Auteur Topic: Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte  (gelezen 11440 keer)

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Gepost op: februari 03, 2011, 09:28:01 pm »
Als ik dit zo lees http://twitter.com/gpdcairo dan denk ik waar gaat dit heen ? Wij kijken middels moderne hi-tech middelen naar de berichten en gaan weer over tot de orde van de dag maar het blijft angstaanwekkend.

http://english.aljazeera.net/

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #1 Gepost op: februari 03, 2011, 10:03:26 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 03 februari 2011 om 21:28:
Als ik dit zo lees http://twitter.com/gpdcairo dan denk ik waar gaat dit heen ? Wij kijken middels moderne hi-tech middelen naar de berichten en gaan weer over tot de orde van de dag maar het blijft angstaanwekkend.

http://english.aljazeera.net/


In deze artikeltjes probeert de schrijver antwoord te geven op waar dit heengaat ...


http://boinnk.nl/blog/?p=12250

http://boinnk.nl/blog/?p=12239

http://boinnk.nl/blog/?p=12198

http://boinnk.nl/blog/?p=12194

http://boinnk.nl/blog/?p=12172

http://boinnk.nl/blog/?p=12109

http://xandernieuws.punt.nl/?id=620588&r=1&tbl_archief=&

http://xandernieuws.punt.nl/?id=620437&r=1&tbl_archief=&
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #2 Gepost op: februari 03, 2011, 10:56:16 pm »
Beide sites zien er zeer betrouwbaar uit...
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #3 Gepost op: februari 03, 2011, 11:50:26 pm »
Op basis van de statistieken zou er qua democratie maar één antwoord mogelijk zijn: Egypte komt onder de sharia. De meeste Egyptenaren zijn namelijk vóór meer invloed van de Islam in de politiek. Tot dusver wil ik alle verwarrende berichten nog wel geloven.

Volgens mij wordt het dus kiezen: of een 'democratische' sharia staat, of een dictatoriale moslim staat die nog wat religieuze / seculiere vrijheden kent.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2011, 10:05:41 am »

quote:

Zwever schreef op 03 februari 2011 om 23:50:
Op basis van de statistieken zou er qua democratie maar één antwoord mogelijk zijn: Egypte komt onder de sharia. De meeste Egyptenaren zijn namelijk vóór meer invloed van de Islam in de politiek. Tot dusver wil ik alle verwarrende berichten nog wel geloven.

Volgens mij wordt het dus kiezen: of een 'democratische' sharia staat, of een dictatoriale moslim staat die nog wat religieuze / seculiere vrijheden kent.


Deze verschoven indruk die wij in´t westen hebben over "moslemstaten", komt daardoor, dat geen enkele vorm van oppositie een schijn van kans heeft, het daglicht te zien.
Enkel "moslemverenigingen" zijn in staat een oppositie te vormen zonder dat de staat dadelijk kan ingrijpen.
In werkelijkheid zijn de mensen daar ook niet veel religieuzer als hier.
En fanatiekers worden gekweekt, als je werkelijk niets meer hebt, om je hoop naar te richten.

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2011, 10:33:27 am »
Ik geloof dat ik het wel met je eens ben Vrolijke.
Natuurlijk moet er bezorgdheid zijn om de moslim broederschap. Maar 'wij' kijken vaak heel erg met een beperkende bril naar de taferelen daar.
We zien veel heftige arabische mensen en denken gelijk: moslims, gevaar.
Als je beter kijkt, zie je hoe moedig en sociaal ze vaak zijn. Kijk naar het uitdelen van voedsel. Kijk naar hoe vreedzame (ja, ook al schreeuwen ze) opstandelingen sinds de aanvallen van woensdag geleerd hebben om als er één van hen wordt aangevallen massaal naar de aanvaller toe te rennen.
Bedenk dan wat wij doen als we in een grote groep staan. Zoals met de dodenherdenking van vorig jaar. Denken we even: er is gevaar (en oke, we hadden een reden, dat wel) dan rennen we allemaal met gevaar voor het leven van anderen alleen om onszelf in veiligheid te brengen. Wij hebben vaak enkel en alleen onze eigen beperkte ervaringen voor ogen als we kijken naar dat plein daar. Mensen hielden zich een paar dagen stil, Nederlanders die altijd zo snel weten wat ze ergens van moeten vinden, wisten het even niet. En toen het woensdag mis ging, was het eerste commentaar van de mensen vaak: o kijk, hier waren we bang voor. Waar het verder allemaal over gaat weten ze dan vaak niet.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2011, 10:33:59 am door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #6 Gepost op: februari 04, 2011, 04:01:25 pm »
Where does this go ? Vroeg de reporter.

http://english.aljazeera.net/watch_now/

Idd wij weten te weinig van de historie en kunnen er moeilijk iets over zeggen zonder te snel in (ver)oordelen te vallen.

