Auteur Topic: Bekering  (gelezen 13568 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #30 Gepost op: maart 15, 2011, 06:42:39 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 maart 2011 om 18:18:
[...]
...maar om de valse tegenstelling die opgeworpen wordt.
Welke schijnbare tegenstelling bedoel je??
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

yvon777

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #31 Gepost op: maart 15, 2011, 06:49:08 pm »

quote:

Dus je kan vallen, al ben je opnieuw geboren. Daarnaast geloof ik in geestelijke groei. God voed je op naar volwassenheid

Dat je kan vallen ookal ben je opnieuw geboren dat geloof ik ook. Vind ik ook terug in de Bijbel inderdaad. Dan ben je weer op jezelf gericht en heeft Hij niet de touwtjes in handen maar jijzelf. Maar zoals je zegt mag je daarin groeien (van heerlijkheid tot heerlijkheid (2 Kor 3:18)

Als ik dat hele vers lees (2 kor 3:18) zie ik iets wat ik terug zie van wat ik eerder heb gelezen:
2 Kor 3,18
En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.

Wij die met een aangezicht waarop geen bedekking meer is zien..
Welke bedekking is hier dan weggenomen..?
Is m.i. wel van belang want als die bedekking weg is, zullen we veranderen van heerlijkheid tot heerlijkheid, de groei zoals jij dat noemt inderdaad..

quote:

Ik kan het je niet precies zeggen wanneer dat was, maar door het geloof van mijn moeder.. ~

Een soort van in-gegroeid als ik dat zo mag zeggen?
Ik herken dat wel moet ik zeggen.. van jongsaf al veel met God bezig en ook altijd gezegd dat ik nooit zonder Hem zou willen. En dat is uiteindelijk gegroeid tot waar ik nu mag staan.
Dankjewel dat je er ook iets van wil delen, ik vind het fijn te horen hoe mensen tot geloof zijn gekomen, of hoe ze in hun geloof staan :)

quote:

Hoe dat is? Een strijd. Het is moeilijk om in deze wereld geheel anders te zijn.

Begrijp ik goed dat je hier over het nieuwe leven schrijft? Dat dat een strijd is?
En in wat voor soort vorm merk jij dan strijd? Omdat je zegt dat jij geheel anders bent, er zijn toch heel veel mensen die geloven? (is gewoon een vraag omdat ik geinteresseert ben hoor, niet dat het verkeerd overkomt)

quote:

Het gaat hier overduidelijk om de valse tegenstelling die opgeworpen wordt. Eerst expliciet door yvon777 en daarna ook

Ik, die een expliciete valse tegenstelling opwerp?
Ik ben mij totaal niet bewust van deze beschuldiging..
Ik ben aan het rondlezen in de Bijbel die staat voor mij op nummer 1. Maar ik merk enige felheid onder sommigen omdat ik bepaalde leringen niet op nummer 1 heb oid. Ik las dat hier ook de Bijbel als grond dient, vandaar dat ik mij hier heb aangemeldt.. Of heb ik dat misschien verkeerd begrepen :$

Gr Yvon
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2011, 06:51:08 pm door yvon777 »
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #32 Gepost op: maart 15, 2011, 07:39:41 pm »

quote:

yvon777 schreef op 15 maart 2011 om 18:49:
[...]

Dat je kan vallen ookal ben je opnieuw geboren dat geloof ik ook. Vind ik ook terug in de Bijbel inderdaad. Dan ben je weer op jezelf gericht en heeft Hij niet de touwtjes in handen maar jijzelf. Maar zoals je zegt mag je daarin groeien (van heerlijkheid tot heerlijkheid (2 Kor 3:18)

Die wissel van terugval en bekering van die terugval wederom tot Jezus is wat ik bedoelde :)

quote:

Als ik dat hele vers lees (2 kor 3:18) zie ik iets wat ik terug zie van wat ik eerder heb gelezen:
2 Kor 3,18
En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.

Is m.i. wel van belang want als die bedekking weg is, zullen we veranderen van heerlijkheid tot heerlijkheid, de groei zoals jij dat noemt inderdaad..

