Auteur Topic: Bekering  (gelezen 13619 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #15 Gepost op: maart 14, 2011, 12:28:29 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 11:54:

quote:

Het nieuwe leven kenmerkt zich door karakter, en daaruit vloeit een levensstijl voort
Dat is waar, maar zijn wij in staat om ons karakter een nieuwe vorm te geven of komt dat door God zelf tot stand? En op welke manier gebeurt dat dan volgens jou. (...)
Maar de Bijbel leert ons ook dat wij dat niet kunnen, en dat we opnieuw geboren moeten worden wil ons karakter veranderen naar Zijn wil.

Zie galaten 5. Het is de vrucht van de Geest, dat nieuwe karakter.
Bij je bekering krijg je deel aan Christus' sterven, èn aan zijn opstanding (romeinen 6). Die tweedeling is belangrijk: niet bekeerd - bekeerd; niet in Christus - wel in Christus; oude natuur - nieuwe natuur; vlees vs Geest; wet van Mozes vs wet van de Geest. De brief van Paulus aan de Romeinen gaat bijna helemaal over dit 'dogma'. In de brief aan de Galaten geeft hij een soort samenvatting ervan.
Door de bekering ontvang je de Heilige Geest. Voortaan ben je dood voor de wet van het vlees, maar levend door de Geest (rom 8:2). De leiding door de Geest is cruciaal in het leven van een bekeerling. 'Maak Gods heilige Geest niet bedroefd, want hij is het stempel waarmee u gemerkt bent voor de dag van de verlossing.' (Efeze 4:30)
Uiteindelijk is de Geest en zijn leiding inderdaad een geschenk van God, uit genade. Zelfs de bekering is een geschenk, al voelt het dikwijls als een eigen keuze.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #16 Gepost op: maart 14, 2011, 12:30:32 pm »
Modbreak:
Offtopic discussie over het katholieke standpunt mbt gezag van kerkleer vs bijbels gezag verwijderd. Graag verder over 'bekering'.

yvon777

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #17 Gepost op: maart 14, 2011, 12:59:51 pm »

quote:

elle schreef op 14 maart 2011 om 12:28:
Het is de vrucht van de Geest, dat nieuwe karakter.
Bij je bekering krijg je deel aan Christus' sterven, èn aan zijn opstanding (romeinen 6). Die tweedeling is belangrijk: niet bekeerd - bekeerd; niet in Christus - wel in Christus; oude natuur - nieuwe natuur; vlees vs Geest; wet van Mozes vs wet van de Geest.
-
Uiteindelijk is de Geest en zijn leiding inderdaad een geschenk van God, uit genade. Zelfs de bekering is een geschenk, al voelt het dikwijls als een eigen keuze.

Ik ben het helemala met je eens wat je schrijft, en herken dat inderdaad ook terug! Bekering komt inderdaad ookt tot stand doordat God dat in ons bewerkt.
Dan blijft alleen mijn vraag nog open hoe je dat in je eigen leven ziet, het verschil tussen het oude leven en het nieuwe leven. Want het oude leven wordt geleid door het vlees (je eigen wil) en het nieuwe leven door de Geest (door Gods wil) met andere woorden, bij het eerste leef je nog en bij het tweede ben je gestorven en leeft Christus in jou (dat verwoord ik toch goed?)
Dan is er m.i. wel verschil te merken tussen wat je schrijft: het leven wat je zelf nog in handen had (oude leven) en het leven dat je uit handen hebt mogen geven (nieuwe leven).. Begrijp je wat ik bedoel?

En je schrijft over het verschil van leven naar de wet en leven door de Geest (wet van Mozes vs wet van de Geest) Wat is hierin het verschil?..
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #18 Gepost op: maart 14, 2011, 01:37:29 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 12:59:
[...]

Ik ben het helemala met je eens wat je schrijft, en herken dat inderdaad ook terug! Bekering komt inderdaad ookt tot stand doordat God dat in ons bewerkt.
Dan blijft alleen mijn vraag nog open hoe je dat in je eigen leven ziet, het verschil tussen het oude leven en het nieuwe leven. (...)
Paulus (?) schrijft ergens dat apostelen in principe in hun eigen levensonderhoud horen te voorzien. Dus: en evangelist zijn en een 2e baan om je brood mee te verdienen.
Kennelijk gaat bekering gewoon samen met je dagelijkse taken vervullen. Uiterlijk zie je dus niet per se veel verschil. Want om anderen te helpen, hoor je ook goed voor jezelf te zorgen. Hoewel er natuurlijk ook christenen zijn die zich geroepen voelen om radicaal een ander leven te gaan leiden en zendingswerk in verweggistan te gaan doen.
Ik denk dat je gewoon je plek in de maatschappij hoort in te nemen. Maar daarbij steeds het goede voor anderen willen zoeken, ipv voor jezelf. Daarom ben ik wetenschapper ipv voedselbankmedewerker. (En geef ik geld aan goede doelen, zodat mensen die zich wel geroepen weten ook de middelen hebben om goed te kunnen doen.)