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #7 Gepost op: februari 04, 2011, 05:01:15 pm »

quote:

vrolijke schreef op 04 februari 2011 om 10:05:
In werkelijkheid zijn de mensen daar ook niet veel religieuzer als hier.


Ben je wel eens in het Midden Oosten geweest?

Reken maar van yes dat ze daar religieuzer zijn dan hier. Niet alleen het zoveel maal per dag bidden voor nagenoeg iedereen, maar ook de interesse in religieuze onderwerpen is behoorlijk groot. Als je mensen ook maar een beetje leert kennen en je bent met ze alleen, vragen ze je direct de hemd van het lijf over de drieëenheid en zulke zaken.

Dus ik weet niet helemaal waar je dit op baseert?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #8 Gepost op: februari 04, 2011, 06:10:28 pm »
Zou dit leiden tot W.O. III? Zou Orlando Bottenbley dan toch gelijk krijgen op de valreep en de wereld vergaan?!
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2011, 06:10:52 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #9 Gepost op: februari 04, 2011, 06:50:21 pm »
Misschien niet, misschien wel. Wat denk jij?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #10 Gepost op: februari 04, 2011, 08:07:28 pm »
Ik weet het niet. Tot nu toe wel bijzonder om te zien dat zowat heel de Islamitische wereldstreek in rep en roer lijkt te komen, van Marokko tot in Jordanië en Jemen. Het is zelfs remoerig in Saoedi Arabië.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #11 Gepost op: februari 04, 2011, 08:41:44 pm »

quote:

mirt schreef op 04 februari 2011 om 18:50:
Misschien niet, misschien wel. Wat denk jij?
Ik denk dat Orlando niet gelijk krijgt en dat het afloopt met een sisser.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #12 Gepost op: februari 04, 2011, 08:45:04 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 februari 2011 om 20:07:
Ik weet het niet. Tot nu toe wel bijzonder om te zien dat zowat heel de Islamitische wereldstreek in rep en roer lijkt te komen, van Marokko tot in Jordanië en Jemen. Het is zelfs remoerig in Saoedi Arabië.
Het valt reuze mee en sommige Pro-Mubarak demonstranten werden betaald om daar te zijn! Aangezien een profetie nog nooit d.m.v. betaling is uitgekomen, zou ik me er maar niet teveel van voorstellen!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #13 Gepost op: februari 04, 2011, 09:12:00 pm »
Toekomst is niet te voorspellen, maar het gaat allemaal wel rap.

Onze tienerclub bijvoorbeeld. Ook zo iets. Ik heb een leider en een paar tieners op de club bij gekregen omdat de club van de pinkstergemeente uit Vriezenveen is opgedoekt. Ik bel de lijntjes na voor de club van onze kerk (we hebben zelf een club los van de kerken), geen enkel iemand weet tot nu toe te zeggen of die club er nog is en wie er over gaat. De dominee verwees me naar kats de verkeerde persoon! :P

Verder bel ik de babtisten op voor hun club en die bleek ook al opgedoekt te zijn! Verder is er een complete evangelische gemeente afgelopen week in Rijssen opgedoekt!

De media is me vlug. Ik kan het niet meer bijbenen. Ik wordt oud.
zo vergaat de wereld voor ik het zelf door heb :(
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #14 Gepost op: februari 04, 2011, 09:21:33 pm »
Egypte straks als epicentrum van het einde der westerse tijden. Het is natuurlijk niet onmogelijk, dan zie ik je later wel in de Moskee onder het vrijdagochtend gebed waarna we samen een broodje shoarma van lamsvlees eten, goed? Dan zeggen we 'by Allah, dit is mie een alderbarstens stukje eet'n wat ebb'n wie it ook troff'n niet! Sie kan onze karke afpak'n en ons spruut'n mar sie nim'n uus ons geleuf niet af!'
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #15 Gepost op: februari 04, 2011, 09:48:17 pm »
Obama zegt tegen Mubarak: je moet nu echt een afscheidsbrief aan het volk schrijven. Waarom gaat het volk weg, vraagt Mubarak verbaasd.

