En met die uitspraak héb je reeds een 'kerkelijke stroming' gekozen (het is niet mijn bedoeling om naar tegen je te zijn, maar ik ken de achtergrond en de 'toon' waarmee je deze uitspraken doet, niet. En je uitspraak puur inhoudelijk beoordelend, is deze, logisch gezien, heel verstrekkend)

quote:

als jij hier jouw persoonlijke 'theologie' in z'n geheel uit de doeken zou doen, dan durf ik te wedden (figuurlijk uiteraard  ) dat een groot deel terug valt te voeren op één of andere stroming
Wat bedoel je met mijn peroonlijke theologie?
Jouw wereldbeeld, of misschien specifieker in dit geval; de conclusies die jij uit de Bijbel trekt.

quote:

Doe ik iets fout door gewoon te vragen naar dingen en de bijbelse waarheid te vinden?.. :,(
Zeker niet, het is goed dat je dingen vraagt, maar ik wijs je slechts erop dat je vraag minder 'open' kan voorkomen dan dat je wellicht bedoeld.

quote:

als de Kerk de pilaar der waarheid is (1. Tim. 3:15) volgens de Schrift, hoe kan dat dan als volgens jouw de Kerkleer dus niet gegrond is op het Woord Gods?
Jij trekt een conclusie die ik nog niet heb getrokken, en beschuldigd mij gelijk om het feit dat ik de kerkleer zou verwerpen. Terwijl ik op zoek ben naar de waarheid en daaraan kan zien of de 'leer'  van de kerk juist is.. :,(

Nee, ik beschuldig je nergens van. :) Ik wijs je wel op uitspraken als:

"Ik lees hier veel ' kerkelijke' dingen (misschien heb ik nog niet genoeg rondgekeken :$) al merk ik ook dat er wel bijbels gericht geleefd wordt, en dat vindt ik fijn om te zien!"

Hiermee maak je al een onderscheid tussen 'kerkelijke' en Bijbels gericht. Het tweede vind je prettig, het eerste minder. Terwijl de Gereformeerden hier zullen stellen dat al hun kerkelijke leer Bijbels is. Ik als katholiek vind dat trouwens ook, al geloof ik niet dat het Woord Gods tot de Bijbel beperkt blijft (b.v. Joh. 20:30, Joh. 1)
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2011, 11:56:31 am door Laodicea »

yvon777

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #14 Gepost op: maart 14, 2011, 11:54:50 am »
@ elle

Het nieuwe leven kenmerkt zich door karakter, en daaruit vloeit een levensstijl voort
Dat is waar, maar zijn wij in staat om ons karakter een nieuwe vorm te geven of komt dat door God zelf tot stand? En op welke manier gebeurt dat dan volgens jou. Ik lees nl ook in Fil 2:13 dat God het is die het willen en werken in ons bewerkt. Met andere woorden dat wij niet willen en doen wat wij willen maar willen en doen wat Hij wil.

Maar de Bijbel leert ons ook dat wij dat niet kunnen, en dat we opnieuw geboren moeten worden wil ons karakter veranderen naar Zijn wil. En dat lijkt een beetje op wat Jezus nikodemus probeert uit te leggen in Johannes 3 (dat is ook de reden dat ik het topic over het koninkrijk der hemelen heb geopend)

er zijn er zat die het 'not done' vinden om als wetenschapper te geloven in zo'n gekruisigde malloot
zeg maar een dwaasheid van het kruis? dan getuigen die mensen in elk geval van 1 Kor 1:18 :D

ik weet dat Hij mij draagt en dat Hij zorgt dat 't goed komt. Al kan dat best anders uitpakken dan ik graag zou willen .
Dat vindt ik een goeie insteek. Onbeperkt van jouw wil ZIjn wil in je laten bewerken

Door bijbelstudie zelf 't wiel opnieuw willen uitvinden, heb ik moeten constateren dat die belijdenisgeschriften er echt niet zo ver naast zitten.
Kijk en dan heb je inderdaad een gegrond geloof ten opzicht van Gods woord, en dat is ook mijn uitgangs punt, ik ben blij met je aanvulling hierover. (Al is mijn achtergrond niet dat ik op onjuistheden ben gewezen o.i.d maar ik mn geloof gewoon gegrond wil hebben op wat God ons leert, en niet wat mensen ons leren. En dan net als jou tot de conculsie komen wat wel en niet naar Zijn Woord is).

Nogmaals bedankt :)

Gr Yvonne