Auteur Topic: gezellig met z'n allen aan tafel ??  (gelezen 9908 keer)

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
gezellig met z'n allen aan tafel ??
« Gepost op: mei 19, 2003, 10:43:42 pm »
Ik ben heel erg benieuwd hoe de sfeer is aan tafel bij jullie tijdens het eten.
Zelf zijn wij een gezin met 3 kinderen in de leeftijden van 17-14 & 10.  En meestal is het dus, zeker als we met z'n allen eten, ronduit ongezellig !! De tieners zijn vaak flauw, daar raak ik weer geirriteerd van en mijn man vind dat hij aan tafel zit om te eten, (en dus niet om te kletsen). Aan hem heb ik dus niet zoveel om de ongezellige situatie weer op te krikken.
Nou moet ik ook toegeven dat wij vaak "op schoot eten"  lekker voor de buis.
Regelmatig nemen wij ons voor om vaker aan tafel te eten omdat je dan bij elkaar zit als gezin. Ik zelf hecht daar veel waarde aan (waarom ? omdat het zo hoort ?), maar mijn man minder. Maar als je weer zo'n maaltijd hebt die eindigt in een vervelende sfeer, dan heb ik ook zoiets van laten we maar lekker weer voor de tv gaan zitten l:(
Natuurlijk zijn er ook maaltijden aan tafel die wel gezellig zijn. Maar over het algemeen..........
Graag hoor ik ervaringen van andere ouders !!

Emma

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 19, 2003, 11:32:32 pm »
Ik heb nauwelijks de moed om hier nog wat over te zeggen, gedesillusioneerd als ik ben...

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 24, 2003, 10:52:03 pm »
Tja. Onze 3 kinderen zijn jonger (tot 10 jaar). Soms ontstaat een gesprek over hoe het was op school, maar meestal gaat het gesprek (?) over het eten zelf en dan vooral hoe we de kinderen kunnen aansporen om toch in elk geval iets naar binnen te werken.
Eten voor de buis doen we bij hoge uitzondering, een enkele keer op zaterdagavond.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2003, 04:30:10 pm »
Wij eten vooral 's morgens met zijn allen. En dan is het best gezellig. Ondanks al die ochtenhumeuren. 's Avonds eten we door de week niet zo vaak samen, alleen in vakanties. Ongezellig wil ik de keren dat we samen eten niet noemen. We eten altijd aan tafel. Afhankelijk van wat er ter sprake komt, wordt er wel of niet doorgekletst. Maar laat ik voorop stellen dat ik en ook mijn vrouw vindt dat we aan tafel zitten om te eten. Kletsen doen we meestal na afloop. Dan kan degene die er geen zin aan heeft zich altijd aan het gesprek onttrekken.

Eten voor de buis, zeer zeer sporadisch. Bij ons gaat de televisie uit als we eten en de computer ook. Niet aan tafel gaan zitten werkt gemeenschapszin sowieso niet in de hand.

Verder hoop ik maar dat het dan wel een beetje gezellig is in de gezinnen....
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 26, 2003, 01:10:43 am »
We eten aan tafel en samen.
Tenminste, zo was het altijd. Maar steeds vaker kruipt het erin dat we met een 1 pansgerecht lekker op de bank kruipen, Klokhuis en Jeugdjournaal kijken. En dat bevalt me ook wel  :)
Maar ik weet wel hoe het zou moeten....................
Maar ja, zo is de realiteit niet altijd. Die stomvervelende tafel weer dekken, rechtop zitten, terwijl je zin hebt in hangen.
En wij hebben nog niet eens tieners, dus wat doe ik hier eigenlijk? ;) ;)
Gr. Anne-Marie

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 26, 2003, 07:27:49 am »
Vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonden aten we eigenlijk alleen 's avonds met zijn allen. 's ochtends was het praktisch onmogenlijk door de verschillende school en werktijden en kan me dan ook niet heugen dan we ooit met z'n allen 's ochtens aten. Dat gebeurde eigenlijk alleen maar als we op vakantie waren.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 26, 2003, 11:39:34 am »
Thuis aten we ook alleen 's avonds met z'n allen. Meestal stond dan de tv aan, Bold & Beautiful, Prijzenslag etc. Had ik nooit moeite mee, ik keek gezellig mee. Ik ben toch niet iemand die van kletsen houd tijdens het eten. Ik werk snel mijn prak naar binnen en wil dan het liefste meteen van tafel. Dit gaat echter niet altijd.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

jojanneke

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 14, 2003, 09:54:58 pm »
wij zitten 's avonds altijd met z'n allen aan tafel.. we zijn met zn negenen en het is vaak supergezellig!! het hoogtepunt is altijd zondagavond!! wij hebben ook vaak wel mensen die mee eten en die komen graag weer terug omdat het altijd zo gezellig is!!!

