quote:
Nunc schreef op 30 maart 2011 om 17:08:(..) In het joodse denken is 'zoon'/'kind' veel ruimer dan
biologisch.
- Adam wordt 'zoon van God' genoemd (Luk.3:38)
- Jezus noemt de joden 'kinderen van de satan' (
"uw vader is de duivel, en u doet maar al te graag wat uw vader wil", Joh.8:44)
- Jezus heeft het over kinderen 'van de wereld' en 'van het licht' (Luk.16:8, Joh.12:36)
- etc. etc. etc.
Je bent een 'zoon'/'kind' van je vader, als je in je vaders voetsporen treedt. Vandaar dat als een man kinderloos stierf (en dus geen afstamming had, en zijn geslacht zou eindigen), een broer met de weduwe kon trouwen, en het eerste kind uit dat huwelijk zou gelden als dat van de overleden man (Leviraat huwelijk, deut.25:5). Biologisch gezien nogal onzinnig, maar dat is dan ook niet de enige betekenis van 'zoon' of 'kind' in de bijbel.
Met adoptie (of het Leviraat huwelijk) ben je dus echt onderdeel geworden van de familie. Je adoptie-vader is dus echt jouw vader. (...)
Inderdaad, het bijbelse spreken over 'zoon'/'kind' is ruimer dan biologisch.
Ook Schoondochters worden soms dochters genoemd,
en ook schoonzonen worden soms zonen genoemd.
Voorbeelden:1)
David was de schoonzoon van Saul (I sam.18:27).
Toch zegt Saul tegen zijn schoonzoon: “Is dat uw stem,
mijn zoon David?” (I Sam. 24:17)
2)
Ruth, was de schoondochter van Naomi (Ruth 1 :

.
Toch wordt Ruth door Naomi soms ook gewoon dochter genoemd:
“Maar Naómi zeide: Keert weder, mijn dochters; waarom zoudt gij met mij gaan? Heb ik nog zonen in mijn lijf, dat zij u tot mannen zouden zijn?”
Dus,
als de bijbel spreekt over “zoon” kan klaarblijkelijk soms ook de “schoonzoon” bedoeld worden. Overigens staat zo’n manier van spreken niet eens zo ver van ons weg, want omgekeerd wordt tegenwoordig ook vaak een schoonpa gewoon pa genoemd.
Dus als we het woord “zoon” ook mogen verstaan als schoonzoon, dan betekent dit dat Lukas 3 ook geïnterpreteerd zou kunnen worden als:
- Jezus, zijnde (alzo men meende) de Zoon van Jozef, de schoonzoon van Heli, De zoon van Matthat, etc… -
In dat geval zou het bij Lukas gaan om de stamboom van Maria.
Verder nog wat indirect bewijs:- According to rabbinical teaching, the wife of Joseph was listed in the Jerusalem Talmud (Hagigah Book 77,4) as Beth-Heli, i.e., daughter of Heli. This is an important piece of evidence, because the Jews who made these records can hardly have been prejudiced by Christian convictions.
- De door Matthéüs en Lukas opgestelde lijsten bevatten namen die door de joden van die tijd algemeen als authentiek werden erkend. De schriftgeleerden en Farizeeën, alsook de Sadduceeën, waren doodsvijanden van het christendom, en zij zouden elk mogelijk argument gebruikt hebben om Jezus in diskrediet te brengen, maar het is opmerkenswaard dat zij deze geslachtsregisters nooit hebben aangevochten. Zij zouden zich de gelegenheid beslist niet hebben laten ontgaan op eventuele fouten in de door Matthéüs of Lukas opgestelde geslachtslijn van Jezus te wijzen, indien die waren gemaakt. Want tot 70 v.C. hadden zij blijkbaar ongehinderd toegang tot de openbare geslachtsregisters en tot de Heilige Schrift.
BiologischDe beloofte messias zou komen uit de zaad van de vrouw ( Gen.3:15), Uit het zaad van Abraham (Gen.22:18), uit het Zaad van Izaak (Gen.26:4), Uit het zaad van Jacob (Gen.28:14), Het zaad van Juda (Gen.49:10), het zaad van David (Ps.89:5; 132:11).
De term “zaad van”, lijkt me te duiden op de biologische afkomst. Jezus is de vervulling van de beloften van het OT. Vaak wordt dat in het NT ook bewezen. Het past m.i. perfect in dat plaatje dat het register van Lukas de stamboom betreft van Jezus biologische moeder, via dus de schoonvader van Jozef.
Van David of uit de Heilige Geest- Dat Christus uit het zaad van de vrouw c.q. zaad van David komt lijkt vast te staan volgens teksten zoals Gen.3:15, Gen.22:18, Gen.26:4, Gen.28:14, Gen.49:10, Ps.89:5, 132:11; Luk.1:42
- Dat Jezus uit de Heilige geest komt lijkt ook vast te staan: Matt.1:18, 1:20, Luk.1:35
Jezus Christus heeft dus een menselijke natuur en een Goddelijke natuur tegelijkertijd. Het ene sluit het andere niet uit.
Zoals het feit dat ik zoon van mijn vader ben, niet uitsluit dat ik ook zoon van mijn moeder ben.
Maar de farizeeën geloofden niet in Zijn Goddelijke natuur.
Toen Jezus de farizeeën vroeg: “Wat dunkt u van de Christus? Wiens Zoon is Hij?”, toen antwoordden zij aan Jezus ”Davids Zoon”.
Dat was een halve waarheid. Ze ontkende het essentiele feit dat Jezus ook uit God kwam. Om dit aspect te bewijzen stelde Jezus:
“Hoe noemt Hem dan David in den Geest zijn Heere? Zeggende (…).Indien Hem dan David noemt zijn Heere, hoe is Hij zijn Zoon?”.
De kanttekeningen zeggen hierover:
“Dat is, indien Hij
alleen een zoon van David, dat is, een bloot mens uit David is, hoe noemt Hem dan David, die een soevereine koning was en geen heer boven zich erkende dan God alleen, zijn Heere? Waarop zij niet konden antwoorden, omdat zij den Messias niet hielden waarachtig God te zijn.”
Samengevat, Jezus is niet ALLEEN zoon van David, maar OOK ontvangen uit de Heilige Geest.