Auteur Topic: gezellig met z'n allen aan tafel ??  (gelezen 9906 keer)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
gezellig met z'n allen aan tafel ??
« Reactie #30 Gepost op: juni 18, 2010, 11:42:39 am »
Ik heb zelf geen ervaring met kinderen opvoeden, maar ik heb wel een broer met 3 kinderen van ongeveer dezelfde leeftijden als jij hebt. En ik heb natuurlijk mijn herinneringen aan vroeger.
Een paar tips die denk ik kunnen helpen: voor je aan het toetje begint, breng je vast naar de keuken wat niet meer op tafel hoeft te staan. Dus als jij en je man jullie bord leeg hebben, kun je die spullen vast opruimen, ook al zijn de kinderen nog niet helemaal klaar met hun eten. De tafel is dan al een stuk leger, dus heb je én ruimte om de bijbel neer te leggen én minder afleiding voor de kinderen.
Als ik lees dat je steeds bezig bent de kinderen aan te moedigen iets te eten (en natuurlijk ook het opletten dat ze niet lopen te klie(de)ren) dan vraag ik me af of je dat niet wat minder zou moeten doen. Als je ze leert dat ze een bepaalde tijd hebben om te eten, en daarna is het pech hebben, dan eten ze wel door als ze trek hebben, en als ze minder behoefte aan eten hebben, dan eten ze wat minder. Je zorgt er dan ook voor dat ze minder tijd hebben om te gaan lopen klie(de)ren en je bent sneller aan het eind van de maaltijd, dus grotere kans dat ze nog iets van aandacht kunnen opbrengen. (Maar dit is wat mijn gevoel zegt, dus ik weet niet of het haalbaar is en of het pedagogisch verantwoord is.)
De meerwaarde van het bijbellezen na het eten is dat je een vast, regelmatig terugkerend moment voor het bijbellezen creëert. Het is dus meer een handvat om jou en je kinderen te helpen regelmatig bijbel te lezen, dan dat het echt een must is
computerfout: een vreemde een in de byte

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 18, 2010, 01:45:56 pm »
Ik ga even alleen in op het bijbellezen aan tafel en niet op de rest:

Laatst werd bij ons in een preek benadrukt hoe belangrijk het is om regelmatig te bijbellezen op gezette momenten, zoals na het eten. Ik merk bij mezelf dat ik hoe langer hoe meer tot de conclusie kom dat ik lezen na het eten een slecht gekozen moment vind. Waarom? Vaak moet mijn man of ik weg na het eten. Tussen het eten en het vertrek moet je ook nog even bijbellezen en bidden. Het voelt zo afgeraffeld. God onwaardig, eigenlijk.

Ik lees veel liever op een moment dat ik er echt tijd voor kan maken. Ik schrijf bewust niet: "als ik er tijd voor heb". Wake up, people. Je krijgt niet spontaan tijd voor dingen. Je moet er tijd voor maken. 's Avonds is bij mij vaak een goed moment. Aangezien ik in de luxepositie zit dat ik thuis werk en mijn eigen planning maken, kan het ook overdag.

Met bijbellezen en bidden zit het namelijk zo dat je de smaak te pakken moet krijgen. Ik wil tijd hebben om over dingen met God te praten en hoe meer ik die tijd plan op een rustig moment, hoe meer ik dat moment ga waarderen. Er is echte aandacht voor en van een echte Persoon.

Zelfs mijn beste vriendin druk ik niet even tussen de vla en de brassbandrepetitie. Waarom zou ik dat dan wel met God doen? Met mijn vriendin wandel ik vaak 's avonds een rondje. Dan heb je tijd om rustig dingen te bespreken. En als ik het met haar kan, kan het ook met God.

Regelmatig bijbellezen? JA! Na het eten? Wat mij betreft niet. Na de lunch kan het bij mij ook, of 's avonds.

Met kinderen kan voor het slapengaan een goed moment zijn.

Het komt erop neer dat ik een keer daags de tijd wil nemen voor bijbellezen en gebed, op een relatief rustig moment. Dat is ook regelmaat en zoals gezegd, ik heb de smaak te pakken gekregen. Als ik een dag oversla, voel ik me niet zozeer schuldig, maar begin ik het gesprek met God wel te missen. Dan wordt het tijd om een nieuw 'gespreksmoment' te plannen.

Evenzo vind ik ook het begin van de maaltijd geen goed moment voor een uitgebreid gebed voor allerlei zaken. Een kort dankgebed voor het eten is wat mij betreft voldoende. Voor de andere dingen die ik wil bidden, kies ik bij voorkeur een ander, rustiger moment.

Mja goed. Dit is slechts mijn mening.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2010, 01:46:36 pm door Mellon »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 18, 2010, 08:05:10 pm »
's Avonds met kleine kinderen nog iets doen waarvan je wilt dat ze er iets van oppikken is lastig. Dan is de dag gewoon om en is het al lastig genoeg om het eten erin te krijgen. Hier wordt de kinderbijbel tussen de middag gelezen, maar goed, dat kan ook omdat er altijd iemand thuis is en de school op 5 afstand staat. 's Avonds lezen we de uit de NBV. Dat doen we meer voor onszelf dan voor de kinderen. De oudste (6) begint daar nu een beetje iets uit op te pikken (die is ook nog het wakkerste rond die tijd) maar ik denk dat het als voorbeeld voor je kinderen ook wel nuttig is als ze zien dat je met de bijbel bezig bent.

Als tussen de middag niet kan dan zou ik denk ik bij het ontbijt de kinderbijbel pakken. Aangenomen dat ze hun boterham wat sneller op hebben dan de warme hap heb je dan ook nog het voordeel dat ze dan nog niet zo lang hebben moeten zitten. En als ze de plaatjes willen zien dan kun je zo'n bijbel ook gewoon even optillen om het plaatje te laten zien...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash