Auteur Topic: Koninkrijk der Hemelen  (gelezen 24115 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #15 Gepost op: maart 14, 2011, 08:57:51 pm »

quote:

elle schreef op 14 maart 2011 om 18:22:
Voor jou is hemel lucht. Voor mij niet. Voor jou is de stad geestelijk, voor mij niet (per se). Ik denk dat het koninkrijk gekomen is, maar dat het hemelse Jeruzalem nog moet landen.

Ik denk dat het koninkrijk der hemelen, waar Christus koning is, nu al aanwezig is, zij het in ballingschap. En dat het pas echt vorm krijgen zal op de jongste dag. De Geest is het paspoort van het burgerschap.
Als je een krachtig teken wil van het koningschap: pinksteren is krachtig genoeg, wat mij betreft.

Goed nog een poging.

Als het koninkrijk (in ballingschap) gekomen was na de uitstorting van de Geest, dan bevond Johannes zich reeds in het koninkrijk toen hij een visioen over het komende koninkrijk kreeg. Dat kan ik ook niet rijmen met Mar 9 vers 1, want daarin zegt Jezus niets over een koninkrijk wat later vorm krijgt, nee hij zei dat het met KRACHT zou komen terwijl sommigen die DAAR stonden (ooggetuigen dus) nog in leven waren. Kortom, Mar 9,1 maakt jouw interpretatie onmogelijk.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

yvon777

• Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #16 Gepost op: maart 14, 2011, 08:59:36 pm »
Maar herkennen jullie het koninkrijk der hemelen in jullie zelf?
Ik sluit me aan bij elle, die schrijft (in mijn woorden) dat we hier en nu al hemel burgers kunnen zijn, zonder dat we al in de hemel leven.
Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten (Fil 3).

quote:

Wanneer iets nabij is gekomen is het bijna gearriveerd maar nog niet helemaal

Geestelijk kunnen we hier en nu al het hemels koninkrijk zien, en straks komen we er thuis (we zijn slechts op doorreis zegt de bijbel)
Johannes 3 schrijft: Dat Jezus nicodemus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.
Dus zij die WEL wedergeboren zijn (opnieuw geboren zoals Jezus het eerder in hetzelfde stuk probeert uit te leggen) het koninkrijk van God wel zien.
Met andere woorden, is het koninkrijk van God dus over ons gekomen, en is het zichtbaar voor bepaalde mensen.
Het dat koninkrijk dat nu al zichtbaar is, wordt straks ons thuis (L)

Ik ben benieuwd of iemand dat koninkrijk der hemelen al ziet, en zo ja of hij/zij het kan omschrijven. Iets mooiers is er denk ik niet, het oog gericht op je 'thuis' wanneer je op doorreis bent als slaven in een vreemd land
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

yvon777

• Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #17 Gepost op: maart 14, 2011, 09:02:13 pm »

quote:

Als het koninkrijk (in ballingschap) gekomen was na de uitstorting van de Geest, dan bevond Johannes zich reeds in het koninkrijk toen hij een visioen over het komende koninkrijk kreeg
Daar heb je de klap op de vuurpijl : D Inderdaad leefde Johannes vanuit het koninkrijk van God geleid door Zijn Geest, met het zicht op zijn thuishaven, want die visioenen had hij niet vanuit zijn eigen hart (L) Ben blij dit stukje nog te vinden (te lezen)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #18 Gepost op: maart 14, 2011, 09:12:45 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 21:02:
[...]

Daar heb je de klap op de vuurpijl : D Inderdaad leefde Johannes vanuit het koninkrijk van God geleid door Zijn Geest, met het zicht op zijn thuishaven, want die visioenen had hij niet vanuit zijn eigen hart (L) Ben blij dit stukje nog te vinden (te lezen)

Het is het bewijs dat het koninkrijk NOG komen moest toen Johannes zijn visioen had, want anders was zijn visioen over het koninkrijk geen visioen meer. Dat betekent dus dat de uitstorting van de geest nog NIET de komst van het koninkrijk was, snap je? Johannes begint zo in vers in hoofdstuk 1:

De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten

Het verschil tussen haast en reeds is essentieel in dezen.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2011, 09:15:31 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #19 Gepost op: maart 14, 2011, 09:23:55 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 20:59:
Maar herkennen jullie het koninkrijk der hemelen in jullie zelf?
Ik sluit me aan bij elle, die schrijft (in mijn woorden) dat we hier en nu al hemel burgers kunnen zijn, zonder dat we al in de hemel leven.
Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten (Fil 3).

[...]

Geestelijk kunnen we hier en nu al het hemels koninkrijk zien, en straks komen we er thuis (we zijn slechts op doorreis zegt de bijbel)
Johannes 3 schrijft: Dat Jezus nicodemus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.
Dus zij die WEL wedergeboren zijn (opnieuw geboren zoals Jezus het eerder in hetzelfde stuk probeert uit te leggen) het koninkrijk van God wel zien.
Met andere woorden, is het koninkrijk van God dus over ons gekomen, en is het zichtbaar voor bepaalde mensen.
Het dat koninkrijk dat nu al zichtbaar is, wordt straks ons thuis (L)

Ik ben benieuwd of iemand dat koninkrijk der hemelen al ziet, en zo ja of hij/zij het kan omschrijven. Iets mooiers is er denk ik niet, het oog gericht op je 'thuis' wanneer je op doorreis bent als slaven in een vreemd land

Indien de Bijbel voor jou doorslaggevend is, dan kun je niet anders dan concluderen op basis van Mar 9 vers 1 dat het koninkrijk in deze tijd reeds gekomen is:

Voorwaar, Ik zeg u, dat er sommigen zijn van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij zullen hebben gezien, dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is.

Jezus plaatste de komst van het koninkrijk binnen de levens van sommigen die daar stonden en we mogen toch aannemen dat daar ook wedergeboren christenen bij waren? Voor hen zou dat een loze opmerking zijn geweest als zij het koninkrijk toen reeds in hun bezit hadden. Ik denk dat de eerste wedergeboren christenen een pas kregen en zich in dat opzicht direct al tot bewoners van het koninkrijk rekenen. Een beetje de situatie zoals jij en Elle die beschreven, maar die duurde slechts een generatie.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2011, 09:27:40 pm door Piebe »

yvon777

• Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #20 Gepost op: maart 14, 2011, 09:45:00 pm »
Je kan wel vasthouden aan 1 vers, maar de bijbel staat er vol mee, en dat maakt dat je een duidelijker beeld krijgt van het geheel wat ik hierboven heb proberen uit te leggen wat ik daarin mag vinden. Niet mijn mening, maar ik noem op wat er staat..

quote:

Dat Jezus nicodemus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.
Dat is wel het meest duidelijke wat ik kan vinden hierover. (naast alle andere verzen) Dus geen conclusie op 1 vers zoals je hierboven ziet. En ik deel mijn bevindingen, en probeer ze zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe ik daarbij kom. In de hoop elkaar op te bouwen en begrip te krijgen voor wat Jezus de mensen wil(de) leren. Begrijp je?

wimnusselder

• Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #21 Gepost op: maart 14, 2011, 11:59:30 pm »
Hoi Yvonne,

Ook de betekenis van Koninkrijk der Hemelen (Mattheus) of Koningkrijk Gods (de rest van het Nieuwe Testament) is voor mij het handzaamst verwoord in advies 2 uit Quaker Faith & Practice:

quote:

Bring the whole of your life under the ordering of the spirit of Christ.

"Uw Koninkrijk kome, uw wil geschiede..." is de duidelijkste onderbouwing daarvan in de Bijbel.
Kortom: "Koninkrijk Gods" betekent "heerschappij van God", te beginnen in ons zelf.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #22 Gepost op: maart 15, 2011, 01:01:59 pm »

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 21:45:
Je kan wel vasthouden aan 1 vers, maar de bijbel staat er vol mee, en dat maakt dat je een duidelijker beeld krijgt van het geheel wat ik hierboven heb proberen uit te leggen wat ik daarin mag vinden. Niet mijn mening, maar ik noem op wat er staat..

[...]

Dat is wel het meest duidelijke wat ik kan vinden hierover. (naast alle andere verzen) Dus geen conclusie op 1 vers zoals je hierboven ziet. En ik deel mijn bevindingen, en probeer ze zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe ik daarbij kom. In de hoop elkaar op te bouwen en begrip te krijgen voor wat Jezus de mensen wil(de) leren. Begrijp je?