Obama, je weet niet wat er met het Egyptische volk gebeurt als ik ze hun zin geef, je kent onze cultuur niet. Hij fluistert: ze zullen dan rechten krijgen...

Mubarak zegt: ik wil wel weggaan nu, maar ik kan niet vanwege de avondklok.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #16 Gepost op: februari 05, 2011, 07:32:13 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 februari 2011 om 21:12:
Toekomst is niet te voorspellen, maar het gaat allemaal wel rap.

Onze tienerclub bijvoorbeeld. Ook zo iets. Ik heb een leider en een paar tieners op de club bij gekregen omdat de club van de pinkstergemeente uit Vriezenveen is opgedoekt. Ik bel de lijntjes na voor de club van onze kerk (we hebben zelf een club los van de kerken), geen enkel iemand weet tot nu toe te zeggen of die club er nog is en wie er over gaat. De dominee verwees me naar kats de verkeerde persoon! :P

Verder bel ik de babtisten op voor hun club en die bleek ook al opgedoekt te zijn! Verder is er een complete evangelische gemeente afgelopen week in Rijssen opgedoekt!

De media is me vlug. Ik kan het niet meer bijbenen. Ik wordt oud.
zo vergaat de wereld voor ik het zelf door heb :(
De "kerkelijke situatie" in Vriezenveen ken ik niet zo goed, maar zou het niet ook zo kunnen zijn dat Baptisten, Evangelischen en Pinksterkerkers zich sowieso altijd al aan de rand van de Twentse Kerkelijke Kaart bevonden??!

Vanaf een afstandje bezien lijken gereformeerden en hervormden daar een zeker nog niet uitgebloeid kerkelijk leven te hebben... Inclusief "jeugdwerk"...

Misschien heb ik ongelijk hoor, maar het zou zo maar kunnen dat het einde van christelijk Twente nog niet gekomen is!!

NB: als ik het kaartje op deze pagina mag geloven, bevind jij je in Nijverdal ook in een (ooit?) katholieke 'enclave'... Dat zal je toch ook nu nog in het Protestantse kerkelijk leven wel moeten merken, denk ik zo...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #17 Gepost op: februari 05, 2011, 07:47:03 pm »

quote:

mirt schreef op 04 februari 2011 om 21:48:
Obama zegt tegen Mubarak: je moet nu echt een afscheidsbrief aan het volk schrijven. Waarom gaat het volk weg, vraagt Mubarak verbaasd.

Obama, je weet niet wat er met het Egyptische volk gebeurt als ik ze hun zin geef, je kent onze cultuur niet. Hij fluistert: ze zullen dan rechten krijgen...

Mubarak zegt: ik wil wel weggaan nu, maar ik kan niet vanwege de avondklok.
:+
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #18 Gepost op: februari 05, 2011, 07:49:05 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 05 februari 2011 om 19:32:
NB: als ik het kaartje op deze pagina mag geloven, bevind jij je in Nijverdal ook in een (ooit?) katholieke 'enclave'... Dat zal je toch ook nu nog in het Protestantse kerkelijk leven wel moeten merken, denk ik zo...
Die tukkers kunnen behoorlijk katholiek zijn ja, zo heeft Herman Finkers een kapel in zijn eigen huis! Die man heeft het zo zwaar te pakken dat hij een pleidooi hield voor de romeinse tijd, ik stikte zowat in mijn koffie toen ik hem dat hoorde zeggen!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #19 Gepost op: februari 06, 2011, 04:28:05 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 05 februari 2011 om 19:32:
[...]

De "kerkelijke situatie" in Vriezenveen ken ik niet zo goed, maar zou het niet ook zo kunnen zijn dat Baptisten, Evangelischen en Pinksterkerkers zich sowieso altijd al aan de rand van de Twentse Kerkelijke Kaart bevonden??!

Vanaf een afstandje bezien lijken gereformeerden en hervormden daar een zeker nog niet uitgebloeid kerkelijk leven te hebben... Inclusief "jeugdwerk"...