Ik zou zeggen: de zand die satan in ieders ogen strooit. Bij elke terugval lieten we ons weer zand in de ogen strooien en Jezus wiste dat zeg maar met het slijk er weer uit. Koning David was vervuld van de heilige Geest als profeet, toch kende hu ups en downs. soms was het heel duister geworden in zijn bestaan. soms? Wellicht een beste deel van zijn leven, maar vol spijt werd hij eruit wakker geschud. Hier zie je ook dat God soms rake tikken moet uitgeven, om zijn kinderen weer wakker te schudden. Gods gevoeligheid voor Davids emoties spreken ook boekdelen over hoe veel God van ons houd.

quote:

Ja, dat mag je zo zeggen. Zo is het.

quote:

Ik herken dat wel moet ik zeggen.. van jongsaf al veel met God bezig en ook altijd gezegd dat ik nooit zonder Hem zou willen. En dat is uiteindelijk gegroeid tot waar ik nu mag staan.
Dankjewel dat je er ook iets van wil delen, ik vind het fijn te horen hoe mensen tot geloof zijn gekomen, of hoe ze in hun geloof staan :)

Dat vind ik ook altijd mooi om van anderen te horen. Ik geloof in het eerlijk delen van je geloofsbelevingen, zodat we elkaar kunnen aanvuren in geloof.

quote:

Begrijp ik goed dat je hier over het nieuwe leven schrijft? Dat dat een strijd is?
En in wat voor soort vorm merk jij dan strijd? Omdat je zegt dat jij geheel anders bent, er zijn toch heel veel mensen die geloven? (is gewoon een vraag omdat ik geïnteresseerd ben hoor, niet dat het verkeerd overkomt)

Er zijn heel veel mensen die geloven, maar meestal leven die ook langs elkaar heen helaas. Gelovigen zouden meer op elkaar aangewezen moeten zijn, vind ik.

Ik zie ook dat het letterlijk waar is: "de oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders." Ik zit ongeveer tien jaar in het clubwerk en vaak zie ik hoe weinig mensen het clubwerk steunen, een warm hart toe dragen en het dragen. Met een minimale bezetting van 3 leiders zijn we zo al druk voor een groep van 20 tieners. Pubers, waarvan 2 met ADHD en 1 met pdd-nos, daarbij heb ik zelf ook nog eens pdd-nos. Dat weet niemand in de groep. Het is ze nooit opgevallen :)

Daarnaast is de wereld om me heen niet zo christelijke geïnteresseerd en kent het zijn harde kanten. Ik heb nooit veel vrienden gehad, maar wel echte vrienden gelukkig :D . Populariteit houd ik niet van en tegelijk strijd ik tegen vooroordelen die mensen altijd van anderen hebben en zo ook van mij. Zoals de bijbel omschrijft dat we te lijden hebben onder een wereld die niet is zoals God dat gewild heeft. Door het vuur dat als beproeving dient moet je heen worstelen. Daar kan je alleen door de kracht van God doorheen komen, zonder te bezwijken onder verleidingen. Zonder compleet ten val te komen.

Het beeld van de zaaier laat dat zien. Zaad komt op en verschroeit in de zon, andere stikken in dorens en distels, ook waren er die al direct door de raven weggepikt werden en er is zaad dat opkomt en vrucht draagt. De grootste verleiding vind ik dat van het verschroeien in de zon of verstikken in de dorens en de distels. Het is een hele strijd voor je van God vrucht mag dragen. Je bent pas een nuttig werktuig in Gods handen als twee snijdend zwaard als het goed geslepen is. Veel tegenslagen in je leven en worstelingen met éénzaamheid in een wereld die niet is zoals Jezus dat wil (lauw tot koud) zijn hele worstelingen waar God je door heen wil voeren, wanneer je maar niet je vertrouwen en liefde voor Hem opgeeft.

