Auteur Topic: Stamboom van Maria  (gelezen 15099 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #30 Gepost op: maart 31, 2011, 06:44:01 pm »

quote:

Piebe schreef op 31 maart 2011 om 18:40:
[...]

Hier heb je je tekst:

Mat 1,18
De geboorte van Jezus Christus was nu aldus; want toen Maria, Zijn moeder, met Jozef ondertrouwd was, eer zij samengekomen waren, werd zij zwanger bevonden uit de Heilige Geest.
Dit is geen antwoord op de vraag van Elle. Jij hebt het over de zoon van de Heilige Geest. Je citaat toont dat niet aan.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #31 Gepost op: maart 31, 2011, 06:57:26 pm »
Inderdaad. Want in vers 1 van dat hoofdstuk staat '1 Overzicht van de afstamming van Jezus Christus, zoon van David, zoon van Abraham. '. En dat creeert een patstelling. Dus of de bijbel spreekt zichzelf tegen, of dit soort menselijk gemier doet God tekort.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #32 Gepost op: maart 31, 2011, 07:44:54 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 31 maart 2011 om 18:44:

quote:

Piebe schreef op 31 maart 2011 om 18:40:
Hier heb je je tekst:

Mat 1,18
De geboorte van Jezus Christus was nu aldus; want toen Maria, Zijn moeder, met Jozef ondertrouwd was, eer zij samengekomen waren, werd zij zwanger bevonden uit de Heilige Geest.
Dit is geen antwoord op de vraag van Elle. Jij hebt het over de zoon van de Heilige Geest. Je citaat toont dat niet aan.
Nee? Dus als ik een meisje zwanger maak ben ik niet de vader? Goh, ik leer elke dag nog bij!  |:(
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #33 Gepost op: maart 31, 2011, 09:56:30 pm »
Nee. Bij nederlandse wet is het zo geregeld dat een vader alleen vader is als de ongetrouwde moeder dat zegt. Sterker nog, het is zo dat als een getrouwde vrouw overspel pleegt, daarvan zwanger wordt en een kind krijgt, haar echtgenoot de vader is.
Joodse wetgeving verschilt, maar niet zoveel.
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2011, 09:57:22 pm door elle »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #34 Gepost op: maart 31, 2011, 10:15:28 pm »

quote:

elle schreef op 31 maart 2011 om 21:56:
Nee. Bij nederlandse wet is het zo geregeld dat een vader alleen vader is als de ongetrouwde moeder dat zegt. Sterker nog, het is zo dat als een getrouwde vrouw overspel pleegt, daarvan zwanger wordt en een kind krijgt, haar echtgenoot de vader is.

Naah, klopt niet helemaal.
Als een vrouw overspelzwangerig en bevallen is en de echtgenoot gaat akkoord dan kan de aangifte gedaan worden door de overspelplegende natuurlijke vader en kan de echtgenootvader vaderschap ontkennen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #35 Gepost op: maart 31, 2011, 10:19:58 pm »

quote:

elle schreef op 31 maart 2011 om 21:56:
Het zal je wellicht verbazen, maar ik geef je gelijk!  :+  Voor de wet is Jozef de vader van Jezus maar de evangeliën leren ons dat het de Heilige Geest is.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #36 Gepost op: maart 31, 2011, 10:26:16 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 maart 2011 om 22:15:
[...]

Naah, klopt niet helemaal.
Als een vrouw overspelzwangerig en bevallen is en de echtgenoot gaat akkoord dan kan de aangifte gedaan worden door de overspelplegende natuurlijke vader en kan de echtgenootvader vaderschap ontkennen.

Jaaaa.... Belachelijk! Postmoderne nieuwlichterij!
En die regel dat een man tot 9 maand na zijn scheiding verantwoordelijk is voor het kroost dat zijn ex nog baart moet ook blijven!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #37 Gepost op: maart 31, 2011, 10:44:47 pm »

quote:

Piebe schreef op 31 maart 2011 om 22:19:
[...]

Het zal je wellicht verbazen, maar ik geef je gelijk!  :+  Voor de wet is Jozef de vader van Jezus maar de evangeliën leren ons dat het de Heilige Geest is.
Nou... De evangeliën leren feitelijk:

Mat: 1:20 Jozef, zoon van David, wees niet bang je vrouw Maria bij je te nemen, want het kind dat ze draagt is verwekt door de heilige Geest. (Jozef moet op de hoogte gebracht worden van de rechtvaardigheid van zijn aanstaande echtgenote - om die reden wordt hier de oorzaak van de zwangerschap gemeld; niet zozeer bedoeld als "biologische verklaring" dus, maar als opstap naar de "adoptie van Jozefs stamboom" - niets staat een normaal huwelijk tussen beide aanstaande echtelieden in de weg!)