quote:

En je schrijft over het verschil van leven naar de wet en leven door de Geest (wet van Mozes vs wet van de Geest) Wat is hierin het verschil?..
Da's een heel lastige. Want uiteindelijk geloof ik niet dat er zoveel verschil zit tussen de wetten van Mozes en de wet van de Geest. Beide weerspiegelen ze Gods Wil. Beide zijn imho samen te vatten met: 'dient God boven al en heb je naaste lief als jezelf'.
Maar het verschil zit 'm wel in dat de eerste wet opgeschreven is in de 5 boeken van Mozes, en dat de 2e wet in je hart geschreven staat (voorspeld in jeremia 31:33). Neem daarbij dat zowel Petrus als Paulus oproepen om elkaar geen wetten op te leggen (bijv hand 15:19). Dan wordt het doen van Gods wil iets persoonlijks, terwijl het voor het volk Israel iets collectiefs was.

yvon777

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #19 Gepost op: maart 14, 2011, 03:47:07 pm »
@ Elle,
ik begrijp dat het huidige leven hier op aarde, samen gaat(vaak)  met het leven na je bekering.
Maar toch is er een groot verschil te merken als het goed is, want het is een verschil van licht en duister zoals je eerder al aanhaalde door alle tegenstellingen op te noemen..
Als ik dit lees, merk ik geen verschil met bijvoorbeeld een ongelovige/onbekeerde collega die erg sociaal is, een aantal sponsorkindjes heeft, goed is voor iedereen en ruzies vermijdt.. Waarin verschil jij (of beter gezegd misschien hoort een bekeerde mens te verschillen) ten opzicht van hem bijvoorbeeld.. (begrijp je mijn vraag?)

quote:

Da's een heel lastige. Want uiteindelijk geloof ik niet dat er zoveel verschil zit tussen de wetten van Mozes en de wet van de Geest. Beide weerspiegelen ze Gods Wil. Maar het verschil zit 'm wel in dat de eerste wet opgeschreven is in de 5 boeken van Mozes, en dat de 2e wet in je hart geschreven staat

Ik begrijp dat het misschien een moeilijke vraag is. Maar je vertelt in het rijtje tegenstellingen dat deze twee tegen over elkaar staan, net als de oude en de nieuwe mens.
Je (evenzo de bijbel :)) noemt de wet van het vlees (wet van Mozes) en de wet van de Geest als 2 tegenovergestelden. (dat klopt ook wel want 2 Kor 3 zegt dat ook: Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen, niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

En dood of leven is een groot verschil, net zo;n verschil als licht en donker.

Dus wat is het verschil tussen het leven voordat je bent omgekeerd (bekeerd) en het leven nadat je bent omgekeerd (een verschil van leven en dood).. Misschien eens goed om samen te onderzoeken en over na te denken.In elk geval dank voor je reactie Elle

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #20 Gepost op: maart 14, 2011, 04:22:14 pm »

quote:

elle schreef op 14 maart 2011 om 12:30:
...Offtopic discussie over het katholieke standpunt mbt gezag van kerkleer vs bijbels gezag verwijderd. Graag verder over 'bekering'.

Ik maak ernstig bezwaar tegen deze formulering. Het suggereert dat het 'katholieke standpunt mbt gezag van kerkleer' in directe tegenstelling staat tot 'bijbels gezag'. Wat dat laatste dan ook moge zijn... zoals al zovaak besproken hier heeft een verzameling boeken geen intrinsiek gezag uit zichzelf. Het 'katholieke standpunt' is nl door Christus Zelf gegeven aan de apostelen en daarna opgetekend in de bijbel. De bijbel bevestigt dus het 'katholieke standpunt' en op dat gezag is de bijbel notabene tot stand gekomen!