Misschien heb ik ongelijk hoor, maar het zou zo maar kunnen dat het einde van christelijk Twente nog niet gekomen is!!

NB: als ik het kaartje op deze pagina mag geloven, bevind jij je in Nijverdal ook in een (ooit?) katholieke 'enclave'... Dat zal je toch ook nu nog in het Protestantse kerkelijk leven wel moeten merken, denk ik zo...


Nijverdal ligt als ik de kaart bekijk rechts van de katholieke enclave  :)
Anders was het met de katholieken ook niet heel goed gesteld, want bij ons zijn 9.500 mensen lid van de PKN en 5000 lid van de RKK.  We zijn welliswaar een gemengt, maar vooral een protestandse CDA dorp.

De rol van de protestandse kerken zijn in de omgeving inderdaad niet uitgespeeld. Vooral in plaatsen als Vriezenveen, Denham, Wierden, Enter, Rijssen en Vroomshoop is het nog springlevend.

Bij ons in Nijverdal en Hellendoorn is de secularisatie wel hard toegeslagen.  Het wordt steeds lastiger om functies vervuld te krijgen in het clubwerk en andere jeugdactiviteiten.
Maar ik belde zo rond en het is bij ons inderdaad nog wel hoopvol. Van de PKN komt ongeveer driekwart van onze tienerclub. Een stuk of 15 tieners en ik ontdenkte dat er een basisschool bijbelclub van 7 tot en met 12 jaar is met ongeveer 20 leden. De Nederlands gereformeerde kerk hebben ook clubs, waarvan ongeveer 20 tieners van 12 tot en met 15 jaar op zitten. Zo groot was de club van de babtisten ook. Echter lopen de clubs van de vol evangelischen wel redelijk goed (met wat kanttekeningetjes) en in Almelo lijkt de pinksterbeweging juist de motor van het kerkelijk leven te zijn, samen met de vrijgemaakten en de babtisten daar.

Ik bel ook nog de vrijgemaakten bij ons op, dat zal ook wel goed lopen, net als de vrij evangelische gemeente nog wel kinderen heeft.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #20 Gepost op: februari 06, 2011, 04:33:58 pm »

quote:

Piebe schreef op 05 februari 2011 om 19:49:
[...]

Die tukkers kunnen behoorlijk katholiek zijn ja, zo heeft Herman Finkers een kapel in zijn eigen huis! Die man heeft het zo zwaar te pakken dat hij een pleidooi hield voor de romeinse tijd, ik stikte zowat in mijn koffie toen ik hem dat hoorde zeggen!


Toegegeven. Kardinaal Simonis liet in de Twentse Courant tubantia weten graag in Twente te komen, omdat daar nog de echte katholieken wonen.

De meest katholieke plaats van Nederland is ook het Twentse Tubbergen. Twente is overwegend katholiek, behalve west Twente wat juist voornamelijk protestands is.

Vinkers lijkt me de katholiek van het jaar toe  :P
Een prachtkerel.
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2011, 04:37:13 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #21 Gepost op: februari 06, 2011, 04:54:07 pm »
Voor wie geïnteresseerd is in achtergrondinformatie over de mogelijkheden voor democratisering in de Arabische wereld (met Egypte als één van de case studies) is "Beyond Orthodox Approaches" nog steeds relevant.
De kaarten worden inmiddels opnieuw geschud, maar de spelers blijven voorlopig nog wel even dezelfde en de mogelijkheden om van buitenaf (en m.n. vanuit het Westen) invloed uit te oefenen op de ontwikkelingen in Egypte blijven beperkt.
Men wil in overgrote meerderheid democratie, maar niet per se onze vorm van democratie...

Het zou zomaar een "vierde golf van democratisering" kunnen zijn volgens sommigen.
Hoe dit tot een derde wereldoorlog zou moeten leiden, zoals Piebe 4/2 18:10 suggereert, zie ik niet zo.

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #22 Gepost op: februari 06, 2011, 10:00:54 pm »
Interessant, die linken, als ik tijd heb ga ik het eens lezen.