Ik betrapte me met de discussie met jou gisteren erop dat mijn liefde voor Jezus toch veel sterker is geweest dan nu. Ik ervaar vooral op korte momenten die liefde sterk, zoals bij Joop Gottmers laatst op onze tienerclub, toen tieners er vol van weer thuis kwamen. Tieners zeiden letterlijk dat ze ontdekt hadden dat God zoeken niet het geen is waar het op aankomt, maar dat God het zelf doet.

Dat zijn hun woorden om te ontdekken dat het werken van het vlees nooit oplevert wat je zoekt. God die aan het werk is levert je echter alles op.
Gaaf om te zien dat ze zo Jezus leren kennen. Dan voel ik die liefde voor Jezus weer sterk. Net als vroeger.

Ik begrijp nu ook dat de kracht naar buiten toe nog wel sterk is (aan geloof licht het niet, ook houd ik van die tieners), maar de kracht voor mijn eigen genezing van mijn ziel zwak is. Telkens weer moet God me voor de poorten van de hel weg slepen. Hoe vaak hebben engelen me wel niet afgeschermd tegen gevaren die me van God zouden weggevoerd hebben? Heel vaak denk ik.

Wat is God lief hé? Hij geeft ons echt nooit op! Er is niemand groter dan Hij.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2011, 07:52:18 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #33 Gepost op: maart 15, 2011, 10:40:09 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 15 maart 2011 om 18:42:
[...]

Welke schijnbare tegenstelling bedoel je??
De aantoonbare tegenstelling zoals die al eerder verwoord is:

quote:

Laodicea schreef op 14 maart 2011 om 11:53:
[...]
Nee, ik beschuldig je nergens van. :) Ik wijs je wel op uitspraken als:

"Ik lees hier veel ' kerkelijke' dingen (misschien heb ik nog niet genoeg rondgekeken :$) al merk ik ook dat er wel bijbels gericht geleefd wordt, en dat vindt ik fijn om te zien!"

Hiermee maak je al een onderscheid tussen 'kerkelijke' en Bijbels gericht. Het tweede vind je prettig, het eerste minder. Terwijl de Gereformeerden hier zullen stellen dat al hun kerkelijke leer Bijbels is. Ik als katholiek vind dat trouwens ook, al geloof ik niet dat het Woord Gods tot de Bijbel beperkt blijft (b.v. Joh. 20:30, Joh. 1)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #34 Gepost op: maart 15, 2011, 11:37:19 pm »

quote:

yvon777 schreef op 15 maart 2011 om 18:49:
[...]

2 Kor 3,18

[...]

[...]

En in wat voor soort vorm merk jij dan strijd? Omdat je zegt dat jij geheel anders bent, er zijn toch heel veel mensen die geloven? (is gewoon een vraag omdat ik geinteresseert ben hoor, niet dat het verkeerd overkomt)

[...]

Ik, die een expliciete valse tegenstelling opwerp?
Ik ben mij totaal niet bewust van deze beschuldiging..
Ik ben aan het rondlezen in de Bijbel die staat voor mij op nummer 1. Maar ik merk enige felheid onder sommigen omdat ik bepaalde leringen niet op nummer 1 heb oid. Ik las dat hier ook de Bijbel als grond dient, vandaar dat ik mij hier heb aangemeldt.. Of heb ik dat misschien verkeerd begrepen :$

Gr Yvon

Hoi Yvon;

Mag ik je een vraag stellen?
Als Christus de macht in je leven is, hoe kun je dan terugvallen?
Volgens mij heeft satan geen macht over hen die van Christus zijn namelijk.
Immers, het zou betekenen dat de macht van Christus in je leven niet totaal is maar slechts ten dele.
Mail me maar als je wat wilt weten

wimnusselder

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #35 Gepost op: maart 15, 2011, 11:52:16 pm »
Hoi Yvonne,