Luc: 1:35 De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God. (Gods Zoon werd mens door een actie van de Heilige Geest en de Allerhoogste - waarbij Lucas vooral bedoelt aan te geven WAAROM Jezus Zoon van God genoemd zal worden... Niet om aan te geven hoe hij precies verwekt werd... De boodschap is theologisch, niet biologisch van aard...).

Joh: 1:14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond (is geworden, niet: is gemaakt - een actie van Gods Woord zelf dus...).

De komst van de Zoon van God in een menselijke gedaante was dus het gevolg van het actief optreden van Vader, Zoon en Heilige Geest samen volgens de evangeliën...!!

Het "vaderschap" van Jezus van Nazareth is vervolgens "alleen" een issue op het moment dat de afstamming van David wordt benoemd. Via de lijn van Jozef van Nazareth... (We zouden hem in de protestantse traditie wat vaker mogen gedenken - via hem immers is Gods belofte OOK in vervulling gekomen: voor eeuwig een Zoon van David op de troon van Israël!!!)
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2011, 10:45:47 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #38 Gepost op: april 01, 2011, 12:30:18 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 31 maart 2011 om 22:44:
Gods Zoon werd mens door een actie van de Heilige Geest en de Allerhoogste - waarbij Lucas vooral bedoelt aan te geven WAAROM Jezus Zoon van God genoemd zal worden... Niet om aan te geven hoe hij precies verwekt werd... De boodschap is theologisch, niet biologisch van aard...).
Wat jij doet is de Heilige Geest en de Vader van elkaar loskoppelen en dat vind ik verder prima, doch moet je dan ook de onvermijdelijke conclusie trekken dat Jezus de zoon van de Heilige Geest is (Mat 1,18) en NIET van de vader. Jehovah's getuigen onderscheiden de Vader en diens kracht de Heilige Geest ook van elkaar evenals de Vader en de Zoon en wellicht zou het aardig van je zijn om Beepee daar ook eens op te wijzen!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #39 Gepost op: april 01, 2011, 08:58:39 am »

quote:

Piebe schreef op 01 april 2011 om 00:30:
[...]

Wat jij doet is de Heilige Geest en de Vader van elkaar loskoppelen en dat vind ik verder prima, doch moet je dan ook de onvermijdelijke conclusie trekken dat Jezus de zoon van de Heilige Geest is (Mat 1,18) en NIET van de vader. Jehovah's getuigen onderscheiden de Vader en diens kracht de Heilige Geest ook van elkaar evenals de Vader en de Zoon en wellicht zou het aardig van je zijn om Beepee daar ook eens op te wijzen!
Ik zou zeggen: vraag nog eens aan Beepee hoe die tegen de Heilige Geest aankijkt. Hij zal je zeggen: de Heilige Geest = de kracht van Jehova. Ofwel: hij zal deze tekst uit Lucas opvatten als: "Maria werd zwanger t.g.v. "de kracht van Jehova" (ofwel: t.g.v. ingrijpen van Jehova).

Wat ik zelf bedoel te zeggen is: Lucas laat in het midden of hier de Heilige Geest aan het werk is of de Vader (vandaar de constructie "De heilige Geest zal over je komen EN de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken" in Lucas 1 - ik vat de laatste mededeling dus niet op als een herhaling in andere woorden van de eerste bijzin, maar als 2 elkaar aanvullende mededelingen...). Lucas is er m.i. dus niet op uit om de "vader" van de mens Jezus aan te duiden, maar vooral om een onderscheid aan te brengen tussen "menselijke vader"/Goddelijk ingrijpen. Hij zegt dus vooral: "Hier is GOD in actie gekomen!" (en doet dit juist door in het midden te laten hoe dit nu precies op het biologische vlak in zijn werk ging... Het thema "vaderschap" is hier m.i. niet een issue!!)

En wat jij (naar mijn bescheiden mening) doet is je blindstaren op slechts 1 enkele tekst, te weten Mat 1:18. Je sluit hierbij je ogen voor de mededeling van Johannes, die simpelweg leert dat het Woord (dat Johannes onderscheidt van God de Vader) ZELF mens werd: "het Woord is vlees geworden"...
(Zie ook wat Paulus zegt in Fil 2; hij zegt daar iets soortgelijks: 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens.)

Dan zeg ik vervolgens: de Evangeliën leren ons helemaal niet exact hoe het nu zit met het "zwanger worden van Maria", maar enkel dat dit op de een of andere manier gebeurde t.g.v. een ingrijpen van God Zelf en niet t.g.v. "menselijke handelingen". Niets meer en niets minder....

