Auteur Topic: Stamboom van Maria  (gelezen 15089 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #60 Gepost op: april 01, 2011, 11:45:40 pm »

quote:

Titaan. schreef op 01 april 2011 om 22:33:
[...]
Dat Jezus uit de Heilige geest komt lijkt vast te staan volgens de teksten: Matt.1:18, 1:20, Luk.1:35
Akkoord.

quote:

quote:

Piebe schreef:
(..) of [de mens Jezus] door Jozef verwekt is.

Ik kan in de bijbel nergens vinden dat dit het geval moet zijn geweest. Of heb ik iets gemist ?

[ Wat ik wel kan vinden is dat een Jezus uit een maagd geboren is,  en dat Maria zwanger was nog voordat Jozef en Maria samengekomen waren. En de reden waarom Jozef haar verliet, en de uitleg van de Engel die aan Jozef verklaarde hoe Maria zwanger kon worden zonder dat hijzelf ( of een andere man) tot haar gekomen was. ]
Ook ik heb nergens in de Bijbel kunnen vinden dat Jozef de biologische vader van Jezus was, wat er op duidt dat hij via die lijn in ieder geval geen nakomeling van David was.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Titaan.

• Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #61 Gepost op: april 02, 2011, 12:06:56 am »

quote:

Piebe schreef op 01 april 2011 om 23:45:

Ook ik heb nergens in de Bijbel kunnen vinden dat Jozef de biologische vader van Jezus was, wat er op duidt dat hij via die lijn in ieder geval geen nakomeling van David was.
Jezus is inderdaad niet de biologische zoon van Jozef, in die zin, geen zaad van Jozef, en geen zaad van David langs de lijn Jozef.

Maar,
- Jezus is wel de zoon van Jozef ( weliswaar niet de biologische, maar we hadden gezien dat het begrip 'zoon' in de bijbel ruimer is). [Edit: kwestie van definitie, liefst volg ik de bijbelse woordgebruik, en als daar dit nergens staat, dan laat ik dit gerust vallen]
- Jezus is zonder twijfel de biologische zoon van David. Want
Dat Christus uit het zaad van de vrouw c.q. zaad van David komt lijkt vast te staan volgens teksten zoals Gen.3:15, Gen.22:18, Gen.26:4, Gen.28:14, Gen.49:10, Ps.89:5, 132:11; Luk.1:42

Dus Jezus, de zoon van, en zaad van, David.
Dat is biologica.
« Laatst bewerkt op: april 02, 2011, 12:14:39 am door Titaan. »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Stamboom van Maria
« Reactie #62 Gepost op: april 02, 2011, 07:56:38 pm »

quote:

Titaan. schreef op 02 april 2011 om 00:06:
[...]
 Jezus is inderdaad niet de biologische zoon van Jozef, in die zin, geen zaad van Jozef, en geen zaad van David langs de lijn Jozef.
Eens.

quote:

Maar,
- Jezus is wel de zoon van Jozef ( weliswaar niet de biologische, maar we hadden gezien dat het begrip 'zoon' in de bijbel ruimer is). [Edit: kwestie van definitie, liefst volg ik de bijbelse woordgebruik, en als daar dit nergens staat, dan laat ik dit gerust vallen]
- Jezus is zonder twijfel de biologische zoon van David. Want
Dat Christus uit het zaad van de vrouw c.q. zaad van David komt lijkt vast te staan volgens teksten zoals Gen.3:15, Gen.22:18, Gen.26:4, Gen.28:14, Gen.49:10, Ps.89:5, 132:11; Luk.1:42

Dus Jezus, de zoon van, en zaad van, David.
Dat is biologica.
Ja, doch dan via zijn moeder, of uitsluitend naar de wet.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'