En dan is dit misschien de beste plek om nog wat te zeggen over wat ik concreet versta onder "bekering" in mijn leven (in vervolg op wat ik net schreef in "Koninkrijk der Hemelen" over de samenhang met "Koninkrijk/koningschap Gods").
Ik ben even kwijt waar precies, maar ik heb op dit forum als eens geschreven dat ik ergens in de zomer van 1983 ook een soort bekering ervaarde, een ommekeer in m'n leven.
Toch vind ik die minder belangrijk dan de geleidelijke bekering, het me oefenen in het 'uit handen geven van de regie', het zoeken van goddelijke leiding en het me open stellen voor ingevingen van liefde en waarheid (en nog zo wat voor mij gelijkwaardige omschrijvingen).
Als Quaker oefen ik me daar in de eerste plaats in in Quaker wijdingsbijeenkomsten, waarin mensen in gelijkwaardigheid bij elkaar zijn en vanuit de stilte luisteren wat God hen te zeggen heeft en zo nodig (maar alleen zo nodig...) opstaan om te zeggen wat hen ingegeven wordt.
Na zo'n 28 jaar Quaker-zijn heb ik dat steeds minder nodig.
Ik voel me sterk genoeg in mijn geloof, in mijn vertrouwen in de beschikbaarheid van die goddelijke leiding als ik het nodig heb, om ook rustig het gezelschap van anders-gelovigen op te zoeken en om over dat geloof te praten in gezelschap van niet-gelovigen.
Niet alleen zeggen wat me ingegeven wordt in een setting waar van me verwacht wordt dat ik alleen wat zeg als ik dat echt voel, maar ook schrijven (zelfs in het kader van m'n werk) ervaar ik steeds vaker als Geleid (maar nog lang niet vaak genoeg).
Die ervaring van Geleid worden in wijdingssamenkomsten en het vertrouwen/geloof dat ik daar aan ontleen hangt ook samen met vertrouwen/geloof dat God mijn levensloop zin geeft, in zekere zin 'bepaalt', maar in andere zin ook weer niet, want ik voel me wel degelijk vrij om zelf mijn levensweg te zoeken; God houdt mij niet voortdurend bij de hand.
Terugkijkend op mijn leven zie ik een rode draad waarvan ik me op het moment dat ik 'keuzes maakte' niet bewust was.

Met v&Vriendengroet,

Wim

yvon777

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #36 Gepost op: maart 16, 2011, 08:45:49 am »
Er wordt hier zoveel geschreven dat ik het soms allemaal niet bij kan houden, ik wil daar even rustig voor zitten. En lees ook nu wat meer persoonlijke dingen uit mensenlevens, en dat vind ik mooi en wil ik ook wel wat van delen als jullie dat leuk vinden. Dus, reactie volgt wel als ik er even rustig de tijd voor heb.

quote:

Hoi Yvon;
Immers, het zou betekenen dat de macht van Christus in je leven niet totaal is maar slechts ten dele.
Dat geloof ik dus ook. Schreef het eerder ook:

quote:

Yvon 777 schreef:omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn
Maar als je je elke keer weer moet bekeren omdat we onze zwakke momenten hebben wat heeft het dan voor zin met Christus te sterven.. (Ik hoop dat je mn vraag begrijpt) dan blijven we toch nog steeds slaaf van de zonde?

dat is volgens mij wat jij hier dan ook zegt. Ik zal dat ook nog eens na gaan zoeken. Want dat mensen terugvallen af en toe dat gebeurt blijkbaar, maar als ik bijvoorbeeld 1 Johannes 2 mag geloven dan is er meer dan 'beter leven' en zoveel mogelijk goed doen.
De mens kan dat van nature niet, en dat is de reden dat er iets moet gebeuren dat we niet zozeer anders gaan handelen, maar totaal vernieuwd worden met een nieuwe natuur. En dan kom je dus inderdaad weer terug op het onderwerp van dit topic.

bloem

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #37 Gepost op: maart 16, 2011, 02:20:24 pm »
Je moet ook in het Woord blíjven, dan val je ook niet terug.
Ik heb eens gehoord dat het woord : zoeken, (van "zoek eerst het koninkrijk en Zijn gerechtigheid") een voortdurende bezigheid is. Je leven lang.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #38 Gepost op: maart 16, 2011, 05:53:34 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 maart 2011 om 23:37:
[...]