Ik snap het heel goed, nou dan kun je Mar 9 vers 1 net zo goed schrappen toch?
Veel succes op je zoektocht, ik ga weer mijn eigen weegs!

yvon777

• Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #23 Gepost op: maart 15, 2011, 01:16:05 pm »
o..ohwke
ik ga niets schrappen, ik kijk alleen verder dan 1 vers.. sorry

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #24 Gepost op: maart 15, 2011, 02:47:10 pm »

quote:

yvon777 schreef op 15 maart 2011 om 13:16:
o..ohwke
Nee, jij schrapt wel degelijk, want Mar 9,1 is een onmisbare referentie om correct te bepalen wanneer het koninkrijk gekomen is, maar jij zegt je er niet op te willen baseren.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #25 Gepost op: maart 15, 2011, 03:24:27 pm »
Piebe, jij verwerpt de uitleg dat marcus 9:1 met pinksteren (of met Jezus' opstanding of hemelvaart) vervuld is. Maar zolang je yvon777 of mij niet kunt overtuigen van dat je daarin gelijk hebt, kun je niet stellen dat yvon777 marcus 9:1 schrapt.

De Geest als teken of onderpand van het koninkrijk lijkt me afdoende te onderbouwen. Zie bijv matt12:28, waar Jezus zegt: 'Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen.' (Let op de voltooide tijd overigens.)
Of Joh 3:5: Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest.
Of: Romeinen 14,17: want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2011, 03:28:35 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #26 Gepost op: maart 15, 2011, 03:39:33 pm »

quote:

elle schreef op 15 maart 2011 om 15:24:
Piebe, jij verwerpt de uitleg dat marcus 9:1 met pinksteren (of met Jezus' opstanding of hemelvaart) vervuld is. Maar zolang je yvon777 of mij niet kunt overtuigen van dat je daarin gelijk hebt, kun je niet stellen dat yvon777 marcus 9:1 schrapt.

Dat heb ik duidelijk aangetoond door er op te wijzen dat Johannes zijn visioen lang daarna kreeg en indien het koninkrijk toen al gekomen was, zou zijn visioen geen visioen meer zijn geweest. Snap je?

Bovendien zou de wederkomst op hetzelfde moment geschieden als wanneer het koninkrijk kwam, vergelijk deze verzen maar eens:

'Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.' (Mat 16,28)

'En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat er sommigen zijn van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij zullen hebben gezien, dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is.' (Mar 9,1)

'En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben.' (Luk 9,27)

Jezus is toch niet teruggekomen toen de heilige Geest werd uitgestort of wel? Daarom was het koninkrijk toen ook nog niet gekomen en als je het op basis van deze verzen nog niet wilt aannemen, dan geef ik ruiterlijk toe dat ik je niet kan overtuigen.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2011, 03:44:54 pm door Piebe »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #27 Gepost op: maart 15, 2011, 03:46:10 pm »
Nee, ik snap je moeite nog steeds niet. Je plukt wat teksten die je interesseren en negeert andere. En anderen die met een mogelijke uitleg komen schuif je zonder fatsoenlijk te lezen aan de kant. Weinig fair.

Men kan ook beargumenteren dat het koninkrijk is gekomen met Jezus' opstanding. En dan voldoet de uitleg weer aan je citaten, zonder af te doen aan dat het koninkrijk nu nog in ballingschap is, of dat de Geest als onderpand gegeven is van dat koninkrijk-in-ballingschap.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2011, 03:48:53 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #28 Gepost op: maart 15, 2011, 03:51:09 pm »

quote:

elle schreef op 15 maart 2011 om 15:46:
Nee. Je plukt wat teksten die je interesseren en negeert andere. En anderen die met een mogelijke uitleg komen schuif je zonder fatsoenlijk te lezen aan de kant. Weinig fair.

Wil jij me werkelijk wijsmaken dat deze drie teksten elk een ander evenement beschrijven in een andere plaats en tijd?

'Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.' (Mat 16,28)

'En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat er sommigen zijn van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij zullen hebben gezien, dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is.' (Mar 9,1)

'En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben.' (Luk 9,27)

Vind jij het onterecht dat ik op basis van deze verzen de conclusie trek dat sommigen die daar stonden Jezus zijn komst in zijn koninkrijk nog hebben meegemaakt? Dat vind ik nou weinig fair.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2011, 03:53:17 pm door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Koninkrijk der Hemelen
« Reactie #29 Gepost op: maart 15, 2011, 03:54:58 pm »

quote:

yvon777 schreef op 15 maart 2011 om 13:16:
o..ohwke
Het staat er overigens niet één keer, maar wel drie keer Matt 16:28. Mark 9:1. Luk 9:27.