Vandaag vond ik in Buitenhof Journalist Robert D. Kaplan wel verhelderend. Ik las in een bespreking (uit 1996!)van zijn boek The Ends of the Earth. A Journey at the Dawn of the 21st Century het volgende:

quote:

“Het belangrijkste dat ik leerde was dat het debat tussen pessimisten en optimisten onzinnig is. Het gaat niet slechter of beter met de wereld, het ligt gecompliceerder: veel onrust, chaos en ellende ontstaat juist doordàt het beter gaat. De groei van economieën verloopt dikwijls onrechtvaardig, pijnlijk en wreed, daar geeft de geschiedenis genoeg voorbeelden van. De wereld ontwikkelt zich nu sneller dan ooit te voren, en ik ben ervan overtuigd dat de eerste decennia van de volgende eeuw daarom heel onrustig en gewelddadig zullen zijn.”
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2011, 10:01:39 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #23 Gepost op: februari 06, 2011, 10:20:22 pm »
Robert Kaplan schijnt inmiddels wat positiever tegen zaken aan te kijken (las ik net in de Volkskrant).

quote:

mirt schreef op 06 februari 2011 om 22:00:Robert D. Kaplan 1996:

quote:

veel onrust, chaos en ellende ontstaat juist doordàt het beter gaat
Dat herinnert me aan wat m'n zoon net schreef in een essay "beyond democracy" dat hij schreef voor aanmelding bij een universiteit:

quote:

Abraham Maslow, a prominent psychologist, is known for his theory that physiological desires and safety should be fulfilled before ‘higher’ desires like self-actualization become relevant. THE ‘goal’ of government is the happiness of people. If you define happiness as ‘the fulfillment of desires’, a government needs to make sure that people’s desires are fulfilled. On the basis of this ‘pyramid of desires’ one can claim that a country’s main function is to provide a safe environment and enough food for its citizens. In many countries this is still more important than self-actualization. ... As soon as basic desires are fulfilled, people need self-actualization and freedom to express themselves. So more developed countries need more freedom.
Als mensen rijker worden zonder meer vrijheid te krijgen, gaan ze muiten.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #24 Gepost op: februari 11, 2011, 12:36:17 pm »
En zo krijgt het volk opnieuw een sigaar uit eigen zak.Hoop niet dat het nu echt gaat escaleren want het leger was al niet neutraal,lees maar hoeveel mensen er gemarteld zijn,en eist nu dat de mensen weer over gaan tot de orde van de dag.

Spannende tijd voor Egypte en buurlanden.

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #25 Gepost op: februari 11, 2011, 05:12:06 pm »
Ze hebben nu eerst alleen maar even feest.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #26 Gepost op: februari 12, 2011, 03:43:26 pm »
Het is me wat met Egypte. Het volk demonstreerde zich een ongeluk om het vertrek van hun president waar te kunnen maken. Nu komt het wat ze willen: het leger zet hun geplaatste president af en schuift democratische partijen die hun goedkeuring hebben naar voren.

De ware wachthebbers waren juist bij die protesten constant onder hen aanwezig. Het leger!

De vijand die ze eigenlijk willen bestrijden, omhelsden ze als vrienden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #27 Gepost op: februari 12, 2011, 03:57:32 pm »
Ze zijn voorlopig van het leger afhankelijk, ik denk dat ze dat heel goed beseften tijdens de opstand. De hoop die ze hebben is dat het leger het beter met hun voor zal hebben als in de periode voor de opstand.

De tijd zal het uitwijzen.

Hier een leuk plaatje van het plein met uitleg:
http://www.bbc.co.uk/news/world-12434787
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #28 Gepost op: februari 12, 2011, 04:50:07 pm »

quote:

mirt schreef op 12 februari 2011 om 15:57:
Ze zijn voorlopig van het leger afhankelijk,....Hier een leuk plaatje van het plein met uitleg:
http://www.bbc.co.uk/news/world-12434787


Zeker, het leger heeft nu de macht in handen. Ook dus het organiseren van verkiezingen. Het is , zo heb ik begrepen, een heel arm land. Hoelang zal het duren voor er weer voldoende in de winkels ligt.

Een leuk plaatje, Het plein lijkt inderdaad net een dorp.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #29 Gepost op: februari 12, 2011, 06:26:44 pm »
Sterker nog Antonius: het leger had die macht dus al. De precident was al door het leger naar voren geschoven geweest.