Hoi Yvon;

Aan Efeze
2
1 Schrijf aan de engel der gemeente te Efeze:
Dit zegt Hij, die de zeven sterren in zijn rechterhand houdt, die tussen de zeven gouden kandelaren wandelt: 2 Ik weet uw werken en inspanning en uw volharding en dat gij de kwaden niet kunt verdragen en hen op de proef gesteld hebt, die zeggen, dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn, en dat gij hen leugenaars hebt bevonden; 3 en gij hebt volharding en hebt verdragen om mijns naams wil en gij zijt niet moede geworden. 4 Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde verzaakt hebt. 5 Gedenk dan, van welke hoogte gij gevallen zijt en bekeer u en doe (weder) uw eerste werken. Maar zo niet, dan kom Ik tot u en Ik zal uw kandelaar van zijn plaats wegnemen, indien gij u niet bekeert. 6 Doch dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaïeten haat, welke ook Ik haat.
7 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.
Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is.

Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Je kan dus terugvallen. Jezus gijzelt je niet. Als je verleid wordt door satan, dan kom je weer ten val.

socrates

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #39 Gepost op: maart 16, 2011, 06:38:32 pm »
Bekeren en dagelijkse bekering zijn 2 zaken. De tweede, die naar mijn mening heel mooi onder woorden wordt gebracht door het woord verootmoediging, komt voort uit de eerste. De eerste is het besef dat je Christus nodig hebt in je leven. Een bewustwording van een enorme omvang. Op dat moment komen de zaken in een ander perspectief te staan. Dan besef je dat je dagelijks de schuld richting God vergroot. Daar is dan de dagelijkse verootmoediging voor nodig. En dan zullen we vergeving en hulp vinden:

Hebreeën 4:

14 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.

En verder uit die zelfde brief, hoofdstuk 12:

1 Nu wij door zo’n menigte geloofsgetuigen omringd zijn, moeten ook wij de last van de zonde, waarin we steeds weer verstrikt raken, van ons afwerpen en vastberaden de wedstrijd lopen die voor ons ligt. 2 Laten we daarbij de blik gericht houden op Jezus, de grondlegger en voltooier van ons geloof

En tenslotte uit de eerste brief van Johannes:

8 Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons. 9 Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. 10 Als we zeggen dat we nooit gezondigd hebben, maken we hem tot een leugenaar en is zijn woord niet in ons.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2011, 06:38:58 pm door socrates »
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #40 Gepost op: maart 17, 2011, 01:07:59 am »

quote:

gaitema schreef op 16 maart 2011 om 17:53:
[...]
Je kan dus terugvallen. Jezus gijzelt je niet. Als je verleid wordt door satan, dan kom je weer ten val.

Onzin. 100 % onzin.
Als Christus je HEER en Meester is KUN je niet terugvallen.
Dat is heel helder te vinden in de bijbel.
Lees gerust psalm 23 even of galaten 1:3 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus, 4 die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, om ons te trekken uit de tegenwoordige boze wereld, naar de wil van onze God en Vader, 5 aan wie de heerlijkheid zij in alle eeuwigheid! Amen.

Denk je nu werkelijk dat de Here Jezus Christus, de opgestane Heer Zijn volk los zou laten opdat de satan macht over hen zou krijgen?
Dan denk je imho wel erg klein over deze machtige Heerser.

Aanvechtingen? Ja.
Maar terugval?
Nee, dat kan volgens mij dus niet.
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #41 Gepost op: maart 17, 2011, 06:52:33 am »
2 petrus 1