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #40 Gepost op: april 01, 2011, 11:16:41 am »
De evangeliën leren ons glashelder dat Maria zwanger werd van de Heilige Geest en dus was Jozef niet Jezus zijn biologische vader.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #41 Gepost op: april 01, 2011, 11:23:58 am »

quote:

Piebe schreef op 01 april 2011 om 11:16:
De evangeliën leren ons glashelder dat Maria zwanger werd van de Heilige Geest en dus was Jozef niet Jezus zijn biologische vader.
...wat jij (naar mijn bescheiden mening) doet is je blindstaren op slechts 1 enkele tekst, te weten Mat 1:18. Je sluit hierbij je ogen voor...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #42 Gepost op: april 01, 2011, 11:50:29 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 01 april 2011 om 11:23:
[...]

...wat jij (naar mijn bescheiden mening) doet is je blindstaren op slechts 1 enkele tekst, te weten Mat 1:18. Je sluit hierbij je ogen voor...

Nee dat doe ik niet, Jezus heeft maar één Vader (Joh 5,18) want hij is niet uit hoererij (Joh 8,41) geboren. Jezus zei de Schriftgeleerden zeggen dat Christus een zoon van David is (Mar 12,35) maar dat leerde hij zelf niet.

Jezus is dus een zoon van de Heilige Geest, welke die ene God is die hij consequent zijn Vader noemde.

Kortom, Jezus Christus zijn afstamming dienen wij geestelijk te verstaan, feitelijk betekent het dat David een zoon van David is, zoals ook geschreven staat 'u bent mijn zoon, heden heb ik u gegenereerd'. Dat was nog voor Maria haar geboorte.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #43 Gepost op: april 01, 2011, 11:56:59 am »
Ps 2,7   
Ik zal van het besluit verhalen: De HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.

Hand 13,33    
Gelijk ook in de tweede psalm geschreven staat: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.

Heb 1,5    
Want tot wie van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd? En weer: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?

Heb 5,5
Alzo heeft ook Christus Zichzelf niet verheerlijkt, om Hogepriester te worden, maar Die tot Hem gesproken heeft: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #44 Gepost op: april 01, 2011, 01:33:07 pm »

quote:

Piebe schreef op 01 april 2011 om 11:50:
[...]

Nee dat doe ik niet, Jezus heeft maar één Vader (Joh 5,18) want hij is niet uit hoererij (Joh 8,41) geboren. Jezus zei de Schriftgeleerden zeggen dat Christus een zoon van David is (Mar 12,35) maar dat leerde hij zelf niet.

Jezus is dus een zoon van de Heilige Geest, welke die ene God is die hij consequent zijn Vader noemde.

Kortom, Jezus Christus zijn afstamming dienen wij geestelijk te verstaan, feitelijk betekent het dat David een zoon van David is, zoals ook geschreven staat 'u bent mijn zoon, heden heb ik u gegenereerd'. Dat was nog voor Maria haar geboorte.
Dat leerde Christus Zelf niet? Dan is het toch heel vreemd dat de gelovige omstanders Hem wel als Zoon van David zagen, en Hem zo aanspraken (en ze door Jezus niet werden berispt):

Mat 9:27 Toen Jezus van daar verderging, volgden hem twee blinden die luidkeels riepen: ‘Heb medelijden met ons, Zoon van David!’

Mat 15:22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die streek afkomstig was: ‘Heb medelijden met mij, Heer, Zoon van David! Mijn dochter wordt vreselijk gekweld door een demon.’

Mat 20:30 Er zaten daar twee blinden langs de weg die, toen ze hoorden dat Jezus voorbijkwam, begonnen te roepen: ‘Heer, Zoon van David, heb medelijden met ons!’

Mat 21:9 De talloze mensen die voor hem uit liepen en achter hem aan kwamen, riepen luidkeels: ‘Hosanna voor de Zoon van David! Gezegend hij die komt in de naam van de Heer. Hosanna in de hemel!’

Mat 21:15 De hogepriesters en de schriftgeleerden zagen welke wonderen hij verrichtte en hoorden de kinderen in de tempel ‘Hosanna voor de Zoon van David!’ roepen, en ze waren hoogst verontwaardigd.

Trouwens. Ook Paulus leert gewoon dat hij het Evangelie van de Zoon van David verkondigt: Rom 1: 1 Van Paulus, dienaar van Christus Jezus, geroepen tot apostel en uitgekozen om het evangelie van God te verkondigen, 2 dat al bij monde van zijn profeten in de heilige geschriften is beloofd: 3 het evangelie over zijn Zoon, een mens voortgekomen uit het nageslacht van David.

Zoals ik dus al eerder zei: naar de mens is Hij zoon van David, maar naar zijn hemelse herkomst Zoon van God...