Ik ben benieuwd hoe het gaat.
Een nieuwe start is een nieuw begin

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #30 Gepost op: februari 12, 2011, 07:53:49 pm »
van nu.nl:

quote:


De betogers in Egypte zijn bezig met het vormen van een zogeheten Raad van Behoeders die de revolutie moet bewaken en moet onderhandelen met de Hogere Raad van de Strijdkrachten, die de macht in het land nu heeft. Dat heeft een van de betogers op het plein laten weten.

De raad van de betogers zal gedurende de transitieperiode oproepen voor betogingen kunnen doen of juist een oproep doen niet te gaan betogen, aldus de man op het Tahrirplein in het centrum van Caïro.


Een andere groep betogers heeft de Revolutionaire Jongeren Unie opgezet, die vanuit een tent op het Tahrirplein wordt gerund. Binnen enkele uren zou de kersverse groepering al 14.000 leden hebben ingeschreven. Ze eisen democratische hervormingen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #31 Gepost op: februari 12, 2011, 08:23:45 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 februari 2011 om 18:26:
Sterker nog Antonius: het leger had die macht dus al. De precident was al door het leger naar voren geschoven geweest.

Ik ben benieuwd hoe het gaat.
Dat bedacht ik mij ook, dat militaire raden ook aan  de macht kunnen blijven. Ondanks al die mooie beloften.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #32 Gepost op: februari 12, 2011, 09:05:24 pm »
Dit zijn interessante blogs om te volgen als het om dit onderwerp gaat:

http://strengholt.blogspot.com/ dit is de blog van een priester/journalist, Jos Strengholt die in Caïro woont.

 http://www.moniquesamuel.nl/blog/ dit is de blog van een heel jonge christelijke half egyptische politicologe, Monique Samuel die vrijdagavond buikdanste op de tafel van Pauw en Witteman.

De één is veel negatiever over de toekomst van Egypte dan de ander, maar ze zijn allebei heel erg betrokken bij wat er gebeurt en staan daar ook dichtbij.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2011, 09:05:49 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #33 Gepost op: februari 13, 2011, 02:27:24 pm »

quote:

mirt schreef op 12 februari 2011 om 15:57:

De tijd zal het uitwijzen.


De tijd zal het leren. Ik bedacht me vandaag dat Nederland er ook lang over gedaan heeft om een democratie te worden. Vanaf 1796 hebben wij een gekozen volksvertegenwoordiging. De eerste keer werd die gekozen door mannen van 20 jaar en ouder, vanaf 1917 mogen vrouwen stemmen en vanaf 1919 mogen ook vrouwen zich verkiesbaar stellen. Pas vanaf 1848 zijn de minsters politiek  verantwoordelijk i.p.v. de Koning. Tot die tijd waren zij adviseurs van de vorst.
Ach hoe lang heeft een land nodig om een democratie twe worden, en dan te bedenken dat het onderweg kan blijven steken, denk eens aan Rusland nu. Zo iets kan ook in Egypte gebeuren.
Hoe groot is bijvoorbeeld de kans dat zijdie vroeger mocht hadden deze willen behouden?
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2011, 02:54:19 pm door Antonius »
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #34 Gepost op: februari 13, 2011, 04:32:42 pm »
Hoi Antonius,

quote:

Antonius schreef op 13 februari 2011 om 14:27:
hoe lang heeft een land nodig om een democratie twe worden, en dan te bedenken dat het onderweg kan blijven steken

Hoe lang een land nodig heeft om democratisch te worden hangt af van omstandigheden zoals:
1) hoeveel andere democratieën er al zijn, vooral in de buurt en of het land daarmee een beetje on speaking terms is,
2) of de elite zijn kinderen naar een universiteit in een democratisch land kan sturen,
3) in welke fase van economische ontwikkeling het land is en
4) welke rol het land heeft in de wereldeconomie.
Puntje 3) wordt fraai toegelicht in dit essay van m'n zoon.
Wat die rol in de wereldeconomie betreft: exporteurs van grondstoffen, en met name van essentiële grondstoffen, blijven vaak steken in hun democratische ontwikkeling, omdat het voor de elite van zo'n land veel makkelijker is om de inkomsten daarvan af te romen dan om belasting te innen van hun burgers in ruil voor democratie.

Met v&Vriendengroet,

Wim

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #35 Gepost op: februari 19, 2011, 05:35:01 pm »
Het is net als domino,als er een steen valt volgen er meer.Wat een bewegingen zijn er gaande ! Vraag me wel eens af waar God is ?!