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 15, 2003, 12:46:14 am »
wij aten ook altijd met z''n allen. Tenminste, wie er was als het eten klaar was. TV Kijken rond etenstijd hebben we nooit gedaan. Alleen met sinterklaas in Sesamstraat ofzoiets. Een pans maaltijden aten we altijd in de woonkamer, ander eten waar je echt mes en vork en plassen jus bij nodighad deden we gewoon aan de eettafel. Er was altijd wel wat te praten en te lachen. vroeger gingen we dan ook altijd nog zingen, maar dat zingen gaat er wat uit als de puberteit hoogtij viert.
tis beetje een evaluatiemoment, heel waardevol.

maar goed, we gingen ook nog heel erg lang met z''n allen op vakantie. Zo''n gezinsmoment was heilig, terwijl niemand ons verteld had dat het heilig zou moeten zijn.
Ruzies ontstonden ook regelmatig aan tafel, maar de oplossing kwam dan meestal ook.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Jeltel

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 26, 2003, 09:33:54 pm »
Bij ons is het door de week vaak onrustig aan tafel. niet iedereen is rond etenstijd aanwezig (sport/werk enz). weekends eten we zoveel mogelijk aan tafel (kids zijn 12-15-17). vaak hebben we dan discussies (soms ruzies) maar meestal is het wel leuk en gezellig. we eten in ieder geval niet met de TV aan al valt het niet altijd mee om dat ding uit te krijgen. eten aan tafel (met z'n allen) is bij ons vaak de enige mogelijkheid om een keer gezamelijk ergens over te praten. zoms gaat het ergens over, soms is het ruzie, maar we "praten"in ieder geval.....

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 27, 2003, 11:54:09 am »
Tegenwoordig wordt er wat minder gevochten bij ons aan tafel... alhoewel we nog steeds allemaal onze eigen "rol" spelen.

Vooral die van mijn moeder is een goede: die begint áltijd over een ander onderwerp als de stemming weer wat grimmig wordt.

Werkt meestal wel :d
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Jetze

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 04, 2003, 12:39:52 pm »
Aan tafel en eten zijn momenten van ontmoeting. Jammer als dat door de buis in een soort evenwijdige blikrichting verzinkt.
Ruzies moet je juist thuis leren maken en ...oplossen. Thuis is de basis waar je leert voor heel je leven.
een maaltijd kan wel eens wat saai zijn. Maar echt saai vind ik het pas als iedereen met zijn bordje op de knieën naar de buis zit te loeren en men niet eens merkt dat ik binnenkom, laat staan dat men weet wat men eet. Ik kan dan de neiging nog maar net onderdrukken die afgrijselijke buis met een enorme zwieper de tuin in de denderen..
Hoezo gezellig met zijn allen voor de tv. Hoe doe je dat bij zomerdag op de camping?
  |:(
redactie

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 04, 2003, 01:30:45 pm »
Wij eten gewoon met z'n allen aan tafel.
Ook al is het een pizza. Gezellig? Ja.
Het enige probleem is dat ik erg snel eet en de rest langzaam, en ik me dus ga vervelen en de oudste vaak dringend moet verzoeken om z'n mond te gebruiken om te eten ipv van te praten.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 04, 2003, 01:40:54 pm »
Mijn vader had een regel voor mij (de kletskous aan tafel):
als ik mijn tweede bord leeg heb, moet jij je eerste leeg hebben.

Werkte (meestal) wel    ;)
Bombus terrestris Reginae

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 04, 2003, 03:06:24 pm »

quote:

op 04 Nov 2003 13:40:54 schreef Bumblebee:
Mijn vader had een regel voor mij (de kletskous aan tafel):
als ik mijn tweede bord leeg heb, moet jij je eerste leeg hebben.

Werkte (meestal) wel    ;)

Hij mag van mij (ons) gaan praten (en het toetje halen) als hij z'n bord leeg heeft.
Werkt ook aardig ;).
Als we dat niet doen hebben wij zo ongeveer het toetje op en is hij halverwege.....
Aan de andere kant is dat geklets ook gezellig.... (als hij z'n bord leeg heeft)
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......