quote:
Ik dacht dat jij hetzelfde bedoelde als riemer die hier schreef op het forum:
quote:
Maar waar je om moet denken is dat de kinderdoop aan kinderen van gelovigen bediend wordt net zoals onder het oude testament de kinderen van het volk besneden werden.
vandaar dat ik mij afvroeg wat het verschil is.
Kol 2:11: In hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam.En das inderdaad precies waar het nieuwe verbond om draait. Niet meer onze werken maar Zijn werken in ons, en dat is een leven in overgave ipv een leven naar werken
Vindt trouwens wat je aanhaalt uit vers 29 wel mooi:
Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het
werk van de Geest,
niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.
We zijn door het geloof kinderen geworden van Abraham. Niet door ons bloed, en niet door besnijdenis of kinderdoop door mensenhanden.
Maar door de werking van Gods Geest die in ons werkt.
Hij is het die mensen roept, en zij die gehoor geven (zich naar Hem toekeren in overgave) mogen delen in Zijn sterven en opstanding en mogen leven door Zijn Geest. (zoals hand 2 beschrijft)
quote:
Ik heb gemerkt dat veel 'vurige voorstanders' van kinderdoop de hele ideeën rond gelovigendoop zó ridicuul vinden, dat ze er ook nooit onderzoek naar hebben gedaan
Ik denk dat dat waar is, ik herken dat in elk geval wel vanuit mijn eigen leven. Zo vondt ik het eerlijk gezegd eng om te onderzoeken, want ik was bang dat ik wat anders tegenkwam dan mijn inzicht was op dat moment. Ik durfde in die zin mij niet overgeven daarin (ook aangezien de gevolgen)
Maar God opent ogen van mensen en die hun hart simpelweg gericht hebben op Hem (ongeacht wat de gevolgen zullen zijn) (=is eigenlijk dus je leven verliezen).
Zodat we samen mogen delen in datgene wat Hij geeft:
naar de rijkdom van zijn heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door zijn Geest in de inwendige mens, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde, zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods. Ef 3
En vanuit die liefde en vrede is zoveel moois te ervaren met name de eenheid, en wens ik iedereen toe, want daarin overheerst ware liefde (L)