Hoe kan men ooit van bekering spreken als men niet erkent dat deze kerkleer via de bijbel aan ons geopenbaard is geworden? Er is blijkbaar nog erg veel bekering nodig hier...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

yvon777

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #21 Gepost op: maart 14, 2011, 04:37:04 pm »
(ik denk dat deze verwijderd is omdat het onderwerp hier niet gaat over kerkleer vs bijbel, maar over Bijbelse waarheden mbt bekering waar ik om vroeg ipv samenvattingen in de vorm van leringen) Althans dat lijkt mij de meest logische verklaring :)
Gr Yvon

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #22 Gepost op: maart 14, 2011, 04:44:54 pm »
Zoals gezegd kunnen we het niet over bekering hebben als niet eens duidelijk is waaruit blijkt dat we ons moeten bekeren. Het is dus van wezenlijk belang om vast te stellen dat de roep tot bekering al bestond vóórdat de Katholieke Kerk de bijbel samenstelde... en de bijbel daaom niet persé als enige bron aangewezen dient te worden.

socrates

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #23 Gepost op: maart 14, 2011, 05:57:44 pm »
Voor mij bestaat bekering in erkennen niet zonder Gods liefde, leiding en gerechtigheid te kunnen. Het volledig erkennen dat alleen door geloof je behouden kunt worden. Dat begon heel duidelijk met Abraham, die vertrouwde op Gods beloften en dat werd hem tot gerechtigheid gerekend. De hele bijbel door gaat het om dat diepe vertrouwen, geloof in God en dan volgt de gerechtigheid.

Sommige mensen zijn ziek, maar weigeren naar de dokter te gaan, met soms de meest verschrikkelijke gevolgen. We kunnen alleen geholpen worden als we erkennen dat we ziek zijn. Een dokter kan alleen in grijpen als er een hulpvraag van onze kant ligt. Zo zie ik bekeren.....erkennen dat je ziek bent. Dat is voor mij het oude en het nieuwe leven. Oude leven is niet willen erkennen dat je ziek bent en door ploeteren met je leven. Nieuwe leven is juist wel erkennen dat je ziek bent, en je in het vertrouwen op de behandeling verder gaat. Dat wil niet zeggen dat je genezen bent, maar daarmee kun je wel de toekomst tegemoet.

Ik zie dat terug in Romeinen, 6, 7 en 8 waarin het gaat om dat nieuwe leven en het erkennen dat Christus de dokter is.....
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #24 Gepost op: maart 14, 2011, 08:34:43 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 14 maart 2011 om 16:44:
Zoals gezegd kunnen we het niet over bekering hebben als niet eens duidelijk is waaruit blijkt dat we ons moeten bekeren. Het is dus van wezenlijk belang om vast te stellen dat de roep tot bekering al bestond vóórdat de Katholieke Kerk de bijbel samenstelde... en de bijbel daarom niet persé als enige bron aangewezen dient te worden.
Lijkt me ook... God riep zijn Israël al via zijn profeten op tot "ommekeer", teshuva (תשובה) van שׁוּב (omkeren)... (al kom ik via die "draai" toch ook weer bij de Schrift uit - weliswaar in het "pre-katholieke deel" ervan  ;) )

Jeremia hoort het Efraim smeken: "bekeer mij, dan zal ik mij bekeren, want Gij, HERE, zijt mijn God." (Jer 31:18)

Jezus citeert Jesaja 6 op een hoopvolle manier (Mat 13): Want anders zouden ze tot inkeer komen en zou ik hen genezen... Voor dat "bekeren" gebruikt Jesaja ook dat werkwoord שׁוּב ...

Maar: wie bekeert er wie??? Keert de mens zich tot God, of neigt God Zich tot de mens???

“Jullie zullen goed luisteren maar niets begrijpen,
en jullie zullen goed kijken maar geen inzicht hebben.
Want het hart van dit volk is afgestompt,
hun oren zijn doof
en hun ogen houden zij gesloten.
Met hun ogen willen ze niets zien,
met hun oren niets horen,
met hun hart niets begrijpen.
Want anders zouden ze tot inkeer komen
en zou Ik hen genezen.”

Bekering: zoek God en Hij geneest en doet leven:
Deut 30:6 De HEER, uw God, zal uw hart besnijden en ook dat van uw nakomelingen, zodat u hem weer met hart en ziel zult liefhebben en in leven zult blijven.