Maak uw roeping waar
3 Zijn goddelijke macht heeft ons alles geschonken wat nodig is voor een vroom leven, door de kennis van hem die ons geroepen heeft door zijn majesteit en wonderbaarlijke kracht. 4 Hiermee zijn ons kostbare, rijke beloften gedaan, opdat u zou ontkomen aan het verderf dat de wereld beheerst als gevolg van de begeerte, en opdat u deel zou krijgen aan de goddelijke natuur. 5 Span daarom al uw krachten in om uw geloof te verrijken met deugdzaamheid, uw deugdzaamheid met kennis, 6 uw kennis met zelfbeheersing, uw zelfbeheersing met volharding, uw volharding met vroomheid, 7 uw vroomheid met liefde voor uw broeders en zusters, en uw liefde voor uw broeders en zusters met liefde voor allen. 8 Als u deze eigenschappen in overvloed bezit, is uw kennis van onze Heer Jezus Christus niet nutteloos maar vruchtbaar. 9 Wie ze niet bezit is kortzichtig, ja blind, en vergeet dat hij van zijn vroegere zonden gereinigd is. 10 Span u daarom des te meer in om uw roeping en uitverkiezing waar te maken, broeders en zusters. Als u dit alles doet, komt u nooit ten val 11 en zal u onbelemmerd toegang worden verleend tot het eeuwige koninkrijk van onze Heer en redder Jezus Christus.

het kan dus wel, maar.............

spreuken 24

16 Een rechtvaardige komt zevenmaal ten val,
maar telkens staat hij op.
Een goddeloze struikelt door zijn slechte daden,
en komt voorgoed ten val.

yvon777

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #42 Gepost op: maart 17, 2011, 08:57:18 am »
Zou er een verschil kunnen zijn tussen 'ten val komen' (en weer op mogen staan) of
Hem de rug toe keren en weer in het vlees gaan leven (je eigen wil doen) (Heb 6)

Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde. De wet van de Geest (dat is de nieuwe natuur die wij mogen ontvangen door onze bekering), heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood.

Zo bent u dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: nl Hem die uit de dood is opgewekt. We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest.

Er is dus een moment in ons leven dat we beseffen dat wij het niet kunnen. Dat we hebben geploeterd en gedaan om Zijn wil te doen, maar uiteindelijk gebroken aan Zijn voeten liggen en zeggen: Heer, ik kan het niet. Mijn eigen ik kan U niet dienen, hoe graag ik ook wil. Doet U uw wil in mij. In volledige overgave vanuit het gebroken hart.

En als we dan met Christus aan ons eigen leven hebben mogen sterven en wij leren wandelen met Hem door wat Zijn Geest ons leert vallen we niet meer onder de wet, maar onder de genade.
Dat wil zeggen dat er geen wet meer is die ons kan veroordelen.
Dus als we zondigen, is er geen wet die ons daarom veroordeelt.
Let wel! de bijbel zegt ook heel duidelijk dat dat geen reden is om te zondigen.
We leven nl uit dankbaarheid.
En als je uit dankbaarheid leeft (in een liefdevolle relatie) wil je de ander juist geen pijn doen of expres pijn doen.
Maar een goeie relatie zal ook teweeg brengen dat God je vergeeft en jij jezelf vergeeft en samen verder gaat.

Aan de hand hiervan toch een vraagje
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is te leven naar de wet en te leven naar de Geest. Wat is het verschil?
Klein voorbeeldje:
Je loopt in het park en er staat een bordje, hier niet naar links gaan.
(Even een simpel voorbeeld van hoe de wet werkt). Wat gebeurt er met je als je dat leest?

Adinomis

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #43 Gepost op: maart 17, 2011, 09:52:13 am »
Yvon, je weet natuurlijk zelf het antwoord op je eigen vraag. Maar ik vind het wel heel mooi wat je naar voren brengt. Zo'n verbodsbordje brengt je op een idee. Ik heb eens een voorbeeld gelezen (Corrie ten Boom) dat er voor het raam van een hotel aan het water een bordje stond: "niet uit het raam vissen". Het bracht mensen juist op het idee om dat te doen. Dit heeft te maken met wat er staat in de bijbel:

quote:

Rom. 7:7 Moeten we nu vaststellen dat de wet hetzelfde is als de zonde? Absoluut niet. Ik ben me echter pas door de wet bewust geworden van de zonde. Ik zou immers niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’ 8 Maar de zonde heeft van het gebod gebruikgemaakt om begeerten in mij op te wekken, want zonder de wet is de zonde krachteloos.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #44 Gepost op: maart 17, 2011, 05:57:06 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 17 maart 2011 om 01:07:
[...]

