Even een flinke topickick omdat er hierboven wel leuke en herkenbare dingen worden geschreven - tafelperikelen met kinderen zijn toch tijdloos tenslotte

- als het alsnog een nieuw topic moet worden hoor ik het wel.
Wij eten elke avond aan tafel met onze drie kinderen (5, bijna 4 en bijna 2) maar dat het nu een gezellig en rustig gezinsmoment is... de kinderen zijn moe (terwijl we vrijwel altijd tussen 17.00 en 18.00 aan tafel gaan) en een gesprek moet je al helemaal niet willen voeren omdat je steeds bezig bent de kinderen aan te moedigen iets te eten, dan wel op te letten dat ze niet lopen te klieren of hun drinken omgooien.
Wij hebben als regels dat niemand gaat eten voordat we allemaal aan tafel zitten, hebben gebeden en iets hebben opgeschept en dat iedereen tijdens de maaltijd aan tafel blijft zitten totdat we allemaal klaar zijn met eten. Dat lukt over het algemeen (vooral onze jongste doet regelmatige 'ontsnappingspogingen', vooral door over de tafel heen naar mij te willen kruipen) maar meestal is hun geduld (en het onze) dan ook écht op.
Nou hoor ik altijd van iedereen die in een christelijk gezin is grootgebracht (ik niet) of zelf een christelijk gezin heeft, dat er elke dag na het eten uit de kleuterbijbel werd/wordt gelezen. Sinds ik kinderen heb probeer ik dat in te voeren maar het lukt me hooguit drie keer per week. Hóóguit.
Ten eerste staat de tafel altijd nog boordevol rommel zodat de kinderen niet luisteren maar met de vieze toetjesschaaltjes lopen te prutsen. Daarbij moeten ze van hun plaats om te kunnen plaatjeskijken en de bijbel kan ook niet op de tafel liggen omdat die nog vol staat. Eerst de tafel afruimen kan natuurlijk maar dat duurt wéér langer, dan is het helemaal niet haalbaar dat ze intussen netjes blijven zitten. Sowieso is bijbellezen met alle kinderen samen een ramp omdat de jongste het niet snapt maar wel prominent op mijn schoot wil zitten en aan de bladzijden scheuren. Samen met mijn man bijbellezen boven het niveau van "en de hele grote vis hapte Jona zo naar binnen!" kunnen we helemaal wel vergeten (iig na het eten wel).
Dus, al die mensen die elke avond na de avondmaaltijd met een hele kinderschare uit het Woord lezen, hoe doen jullie dat? Wil ik teveel, zijn mijn kids misschien nog te jong? Is een bijbelverhaaltje voor het slapengaan met alleen de oudste twee (kan prima op de kamer van de oudste) wellicht een beter idee? Wat is precies de meerwaarde van het bijbellezen na het eten?