In feite is ook de Tenach één grote oproep tot "teshuva"... Terugkeer tot God... Die al op de uitkijk staat en ons tegemoet komt rennen op het moment dat een van de verloren zonen zijn neus laat zien...
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2011, 08:44:58 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

yvon777

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #25 Gepost op: maart 14, 2011, 08:45:35 pm »

quote:

socrates schreef op 14 maart 2011 om 17:57:
Zo zie ik bekeren.....erkennen dat je ziek bent. Dat is voor mij het oude en het nieuwe leven. Oude leven is niet willen erkennen dat je ziek bent en door ploeteren met je leven.
Nieuwe leven is juist wel erkennen dat je ziek bent, en je in het vertrouwen op de behandeling verder gaat. Dat wil niet zeggen dat je genezen bent, maar daarmee kun je wel de toekomst tegemoet.

Ik zie dat terug in Romeinen, 6, 7 en 8 waarin het gaat om dat nieuwe leven en het erkennen dat Christus de dokter is.....

Die hoofdstukken beschrijven inderdaad heel duidelijk het nieuwe leven. Romeinen 5 schrijft ook waarom we die geneesheer nodig hebben. En dan volgt rom 6 ev wat er gebeurt wanneer we in het nieuwe leven wandelen

Je schrijft ook dat het oude leven is dat je niet wil erkennen dat je ziek bent en door ploetert met je leven. Daar sluit ik mij helemaal bij aan. Maar hoe merk je dat je 'ziek bent en door ploetert met je eigen leven (het zelf doen)?

Nieuwe leven is juist wel erkennen dat je ziek bent, en je in het vertrouwen op de behandeling verder gaat. Dat wil niet zeggen dat je genezen bent, maar daarmee kun je wel de toekomst tegemoet.
Dus begrijp ik dan goed dat God geen volmaakte geneesheer is? Uberhaubt geen geneesheer, want een geneesheer geneest. Hier lijkt het er meer op dat hij een vriend is die bij je komt zitten aan je ziekbed waardoor je de moed hebt door te gaan.

Ik ben er wel van overtuigd dat Hij ons kan genezen door ons een nieuwe natuur te geven, dit staat ook in het stukje waar je naar verwijst:
Rom 7:8 door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde
Rom 8:2,3 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht.
Rom 8:5: Ons leven wordt immers niet (na onze bekering) langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest.
Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil.

Als Hij ons een nieuw hart geeft, met een nieuwe natuur die ons wel in staat maakt Zijn wil te doen (waar onze eigen menselijke natuur niet toe in staat is) dan is Hij in mijn ogen wel degelijk de geneesHeer die 'geneest'
Eigenlijk is dat best wel goed nieuws.. :D

socrates

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #26 Gepost op: maart 14, 2011, 09:17:59 pm »
Dan lees je niet goed. Of in ieder geval heb je me niet begrepen. God geneest, zonder meer, maar dat betekent niet dat we uit de wereld zijn, of niet meer met onze zonden geconfronteerd worden. Dat bedoel ik met de langere termijn. We mogen weten, dat wanneer we de 'aardse tent' afleggen, dat daarmee de genezing volkomen is. Geen verdriet meer, geen pijn, geen ellende, geen zondelast. In dit aardse bestaan echter blijven we strijden met die moeiten.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

wimnusselder

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #27 Gepost op: maart 14, 2011, 11:53:58 pm »
Hoi Yvonne,

Leuk om te zien wat een simpele vraag aan levendige uitwisseling oplevert!
En sneller dan ik kan bijbenen (naast een fulltime baan).

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 10:08:
Graag zou ik wel als onderbouwing uitleg vanuit de bijbel hebben

De bijbelteksten die elle en anderen noemen onderbouwen ook deze Quakerformulering, als je (slechts) wilt bouwen op de Bijbel.
Ik kan me tot nu toe aardig vinden in wat er over die bijbelteksten wordt gezegd.

quote:

Dus je bouwt je geloof niet op Gods woord, maar op de interpretatie zoals de Kerkleer deze voorschrijft?

God spreekt niet alleen via de Bijbel.
De Bijbel bevat primair Gods woord voor mensen in een andere tijd en in een andere cultuur én een flink stuk interpretatie daarvan door de Kerk van de eerste eeuwen.
(Zie ook wat ik daarover schreef op 13 maart 2011 om 10:40 in Bijbellezen probleem door taal?.)

quote:

Is dat hier over het algemeen de grond van jullie 'geloof'?