Onzin. 100 % onzin.
Als Christus je HEER en Meester is KUN je niet terugvallen.
Dat is heel helder te vinden in de bijbel.
Lees gerust psalm 23 even of galaten 1:3 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus, 4 die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, om ons te trekken uit de tegenwoordige boze wereld, naar de wil van onze God en Vader, 5 aan wie de heerlijkheid zij in alle eeuwigheid! Amen.

Denk je nu werkelijk dat de Here Jezus Christus, de opgestane Heer Zijn volk los zou laten opdat de satan macht over hen zou krijgen?
Dan denk je imho wel erg klein over deze machtige Heerser.

Aanvechtingen? Ja.
Maar terugval?
Nee, dat kan volgens mij dus niet.

Ik weet niet of het zo is, maar volgens mij doelen we op het zelfde, maar gebruiken we andere woorden. Ik doel op die aanvechtingen om het zo maar te zeggen, waar we ons dagelijks van moeten bekeren als we er weer ingetrapt zijn. Laatst schoot ik uit mijn slof op de drumband en begon ik de eerste zin in de woedeuitbarsting met een (piep) tegenover mijn betrokken gereformeerd vrijgemaakte instructeur. Ik was minstends 3/4 uur woest voor ik afgekoeld was. Het was minder heftig als eerder. Het bleef bij felle boze woorden en een woeste blik in mijn ogen. Ik heb een tijd van me af zitten staren en het min of meer af laten koelen door in gesprek te zijn met drie anderen.
Achteraf baal ik ervan.

Dit zijn situaties die ik terugvallen noem, dat je als aanvechtingen wel goed kan omschrijven. Er zit een groei in, steeds sterker kan ik me beheersen, maar het gaat traag door de jaren heen. Ik zie dat als groei van de vrucht van de Geest.

Ik zie het ook als een werk van demonen dat ze je proberen op de kast te jagen. Woedend te maken. Te verleiden om uit je slof te schieten en zo anderen en jezelf te beschadigen.

Een oudklasgenoot was christelijk opgegroeid en geloofde ook en toch schopte hij me op mijn 14de helemaal in elkaar. Hij reageerde zijn emoties af, omdat hij het verlies van zijn vader niet heeft kunnen verwerken. Nu bombardeerde hij mij als sukkel die een maat van hem tot last was en schopte me daarom verrot.  Een knietje in mijn maag, een knietje in mijn gezicht en later voluit in mijn gezicht trappen toen ik op de grond lag.

Ik zie dat als aanvallen van de duivel op hem en mij. Voor ruim een jaar terug kwam hij in mijn kerk en vroeg me om vergeving. Hij had zijn leven een half jaar eerder aan Jezus gegeven.

We hebben allemaal last van dit soort dingen. al ben je christen, soms handel je vanuit duisternis, maar G.C. heeft ook gelijk, je staat als kind van God er weer uit op.

Het is zoals het beeld met het arend. De arend gooit zijn jong uit het nest na hem voor je hebben gedaan hoe je moet vliegen. Wild vladderend lijkt de jong neer te storten, maar de arend vangt het jong weer op. Dit herhaald zich, net zoland tot de jong doorheeft dat de arend het rustig voor doet. Rustig met je vleugels bewegen en weg zweven op de Wind (heilige Geest), en niet panisch worden (geen vertrouwen op de Wind). Zo voed de arend zijn jong op. zo voed God ons op.

Ik zit alleen wel altijd te denken aan het beeld van het zaad dat gestrooid wordt. "het ene wordt weggepikt, het volgende verschroeid, en ander zaad raakt verstikt en vervolgens heb je zaad dat vrucht draagt."

Ik moet dan alles eerste denken aan het verschil tussen Salomo en David, die toch met de heilige Geest als profeten vervuld waren. Echter loopt het met Salomo niet best af en staat David weer op.
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2011, 06:01:53 pm door gaitema »