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #36 Gepost op: februari 19, 2011, 08:27:41 pm »

quote:

In dat wat mensen verbindt.

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #37 Gepost op: februari 19, 2011, 09:07:32 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 19 februari 2011 om 17:35:
Het is net als domino,als er een steen valt volgen er meer.Wat een bewegingen zijn er gaande ! Vraag me wel eens af waar God is ?!
Las net een bijdrage van Pink in ander topic uit Marcus 3. Waar God is? Wat we in het Midden - Oosten momenteel plaats vindt is mogelijk het begin der weeen ... de gelovige mag en kan verder kijken dan het moment van nu, verder dan de huidige wereld die op een dag zal vergaan. Dwars door de geschiedenis heen trekt God zijn plan en de gelovige kan en mag de afloop weten ... de gelovige mag in moeilijke omstandigheden kijken omhoog en zich richten tot God en zicht houden op wat voor ons ligt ... het thuis van de gelovige is niet hier, dat is uiteindelijk bij God!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #38 Gepost op: februari 20, 2011, 01:19:13 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 19 februari 2011 om 20:27:
[...]

In dat wat mensen verbindt.


Tjonge, dat zei de dominee vandaag ook al in zijn preek.
Door haat en individualisme raken we de verbondenheid kwijt.
Mensen denken alleen aan zichzelf en zeggen over de anderen "ach" met hun schouders ophalend.

Hij had erover dat we Gods voorbeeld moeten volgen. Streven naar volmaaktheid. De andere wang toekeren. Hij zei dat haat juist vandaag wel eens  te rechtvaardigen is, maar dat het gevolg ervan is dat we de verbondenheid met die mensen die we haten verliezen. Net als onze samenleving dat sterk geïndividualiseerd is. Iedereen is met zichzelf bezig en de ander, "ach..."

Haat heeft ook gevolgen, vertelde hij. Mensen die gehaat worden kunnen daardoor vernietigd worden, waardoor mensen overgaan op zelfvernieting.

Wie bezig is met die verbondheid, met die liefde is bezig met God, zei hij.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2011, 01:21:33 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #39 Gepost op: februari 20, 2011, 01:23:08 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 19 februari 2011 om 21:07:
[...]


Las net een bijdrage van Pink in ander topic uit Marcus 3. Waar God is? Wat we in het Midden - Oosten momenteel plaats vindt is mogelijk het begin der weeen ... de gelovige mag en kan verder kijken dan het moment van nu, verder dan de huidige wereld die op een dag zal vergaan. Dwars door de geschiedenis heen trekt God zijn plan en de gelovige kan en mag de afloop weten ... de gelovige mag in moeilijke omstandigheden kijken omhoog en zich richten tot God en zicht houden op wat voor ons ligt ... het thuis van de gelovige is niet hier, dat is uiteindelijk bij God!
Met de kanttekening dat het begin der weeën ook al bij Paulus zichtbaar waren.
Een nieuwe start is een nieuw begin

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #40 Gepost op: februari 20, 2011, 01:29:06 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 februari 2011 om 13:19:
haat juist vandaag wel eens te rechtvaardigen
Begrijpelijk ok, maar te rechtvaardigen??

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #41 Gepost op: februari 20, 2011, 02:37:56 pm »
Zo zei hij dat. Nadeel van preken is dat je de dominee meestal niet na die tijd er over door kan spreken. Bij het koffiedrinken zijn er wel mensen, maar de dominee is naar huis :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #42 Gepost op: maart 02, 2011, 04:03:41 pm »
Kadhafi wil doorvechten tot de laatste man, lees ik net op teletekst...

God zij met het arme volk van Libië!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #43 Gepost op: maart 02, 2011, 05:13:27 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 02 maart 2011 om 16:03:
Kadhafi wil doorvechten tot de laatste man, lees ik net op teletekst...

God zij met het arme volk van Libië!!!
Zoiets hoorde ik ook om 10 uur vanvachtend bij het nieuws.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Ontwikkelingen Tunesie/Jemen/Egypte
« Reactie #44 Gepost op: maart 11, 2011, 10:50:32 pm »
Dictatuur heeft volgens mijn zoon vreemd genoeg geen duidelijke voordelen in bepaalde situaties.