Ik spreek voor mezelf en tot op zekere hoogte voor de Quakers, de kerk waar ik lid van ben.
In dit forum komt een behoorlijk divers gezelschap.
Als Quakers hebben we overigens niet echt een kerkleer die wat dan ook 'voorschrijft'.
Hooguit een 'gedachtengoed waaruit we putten' en zo gaan we ook ongeveer met de Bijbel om.
Een belangrijk deel van dat gedachtengoed, Gods woord, ging -zoals de katholieken terecht constateren- vooraf aan de bijbel en werd daarin maar gedeeltelijk verwoord.
Dat gedachtengoed voor zover verwoord in het Oude Testament ging ook vooraf aan de christelijke Kerk.
"In den beginne was het Woord..."
Dat gedachtengoed is ook niet gestopt met zich uitbreiden en ontwikkelen na afsluiting van de Bijbel; daar getuigt de Bijbel zelf van in het Pinksterverhaal en al in het Oude Testament in Joël 2:28-29.
Kerken en christenen die zich slechts willen baseren op de Bijbel beperken zich onnodig.

quote:

wat betreft bekering of het koninkrijk der Hemelen welke ik in een ander topic heb geopend.

Mijn antwoord daarop is exact gelijk, dus voor mij had je daarvoor geen apart topic hoeven starten...

Met v&Vriendengroet,

Wim

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #28 Gepost op: maart 15, 2011, 02:03:46 am »

quote:

Dag :)

quote:

Je schreef ook:
Bekeren begint met je oude leven los laten en het in Jezus´ handen te leggen. Vanaf dan ben begint het dagelijkse bekeringsproces

Dat eerste gedeelte begrijp ik, dat vind ik ook in de Bijbel. Je oude leven los laten/verliezen in Hem. Onder anderen in Romeinen 6.
Maar het tweede gedeelte wat je zegt: dan begint onze dagelijkse bekeringsproces (we hebben onze zwakke momenten) kan ik zo niet terugvinden.

Want als ik bijvoorbeeld Romeinen 6 lees, dan staat daar zoals jij het ook ongeveer schreef: Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is.. punt. En dan komt de reden waarom ons oude bestaan met Hem gekruisigd is: omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn
Maar als je je elke keer weer moet bekeren omdat we onze zwakke momenten hebben wat heeft het dan voor zin met Christus te sterven.. (Ik hoop dat je mn vraag begrijpt) dan blijven we toch nog steeds slaaf van de zonde?

Zoals jij het gevonden hebt is de situatie van Smyrna:Openbaring 2:8-11

8 Schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna:
“Dit zegt hij die de eerste en de laatste is, die dood was en nu leeft: 9 Ik weet van de ellende en de armoede waarin u verkeert, hoewel u rijk bent. Ik weet hoe u belasterd wordt door mensen die zich Joden noemen en het niet zijn, maar bij Satan horen. 10 Wees niet bang voor wat u nog te wachten staat. Sommigen van u zullen door de duivel in de gevangenis worden gegooid, en zo op de proef worden gesteld; tien dagen lang zult u het zwaar te verduren hebben. Wees trouw tot in de dood, dan zal ik u als lauwerkrans het leven geven.
11 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal van de tweede dood geen schade ondervinden.”  

De Nieuwe Bijbelvertaling

Maar het kan dus ook mis gaan:

Openbaring 2: 1-7

Aan Efeze
2
1 Schrijf aan de engel der gemeente te Efeze:
Dit zegt Hij, die de zeven sterren in zijn rechterhand houdt, die tussen de zeven gouden kandelaren wandelt: 2 Ik weet uw werken en inspanning en uw volharding en dat gij de kwaden niet kunt verdragen en hen op de proef gesteld hebt, die zeggen, dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn, en dat gij hen leugenaars hebt bevonden; 3 en gij hebt volharding en hebt verdragen om mijns naams wil en gij zijt niet moede geworden. 4 Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde verzaakt hebt. 5 Gedenk dan, van welke hoogte gij gevallen zijt en bekeer u en doe (weder) uw eerste werken. Maar zo niet, dan kom Ik tot u en Ik zal uw kandelaar van zijn plaats wegnemen, indien gij u niet bekeert. 6 Doch dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaïeten haat, welke ook Ik haat.
7 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.
Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is.  

Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Dus je kan vallen, al ben je opnieuw geboren. Daarnaast geloof ik in geestelijke groei. God voed je op naar volwassenheid:

Hebreeën 12: 4-10

4 Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde, 5 en gij hebt de vermaning vergeten, die tot u als tot zonen spreekt:
Mijn zoon, acht de tuchtiging des Heren niet gering,
en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt,
6 want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt.
7 Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt u als zonen. Want is er wel een zoon, die door zijn vader niet getuchtigd wordt? 8 Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen. 9 Voorts, de tuchtiging van onze vaders naar het vlees hebben wij ondergaan en wij zagen tegen hen op; zullen wij ons dan niet nog veel meer onderwerpen aan de Vader der geesten, en leven? 10 Want zíj hebben ons voor luttele dagen naar hun beste weten getuchtigd, maar Híj doet het tot ons nut, opdat wij deel verkrijgen aan zijn heiligheid.  

Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

quote:

En hoe en wanneer ben jij begonnen met het oude leven los te laten zoals je schreef? En hoe is het om in een nieuw leven te leven als je het oude los hebt gelaten?
(Hopelijk niet te veel vragen) :$

Ach wel nee d:)b

Ik kan het je niet precies zeggen wanneer dat was, maar door het geloof van mijn moeder en de vreselijke manier waarop zij haar vader verloren heeft en later ook haar moeder heb ik toen al de kracht van woorden leren kennen. hoe woorden mensen kunnen doden en mensen kunnen opbouwen. Dat was al deel van mijn bekeringsproces. Ik was toen rond de 13 jaar. Ik kon daardoor bewust niet meedoen aan pestpartijen, maar ook daarvoor al zong ik als een kind van 6 christelijke liedjes met verwondering, want ik hield van Jezus.

Mijn moeder vertelde eens hoe ik reageerde op haar opmerking dat ik met mijn lange armen en benen de kinderen die me treiterden en sloegen moest terug slaan en schoppen. Ik zei toen terug: "maar ik wil ze helemaal geen pijn doen."

Daar was mijn moeder erg van onder de indruk. Toen was God al met me aan het werk.

Hoe dat is? Een strijd. Het is moeilijk om in deze wereld geheel anders te zijn, maar ik sta er niet alleen voor en ervaar steeds weer de vreugde van het zien van Gods hand in mijn leven en in Gods hand in anderen.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2011, 02:13:40 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #29 Gepost op: maart 15, 2011, 06:18:49 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 maart 2011 om 20:34:
...
Jeremia hoort het Efraim smeken: "bekeer mij, dan zal ik mij bekeren, want Gij, HERE, zijt mijn God." (Jer 31:18)

Jezus citeert Jesaja 6 op een hoopvolle manier (Mat 13): Want anders zouden ze tot inkeer komen en zou ik hen genezen... Voor dat "bekeren" gebruikt Jesaja ook dat werkwoord שׁוּב ...

Maar: wie bekeert er wie??? Keert de mens zich tot God, of neigt God Zich tot de mens???

“Jullie zullen goed luisteren maar niets begrijpen,
en jullie zullen goed kijken maar geen inzicht hebben.
Want het hart van dit volk is afgestompt,
hun oren zijn doof
en hun ogen houden zij gesloten.
Met hun ogen willen ze niets zien,
met hun oren niets horen,
met hun hart niets begrijpen.
Want anders zouden ze tot inkeer komen
en zou Ik hen genezen.”

Bekering: zoek God en Hij geneest en doet leven:
Deut 30:6 De HEER, uw God, zal uw hart besnijden en ook dat van uw nakomelingen, zodat u hem weer met hart en ziel zult liefhebben en in leven zult blijven.

In feite is ook de Tenach één grote oproep tot "teshuva"... Terugkeer tot God... Die al op de uitkijk staat en ons tegemoet komt rennen op het moment dat een van de verloren zonen zijn neus laat zien...

Correctamundo! Je haalt dit terecht aan, want juist in de 40-dagentijd is dit een dagelijks terugkerend thema. Maar dit is dan ook niet waar ik bezwaar tegen maak.

quote:

Lijkt me ook... God riep zijn Israël al via zijn profeten op tot "ommekeer", teshuva (תשובה) van שׁוּב (omkeren)... (al kom ik via die "draai" toch ook weer bij de Schrift uit - weliswaar in het "pre-katholieke deel" ervan  ;) )
Het gaat hier overduidelijk niet om het 'katholieke gelijk halen', maar om de valse tegenstelling die opgeworpen wordt. Eerst expliciet door yvon777 en daarna ook nog eens impliciet bevestigd in de modbreak van elle. Kerkleer is per definitie niet contrair aan de bijbel, zeker niet als die Kerk de bijbel zelf heeft samengesteld (inclusief de katholieke keuze voor de 'pre-katholieke' joodse LXX en niet de keuze van de veel latere 'post-christelijke' hebreeuwse canon ;) ).